Syg kat / Muligt forgiftning {{forumTopicSubject}}
Min Lilla er blevet meget syg
Jeg mistænker noget RC vådfoder for at have skyden.
Tirsdag aften fik mine 2 det omtalte fodder, Trold ville ikke spise af det
hvilket var lidt mærkeligt, men Lilla spiste glad af det alt er fint.
Onsdag aften kan jeg se Lilla ikke har spist noget af hendes tørkost, det sker en gang i mellem at hun ikke spiser af det, så hælder en ny pose vådfoder op til dem, Lilla fint af det igen, og Trold lugter igen til det og skal ikke have noget, det er sket før af en af dem ikke vil spise af det når det er noget nyt mad de får så jeg tænker ikke nærmere over det endnu.
Hun fik det dårligt natten til torsdag hvor hun kastede op, men ville gerne spise en smule mere vådfoder og drikke vand Torsdag morgen, da jeg kommer hjem om aften kan jeg godt se hun virker sløv og ikke helt sig selv, men hun har ikke kastet op igen og det ser ud som om der er spist lidt mere vådfoder i løbet af dagen.
Natten til fredag går det helt galt hun har det meget dårligt kaster op en del gange, så jeg får en tid akut til til hende, hun bliver undersøgt og konklusionen bliver en muligt forstoppelse af tarmsystemet, hun får dv indsprøjtninger som tager det smerter hun har og som skal hjælpe på maven, kommer hjem med hende og hun virker frisk, fredag aften hælder jeg en ny omgang vådfoder op til dem, denne gang vil Lilla ikke spise noget af det, men Trold tager sig en god omgang, og 1 til 2 timer der efter høre jeg igen en kat der brækker sig, men denne gang er det Trold der skal af med det meste af det vådfoder han fik spist, og der er her af jeg har fået mistanke til det.
Lørdag morgen har Lilla det virkeligt dårligt, og jeg får igen en akut tid hos byens vagt dyrehospital, der bliver taget blod prøver og hendes nyretal er så høje at deres maskine ikke kan måle det ved den første prøvetagning, der efter har hun været indlagt med intravenøst væske for at få væske i hende, da hun er dehydreret.
Søndag formiddag blev det igen taget prøvet og hendes tal er stadig alt for høje men var faldet ned på en niveau hvor de kunne måles der blev også taget ultralyds scanning af hendes nyre og andre organer, de ser normale og fine ud, som jeg forstod det.
Jeg har fået hende hjem natten over, men hun skal der over igen i morgentidligt, til nye prøver, evt røntgen og mere intravenøst væske.
Jeg håber hun kommer over det, og jeg kan få lov at have hendes selskab i mange år endnu
Jeg er meget glad for min sygeforsikring nu, selv om jeg havde bedt om samme behandling hvis jeg ikke have haft den, men det er ikke lige frem billigt med sådan en omgang lørdag/søndag
jul 2014
Følger: 2 Følgere: 11 Katte: 1 Emner: 14 Svar: 179
jan 2016
Følgere: 58 Katte: 3 Emner: 39 Svar: 434
Tak det gør jeg bestemt også
jul 2008
Følger: 57 Følgere: 734 Katte: 12 Emner: 705 Svar: 7.967
sep 2018
Følger: 1 Følgere: 345 Katte: 1 Emner: 74 Svar: 1.425
mar 2019
Følger: 7 Følgere: 235 Katte: 4 Emner: 31 Svar: 625
Har du haft RC maden med til dyrlægen så de måske kan se om det er den ??? Og hvis det er den så...????
jan 2016
Hun er ikke over det endnu desværre
Jeg har afleveret hende til lægen igen her til morgen, så de kan fortsætte med væsketerapi som de kalder det, jeg håber på nye prøver i eftermiddag vil vise endnu et fald i hendes nyretal.
Jeg vil undersøge om det er muligt for en privat person at få lavet en analyse af det mad, har stadig den pose som fik Trold til at kaste op, samt resten af pakken med lukkede poser.
aug 2010
Følger: 50 Følgere: 370 Katte: 4 Emner: 181 Svar: 7.218
Jeg ville altså kontakte Royal Canin og fortælle dem om hændelsen, så det parti kan blive tilbagekaldt i en fart.
Håber alt det bedste og krydser alt hvad krydses kan, for det er godt nok ikke sjovt når dyrene er syge, for gid de kunne tale.
En sygeforsikring er hurtigt tjent hjem.
jan 2019
Følger: 63 Følgere: 270 Katte: 1 Emner: 73 Svar: 759
Håber hun snart bliver bedre igen
maj 2018
Følger: 4 Følgere: 211 Katte: 6 Emner: 33 Svar: 838
nov 2013
Følger: 14 Følgere: 795 Katte: 20 Emner: 113 Svar: 7.255
Jeg mistede en 5 ugers killing pga. infektion af bakterier i en pose mother-and babycat fra RC. De ville ikke erstatte katten, selvom der var foretaget en udvidet obduktion af hende.
God bedring med Lilla.
maj 2012
Følger: 2 Følgere: 61 Katte: 4 Emner: 73 Svar: 9.105
Min datter havde købt kyllingestykker til hende og pigerne, men kattene plejer altid at få et stykke, men begge katte gik uden at smage, så hun duftede lige til det, og syntes der var noget ved lugten, så ringede hun lige til mig og spurgte om hun kunne lave det til hende og børnene, for datoen var helt ok, men som jeg sagde til hende, så ville jeg dytte det ud, mine katte holder tjek på mit smør jeg bruger ikke så meget, men Mitti er min mundskænk, når han ikke spiser det, sååå må det ud
Jeg håber virkeligt din lille kat kommer igennem det hele
jan 2016
Der er lidt bedring at spore her til aften efter hun er kommet hjem fra endnu en dag med væsketerapi, hun er begyndt at drikke vand selv igen og hun har frivilligt spist lidt tørkost
Jeg vil skrive til RC, men forventer ikke det store fra så stort et amerikansk firma(Mars), som iøvrigt også ejer AniCura hvor hun er i behandling.
jan 2016
Hun skal over til lægen igen i morgen og have taget prøver igen, og jeg håber meget på at hendes nyretal er ved at være normale igen.
sep 2018
Fortsat god bedring med hende
jan 2014
Følger: 5 Følgere: 5 Emner: 7 Svar: 237
mar 2007
Følger: 28 Følgere: 32 Katte: 1 Emner: 19 Svar: 381
jan 2016
Har prøvet 4 forsællige tør og 3 våd, men hun lugter bare til det går væk og tikker om flere dreamies.
Skal over til lægen igen i morgen og have byttet den meget dyre 2 Kg Hills K/d som jeg fik med i onsdags, de har smags garanti, så jeg vil prøve noget andet og ser om det noget hun vil have, håber meget at finde noget så hun forhåbentligt kan komme sig helt indelænge
jul 2008
Det plejer at virke her i huset
jan 2020
Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 16
Synes det lyder mystisk at det skulle være foderet. an det tænkes at skiftet mellem det gamle og det nye foder er gået for stærkt?, er kattene også ude katte - kunne det tænkes at de har taget en mus der har spist gift?
At nyre tallene er høje kan også skyldes at katten ikke har spist/drukket i en periode.
Ex den der forstoppelse kan også give de problemer du beskriver. (har selv været der med mine katte)
At hun ikke vil spise kan også skyldes at hun forbinder det at spise med noget ubehageligt også selv om foderet ikke fejler noget.
Hvis katten ikke har spist i et par dage (2-3 dage) så må du tvangsfodre hende.
Brug recovery (dåse, mener det er Hill's ) rør lidt vand i så det får en konsistens der kan gives med en sprøjte. købe en 50ml. jeanet sprøjte på apoteket og en 10ml jeanet sprøjte sidst nævnte kan du bruge til at tvinge noget vand i katten.
Spørg evt dr. dyhr om det vil gavne at give lidt (1ml.) HVID parafinolie i foderet indtil maven er i orden igen og hvis det er forstoppelse så skal der vand på katten det hjælper også på den hårde mave samt gør det nemmere for nyrene
Har selv været ovenstående igennem fordi den ene af mine katte er noget sart mht foder.
At den anden kat kaster op kan være en tilfældighed. Held og lykke med det.
jul 2008
Katten har været indlagt så de har styr på hvad det er
jul 2008
jan 2016
Har i dag fået fat på 2 andre typer "nyre" tør mad, den første har ingen af kattende ville røre og anden har jeg ikke fået prøvet endnu, mine forhåbninger til den anden er ikke de store, når det nu er nr 6 tør.
jul 2008
Har selv haft en for år tilbage. Her sagde dyrlægen til mig at ja det var bedst med nyrefoder. Men det var vigtigst at de spiser i det hele taget. Så han fik rc exigent tør.
Er selv nyrepartient. Så har lidtforståelsefor deres manglende appitit.
Der er3tingman skal undgå: fosfal, kalium og salt. Mange bruger portindrikke for få mere enerig
Jeg ved at der findes en energidrik til katte som bruges til småtspisende katte
Der findes som et foder til nyrekatte som de fleste katte godt il have, og som skulle være godt. Finder lige navnet
jul 2008
Det skulle være godt
maj 2012
Følger: 2 Følgere: 61 Katte: 4 Emner: 73 Svar: 9.105
Husk kylling og fisk er lette proteiner som ikke belaster nyrerne så meget som protein fra de store græsæder.
Jeg håber det går fremad og bliver godt igen.
jul 2008
Oralade RF Support Cat
Fåes hos dyrenesbutik. dk
De er netop til nyrekatte
jan 2020
Javel men iflg min dyrlæge vil nyrerne også blive presset hvis katten ikke spiser eller ikke indtager væske. samt ved forgiftning burde kattens lever tal OGSÅ være påvirket
Jeg har selv en kat hvor nyrerne lynhurtigt reagere på kost mm.
(jeg er satme glad for hans sundhedsforsikring da dr Dyhr har tjent en mdr.'s løn på ham indtil videre lidte mere en 52k kr.)
Så jo jeg kender også til katte med problemer med nyrerne
Og nej olien hjælper ikke på nyrerne, men som jeg husker det så skrev ts også om forstoppelse og der er olien genialt (i en kort periode)
Dehydrering vil også kunne ses på nyretallene (P- kreatinin) ud over at det er medhjælpende til at fremme forstoppelse ( har selv 4 katte og de er ikke lige gode til at få væske nok - spec ham med de "sarte" nyrere er ikke god til at drikke nok
jan 2020
Mon ikke det vigtigste lige nu er at få katten til at spise og drikke. og gerne så meget at den ikke taber sig
nov 2013
Følger: 14 Følgere: 795 Katte: 20 Emner: 113 Svar: 7.255
Jeg har haft en hankat, der blev syg, og som følge deraf spiste han kun meget lidt i en periode. Han fik selvfølgelig medicin og blev da også "rask" igen. Han spiste godt og tog på. Men pludselig lå han død. Nyrerne havde taget for meget skade. Det er dyre lærepenge at betale.
jan 2016
Hun har spist lidt mere af hendes "nyre mad" i nat og her til morgen både det Hills og det RC jeg fik hentet i går, det ser ud til hun drikker sin normale mængde vand, hun er også blevet mere aktiv igen.
Hun har været lidt efter Trold som hun plejer, og har gerne ville lege lidt tid med fjer og laser pointer.
Hun har de sidste 2 dage vækket mig om morgene, det har hun aldrig gjort før, ved at lægge tæt på mit hoved og spinde, det er ikke en dum måde at blive vækket på
Det virker lige nu som om hun langsomt er ved at kommesig, jeg ved jo stadig ikke hvad der har forsaget det meget pludselige nyre svigt, hendes nyre er blevet scannet og ser normale ud, men håber det er noget som er kommet "ud igen"
jan 2016
Jeg fik købt kattegræs og Stuebambus i går, det er begge katte glade for ser det ud til, ved ikke om det har en sammenhæng, men Lilla spiste mere i går efter hun havde gnasket lidt på det
jul 2008
Det er som om at de får det bedre år de får græs
Men ved ikke hvorfor
Men det er godt at det går den rigtige vej
jan 2016
Hun spiser normalt, flere gange om dagen, tager lidt på igen og har fået en del mere energi i løbet af ugen, så det er forhåbentligt overstået.
Dyrlægen vil tage en kontrol blodprøve om et par uger, for at være sikker.
Billede Lilla og Trold Taget i går
jul 2008
jan 2014
sep 2018
jan 2016
Jeg er også utrolig glad for den udvikling der har været i løbet af ugen
jan 2014
jan 2019
Er du kommet nærmere hvad årsagen var ?.
jan 2016
Kan fortælle at regningen er indtil nu på lidt over 16.000,- så er glad for min forsikring, selv deres behandling tid er noget lang lige i øjeblikket.
Havde betalt det selv om jeg ikke havde haft forsikringen, Lillas liv er mere vær end det
Lidt det samme som med Trold da han fik hofte problemer, den gang havde jeg ikke forsikring, det var godt nok "kun" 7800,- men bestemt det vær for fortsat at have ham i dag
jan 2019
Det kan man jo ikke betale sig fra
Og hvis det så er pga. noget møg foder burde de jo i det mindste have det at vide så det ikke sker igen tænker jeg.
jan 2016
Syg kat / Muligt forgiftning