Kæmpe store bryster {{forumTopicSubject}}
I mandags var jeg til dyrlæge med min hunkat som er fra i sommers. Hun havde nogle store knuder under maven jeg jeg blev meget bekymret da jeg opdagede det.
Lægen sagde godt nok at de var voldsom store men at det ikke var noget ondartet da katten er så ung. han sagde at det passede med at der var en knude for hver brystvorte så han mente at det var kirtlerne der var hævet fordi hun er ved at være kønsmoden. Jeg skulle vente 14 dage og komme igen hvis ikke det var blevet bedre.
Hun virker ikke syg men de bliver bare større og større, andre der har prøvet det samme?
Jeg har kun haft hankatte så ved ikke meget om hunkatte og hvordan de reagerer når de bliver kønsmodne? Er det normalt at brysterne hæver så voldsomt op?
jun 2007
Følger: 2 Følgere: 1 Katte: 1 Emner: 1 Svar: 178
Det sker at unge hunkatte får hævet brystkirtelvæv.
Nogle gange forsvinder det af sig selv, men hævelsen kan blive så stor at huden rent faktisk kan springe, og det er absolut ikke et kønt syn. Og det kan blive ret alvorligt.
Det kan behandles med hormonindsprøjtninger, dog er der ingen garanti for at det hjælper og ellers er der kun at neutralisere. Neutralisering fjerner hormonpåvirkning og dermed med sikkerhed også hævelsen.
Jeg havde i vinters en ung hunkat der fik dette, og jeg valgte at neutralisere hurtigst muligt. Hormonbehandlingen er hverken sund eller ufarlig, og jeg synes ikke en hunkat skal holdes fertil med det fordi jeg har en tosset ide om at opdrætte.
jun 2007
okt 2007
Følger: 4 Følgere: 4 Katte: 2 Emner: 5 Svar: 8
Jeg skal ikke have killinger på hende, hun er bare en hygge/kæle kat.
Vil hævelserne forsvinde hvis hun bliver neutraliseret og kan man gøre det nu mens det er så hævet?
jun 2007
Hævelserne vil forsvinde rimeligt hurtigt hvis hun neutraliseres, og du kan sagtens gøre det nu.
Hos min pige var det helt forsvundet efter 8 dage, og hun var rimeligt hårdt ramt.
Allerede 2 dage efter neutraliseringen var det hævede område over halveret og meget mere fleksibelt når man rørte ved det.
okt 2007
jeg har lige talt med dyrlægen igen.... Han siger lige som du med at det kan forsvinde ved neutralisering, men desværre sagde han også at han ku frygte det var en ondartet tumor når det er vokset så hurtigt, og han sagde også at brysterne ku springe hvis det bliver ved så i morgen vil han tage en prøvet af kirtlerne og i løbet af en times tid kan han svare på hvad der er.
kan næsten ikke holde ud at vente helt til i morgen. Heldigvis er hun stadig frisk og ligger bare ude i solen og spinder.
jun 2007
Jeg kan ikke give dig nogen garanti, men min erfaring siger mig at det kan opstå på 1-2 døgn fra at være helt normalt og til at være helt grelt.
Hvis det var tumorer ville det ikke opstå synkront så hurtigt.
Men held og lykke med dyrlægen og hols os endeligt opdateret.
okt 2007
Første gang jeg var afsted sagde han også det var noget hormonelt, men nu har han drøftet med en kollega og nu er han meget i tvivl om hvad det er.
Det er virkelig ikke rart at gå og vente på at høre dommen i morgen, men heldigvis virker hun frisk nok, og det ser ikke ud til hun har smerter
mar 2008
Følger: 8 Følgere: 7 Katte: 4 Emner: 2 Svar: 42
okt 2007
Okay, nu må vi se hvad der sker, jeg skal til dyrlæge med hende her kl. 14
mar 2011
Følger: 1 Katte: 2 Emner: 1 Svar: 9
Kæmpe store bryster