{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.010 visninger | Oprettet:

Pippi
Pippi
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 2

Er lungerne ødelagte? {{forumTopicSubject}}

Min lille kat har efterhånden været syg længe, og det bekymrer mig at han stadig ikke er rask.

Han startede midt i marts med at hoste meget (ligesom ved hårbolle-host), havde fremskredne hinder i øjnene og havde lige pludselig tabt sig voldsomt.

Fik en ormekur (Milbemax) ved dyrlægen, men der var ikke meget ændring i sygdomstegn. Han ligger sig desuden på de kolde steder, og har <i>måske</i> hostet blod op.
Derfor vælger jeg at tage ham med til dyrlæge, her er det en uge efter første ormekur.
Hun lytter til ham - lidt raspen på lunger, men hjertet lyder fint.

Han får en sprøjte med antibiotika, ny ormekur og vitamin.
Dyrlægen mener ikke han har fået lungebetændelse, men nok nærmere bronkitis efter ormeangrebet.
Vi får en pencilinkur som katten skal have i 8 dage.

Da han kommer hjem virker han frisk.
Dagen efter har han problemer med balancen, hvilket skulle være noget med at ormene er døde, og han nu skal af med affaldsstoffer.
De voldsomme hosteanfald stopper.

Katten har efter pencillinkur dog stadig overfladisk vejrtrækning og ind imellem raspelyd.
Ligger sig stadig på kolde steder.
Kontakter derfor dyrlæge igen, som fortæller at han måske har udviklet astma.
Får udleveret Medrol vet, hvor han skal have op til en ½ tablet om dagen.

Hun fortæller at det muligvis er noget han skal vedblive med at få (så bliver det en kvart tablet om dagen), og hvis det ikke hjælper, så ved hun ikke hvad der ellers kan gøres.

Katten får den første halve tablet, og jeg synes han reagerer meget voldsomt på det, så herefter bliver det en kvart tablet.

Han ér blevet lidt bedre, men det svinger meget synes jeg.
Han har fået lidt mere sul på kroppen - får killingemad - men er stadig lidt for tynd.
Han har gennem hele sygdomsforløbet spist både våd og tør foder - dog af mindre portioner, hvilket jeg tror er fordi han bliver forpustet. (Han spiser lidt, ligger sig så i 10 min og spiser så igen).
Væske har han drukket fint, både vand og afkølet the.

Han får lov til at komme ud om dagen, og her ligger han enten i stalden eller ude i haven - han har simpelthen ikke luft/energi til andet.Han plejer ellers at være en aktiv kat, der holder 'opsyn' med matriklen, med jævnlig 'vagtpatrulje'.

I går havde han det egentlig fint, kom dog tidlig ind for at gå til ro. Men her til aften har han raspet meget i vejrtrækning, og hostet mange gange. Jeg kan se han har det værre end ellers, for han har ligesom rejst sig op, gået et par skridt, smidt sig igen, hostet og sukket. Han har også virket søgende efter huler eller kroger hvor han kunne gemme sig i.

Ville give ham Medrol i leverpostej, men han orkede slet ikke at spise, så jeg knuste en kvart tablet opløst i vand og fik det så med sprøjte i munden.
Det har så heldigvis givet bedring i at raspelyden er væk og han hoster ikke. Vejrtrækning er dog noget overfladisk men han virker til at være faldet til ro... ser rimelig afslappet ud.

Jeg har observeret, at han helst ligger på samme side (højre), og når han ligger på den anden, bilder jeg mig ind, at han har raspelyde i vejrtrækning.
Han vil helst også kun ligge på gulvet eller på et hundetæppe - bløde steder som puder, sofa, seng er pludselig ikke noget han vil ligge på mere.

Nåmen tilbage til spørgsmålet - burde han ikke være blevet bedre nu? Kan hans lunger være ødelagte?
Hvis han har fået astma, hvad kan jeg så gøre for ham?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Er lungerne ødelagte?
  • Pippi
    Pippi Tilmeldt:
    apr 2008

#1   25. apr 2008 Uh det blev langt, og så glemte jeg at tilføje, at katten er 11 år gammel.
    Har hidtil være en frisk kat.

• #2   25. apr 2008 hmmmm jeg er langt fra ekspert......men et eller andet i mig siger FIP..... måske er det bare mig.......

desværre er FIP meget svær at diagnosticere.......jeg sender dig lige et nummer, som du kan kontakte, hun ved utrolig meget om FIP

• #3   25. apr 2008 Åhh Pippi..det er rigtig trist for dig og din stakkels kat.
    Han lyder ikke til at have det godt, og så vidt jeg kan forstå på dig så har han det heller ikke godt selvom han er på medicin.

Dette er ikke hvad du ville høre, men jeg ville nok lade ham få fred, med mindre nogen herinde har nogle gode forslag der kunne hjælpe drastisk. For hvis han ikke trives og man ikke kan forbedre det, så er det jo ikke et værdigt liv for ham.

Men mon ikke nogle af opdrætterne og de andre garvede katteejere herinde kan foreslå en eller anden form for lindring, eller yderligere test?

Jeg håber det bedste for din kat, også at du, hvis han ikke kan bedres, får styrken til at træffe det sværeste valg på hans vegne.

God bedring, og trøstekram herfra

• #4   25. apr 2008 Se selv..haneben er allerede på med nye muligheder der er værd at undersøge..derfor er KG et godt sted!

• #6   25. apr 2008 Dyrlægen siger, at hans hjerte lyder fint, men rigtigt mange af de symptomer, du beskriver, kan tyde på, at hans hjerte er dårligt:
    hoste, besværet vejrtrækning, bliver let forpustet, vægttab og ikke mindst lægger sig på højre side på kolde steder. Har han det varmt, skal hans hjerte og lunger nemlig arbejde hårdere.

Du har ret, når du skriver, han søger efter "gemmesteder", for han prøver nemlig at gemme sig for det, der gør ham dårlig.

Der er også den mulighed, at han har en svulst i sin ene lunge. Du mener, at han har hostet blod op, og det kan tyde på det. Det kan kun et røngtenbillede vise, men jeg ville ikke udsætte ham for en så stressende oplevelse, og konstateres det, kan man alligevel intet gøre.

Jeg tror, at du må se i øjnene, at det bedste, du kan gøre for ham nu, er at give ham fred.
    Han har helt sikkert givet dig mange dejlige oplevelser og timer i sine elleve år. Så har han ikke fortjent, at hans sidste tid skal være så dårlig.

Som jeg altid siger: Det er den sidste, store tjeneste, man kan gøre for en god, firbenet ven.
    Men vær hos ham lige til det sidste; både for hans skyld, men også for din egen. Bed din dyrlæge om at komme hjem til dig, så det sker i rolige, vante omgivelser.

Du kan ellers prøve at læse her:
    (link fjernet)

• #7   25. apr 2008 Puha, stakkels lille misling..

Det lyder ikke som Fip i mine øre...
    Astma, så burde han være blevet bedre..

Jeg heller mere til det er noget med han's lille hjerte, eller der er noget galt med hans lunger...

Jeg har selv en kat med astma... han får spray 2 gange om dagen plus en kvart pille hver anden dag..
    Han blev bedre lige med det samme.. Han hoster kun, når det er meget fuktigt i vejeret....

Jeg ved godt det er svært men det lyder ikke som om han har det godt, plus det lyder som om han ikke bliver bedre, det lyder til at han er ret så skidt..
    Så jeg tro det bedste du kan gøre er som Mega skrive, giv din lille ven fred.. Det er det bedste du kan gøre, da jeg ikke tro han bliver god igen..

Det gør mig ondt at skrive sådan.. men det er nok det bedste.

• Pippi
    Pippi Tilmeldt:
    apr 2008

#8   25. apr 2008 Jeg tror ikke på FIP. Det her kommer som følge af ormeangreb.

Nåmen han har sovet natten igennem uden problemer. Spist rigitg godt her til morgen og igen til middag. Vejrtrækning er rolig igen - ikke så dyb som ved de andre katte, men på niveau med vores mindste kat.
    Det er forresten venstre side han ligger mest på... skrev forkert, sorry.

Ud fra oplevelsen i går, virker det jo til at han havde et astma-anfald.
    Det har så fået mig til at stole mere på medrolen, så nu vil jeg give ham en halv tablet om dagen, dog fordelt på to gange.

Jamen jeg ved ikke hvad jeg skal sige ellers...lige nu ligger han på den 'dårlige' side, uden raspelyd. Når jeg kigger på ham, spinder han.
    Jeg lader ham blive inde i dag, for det lufter stadig af gylle -tror nemlig det kan være det der har irriteret ham i lungerne... de kørte gylle ud i går.. jeg synes nemlig selv det 'krassede' noget i bronkierne.

Vil gerne høre fra folk med astmakatte. Deres oplevelser, behandling, o.s.v.

• #9   25. apr 2008 Du skal have det <b>helt</b>på det rene, om det drejer sig om astma eller bronchitis, før du behandler, men det er din dyrlæge forhåbentlig klar over.

Kommentér på:
Er lungerne ødelagte?

Annonce