19. feb 2008 Følger: 10 Følgere: 9 Katte: 4 Emner: 125 Svar: 692
har akut brug...(fortsættelse. endelig {{forumTopicSubject}}
Jeg er bare SÅ glad og lettet nu!!!
onsdag aften skrev jeg en tråd herinde, hvor jeg bad om akut hjælp til en syg kat, som jeg havde taget med hjem fra min kærestes arbejde (en gård). hun var (og er stadig) snot forkølet, og jeg tørrer næse på hende konstant, og har tvunget væske i hende med en engangs sprøjte.
flere af jer skrev, at jeg skulle tage til dyrlægen med den, og få den enten behandlet eller aflivet. DESVÆRRE må jeg ikke det for min kæreste, da det (som jo er rigtigt nok) ikke er vores egen kat. det var lige det, at jeg kunne få ham overtalt til at tage den med hjem.
det der så er sket siden da: jeg har som sagt tvunget væske i hende med en sprøjte, fulgte det råd at give hende vand med druesukker. første gang hun havde lidt kræfter til at drikke var tidligt torsdag morgen omkring kl 03:15. jeg var jublende glad... jeg havde prøvet ca hver time og/eller hver anden time siden kl halv ti-ti uden held... derefter fik hun når jeg vågnede efter en lille times blunderi blandet med næsetørren. i går eftermiddags/aftes havde hun fået kræfter til at stritte imod, men jeg gav mig ikke.. hun er i underskud af væske, og jeg har ingen anelse om hvornår hun sidst havde fået mad eller drikke da jeg tog hende med hjem...
i går aftes prøvede jeg så at lave en mælkeblanding på følgende opskrift:
1/8 dl kaffefløde 13 %
1/8 dl vand (kogt og har stået et øjeblik)
1 tsk druesukker
1 rå æggeblomme
det var heller ikke liiige sagen at drikke, men den har garanteret ondt i halsen. jeg har noget smertestillende liggende fra behandling af en skade på en anden kat (som er storesøster til den syge), som jeg gav hende et par dråber af blandet i "mælken".
jeg tog hendes større modstand som tegn på, at hun havde fået det lidt bedre, og hun er da også blevet lidt stærkere i dag...
nu til hovedsagen:
Hun DRAK SELV noget "mælk" for en times tid siden !!!!!!!!!!!
Er SÅ glad og lettet over det.
nu kan det da vist (næsten) kun gå fremad... håber virkelig på at hun vil drikke igen om en lille times tid...
må nok også hellere understrege, at hun ikke var så afkræftet, som det måske lød til i min tidligere tråd... var bare så bekymret for katten (som bliver kaldt for Pjevs) at jeg fik det til at lyde som om hun ikke kunne gå eller noget... hun kunne godt gå, om end det var lidt vakkelvorent... men jeg har en killing der ar været længere ude end Pjevs, og det er overhovedet ikke til at mærke på hende i dag... tværtimod...
ville bare dele glæden med jer allesammen...
feb 2008
Følger: 10 Følgere: 9 Katte: 4 Emner: 125 Svar: 692
men Pjevs kommer i første række lige nu!!!
er der forresten nogen der kan give mig et råd om, hvad jeg kan give hende af mad? killingepaté vil hun ikke have, creme fraiche og torskerogn vil hun heller ikke have. så har jeg prøvet med lidt råt, hakket oksekød (hun er jo vant til at jage selv) men det ville hun heller ikke, men jeg tvang hende til at få lidt ned, og tror at det er det der har givet hende kræfterne til selv at drikke nu...
men ville helst ikke tvinge det i hende, men jeg bliver nok nødt til det lidt endnu, både med væske og føde...
men hvad skal jeg give hende at spise???
nov 2007
Følger: 29 Følgere: 26 Katte: 6 Emner: 26 Svar: 808
feb 2008
hvad da?
nov 2007
Du kan også risikere at hun har kattesyg og lige nu er ved at smitte dine andre katte.
feb 2008
jeg giver ikke op... jeg beholder hende til jeg er 2000% sikker på, at hun er rask, og er godt klar over at der nok går mere end 14 dage eller en måned...
jeg har tænkt lidt på at give hende et nyt hjem, men indtil i onsdags er der ingen der har kunnet tage hende op, fordi hun er /var vild... nu hvor hun er blevet friskere, skal jeg også passe på med for hurtige bevægelser i nærheden af hende... så jeg tror ikke hun vil få det godt hos vildt fremmede mennesker, og tror hun vil have det bedst med at komme tilbage hvor hun er født og opvokset...
nov 2007
feb 2008
for mig er det klassisk forkølelse, måske ikke ligesom vi mennesker får det, men næsten det samme...
jeg er ikke sur... spørger bare for at vide det
mar 2007
Følger: 9 Følgere: 8 Katte: 2 Emner: 79 Svar: 550
feb 2008
det med at kæresten bestemmer det med dyrlægen er af den simple årsag, at det er ham der har kørekort og bil, og vi har fællesøkonomi... og så er jeg glad nok for at han gav sig, så jeg kunne tage hende med hjem og pleje hende... jeg ville allerhelst have taget hende til dyrlægen for længst, men det kan jeg desværre ikke...
feb 2008
mar 2007
apr 2006
Følger: 37 Følgere: 35 Katte: 4 Emner: 157 Svar: 1.227
Synes også det lyder som kattesyge...
mar 2007
okt 2005
Følger: 36 Følgere: 34 Katte: 5 Emner: 146 Svar: 3.224
Dette er virus de bærer gennem hele livet, og som kan bryde ud igen ved stressede situationer.
Med disse virus følger der ofte andre sygdomme som lungebetændelse ol.
så man kan have brug for penecillin, der tager følgesygdommene.
Du skriver den sikkert har ondt i halsen, så det lyder mest som Calici.
Og den kan have mundsår, som er meget smertefulde.
Held og lykke med det lille pus!
mar 2007
dec 2007
Følger: 22 Følgere: 21 Katte: 8 Emner: 115 Svar: 363
Ved godt du gør dette af et godt hjerte, men tro mig - den kat lyder ikke som en der er forkølet. Rindende næse og manglende appetit er tegn på mere alvorlige sygdomme - ofte de meget smitsomme og tiltider dødelige af slagsen....
Pas godt på - og ta til dyrlæge! Faktisk må et dyr ifølge dansk lov ikke lide unødigt. Det mener jeg at denne kat gør når den ikke tilses af en prof....
Uanset dine gode intentioner - det bedste du kunne gøre var en dyrlæge. Det andet er misforstået hjælp, hvis du spørger mig. Med hjælp fra dyrlægen kan katten få den behandling, som den har behov for, kan blive hurtigere rask, hvis den ikke bør aflives (dyrlægens valg) og få medicin osv i stedet for alt mulig andet.
Det gør mig ondt at læse om denne kats kamp. Håber virkelig, at du tager til dyrlæge!
maj 2007
Følger: 73 Følgere: 74 Katte: 10 Emner: 59 Svar: 5.741
Er det ikke lidt svært med en kæreste, som har en helt anderledes indstilling til dyr end du selv?
Du kæmper jo for de stakkels katte helt alene
nov 2007
Følger: 1 Katte: 2 Emner: 6 Svar: 12
Jeg krydser fingre og håber på det bedste for den lille mis.. Er dog enig med flertallet om at denne kat ikke "bare" er forkølet, og at et dyrelæge besøg ville være det rigtige..
(Og nej, det er ikke en kritik af dig - synes det du gør er rigtig flot - Det kommer fra et godt hjerte er jeg sikker på )
feb 2008
nyeste "udvikling" er, at næsen ikke løber så meget som før. jeg kan mærke at hun har det bedre, hun følger med i hvad vi går og laver. hun trisser stille rundt en gang i mellem, og har bedre appetit... det går jo som en drøm...
som sagt før, så hvis det stod til mig, så havde hun FOR LÆNGST været til dyrlæge, men det er mig lidt svært bare at tage af sted, når jeg ingen kørekort har, samt bor ude på landet hvor busserne ikke liiiige kører hver 20 minut...
og nej, jeg kan ikke beholde den, jeg har 12 katte nu, hvoraf de to er killinger og har fundet et nyt hjem, når tiden kommer, men vores hus er desværre ikke så stort, at vi kan have flere katte... ville ellers gerne...
men jeg ved, at hvis hun bliver ved med at være så tam som hun er nu, så vil børnene på gården forkæle den i hoved og r** og jeg er sikker på, at hvis den bliver syg igen, så kan de godt overtale deres far eller mor tl at tage hende med til dyrlæge...
feb 2008
feb 2008
nov 2007
Morris fik pludselig anfald, der viste sig at være 4 af hans mælketænder der pludselig rev sig løs på samme tid og sad skævt i munden : 600 kroner
Frederik der åbenbart havde slugt en plasticstrimmel og som dermed sad fast bagi, da den skulle ud igen : 1000 kroner, da det selvfølgelig var i en weekend.
Frederik der løbende har haft diarre og har været igennem flere undersøgelser: vi er nu oppe på ca 2000 kroner i prøver m.m.
Pelle ( der desværre ikke er her mere ), blev i en weekend opereret for en byld, pris 3500 kroner....
Ialt 7100 kroner
dec 2007
Følger: 23 Følgere: 22 Emner: 42 Svar: 180
samtlige vacciner, sundheds eftersyn, alm stik prøver (kører altid en FIV/FELV ringorm test, sådan for at se sig fri for alt, og holde mit katteri sundt.
Blodprøver på bimser, en enkelt aflivning.
En røgnent af en kat der viste sig af have noget astma . Diverse prøver fra hende gennem mindst 5 konsultationer da intet virkede. mv. :-S
En kat der slog allergisk ud på loppe/orme middel i nakken, og måtte akut afsted i weekend.
En kat med selveste loppe alergi der OGSÅ slog ud, og har været ramt i 2 måneder nu, der er på kløestillende
En kat der sku i narkose, for at få hans mave barberet for filterknuder.
Scanning af en kat for at påvise drægtighed.
Diverse præperrater som ppiller, loppe kure, orme kure mv.
Jeg er på SU, men klarer skærene alligevel. (Dog har manden arbejde) Og PYHHAA for det da. Men vi ÆÆÆLSker pasta og ketchup hehe
Vi har værer ruineret de sidste 4 måneder. Og det er en af de mange "glæder" som katte ejer, man skal være indstillet på.
Charlotte B, jeg synes det selvfølgeligt er et godt intiativ at tage den syge kat med hjem, MEN, at du ikke kan/magter/har råd til at tage den til dyrlægen, så er det næsten lige vidt, set med mine øjne.
Håber det lille pus får det bedre, og IKKE skal tilbage til gården.
Knus
dec 2007
Er sikker på at en hel snesvis af andre opdrættere kan nikke genkende til det
Nogle gange har man bare perioder med "sindssyge" dyrlæge regniger.
Men man springer jo gerne på tungen for de kære 4 benede familie medlemmer
maj 2007
Er sikker på at en hel snesvis af andre opdrættere kan nikke genkende til det :-)"
Jeg har helt ondt i nakken af at nikke ;-D
Jeg har foruden mine egne 13 katte og 7 (+ af og til lidt flere) genudsætningskatte, som også skal passes.
Så jo, pasta er alle tiders - Det smager også godt dagen efter stegt på panden. Havregrød er også noget, der tit står på menuen. Vil bare ikke anbefale at stege den dagen efter.
dec 2007
skal huske den med pastaen dagen efter på panden Altid godt med nye menuer *Smiler*
dec 2007
De er faktisk udemærkede, man kan blande dem op i pasta, eller andet, der er både sådan tun mix med lime smag, krydderi eller andet.
Vandgrød? er der noget der heddet det? Aldrig smagt det
dec 2007
Så tror jeg hellere jeg vil have havre grød
sep 2007
Følger: 7 Følgere: 11 Katte: 4 Emner: 106 Svar: 680
- det starter med opfølning på den syge kat, og nu om pasta og vandgrød
- er desuden også glad for at høre det lille pus er okay, men som Louise skriver, du sku ha tænkt på før, at du ikke kan/magter/må/har råd til at tage til dyrlægen ..
- & synes bestemt heller ikke du skulle sende den tilbage til den gård ..
Måske blir den syg igen, og dør af sine lidelser ..
sep 2007
hvem ved hvad der sker når i ikke er der mere.
maj 2007
Nu skal I alligevel høre, men lov mig ikke at fortælle det, hvis I engang møder min ældste og meget, meget sippede datter.
Jeg havde en formiddag kogt en hel kylling, finplukket kødet og indmaden, blandet med kogevandet og sat det ned til kattene.
Kræene, som er godt forkælede, gnaskede lidt i det i dagens løb, men havde ikke nær spist op, da telefonen ringede om eftermiddagen.
Det var min datter, som meldte sin + mand og børns ankomst til middag samme aften.
Gode råd var dyre!
Penge havde jeg ikke, men jeg havde ris og hvidløg.
Jeg behøver vist ikke fortælle mere, ud over at familie lovpriste min spændende kyllingeret i høje toner og satte det hele til livs.
maj 2007
Så får hun endnu en grund til at få mig erklæret utilregnelig, og med mig tvangsindlagt, hvad så med mine katte og hunde? Familien ville lade dem aflive.
Ku' du nænne det?
dec 2007
godnat til alle
dec 2007
Følger: 22 Følgere: 21 Katte: 8 Emner: 115 Svar: 363
feb 2008
det var da en meget uventet drejning denne tråd har taget...
det skal lige tilføjes, at manden er fodermester på gården, og fastansat... og regner ikke med at han hverken bliver fyret eller selv går foreløbig... han har det som blommen i et æg derude...
mht Pjevs, så går det bedre hun drikker helt selv nu, og går rundt i den stue hun har for sig selv... hun har endda selv -uden opfordring - drukket vand (satte lidt vand ind i håbet om, at hun alligevel havde lyst til at drikke det) hun går fra gulvet til lænestolen og videre over i vinduet, og når der bliver for varmt går hun selv ned i lænestolen og ligger...
næste gang det er drikketid, vil jeg mose lidt killingemad i mælkeblandingen og krydser fingrer for at hun alligevel vil drikke det, og få lidt mere næring. gør hun det, så lidt efter lidt blander jeg mere og mere killingepaté i "mælken" langsomt og så håber jeg at det til sidst kan gives for sig selv
jeg har tænkt på, at hvis hun ikke lige pludselig bliver vild igen, når hun bliver rask, så skal hun have et andet hjem, hvor jeg vil forlange at have kontakt med hende og dem der har hende... et krav ville også være neutralisering...
jeg ville også (hvis jeg havde været alene) drønet til dyrlægen, så hurtigt som muligt... mine egne katte kommer til dyrlægen, når de viser lidt tegn på sygdom...
en lille pudsig historie fra sidste dyrlægebesøg:
min ene hunkat, sofus, havde tabt sig noget, og jeg ringede til dyrlægen og fik en tid til min radmagre kat... da vi så endelig kommer til dyrlægen og hun ser på sofus, siger hun dælme, at: "det her er hvad jeg vil kalde for en pæn, slank kat."
i skulle have set mig i hovedet (det ville jeg også gerne selv), jeg var fuldt ud overbevist om, at der var både det ene og det andet galt... jeg blev godt nok noget forbavset!!! nu er hun kommet på hills og det er hun glad for... var jeg ikke på su, så havde hele banden fået det...
okt 2007
Følger: 16 Følgere: 15 Katte: 3 Emner: 135 Svar: 1.764
Du vil gerne gøre det bedste for dine katte, men gør det ikke fordi du ikke har råd. Man skal da ikke anskaffe sig flere dyr end det antal man har råd til at give det bedste af det bedste.
Jeg kan godt forstå du elsker dyr og kan høre på dig at dine katte betyder meget for dig, men jeg synes du sætter egne behov over kattenes når du anskaffer dig flere end du har råd til at have.
feb 2008
så er der en killing fra sidste år, som jeg ikke er meget for at finde nyt hjem til, da jeg har kæmpet for hendes liv to gange, og i dag er hun så fuld af krudt, så man ikke skulle tro at hun har været ved at dø...
så er der de to små killinger fra februar af, som jeg allerede har fundet nye hjem til og de er rejseklare den første weekend i juni.
så er der stumphale, som min kæreste har opfostret efter han fandt ham som ikke ret gammel ved siden af to døde søskende. han var egentlig ovre hos vores nabo, men lige så snart han fandt ud af, at vi boede her, så har han været hos os siden. han kommer dog ikke ind da han strinter og ikke kan blive renlig.
og så er der pjevs som jeg nu tager mig af, fordi hun er syg, og jeg gør alt hvad jeg kan for hende...
maj 2007
Håber blot, det på et tidspunkt vil få en afsmittende effekt på din kæreste (eller at du må vinde i Lotto).
feb 2008
jeg har en drøm om at starte sådan et kattehjem eller internat, for at hjælpe alle de stakler der har brug for det... men jeg ved ikke hvordan jeg kan gøre...
jeg har prøvet at komme lidt killingepaté i "mælken", men tror jeg havde kommet for meget "mælk" i, i forhold til, hvad hun kunne drikke... selvom hun drak mere denne gang, end de andre gange hun har drukket... jeg har slet ikke haft brug for sprøjterne siden i går middags... hvor jeg ellers lige havde fået nye sprøjter hjem...
senere i aften prøver jeg igen med mindre "mælk"...
men det går i hvert fald fremad med Pjevs, hun går selv rundt og bestemmer selv hvor hun ligger inde i "hendes" stue, og jeg er så meget som overhovedet muligt hos hende, og hun kan godt lide at blive kælet med, og det er jeg glad for...
og ja, jeg håber også at vinde den helt store gevinst i lotto...
feb 2008
maj 2007
Du er vel ikke logerende? Og selv om du ikke kan bidrage ret meget økonomisk, yder du vel også dit i huset?
Lille ven, vi skriver altså år 2008!
feb 2008
min kæreste var ikke glad, han sagde, "jamen vi kan ikke tage den med hjem, det kan vi altså ikke." jeg sagde at "jo det kan vi godt," og da han lige måtte tage hende for at jeg kunne komme ud af kalveboksen (en større dybstrøelsesboks med nogle kalve sammen) blev han vist blødt temmelig meget op og sagde: "årh lille mis dog, lille stakkel"
men han vil altså ikke give sig mht dyrlægen...
sep 2007
Ellers kunne du jo have afleveret den ved et internat? de tager sig jo af vilde katte også.
- men dog, Godt at katten er i bedring.
Håber bare ikke i sender den tilbage til den gård .
feb 2008
(link fjernet)
jeg ved ikke om vi beholder hende...
overvejer at finde et nyt hjem til hende, men det kommer meget an på hendes tamhed, men synes også det ville være synd at hun kom væk fra os, som hun efterhånden er ved at knytte sig til...
maj 2007
overvejer at finde et nyt hjem til hende, men det kommer meget an på hendes tamhed, men synes også det ville være synd at hun kom væk fra os, som hun efterhånden er ved at knytte sig til..."
Det er netop problemet med de "vildkatte", som efterhånden knytter sig og får tillid til en person.
Denne tillid kan IKKE overføres til andre.
Jeg ser det gang på gang med "vildmisserne", der søger hertil for at få mad og vand. JEG kan med tidens løb både nusse og kæle med dem, men kommer andre i nærheden, flygter de.
feb 2008
feb 2008
hun skal til dyrlæge i dag. regner med at få en tid efter kl 12, da jeg er nødt til at tage i skole...
feb 2008
feb 2008
for første gang har jeg for 20 minutter siden hørt hende spinde!!!!
hun gjorde det i forbindelse med, at jeg havde været nedenunder og smøre mig et par morgenmader, lavet "mælk" til hende, og fyldt hundens ben med guf, så han kunne slappe af i kurven. da jeg satte mig ned kome hun ret hurtigt over til mig og busede (meget let, men det skete) hendes hoved mod min hage, og der hørte jeg det!!! måtte altså lige lytte en ekstra gang....
jeg er helt oppe og køre over det!!!!
det skal nok lige siges at hun ligger i min seng, under mine tæpper (kan ikk sove md dyne i øjeblikket) og sover om natten...
feb 2008
men jeg er meget spændt på, hvordan det går hos dyrlægen i dag...
aug 2007
Følgere: 18 Emner: 23 Svar: 282
Jeg synes du gør et fantastisk job med katten.
Skidt med hvad andres mening om dig og din kærestes holdninger og hvordan I har valgt at leve jeres liv.
Det vigtigste er at I har det godt som I lever.
Håber det løser sig for katten.
aug 2007
Følgere: 18 Emner: 23 Svar: 282
På en gård er de jo nyttedyr.
Her hvor jeg bor, synes de omkringboende bønder at jeg er dybt mærkelig fordi jeg tager til dyrlæge og får vacc. kat.
Det gør man ikke, de skal bare leve udenfor og mere eller mindre passe sig selv.
Hvem ved om det ikke osse er sådan holdningen er på den gård hvor katten er fundet??
Kæresten er fodermester og det er for produktionsdyr.
Nogen gange er vi altså nødt til at accepterre at ikke alle har samme holdning til dyr og hvordan de skal behandles/passes.
feb 2008
det er nemlig helt rigtigt... jeg har i de tre år min kæreste og jeg været sammen, omvendt ham rigtig meget, for han er jo opvokset på landet og har altid haft de åndsvage holdninger... derfor er katten heller ikke kommet til dyrlæge endnu, og derfor er jeg endnu mere glad for at han endelig har givet sig...
for mig gør det ondt at snakke med min kærestes chef og om hans holdninger til katte, og desværre er der ubeskriveligt mange landmænd der har den holdning, at katte kun er brugsdyr til at fange mus og rotter...
sep 2007
- håber den er helt okay
men Charlotte .. Jeg håber altså virkelig i beholder den kat ..
som Mega Skrev:
"Det er netop problemet med de "vildkatte", som efterhånden knytter sig og får tillid til en person.
Denne tillid kan IKKE overføres til andre.
Jeg ser det gang på gang med "vildmisserne", der søger hertil for at få mad og vand. JEG kan med tidens løb både nusse og kæle med dem, men kommer andre i nærheden, flygter de."
- Hvis du sender hende tilbage til gården, bryder du jo hendes tillid ??
feb 2008
hun har det bedre og bedre... i går ved dyrlægen forsøgte hun for første gang at soignere sig selv, og hun er begyndt at spinde som en tosset...
hun har katteinfluenza, og får nogle kapsler, som kan åbnes, det benytter jeg mig af, og blander pulveret i noget dåsemad fra dyrlægen som hun gerne vil spise, hvis jeg sprøjter det ind i munden med en engangssprøjte... fremskridt igen... hun får fast føde ned - SKØNT!!! hendes næse læber næsten ikke mere, kun når hun nyser lidt voldsomt.
sep 2007
forstår godt hvis du ikke er sikker, men syns i hvertfald du skal beholde (pjevs?), nu når du har fået dens tillid ..
feb 2008
feb 2008
feb 2008
men vil rigtig gerne have lavet sådan en...
er der nogen der kan anbefale en bestemt slags net der skal på eller????
har akut brug...(fortsættelse. endelig