Har du en copycat? {{forumTopicSubject}}
`Min hunkat kan imitere MIG!
Det er ret vildt, siger de kloge så nu har jeg besluttet at finde ud af hvor unikt det er. Som nogle ved, så hedder det en copycat og ikke en copydog, når en seriemorder fx efterligner en afdød seriemorder i USA (undskyld den morbide sammenligning:-)) det skyldes at katte er eminente til at imitere (efterligne) andre katte. herunder deres mor i jagt.
De lærer ved at observere andre katte.
Min Tara lærer også ved at observere mig. Hun skal se mig gøre en ting cirka tre gange i rap, så efterligner hun den. Hvis det er fysisk muligt naturligvis.
hun kan åbne døre, tænde vandhaner, tænde bruseren, åbne skraldespanden, samle vandflasker op og forsøge at drikke af dem, samle kuglepenne op med pote og mund og lige før åbnede hun køleskabet efter at jeg havde vist hende det.
Jeg har forsøgt at forhindre det, da I nok kan forestille jer, at hun er lidt en pestilens at dele hus med!:-)
Men så læser jeg i en bog, at dyr der kan imitere andre arter er yderst komplicerede i deres kognitive tænkning. Det kræver en form for bevidsthed om et selv i dyret. Først skal det se det andet dyr (mig) udføre en adfærd, så skal det afkode denne adfærd og føre det over på dets egen krop og fysik for herefter selv at udføre adfærden som det lige så det andet dyr udføre.
Forvirrede? Jeg blev dælme også noget rystet.
Så sig mig: Er der nogle derude med katte, der efterligner ejerens adfærd????
Knus
mar 2008
Følger: 18 Følgere: 21 Katte: 3 Emner: 114 Svar: 573
jun 2006
Følger: 71 Følgere: 71 Katte: 10 Emner: 147 Svar: 6.311
Men katte skulle være ret "kreative" (mangler bedre ord) i deres tankegange i forhold til at løse problemer. Læste en bog for nogle år siden af en amerikaner eller franskmand, om kattes sprog, hvor han omtalte flere forsøg der var lavede med katte, nogen var lige så jeg fik kuldegysnigner af det, hehe.. Altså, kuldegysninger over hvad katte egentlig kunne. Kan desværre ikke huske titlen eller forfatteren...
jan 2007
Følger: 6 Følgere: 7 Katte: 9 Emner: 7 Svar: 93
hyggelig kat.. :o)
forsat gode oplevelser med hende..
mar 2008
Følger: 8 Følgere: 7 Katte: 2 Emner: 8 Svar: 184
fantastsik kat du har... er ret misundelig.. det eneste min kat Sethi konkret efterligner er når jeg synger i bruseren og han er med i badeværelset - så miauwer han meget melodisk..
men det er vist næppe atr sammenligne med din lille einstein
Knus og potedask
dec 2007
Følger: 22 Følgere: 21 Katte: 8 Emner: 115 Svar: 363
Jeg kan så trøste med, at hun skal stå på min ryg nu for at åbne vores kæleskab:-) Det er kommet op i højden og "Einstein" er stor, men ikke SÅ stor
Har du en copycat?