1.321 visninger
|
Oprettet:
Hvornår må de få killinger? {{forumTopicSubject}}
Hejsa
Hvornår synes I, at det er Ok at parre en hunkat?
Hvad alder skal hunkatten have? Jeg går ud fra, at godkendte opdræt har nogle aldersgrænser både med hensyn til hvor ung og hvor gammel en hunkat må være for at få killinger første og sidste gang. Nogle der kender de grænser?
Kan en hunkat være for ung eller for gammel? Hvad måler man det på?
Jeg tænker også mentalt til at passe et kuld mislinger. Og tager folk hensyn til den slags, tror Ì? Eller er første løbetid bare lig med, at hunkatten er klar?
MVH Helle
jan 2008
Følger: 22 Følgere: 21 Katte: 4 Emner: 41 Svar: 1.642
nogle racer går tidligt i løb og andre er noget langsommere, jeg har en der fylder 2 midt i maj og der er ingen tegn på løb endnu.
mar 2008
Følger: 2 Følgere: 1 Katte: 4 Emner: 7 Svar: 109
jan 2008
Følger: 22 Følgere: 21 Katte: 4 Emner: 41 Svar: 1.642
dec 2007
Følger: 22 Følgere: 21 Katte: 8 Emner: 115 Svar: 363
Og hvad er for sent (hvis katten ikke tidligere har haft killinger altså)?
Er det noget man som opdrætter overvejer?
Jeg synes fx rent personligt - fordi det strider mod noget dybt i mig som sikkert er menneskeliggørelse af dyr - at under et år er for tidligt at blive mor... Især for racer, der først er færdigudviklet senere. MCO siger man først er voksen som 3 - 4 årig. Jeg siger ikke, at man burde vente, men bare, at en kat vel også først er færdig med at modnes mentalt, når den er 3- 4 år så?
Vil det ikke reelt betyde, at man som opdrætter først kan selektere på temperamentet derefter?
dec 2007
Følger: 22 Følgere: 21 Katte: 8 Emner: 115 Svar: 363
Giver det aldrig nogle overraskelser som opdrætter så? Kan en hunkat ikke pludselig ændre sig så meget mentalt, at I tænker: f.. nej. Hendes temperament vil jeg ikke avle på?
Eller sker det netop ikke fordi I kender jeres linjer så godt?
MVH Helle
okt 2006
Følger: 47 Følgere: 43 Katte: 5 Emner: 268 Svar: 5.593
Grunden er, at det er en meget langsomt voksende race, så for ikke at ødelægge den i udviklingen, så er det for attens bedste, at vente indtil den er noget ældre..
Hvornår må de få killinger?