1.146 visninger
|
Oprettet:
Hvilke farver gir' hvad? {{forumTopicSubject}}
Jeg kom til at tænke på, om man kan sige noget om, hvilke farver, der giver hvilke farver killinger.... Altså hvilke farverkombinationer kan der f.eks. have været i Mifunes forfædre for at hun kan blive sådan en lille tortie pige... Og hvad er det, der gør, at farverne bliver så rodede...
Min lommefilosofi synes, det ligner, at hun er en blanding af en rød og en sort kat - men kan man regne med det?
Jeg har også tit tænkt på, hvilke farver Mille og Malous killinger ville få (i så fald, de fik lov til at få killinger).... Hvilke farver hankatte ville give hvilke farver killinger? Og hvilke mønstre?
Kan man sige noget om det?
maj 2005
Følger: 83 Følgere: 80 Katte: 4 Emner: 162 Svar: 1.568
Se f.eks. her: http://www.camissen.dk/farveskema.htm
Bemærk der er forskel på han og hun killinger.. Det står i bunden.. Hvis du vil have en forhistorie til skemaet, eller vide mere, så kan du prøve at klikke på genetik? i bunden..
F.ek.s kan man sige om Mifunes forfædre at der er en god chance for at hankatten har været rød og hunkatten har været sort, begge med eller uden hvid. Men der kan også have været andre muligheder.. F.eks. moderen var tortie og faderen kan have været sort eller rød..
Hvordan farvefordelingen er, er ikke altid til at spå om.. Altså hvor meget sort der er i forhold til rød osv.. Men mønstre går også i arv, alt efter om kattene er homo eller hetro i generne.. F.eks. så er makrel dominerende over blotched.. Og mønster er dominerende over ikke mønster.. Så hvis din kat har striber, så er sandsynligheden størst for at det går igen..
Når jeg går efter farver, så gør jeg det "omvendt".. jeg siger hvilke farve killinger jeg vil have, og så finder jeg ud af hvilken han jeg skal bruge til min hun, for at få det jeg vil have
jan 2007
Følger: 15 Følgere: 14 Katte: 3 Emner: 56 Svar: 414
Hvad kan man så sige om Mille og Malous forfædre?
.. Jeg vil straks gå ind og se på den side, du har skrevet
Jeg har nemlig tit tænkt på, hvilke farver killinger det ville give, hvis jeg parrede Malou med en hvid hankat, en rød hankat, en sort hankat osv... Og hvilke mønstre...
jan 2007
Og det vil så sige, at lige meget hvilken han, jeg finder til hende, så bliver hendes killinger 'sorte'....?? :-S
jun 2007
Følger: 11 Følgere: 10 Katte: 8 Emner: 39 Svar: 175
jan 2007
jun 2007
Følger: 8 Følgere: 7 Katte: 3 Emner: 19 Svar: 151
jun 2007
Følger: 8 Følgere: 7 Katte: 3 Emner: 19 Svar: 151
Hvilke farver gir' hvad?