Små sorte pletter ved øjet? Små sorte pletter ved øjet?
Vi fik frk. Smilla for et par uger siden - da var hun ca. 15 uger - og var ved dyrlægen i sidste uge fordi hun ikke var blevet vaccineret - så hun skulle jo have sin første vaccine.
Dyrlægen opdagede at hun desværre både havde lopper og øremider, og hun blev behandlet med noget, der skulle smøres i nakken (kan ikke lige huske, hvad det hedder - men det skulle tage både lopper, øremider og evt. orm). Hun skal have en behandling igen, når hun skal have anden vaccine.
Nu har jeg opdaget, at hun har 3 små sorte pletter ved det ene øje (hun er hvid, så de er lette at se. Pletterne sidder lige under den nederste "våde kant" - ved ikke lige hvordan, jeg skal forklare det, men dér hvor man lagde eyeliner i 80'erne - altså ikke på katte :). Pletterne kan ikke umiddelbart fjernes - og måske er jeg skør, men synes kun der var 2 pletter tidligere idag.
Hvad kan det være? Hvordan ser øremider egentligt ud - er de så små, at man ikke kan se dem med det blotte øje? Og kan de kravle ud af øret og sætte sig andre steder? Er bekymret for om det er noget utøj, der kan skade øjet, give øjenbetændelse eller andet.
Nogen gode ideer til hvad det kan være? Og mon jeg bør få hende checket inden hendes næste vaccine/behandling om 3 uger (ved faktisk ikke om man må behandle igen, før der er gået de 4 uger imellem?).
Ringer under alle omstændigheder lige til dyrlægen mandag og hører - men ville høre herinde, om der var nogen input
nov 2007
Følger: 25 Følgere: 23 Katte: 5 Emner: 43 Svar: 2.028
Jeg fandt et billede af sådan en fætter på en side om ildere: (link fjernet) Men det kræver mikroskop for at se dem!
Med hensyn til lopper er det også en god ide at behandle omgivelserne. Sofa, kattens sovepladser, gulvtæpper osv. Her er Trinol 810 rigtig godt. Det er beregnet til beboelse og dræber alt kryb. Edderkopper, lopper, fluer osv. Virkningen holder helt op til 7 uger.
Det forhandles bla. på loppetjansen og hos Specialbutikken ved jeg.
nov 2007
Følger: 25 Følgere: 23 Katte: 5 Emner: 43 Svar: 2.028
dec 2007
Følger: 2 Følgere: 1 Katte: 1 Emner: 12 Svar: 61
Tror ikke det er mørk pigmentering - det er helt sorte små tingester, der ikke har været der hele tiden. Måske er det lidt loppemøg - de kan ikke lige fjernes, men hun synes jo heller ikke det er helt i orden, at jeg roder for meget ved hendes øjne.
Vil investere i Trinol 810, så vi er helt sikre på at komme de små kryb til livs
Små sorte pletter ved øjet?