{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.706 visninger | Oprettet:

Kat ændret adfærd efter løveklipning {{forumTopicSubject}}

Hej!
Vores dejlige Maine Coon fik i går en løveklipning hos dyrlægen, idet hans pels var umulig at ordne - det er første gang han er blevet klippet så tæt, og hans adfærd har ændret sig efterfølgende.
Han stresser rundt og kan ikke rigtigt finde ro, slikker og klør sig hele tiden på bagkroppen (hvor han ikke har nogen pels), løber rundt i huset og gemmer sig under sengen osv. Han spiser normalt og har også ligget og sovet, men en stor del af tiden er han urolig.
Har nogen af jer oplevet den adfærd efter jeres kat har fået ordnet pels? Og kan man gøre noget for at berolige ham, eller skal vi vente på, at pelsen vokser ud/han vænner sig til den nye frisure?

Skal nok lige tilføje, at han plejer at få en årlig klipning hos dyrlægen, men det er aldrig blevet gjort på den måde, og de har altid været i stand til at få børstet det meste af pelsen fin - men denne gang kunne det åbenbart ikke lade sig gøre...

Håber I kan hjælpe!!

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kat ændret adfærd efter løveklipning
  • #1   29. maj 2019 jeg har ikke langhårskatte, men vi prøvede det nogle gange på internattet hvor vi ind i mellem fik langhårskatte ind som havde rendt rundt ude. uden pelspleje
    vi havde da også en korthårskat som måtte klippes helt ned.

nogle reagere på det. det er jo hellere ikke normalt at gøre det.
    tænker at det er ubehageligt for katten. han vil mærke alt på en anden måde nu.
    det vil forsvinde igen når han får pels igen

men gør katten en rigtig god tjeneste, og forsøg at hold hans pels noget bedre
    vask ham efter behov - det er nemmere at holde pelsen ordenligt hvis der ikke er snavs i pelsen. man kan også bruge tørshampoo til katte. det er godt til duller
    det er jo synd når han stresser sådan over sig selv

måske noget royal canin calm kan hjælpe ham til at slappe lidt af

• #2   29. maj 2019 Mitti virker som om han nyder, at det er nemt at vaske sig, og det vokser godt nok hurtigt.
    Han bliver så klippet her hjemme, så det er jo mindre stres, og det kan tage en hel uge inden han er færdig, for det sker på hans præmisser, og faktisk har han ikke filter når jeg klipper, jeg gør det når han har hele havens blade med ind i pelsen, og inden det bliver et kæmpe problem, fordi han har en rigtig fin og blød nuller pels.

• #3   29. maj 2019 Hej, og tak for svar begge to!
    Vi har siden han var killing selv børstet og forsøgt at klippe ham med en lydsvag maskine, men det kræver, at han bliver holdt fast ved tvang, og det bryder vi os ikke om at gøre:) Vi holder det nede med en speciel kam/børste hvor han får godbidder imens, men en gang om året inden sommer får han det klippet lidt ned hos dyrlægen, hvilket altid fungerer godt og der er ellers aldrig problemer - han har som sagt aldrig før fået løveklip, så vi tænker, at det nok er den tætte klipning, han reagerer på... Vi ringer til dyrlægen og hører ad, hvis ikke det bliver bedre - det er i hvert fald sidste gang, at han har fået den klipning, når han reagerer så kraftigt på det smiley

• #4   30. maj 2019 Hej Signe. Kan det være, fordi han klør ? Har aldrig prøvet at maskinklippe en kat, men når man klipper heste, er det VIGTIGT at strigle dem grundigt efterfølgende, fordi små afklippede hår stadig sidder i pelsen og de kildrer ! Hvis han ikke kan lide at blive børstet, er det måske et bad, han skal have ?.

• #5   30. maj 2019 Ja der skal kæmmes efter et klip smiley

Nej jeg ville heller ikke klippe, hvis jeg skulle holde min kat, så hellere narkose.
    Den anden af mine katte, har jeg klippet en gang, han kommer altid og smider sig på gulvet foran mig, når jeg klipper Mitti, Røde har ellers en skøn pels, men har vinterpels om sommeren, jeg plejer kun, at tage lidt af det lange på maven, men jeg tænkte ja så prøver vi fuld klip smiley han ser forfærdelig ud, hans pels føles stiv og stikkende, og det tager mindst et år, før han har ordentlig pels igen, den vokser også mærkeligt ud, nærmest i totter i 3 lag, så det gær jeg aldrig mere, men fint med bare noget på maven, så er det ikke helt så varmt.

• #6   30. maj 2019 Jeg gav Gustav lidt af det her (Bill.)
    Da han var stresset efter at være blevet bidt. Synes det havde en omgående effekt. Kan købes mange steder. Link til henvisning om effekt:
    http://michellegarnier.dk/bachs-blomster-terapi/

profilbillede
  • #7   30. maj 2019 dr bach er rigtig godt. vi brugte det meget på kv (fik det via vores dyrlæge) og jeg bruger det også selv

det kan købes mange steder på nettet - og hos matas

og ja det virker rimelig hurtigt, så det kan anbefales

• #8   31. maj 2019 Vores norske stak af og var væk i tre måneder. Da han kom hjem var hans pels så filteret at huden var begyndt at revne, prøvede selv at fikse det, men han måtte i narkose og have det ordnet. Han har ikke udvist noget tegn på noget irritation eller andet, måske nærmere lettelse over det ikke længere gør ondt. Vedhæfter lige billede så du kan se mængden der er barberet ned.
    Vi brugte meget tid på at nusse ham hvor pelsen var væk, måske det kan hjælpe?

profilbillede
  • #9   31. maj 2019 Ja det er ikke en skam, at være nød til, at klippe en kat, det er en skam, hvis man ikke gør det, hvis det er nødvendigt, alle gør jo deres bedste for at holde pelsen smiley

Kommentér på:
Kat ændret adfærd efter løveklipning

Annonce