{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.094 visninger | Oprettet:

Sand eller falsk historie om Ragdoll?? {{forumTopicSubject}}

Jeg har lige haft fødselsdag og fik i den anledning et illustreret opslagsværk om katte, som jeg har siddet og læst lidt i i aftes.

Om baggrunden for racen Ragdoll står en lille sød historie, som jeg ikke ved, om er sand, - eller bare en 'sød historie'. Der står nemlig, at de første Ragdolls blev opdrættet af en hvid langhåret kat, Josephine, som havde været involveret i en bilulykke. Da hun senere fik killinger, opdagede man, at de havde et særligt blidt temperament, og at de slappede fuldstændig af, når de blev taget op og kælet for, ganske som en kludedukke (engelsk: rag doll).
Racen skulle efter sigende være ude af stand til at føle smerte eller angst eller til at kæmpe mod andre dyr. (Der står så godt nok, at det genetisk set er umuligt, at det skulle have noget med ulykken at gøre, - men nærmere at der kun blev udvalgt katte med dette særlige temperament til de mange første parringer).

Jeg kan slet ikke forestille mig en sådan kat.. Men er det virkelig sandt?? - Er Jeres Ragdolls sådan, som de er beskrevet i denne bog?

.... Er spændt på svar ;))

Vh. Mie

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Sand eller falsk historie om Ragdoll??
  • #1   22. okt 2007 Mie- Lykke M.

Den historie om Ann Baker har jeg også læst. Jeg har også læst en anden om at det var en amerikansk kvinde der "opfandt" den og tog patent på race og som følge deraf vidste man ikke hvad den bestod af.

Hvad jeg også har læst er: Den er ude af stand til at slås, har mindre selvopholdelsesdrift end andre katte (næppe sandt!) total uaggressiv, mere tålmodig og overbærende end andre katte (det er nok rigtigt!).
    Men samtlige bøger skriver at det er en skrøne at de ikke kan føle smerte. (Gad vide om hun var hårdhændet ved sine katte og brugte det som undskyldning?)

Jeg venter ligesom dig spændt på svarene fra Rag-doll-ejerne!

• #3   22. okt 2007 Jada... Jeg ved ikke ikke, - men tror du ikke, den koster omkring de 4.500 som NFO og MCO??

• #4   22. okt 2007 jeg havde engang en ragdoll blanding og den fandt sig i alt og blev helt slap når vi tog den op.ja den havde slet ikke psyke til vores larmende familie så vi måtte gå af med den.men det var ret sjovt at se.har set ægte ragdoll killinger til 4500-5500

• #5   22. okt 2007 Hvorfor skilte I Jer af med den, hvis den fandt sig i alt?? :-S

• #6   22. okt 2007 Ragdoll føler smerte og kan blive lige så aggresive som andre katte ........
    Har været på et kattehjem , der fik vi en ragdoll ind , han var knapt 2 år og den familie han kom fra , de havde ikke behandlet ham pænt , han sku yde noget for at få lidt opmærksomhed og havde gået i et lille rum .
    Han ku sidde og være nok så sød og lige pludselig gik klappen ned og han angreb en . Det gik faktisk så galt en dag han gik på gulvet , en kollega bøjede sig ned , for at rette på sit bukseben , han sprang på hende , bed sig fast i nakken og sparkede hende i ansigtet med bagbenene , hun måtte på skadestuen .

Den stakkels kat , at mennesker kan være så onde og ødelægge en så ellers dejlig kat !

• #8   25. nov 2007 Jeg har en Ragdoll og må sige at racen er meget speciel. Jeg troede heller ikke rigtigt på det med at de blev slappe osv. Min Frederik bliver helt slap når han tages op. Min lillebror var forbi lige da jeg havde fået ham og da han tog den op udbrød han DER ER NOGET GALT MED HAM!!! hehe, næ, sådan skal han skam være. Han er en meget rolig og omgængelig kat, han leger absolut ikke voldsomt med de 2 andre og har endnu ikke hørt ham hvæse endnu. Han kan godt mærke smerte. Han kom forleden pludselig humpende ind i køkkenet og jeg ved ikke hvad der var sket ( mine katte er indekatte ) Men jeg tog til dyrlægen og han havde nok forstuvet foden, og han hylede når man trykkede ham på benet. Desuden hylede han op da han blev vaccineret *hehe*

Opdrætteren fortalte at de ikke egner sig til udelivet da de ikke kan slås med andre katte, ved ikke om det er sandt. Jeg har aldrig set ham bange endnu!!!

Men en ting er sikkert, en ragdoll er MEGET anderledes end andre katte smiley

Jeg gav 5500 for min kat, men så var han også kastreret og solgt til udstilling. Skal man købe til avl kan de ligge på omkring 7-8000 kroner.

Kommentér på:
Sand eller falsk historie om Ragdoll??

Annonce