Aflives?? {{forumTopicSubject}}
Hej
Jeg har lige været nede på en byggelegeplads i nærheden af hvor jeg bor. Der har de to rigtig søde gårdkatte, som efterhånden er blevet meget gamle(Den ene er 16 år).
Men så idag, da jeg kommer derned, får jeg af vide at den gamle kat har fået gigt i sommerferien og konstant har ligget i en gammel dukkevogn inde i stalden lige siden. Da jeg går derind for at se til katten, ligger den på jorden og piver. Den var faldet ud af dukkevognen og kunne ikke selv bevæge sig. Jeg bliver rigtig sur over der ikke er nogle til at holde øje med katten og finder hende der ejer alle dyrene på byggeren, og hun siger at katten har det helt fint og får gigtmedicin osv. Men så forstår jeg bare ikke helt hvorfor den piver og ikke kan bevæge sig? Er det synd at lade en 16-årig kat der dårligt kan bevæge sig, leve?
jeg synes selv at en kat der ikke kan noget, skal da have fred! Og det er jo også en pæn høj alder...
Men ved ikke hvad jeg skal gøre. Har kendt kattene i 4 år, men har jo alligevel ikke ret til at sige noget, da det ikke er mine katte.
Men kan jeg ikke gøre noget??
Udover gigt, har begge katter lopper, og den gamle har sår rundt på kroppen og taber pelsen...Synes bare det er så synd Fik det helt dårligt da jeg gik fra stalden...
maj 2007
Følger: 9 Følgere: 8 Katte: 2 Emner: 10 Svar: 304
dec 2006
Følger: 17 Følgere: 17 Emner: 93 Svar: 1.676
jan 2007
Følger: 6 Følgere: 5 Katte: 3 Emner: 4 Svar: 26
jan 2007
apr 2007
Følger: 19 Følgere: 17 Katte: 15 Emner: 15 Svar: 217
mit råd er altid at gå til ejer først inden man melder det til dyrernes beskyttelse
dec 2006
Følgere: 102 Katte: 2 Emner: 68 Svar: 9.958
Ja, det er synd at lade en 16-årig kat, der piver og ikke kan bevæge sig, leve.
Ved du hvilken dyrlæge, der tilser jeres dyr? for så kan du eller dine forældre ringe til den dyrlæge - evt sørge for at katten bliver aflivet.
Ellers kan Dyrenes Beskyttelse godt gøre noget, og der skal gøres noget HURTIGT for den stakkels kat! (Jeg ved ikke hvor i landet du bor, men hvis du bor i Århus-området er det Dansk Dyreværn du skal have fat i).
Det er skidesynd for den kat og det er skide synd for dig og de andre børn, at I skal have den bekymring. Det er pædagogernes ansvar. Og de forsømmelige møgpædagoger burde fyres!
Vær ikke bange for lederens reaktion. Du har kun grund til at være stolt af dig selv, hvis du skaffer hjælp/aflivning til katten. Og lederen burde skamme sig - simpelthen. Det er i øvrigt IKKE hende, der ejer dyrene, hvis det er en kommunal byggelegeplads - men det er hende og den tilsynsførende dyrlæge, der har ansvaret!
Få dine og/eller nogel andre børns forældre til at hjælpe jer, så dyrene kan få det godt.
Held og lykke!
maj 2007
Følger: 73 Følgere: 74 Katte: 10 Emner: 59 Svar: 5.741
Det er vel ikke alle, der kan vide, at katten har en "tilsynsværge", så jeg ville stille og roligt tage den og køre den til en dyrlæge og få den aflivet.
Det er dyrplageri at lade den leve med smerter, og det er vinteren, vi går i møde.
feb 2005
Følger: 11 Følgere: 10 Katte: 2 Emner: 67 Svar: 761
der må da helt sikkert gøres noget ved den stakkels kat.. og når den er 16 år og er så plaget er det bedste vel at give den fred ... men det er ikke min kat, men hjælpes det skal den da
jan 2007
dec 2006
UUUUha! Hvad er det dog for et sted???? Det kan da ikke være et godt sted for hverken dyr eller børn. Jeg synes virkelig du skal få en snak med dine forældre og andre voksne, om den måde de holder dyr på det sted.
Hvis det er en kommunal byggelegeplads, (og det er jeg næsten sikker på det er) så er der en dyrlæge tilknyttet, som skal komme og kigge til dyrene med jævne mellemrum. Dette SKAL være i orden.
Pædagogerne må ikke uden videre aflive en kat. Det må kun slagtere, jægere og dyrlæger.
De må heller ikke bare lade syge dyr ligge og dø af sig selv. Det er vanrøgt, og det er ulovligt.
Jeg synes du skal få dine forældre (eller nogle andre voksne) til at køre til dyrlæge med katten hurtigst muligt og få den aflivet. Og bagefter ringer I til Dyrenes Beskyttelse eller lign. dyreværnsforening. For der er behov for at nogen tager ud og får en alvorlig snak med lederen og de ansatte.
Det er sørme for galt at en 14-årig pige skal stå med det her. Jeg håber meget, at du kan snakke med dine forældre. Du skrev du var lige ved at tude, da du gik derfra. Ja, det kan jeg sørme godt forstå! Jeg er lige ved at tude bare ved at læse om det.
apr 2007
jo hvis ejer af katten har bevis på at hun har gigt medicin til den så kan man ikke gøre ret meget
dec 2006
Det tror jeg nu godt man kan, for den gigtmedicin har jo åbenbart ingen effekt, når katten ligger og piver og dårligt kan bevæge sig. Når medicin ikke rækker, og katten er syg og lider, så er det ikke nok at have medicin liggende. Det tror jeg godt at DB ved. Og det burde lederen af byggelegepladsen også vide. Det kan godt være hun ikke bliver meldt til politi eller får bøde for vanrøgt, men DB kan nok godt tage ud og forklare hende, at så syge og gamle dyr bør aflives - Af en dyrlæge!
apr 2007
i ved jo ikke hvornår hun er begyndt at gi den gigt medicin
og jeg siger bare at man skal gå til ejer selv inden man melder det
syndes det er røvet at man anmelder folk inden man har snakket med ejer
maj 2007
Se i sær §1 og §4.
(link fjernet)
maj 2007
Mente Kapitel 1, §1 og Kapitel 4
dec 2006
Jeg har desværre selv måttet tale alvorsord med ledere og pædagoger på en byggelegeplads, hvor dyrene blev vanrøgtet og "det var ikke for børn", som man siger.
Det bedste vil selvfølgelig være, at børnenes forældre reagerer. Men hvis de ikke gør det, så står her en 14-årig pige med et problem, som mange af os voksne også ville have svært ved at tackle. Så i dette tilfælde synes jeg, det er ok at melde til DB.
Nej vi ved ikke hvornår behandlingen med gigtmedicin er startet, men en 16-årig kat med lopper og sår, piver, kan dårligt bevæge sig....... jeg tror ikke at gigtmedicin rækker her.
maj 2007
Ellers skulle du oplyse i din profil, hvor du bor. Så kunne det jo være, at en herinde, som bor i nærheden af dig, vil hjælpe.
jan 2007
Jeg bor i Egedal kommune, ikke så langt fra København.
Og har allerede besluttet mig for at gøre noget ved det, men kan jeg tillade mig bare at tage katten, og køre den til dyrlægen, når ejeren ikke vil have det? Og hvad gør dyrenes beskyttelse ved det?
maj 2007
Men da du ikke er så gammel, synes jeg, du i første omgang skal ringe til Dyrenes Beskyttelse og fortælle dem om sagen.
Tryk på dette link, så får du en liste over kredsformændene med tlf.nr. Vælg så den, der hører til i amtet.
(link fjernet)
Du kunne måske stadig bede sine forældre om at hjælpe dig?
Jeg synes for øvrigt, det er alt for dårligt, at det skal være en pige på din alder, der vil hjælpe katten. Godt gået, og hatten af for dig!
jan 2007
maj 2007
Må sige, du er en pige med "ben i næsen" og hjertet på rette sted.
Jeg håber, du inden for længe kan komme med godt nyt om den stakkels, gamle kat!
jan 2007
Hvor er jeg bare glad for det lille pus får fred!
Dyrlægen sagde at det var en grum form for dyremishandling, og hun snakker med dyrenes værn og politiet i morgen om det ...
Mig og 3 andre piger, var nødt til at "snuppe" katten efter lukketid, og fik en akut tid hos vores dyrelæge... Den kunne slet ikke noget og havde kræft, vejrtrækningsbesvær og vejede for lidt. Den har endda oversavlet min transportkasse fordi der var noget galt med de indre organer, som fik den til at savle ..... Men nu er jeg bare så glad, selv om det var sørgeligt at sige farvel!
jul 2006
Følger: 14 Følgere: 12 Katte: 6 Emner: 11 Svar: 1.784
MHT. din transportkasse, så skal du huske, hvad du sikkert allerede har gjort at gøre den meget grundigt rent, inden din egen kat skal i den igen.
jul 2006
Følger: 14 Følgere: 12 Katte: 6 Emner: 11 Svar: 1.784
apr 2007
Følger: 7 Følgere: 6 Katte: 7 Emner: 43 Svar: 311
maj 2007
dec 2006
Jeg måtte jo lige se i tråden her, hvordan det er gået, for det var da en forfærdelig historie for katten og jer unge piger.
Jeg kan se I har klaret det supergodt! Og heldigvis har I en god dyrlæge, der tager sagen alvorligt og melder det til både politi og Dyrenes Beskyttelse. Yes!
Ved du forresten noget om, hvorfor dyrlægen ville vente til dagen efter med at aflive katten?
Du og de 3 andre piger kan virkelig være stolte af jer selv! Det er bare SÅ SUPERFLOT, at I har hjulpet den gamle kat fri fra sine lidelser.
jan 2007
Tak
Grunden til dyrlægen måtte vente, var fordi hun skulle have lov af byggeren først. Men de var ikke lige til at få fat i tosdag aften. Hvis nu byggeren havde sagt nej, så var de både blevet meldt og katten ville blive aflivet alligevel. Men har nu fået at vide af katten blev aflivet torsdag morgen.
Aflives??