923 visninger
|
Oprettet:
Begynderkat {{forumTopicSubject}}
Hvilken kat ville i gerne anbefale som en begynderkat?
Der er vel forskel på de forskellige racer, lige som der er med hunde?
feb 2007
Følger: 20 Følgere: 33 Katte: 3 Emner: 154 Svar: 2.847
jul 2007
Følger: 1 Emner: 15 Svar: 26
Ved ingenting om deres temperement, men jeg har hørt at persere er meget rolige og gode indekatte..
feb 2007
Følger: 20 Følgere: 33 Katte: 3 Emner: 154 Svar: 2.847
Tit vælger man jo efter udseende, men man skal også tænke på hvilket temperament man foretrækker. Jeg var f. eks. meget forelsket i siameseren og dens udseende, synes bare det er de smukkeste katte, men da jeg læste om hvor snakkesaglige, snedige og opmærksomhedssøgende de er, fandt jeg ud af det ikke var en kat for mig og mine sparsomme 47 kvm ;o)
Så jeg valgte netop perseren for dens rolige og afslappede gemyt :o)
Så ja der er stor forskel på de forskellige racer, og jeg vil mene perseren er en god begynderkat hvis man kan lide en rolig kat.
jul 2007
Følger: 2 Følgere: 1 Katte: 3 Emner: 4 Svar: 23
Jeg er selv ude med luffen for med tiden at skulle have kat, og undre mig over at netop de 2 racer (huskat og bl.kat) ikke er under samme kategori. *smil*
jul 2007
jul 2007
Men jeg ville helt sikkert købe den på et internat, der er så mange katte der fortjener et nyt godt hjem.
jul 2007
Følger: 2 Følgere: 1 Katte: 3 Emner: 4 Svar: 23
jul 2007
dec 2006
Følgere: 102 Katte: 2 Emner: 68 Svar: 9.958
Og så vil jeg godt vende det om, og sige, at du skal se tingene fra kattens synspunkt. Begynder-katteejeren bør lave et forarbejde og sætte sig godt ind i katteadfærd- behov- pasning- og pleje. Det vil tjene både kat og ejer bedst.
Som Lotte S er inde på, bør man vælge en indevant kat, hvis man vil holde katten inde.
Du skriver du vil have hund, når du får din egen lejlighed. Har du da ikke din egen lejlighed nu?
Jeg er nok ikke helt enig i, at en kat ikke kræver ligeså meget som en hund. Den kræver bare noget andet end en hund. Så du skal vide, at en kat IKKE er en hund i "light-udgave"! Du kan ikke opdrage en kat på samme måde som en hund.
Og hvornår skal du have din egen lejlighed? Mange katte knytter sig stærkt til deres bolig og er ikke sådan at flytte rundt med, så måske skal du overveje, om du er klar til en kat lige nu, eller om du skal vente til du er flyttet og kommet på plads, (men du skriver jo også selv "hvis" du skal have kat).
jul 2007
Om et år, skal jeg så flytte i lejlighed, og jeg skal finde ud af, om man må have kat der, og hvor lang tid jeg kan være der. For ville aldrig anskaffe mig et dyr, hvis jeg ikke er 100% sikker på boligen og fremtiden.
jul 2007
jan 2007
Følger: 15 Følgere: 14 Katte: 3 Emner: 56 Svar: 414
Ang. racekat/huskat, så har jeg selv to blandingskatte, - halv huskat og halvt Maine Coon.. Jeg anede på det tidspunkt INTET om katte - ligesom dig, og da slet ikke om de forskellige racer. Jeg skulle have en kat, og så fandt jeg pigerne i Den Blå Avis, og købt var de. For inde i mit hoved var en kat ikke noget, man gav hverken 1000 eller 5000 for.. Men derimod noget man fik for en 50'er, eller gratis for den sags skyld. Jeg ville aldrig bytte mine katte for noget, men hvis jeg skulle anskaffe mig en ny kat den dag i dag, så ville jeg klart købe en racekat.. Af samme grund som allerede er blevet nævnt. - Du kan være sikker på, at den kommer fra et godt sted, har et godt temperament, en personlighed der passer til dig osv. osv. Men når det så er sagt, så synes jeg faktisk, det er en skide god idé at købe fra et internat. For tænk hvis alle gjorde det!!!? Der er så mange hjemløse katte, der bare trænger til at blive nusset bag øret og få en masse kærlighed... Og de sidder altså på internaterne.. Men hvis du ønsker dig en racekat, er det nok lidt håbløst at søge på internaterne, det er i hvert fald ikke dem, der er flest af der...
Puha, det blev da efterhånden en lang smøre! Men håber du, som du også skriver, at du vil, vil sætte dig godt ind i livet med kat, racerne osv.... (som jeg desværre ikke selv gjorde )
Venligst, Mie-Lykke
okt 2006
Følger: 6 Følgere: 4 Katte: 2 Emner: 44 Svar: 299
Hvis du overvejer at købe en racekat, syntes jeg du skal prøve at tage på en udstilling. Jeg ved godt det lyder frygtelig kliché agtig...men det er den måde du lettest finder ud af noget om alle racer. Vær ikke bange for at spørge (hvis ejeren ikke ser frygtelig stresset ud), så vil de somregel svare på dine spørgsmål.
Det smarte ved at tage på udstilling, er du får at set flere forskellige racer på en gang og derved måske bedre kan se hvilken en der udseendes mæssigt falder i din smag og spørge frem om temperament.
Det kan være uoverskueligt at skulle undersøge hele listen af forskellige racer, for når du så er noget halvvejs, har du glemt halvdelen.
Du kan se på www.felisdanica.dk, hvornår der er en udstilling i nærheden af dig.
jan 2007
Følger: 13 Følgere: 11 Katte: 3 Emner: 274 Svar: 2.740
Han er vores første kat... Grunden til vi har huskat er fordi da vi fik lov at holde kat, ville jeg have en med det samme og havde derfor ikke lige en hel masse penge til en racekat - det skal dog ikke udelukkes vi måske en dag får en skovkat
Men vi er ganske tilfredse med vores huskat og han lader til at have det ret godt - taget i betragtning af han er den første
dec 2004
Følger: 242 Følgere: 200 Katte: 17 Emner: 69 Svar: 3.126
Vælg en race du synes passer til dig og dit liv i temperament - dette kan undersøges ved at tage på udstillinger og snakke med opdrættere & derefter besøge racerne i deres hjemlige omgivelser.
Begynderkat