{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Begynderkat
  • #1   31. jul 2007 Tror da en almindelig huskat er en udmærket begynderkat. Hvis du vælger en racekat er der forskel på sind og hvad de kræver. Er der nogle bestemte racer du kan lide?

• Pernille D
    Pernille D Tilmeldt:
    jul 2007

Følger: 1 Emner: 15 Svar: 26
    #2   31. jul 2007 Jeg har slet ikke forstand på katteracer, udover jeg ved hvordan persere, norsk skovkat og siamesere ser ud smiley
    Ved ingenting om deres temperement, men jeg har hørt at persere er meget rolige og gode indekatte..

• #3   31. jul 2007 Hvis du vil have en racekat, er det en meget god idé at læse lidt om de forskellige racer og deres temperament, samt overveje hvad det selv er du går efter.

Tit vælger man jo efter udseende, men man skal også tænke på hvilket temperament man foretrækker. Jeg var f. eks. meget forelsket i siameseren og dens udseende, synes bare det er de smukkeste katte, men da jeg læste om hvor snakkesaglige, snedige og opmærksomhedssøgende de er, fandt jeg ud af det ikke var en kat for mig og mine sparsomme 47 kvm ;o)

Så jeg valgte netop perseren for dens rolige og afslappede gemyt :o)

Så ja der er stor forskel på de forskellige racer, og jeg vil mene perseren er en god begynderkat hvis man kan lide en rolig kat.

• #4   31. jul 2007 Nu vil jeg så gerne spørge nu, vi er inde på huskat, hvad forskellen på den og en bl. kat er??

Jeg er selv ude med luffen for med tiden at skulle have kat, og undre mig over at netop de 2 racer (huskat og bl.kat) ikke er under samme kategori. *smil*

• Pernille D
    Pernille D Tilmeldt:
    jul 2007

#5   31. jul 2007 Hvis eller når jeg skal have en kat, skal den sikkert være indekat. Ville gerne have en hund når jeg får min egen lejlighed, råd og tid(selvfølgelig). Men jeg tror jeg vil anskaffe mig en kat først, den kræver jo ikke så meget som en hund, udover en masse selskab:)

• Pernille D
    Pernille D Tilmeldt:
    jul 2007

#6   31. jul 2007 Zoe, det ved jeg:)

Men jeg ville helt sikkert købe den på et internat, der er så mange katte der fortjener et nyt godt hjem.

• #7   31. jul 2007 Zoe W: Okay tusind tak for svaret, *smil*

• Pernille D
    Pernille D Tilmeldt:
    jul 2007

#8   31. jul 2007 Har ikke overvejet at få 2.. Det kunne måske være en rigtig god ide? Men er jo lidt bange for at de knytter sig mere til hinanden, end til mig.

• #9   31. jul 2007 Begynderkat? Tja, jeg tror ikke, det har så meget med racen at gøre, som med opvæksten. Hvis du får en kat, der har haft en god og tryg opvækst, får du sandsynligvis også en tryg og harmonisk kat.

Og så vil jeg godt vende det om, og sige, at du skal se tingene fra kattens synspunkt. Begynder-katteejeren bør lave et forarbejde og sætte sig godt ind i katteadfærd- behov- pasning- og pleje. Det vil tjene både kat og ejer bedst.
    Som Lotte S er inde på, bør man vælge en indevant kat, hvis man vil holde katten inde.

Du skriver du vil have hund, når du får din egen lejlighed. Har du da ikke din egen lejlighed nu?

Jeg er nok ikke helt enig i, at en kat ikke kræver ligeså meget som en hund. Den kræver bare noget andet end en hund. Så du skal vide, at en kat IKKE er en hund i "light-udgave"! Du kan ikke opdrage en kat på samme måde som en hund.
    Og hvornår skal du have din egen lejlighed? Mange katte knytter sig stærkt til deres bolig og er ikke sådan at flytte rundt med, så måske skal du overveje, om du er klar til en kat lige nu, eller om du skal vente til du er flyttet og kommet på plads, (men du skriver jo også selv "hvis" du skal have kat).

• Pernille D
    Pernille D Tilmeldt:
    jul 2007

#10   31. jul 2007 Altså, jeg bor hjemme hos mine forældre i øjeblikket, og skal til at begynde på en højskole efter sommerferien. Ved ikke hvor meget jeg vil være hjemme. Hvis jeg er hjemme meget sjældent, ville jeg never ever anskaffte mig en kat, eller noget som helst andet dyr.
    Om et år, skal jeg så flytte i lejlighed, og jeg skal finde ud af, om man må have kat der, og hvor lang tid jeg kan være der. For ville aldrig anskaffe mig et dyr, hvis jeg ikke er 100% sikker på boligen og fremtiden.

• Pernille D
    Pernille D Tilmeldt:
    jul 2007

#11   31. jul 2007 Og hvis jeg engang skal have en kat, så vil jeg gøre alt for at finde ud af om det overhovedet er mig, at have kat. For ja, du har sikkert ret i det med at folk tror den er nemmere end en hund. Men fra alle de kattejere jeg kender, har jeg hørt at katten var istedet for en hund, fordi den var nemmere at have.

• #12   31. jul 2007 Pernille D: Jeg tror, det der med, at en kat er nemmere end en hund, er lidt en gammel 'kliché'. 'En kat er jo sin egen', som man siger.. og 'hunden er menneskets bedste ven'... atså - hvad er det da for noget VÅS! En kat kræver præcis ligeså meget som en hund! I SÆR når du vælger at få indekat... Det er nemlig min overbevisning, at man på en eller anden måde kommer tættere på sin kat, når det er en indekat, og derfor går op og ned ad én hele tiden... En udekat lever ligesom sit eget liv og kommer hjem, når den er sulten eller træt. Men indekatten er også indenfor, når den er sprængfyldt med energi, og det er den energi, du som ejer skal hjælpe den 'af med' ved masser af aktivering, så katten ikke keder sig ihjel. Hertil kommer også mit råd om at anskaffe sig to katte! Jeg var selv meget i tvivl, for to katte var ligesom i mit hoved ligmed dobbelt arbejde... Men der tog jeg fejl - to katte er nemlig halvt arbejde, end hvis man har en (nåh ja, - overdrivelse fremmer forståelsen).. Men jeg har ALDRIG fortrudt at jeg anskaffede mig to katte, - og endnu mere perfekt var det, at de var fra samme kuld, og derfor bare kan SÅ godt sammen... De har altid været sammen, og den dag de af naturlige grunde skal skilles ad, er jeg sikker på, det bliver utrolig svært for den, der er tilbage... (nå, den tid, den sorg)... Men altså lige meget hvad, så indekat = køb to!! ;-))
    Ang. racekat/huskat, så har jeg selv to blandingskatte, - halv huskat og halvt Maine Coon.. Jeg anede på det tidspunkt INTET om katte - ligesom dig, og da slet ikke om de forskellige racer. Jeg skulle have en kat, og så fandt jeg pigerne i Den Blå Avis, og købt var de. For inde i mit hoved var en kat ikke noget, man gav hverken 1000 eller 5000 for.. Men derimod noget man fik for en 50'er, eller gratis for den sags skyld. Jeg ville aldrig bytte mine katte for noget, men hvis jeg skulle anskaffe mig en ny kat den dag i dag, så ville jeg klart købe en racekat.. Af samme grund som allerede er blevet nævnt. - Du kan være sikker på, at den kommer fra et godt sted, har et godt temperament, en personlighed der passer til dig osv. osv. Men når det så er sagt, så synes jeg faktisk, det er en skide god idé at købe fra et internat. For tænk hvis alle gjorde det!!!? Der er så mange hjemløse katte, der bare trænger til at blive nusset bag øret og få en masse kærlighed... Og de sidder altså på internaterne.. Men hvis du ønsker dig en racekat, er det nok lidt håbløst at søge på internaterne, det er i hvert fald ikke dem, der er flest af der...

Puha, det blev da efterhånden en lang smøre! Men håber du, som du også skriver, at du vil, vil sætte dig godt ind i livet med kat, racerne osv.... (som jeg desværre ikke selv gjorde smiley )

Venligst, Mie-Lykke

• #13   31. jul 2007 Der sker nogle gange der er racekatte m. stamtavle til omplacering, på et internat. Men det er nok mere undtagelsen end reglen og de er somregel et pænt stykke oppe i årene.

Hvis du overvejer at købe en racekat, syntes jeg du skal prøve at tage på en udstilling. Jeg ved godt det lyder frygtelig kliché agtig...men det er den måde du lettest finder ud af noget om alle racer. Vær ikke bange for at spørge (hvis ejeren ikke ser frygtelig stresset ud), så vil de somregel svare på dine spørgsmål.

Det smarte ved at tage på udstilling, er du får at set flere forskellige racer på en gang og derved måske bedre kan se hvilken en der udseendes mæssigt falder i din smag og spørge frem om temperament.

Det kan være uoverskueligt at skulle undersøge hele listen af forskellige racer, for når du så er noget halvvejs, har du glemt halvdelen.

Du kan se på www.felisdanica.dk, hvornår der er en udstilling i nærheden af dig.

• #14   31. jul 2007 Jeg har en huskat som er hentet hjem fra internat da han var 12 uger...

Han er vores første kat... Grunden til vi har huskat er fordi da vi fik lov at holde kat, ville jeg have en med det samme og havde derfor ikke lige en hel masse penge til en racekat - det skal dog ikke udelukkes vi måske en dag får en skovkat smiley

Men vi er ganske tilfredse med vores huskat og han lader til at have det ret godt - taget i betragtning af han er den første smiley

• #15   1. aug 2007 Den bedste "begynderkat" er en hankastrat - uanset race.
    Vælg en race du synes passer til dig og dit liv i temperament - dette kan undersøges ved at tage på udstillinger og snakke med opdrættere & derefter besøge racerne i deres hjemlige omgivelser.

Kommentér på:
Begynderkat

Annonce