{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.582 visninger | Oprettet:

Huskat tager kaninunger {{forumTopicSubject}}

Hej alle.
Mine forældres kat er i denne uge kommet hjem med to kaninunger, den ene blev aflivet hos vagtdyrlægen mens den anden blev opdaget idag og spist/fortæret af deres kat kort efter.
De er bekendt med vildkaniner som lever i deres område, dette har de snakket på i grundejerforeningens Facebook side.
Min mor er så bekymret fordi den han fangede idag var en hvid unge.
Hun er bange for at han er begyndt at tage dem fra private og hvad det vil betyde fremover.
Hun har tænkt sig at ringe til sin dyrlæge på mandag og snakke om det, men jeg tænkte på om andre har oplevet en sådan situation? Eller måske bare har råd?
Indhegning er ikke noget de er interesseret i og katten er meget udekat.

Vedhæftet er et billede af kanin nr 1.
Skal lige siges de også har oplevet at han er kommet hjem med et ben fra en kanin også.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Huskat tager kaninunger
  • #1   18. aug 2018 Det er derfor, at katte ikke bør være fritløbende. Stakkels den familie der nu har mistet to kaniner. smiley

• #2   18. aug 2018 Jaeh.. men kaniner hører vel også hjemme i et bur?

Din kat har nok fået smag for dyr der ikke er bange for den og det tror jeg ikke at I kan gøre noget ved.

• #3   18. aug 2018 Der er da mange, der har en løbegård til deres kaniner eller hegnet haven ind, skal de miste deres unger pga. andres katte? Sorry men de må altså også gerne have lov til at holde kanin. Det er ikke en verdensret at have fritgående katte.

• #4   18. aug 2018 min dyrlæges kat gør det også.

jeg har selv kaniner og har haft dem i mange år. vi har altid sørget for at fremmende dyr ikke kan komme ind til dem. for det behøver jo ikke lige at være en kat som gør det. hunde vil også gerne tage dem, hvis de har mulighed for det

• #6   18. aug 2018 Skal man så bruge tusinder af kroner på at hegne haven ind, så katte ikke kan komme der, hvis man har fritgående kaniner i haven? Det er temmelig urealistisk. Sorry. Hold jeres dyr hjemme, så er problemet ikke større.

• #7   18. aug 2018 Fritgående kaniner?? Det er vist de færreste der har.

• #8   18. aug 2018 Der er spurgt i nabolaget og der er ikke nogen der savner nogle kaniner. Som sagt er der også vilde kaniner i området.
    Hendes tanker går mere på om han nu har fået en smag for at gå efter dem.

Fritgående kaniner er mere som fritgående rævefoder.
    Eller mårfoder, de har selv mistet en kanin til en mår tilbage i 2012

• #9   18. aug 2018 Det kender jeg da flere, der har kaniner frit i haven eller dele af samme. Det er der intet unormalt i. Det er da værre for de kaniner, der evig og altid holdes i bur og får et misdannet skelet.

Katte har et stort område, de går i.

• #10   18. aug 2018 Har aldrig oplevet at nogle af mine kaniner blev misdannede af at være i et bur og komme ud i sele eller løbegård. Men med løbegårde bliver de taget af ræve og andet, sådan har det altid været med vores. Har mistet en del til ræve, og de var ikke fritgående. Hvis man er så naiv at tro at ens kaniner lever langt når løber ude og har naturlige fjender så burde man nok ikke have kaniner ude. Så kunne de jo holde deres kaniner inde, kender en del med kælekaniner inde. De lever i hele huset som enhver indendørs kat gør. Så hvad forskel gør det i deres situation?

• #11   18. aug 2018 Hvad er lige forskellen på en løbegård og at have haven indhegnet bortset fra størrelsen?

Og jo det er bevisligt, at kaniner der altid går i bur, de får misdannelser af skellettet. Google og du skal finde.

• #12   18. aug 2018 I de små bure, ja det tror jeg på. Det er jo ikke sundt.
    Tror jeg vil råde hende til at høre hvad dyrlægen siger og så ellers lade naturen gå sin gang. Der er også ræve og mår i området som også tager kaniner.

• #13   18. aug 2018 Størrelsen på buret er ikke ret afgørende. Mere om kaninen har fuld bevægelsesfrihed, kan stå på bagben osv. Det kan de i de færreste bure.

Katte er noget mennesket har slæbt ind, det er mår ikke.

Desuden siger loven, at man som katteejer er ansvarlig for, hvad ens kat går og laver. Dvs. finder kaninejerne frem til din mor, så får hun lov til at erstatte. Yderligere får hun en bøde, og oveni kan hun risikere, at de skader katten i forsøg på at hindre den i at tage kaniner.

Faktisk står der i loven, at man ikke kan gøres ansvarlig for en kats død, hvis man hindrer den i at gøre skade dyr eller mennesker.

Loven siger, at katte skal holdes på egen matrikel, og derfor står hun mega dårligt. Heldigvis.

• #14   18. aug 2018 Altså et langt ude tænkt eksempel ..... et barn er ude i haven, og en fremmed hund hopper over hegnet og ind til barnet og bider det ihjel. Det må ifølge din logik være helt ok, de kan jo bare hegne ind, så hunden ikke kan komme over.

• #15   18. aug 2018 Haha nej, så læser du min logik forkert eller forstår den ikke?
    Ligegyldigt hvad har de ikke tænkt sig at hegne ind smiley
    Desuden er det ikke nødvendigvis tamkaniner, men vilde kaniner.

• #17   18. aug 2018 Hold da op du er da godt nok et småligt menneske.
    Skulle jeg falde til dit niveau skulle jeg ønske dine katte døde eller hvad?
    Sikke du kan....

• #19   18. aug 2018 Ja, self må man blive gal. Og mine forældre er også klar over hvad deres kattehold har af konsekvenser - Den snak tog vi da de fik deres første kat. De er bare ikke interesserede i at indhegne haven. Min mor tænker om det måske kan betyde aflivning for hun er jo ikke dum, og vil stadig tale med deres dyrlæge om det.
    Der er jo en grund til at jeg selv holder indekatte og nu har løbegård.
    Men som sagt har ingen meldt ind om forsvundne kaninunger - Så vi ved i realiteten ikke om det er vilde kaniner.
    Hun kan jo ikke gøre så meget, og da det ikke er på tale at indhegne må hun jo enten indse at det er konsekvensen og så tage den derfra eller få ham aflivet så han ikke kan gøre det mere.

• #21   18. aug 2018 Ja, det er jo ikke sådan at dyr ikke kan forvilde sig derind alligevel, prøver at forklare min fyr at frøer altså ikke er legetøj smiley
    Men jeg var mest nysgerrig om der var nogle andre herinde der oplevede at deres katte kom hjem med kaniner eller (ew) kropsdele fra dem.

Da vi holdte kaniner vidste vi jo også godt at der var en risiko for at de blev nakket af diverse dyr, inkl. katte. Sådan var vilkårene bare når man valgte at have dem ude i en åben løbegård. Det tænkte vi jo ikke så meget på, men har da mistet en del til rovdyr.
    Det er jo ikke sådan at hun er fuldstændig ligeglad med hendes kat og dens opførsel men "de ligger som de redt" og mens min mor bekymrer sig, mener min far at det er helt naturligt. Har prøvet i årevis at snakke om det men min far har altid haft katte sådan og han er ikke til at rokke i

• *Berit *
    *Berit * Hjælpe-administrator

Følger: 5 Følgere: 482 Katte: 5 Emner: 5 Svar: 496
    #22   18. aug 2018 Det er nu ikke helt normalt at have fritgående kanin unger,mon ikke det er vilde kaniner.?

• #23   18. aug 2018 Det tænker jeg også lidt, især når nu de har spurgt og der ikke er nogen der reagerer. Og når de så er bekendt med de vilde kaniner så er der jo en høj sandsynlighed

• #24   19. aug 2018 Til Katrine, nu har jeg fulgt udekatte i 15 år, og de kom dagligt hjem med jagtbytter, som de lagde ud på trappen. Der var næsten alt lige fra mus til fugle dog ingen vilde kaniner med meget lange ører. Som du nok allerede ved så er en kat et territorialt rovdyr med jagtinstinter helt i top. Det kan vi mennesker ikke lave om på. Jeg har set youtube videoer, hvor søde katte forvandler sig til dræber maskiner i kampen imod cobra slanger og katten vinder hver gang smiley her er en 2 muligheder hvis kaninerne ikke skal ende som katteføde.
    1. Køb et bur til kaninen
    2. Lav en løbegård
    3. Hold dem inden for i huset
    De bedste sommerhilsner
    Fredericia smiley

• #26   19. aug 2018 Aflive en udekat for at gå på jagt??? Det ville jeg aldrig selv gøre. Betale en godtgørelse til den forudrettet kanin ejer måske, så skal der håndgriblige beviser på bordet fotos, hvor katten bliver genkendt løbende afsted med kaninen i munden ellers så kan det i princippet være naboens udekatte, der har snuppet kaninen. Bevisførelsen lægger ene og alene hos kanin ejeren.
    Angående jagtbytter, så fik mine udekatte masser af ros, fordi de har brugt så meget tid og energi på jagt, så kattemor kan få et jagtbytte smiley
    De bedste sommerhilsner
    Fredericia

• #27   19. aug 2018 Husk på at det lettere at tage katten ud af rovdyret, men umulig at tage rovdyret ud af katten!!! smiley
    De bedste sommerhilsner
    Fredericia smiley

• #28   19. aug 2018 Ja, altså, jeg ved så ikke om der er andre ting hun tænker når det er aflivning, da jeg ikke er så tit hjemme hos dem mere. (Før var det mig der stod for at tjekke dem for diverse ting, kan være noget hun ikke fortæller mig.)
    Men jeg har heller aldrig oplevet ham tage kaniner før og da jeg boede der var der ikke vildkaniner. Han er dog god til jagt og det er jo konsekvensen ved at have dem ude.
    Da vi boede i rækkehus havde vi masser af kaniner men de blev taget af en ræv (naboen så det) også selvom der var en del katte i området.

• #29   19. aug 2018 røvene er nok værre dræber end katten nogensinde kommer til at være
    min nabo fik taget 13 høns i løbet af 2 dag sidste sommer - af ræven. og selvom at hønsene gik i hønsegården

men når kaninerne er vilde (herreløse) så gør katten jo bare et godt arbejde. kaniner er ikke velkommen i den danske natur. Også selvom at de er søde
    men der har været nogen uansvarlige mennesker som bare har lukket dem løs. Og de avlere jo som vanvittig.

så din mors kat skal da bare have lov til at gå på jagt. ja så har hendes dyrlæge lidt at lave smiley

min dyrlæges kat spiste altså det meste af kaninen. det skal siges at katten mindre end 2 mdr før var blevet kørt ned og fik ødelagt hoften. nu var det så heldigt at min dyrlæge er gift med en anden dyrlæge, så den kat har det som i himmeriet smiley når det kommer til at være syg/skadet. det er også meget billigere smiley

• *Berit *
    *Berit * Hjælpe-administrator

Følger: 5 Følgere: 482 Katte: 5 Emner: 5 Svar: 496
    #30   19. aug 2018 Katte er jo rovdyr,og vi er jo glade for,hvis de kan holde rotter og mus væk.
    at der så indimellem fanges andre dyr,det er vel naturligt nok,jeg kom en dag ud i vores stald,og så at kattene derude havde fanget en fasan,hvor kun ben og fjer var tilbage.
    men det er fasaner,som er opdrættet til at jægere skyder dem,så det ene er vel ikke værre end det andet smiley
    og vilde kaniner hører ikke hjemme i naturen i Danmark.Det gør tamopdrættede fasaner så heller ikke syntes jeg smiley

• #32   21. aug 2018 Jeg er enig i, at man BØR holde sine byttedyr inde i et beskyttet område, kaniner som høns. Mink, mår, rotter osv., kan godt finde på at tage mindre dyr. MEN nu er tilfældet her, at det er en kat, der stjæler kaninunger fra en andens matrikel.
    Det er selvfølgelig ikke i orden.
    Flere og flere får øjnene op for, at kaniner ikke trives med et lille bur, da det er dyr, der ud fra fysiologiske behov SKAL ud at rende for at udvikle sig ordentligt. Og det skal være muligt uden at skal bekymre sig om naboens kattes sult for sjov.

Har du prøvet at lave et Facebook-opslag, hvor du søger kaninejeren? I så fald der er en ejer, skal de naturligvis have erstatning for de tabte kaniner.

• #33   21. aug 2018 Christina: læs lige TS´s indlæg igen

for der er INGEN som ejer disse kaniner.

så katten går IKKE ind og stjæler nogens kælekanin

derimod er der nogen som ikke har taget ansvar for deres kanin/kaniner og har sluppet den/dem løs. og desværre bliver det mere og mere almindelig

• #34   25. aug 2018 Anja N, det er jo ikke 100 sikkert, at det er de vilde kaniner, sådan som jeg forstår det?

• #35   25. aug 2018 #8
    18. aug
    Der er spurgt i nabolaget og der er ikke nogen der savner nogle kaniner. Som sagt er der også vilde kaniner i området.

• #36   25. aug 2018 Men det er jo ikke sikkert man lige har fanget de rigtige. Men beklager da, hvis jeg har trådt nogen over tæerne med mit indlæg. Uanset hvad, er denne tråd jo en vigtig reminder om, at katte trods alt er rovdyr smiley

• #37   26. aug 2018 Min mor har talt med dyrlægen som sagde at katte i deres natur vil gå efter bytte, og at dér burde folk med byttedyr forsøge at beskytte sig så godt som muligt MEN
    Hun mener at det sagtens kan være de “vilde” kaniner - dog vil hun have min mor til at kontakte dyreværnet da de ikke hører til i naturen og mest sandsynligt er kaniner som enten er sluppet ud eller er blevet sat ud. De skal indfanges af dyreværnet.
    Snakken faldt også på om han havde fået smag for dem. Men dyrlægen sagde det var svært fordi nogle katte bare er mere jagt-fokuserede end andre.
    Dog har katten været sammen med kaniner og er blevet jagtet af vores lidt for aggressive hankanin for mange år tilbage. Ellers har han aldrig generet vores og lod dem være i fred da han blev ældre.

Da han æder dem helt ville jeg ikke tro det var “sjov” men han er en ret klog kat og fanger mange ting hos dem. De har en del mosegrise i området også (naboen gør intet ved dem) og for nyligt tog han en ret stor rotte. Jeg ved godt at kaniner er anderledes men i en kats hovede tror jeg ikke der er så stor forskel.

Jeg ved den ene af de “vilde” kaniner er hvid med brun/sort, så det er nok ikke en “rigtig” vild kanin. Desværre er dyredumping ikke længere et sjældent syn smiley

• #38   26. aug 2018 Næhh.. der dumpes ALT.
    Hvis jeg havde byttedyr - kaniner, marsvin mm. så ville de da heller ikke få lov til at løbe løs i haven uden at det var en kaninløbegård - overdækket.

• #39   26. aug 2018 God ide at kontakte dyreværnet . Håber de vil hjælpe din mor, hvis det er dumpede kaniner der render rundt. Det ville da være det bedste, hvis de blev indfanget.

Kommentér på:
Huskat tager kaninunger

Annonce