Huskat tager kaninunger {{forumTopicSubject}}
Hej alle.
Mine forældres kat er i denne uge kommet hjem med to kaninunger, den ene blev aflivet hos vagtdyrlægen mens den anden blev opdaget idag og spist/fortæret af deres kat kort efter.
De er bekendt med vildkaniner som lever i deres område, dette har de snakket på i grundejerforeningens Facebook side.
Min mor er så bekymret fordi den han fangede idag var en hvid unge.
Hun er bange for at han er begyndt at tage dem fra private og hvad det vil betyde fremover.
Hun har tænkt sig at ringe til sin dyrlæge på mandag og snakke om det, men jeg tænkte på om andre har oplevet en sådan situation? Eller måske bare har råd?
Indhegning er ikke noget de er interesseret i og katten er meget udekat.
Vedhæftet er et billede af kanin nr 1.
Skal lige siges de også har oplevet at han er kommet hjem med et ben fra en kanin også.
nov 2013
Følger: 14 Følgere: 795 Katte: 20 Emner: 113 Svar: 7.255
aug 2010
Følger: 50 Følgere: 370 Katte: 4 Emner: 181 Svar: 7.218
Din kat har nok fået smag for dyr der ikke er bange for den og det tror jeg ikke at I kan gøre noget ved.
nov 2013
jul 2008
Følger: 57 Følgere: 734 Katte: 12 Emner: 705 Svar: 7.967
jeg har selv kaniner og har haft dem i mange år. vi har altid sørget for at fremmende dyr ikke kan komme ind til dem. for det behøver jo ikke lige at være en kat som gør det. hunde vil også gerne tage dem, hvis de har mulighed for det
nov 2013
aug 2010
jul 2015
Følger: 30 Følgere: 310 Katte: 5 Emner: 88 Svar: 995
Hendes tanker går mere på om han nu har fået en smag for at gå efter dem.
Fritgående kaniner er mere som fritgående rævefoder.
Eller mårfoder, de har selv mistet en kanin til en mår tilbage i 2012
nov 2013
Katte har et stort område, de går i.
jul 2015
nov 2013
Og jo det er bevisligt, at kaniner der altid går i bur, de får misdannelser af skellettet. Google og du skal finde.
jul 2015
Tror jeg vil råde hende til at høre hvad dyrlægen siger og så ellers lade naturen gå sin gang. Der er også ræve og mår i området som også tager kaniner.
nov 2013
Katte er noget mennesket har slæbt ind, det er mår ikke.
Desuden siger loven, at man som katteejer er ansvarlig for, hvad ens kat går og laver. Dvs. finder kaninejerne frem til din mor, så får hun lov til at erstatte. Yderligere får hun en bøde, og oveni kan hun risikere, at de skader katten i forsøg på at hindre den i at tage kaniner.
Faktisk står der i loven, at man ikke kan gøres ansvarlig for en kats død, hvis man hindrer den i at gøre skade dyr eller mennesker.
Loven siger, at katte skal holdes på egen matrikel, og derfor står hun mega dårligt. Heldigvis.
nov 2013
jul 2015
Ligegyldigt hvad har de ikke tænkt sig at hegne ind
Desuden er det ikke nødvendigvis tamkaniner, men vilde kaniner.
jul 2015
Skulle jeg falde til dit niveau skulle jeg ønske dine katte døde eller hvad?
Sikke du kan....
jul 2015
Der er jo en grund til at jeg selv holder indekatte og nu har løbegård.
Men som sagt har ingen meldt ind om forsvundne kaninunger - Så vi ved i realiteten ikke om det er vilde kaniner.
Hun kan jo ikke gøre så meget, og da det ikke er på tale at indhegne må hun jo enten indse at det er konsekvensen og så tage den derfra eller få ham aflivet så han ikke kan gøre det mere.
jul 2015
Men jeg var mest nysgerrig om der var nogle andre herinde der oplevede at deres katte kom hjem med kaniner eller (ew) kropsdele fra dem.
Da vi holdte kaniner vidste vi jo også godt at der var en risiko for at de blev nakket af diverse dyr, inkl. katte. Sådan var vilkårene bare når man valgte at have dem ude i en åben løbegård. Det tænkte vi jo ikke så meget på, men har da mistet en del til rovdyr.
Det er jo ikke sådan at hun er fuldstændig ligeglad med hendes kat og dens opførsel men "de ligger som de redt" og mens min mor bekymrer sig, mener min far at det er helt naturligt. Har prøvet i årevis at snakke om det men min far har altid haft katte sådan og han er ikke til at rokke i
Følger: 5 Følgere: 482 Katte: 5 Emner: 5 Svar: 496
jul 2015
mar 2018
Følger: 253 Følgere: 131 Katte: 3 Emner: 23 Svar: 175
1. Køb et bur til kaninen
2. Lav en løbegård
3. Hold dem inden for i huset
De bedste sommerhilsner
Fredericia
mar 2018
Angående jagtbytter, så fik mine udekatte masser af ros, fordi de har brugt så meget tid og energi på jagt, så kattemor kan få et jagtbytte
De bedste sommerhilsner
Fredericia
mar 2018
De bedste sommerhilsner
Fredericia
jul 2015
Men jeg har heller aldrig oplevet ham tage kaniner før og da jeg boede der var der ikke vildkaniner. Han er dog god til jagt og det er jo konsekvensen ved at have dem ude.
Da vi boede i rækkehus havde vi masser af kaniner men de blev taget af en ræv (naboen så det) også selvom der var en del katte i området.
jul 2008
min nabo fik taget 13 høns i løbet af 2 dag sidste sommer - af ræven. og selvom at hønsene gik i hønsegården
men når kaninerne er vilde (herreløse) så gør katten jo bare et godt arbejde. kaniner er ikke velkommen i den danske natur. Også selvom at de er søde
men der har været nogen uansvarlige mennesker som bare har lukket dem løs. Og de avlere jo som vanvittig.
så din mors kat skal da bare have lov til at gå på jagt. ja så har hendes dyrlæge lidt at lave
min dyrlæges kat spiste altså det meste af kaninen. det skal siges at katten mindre end 2 mdr før var blevet kørt ned og fik ødelagt hoften. nu var det så heldigt at min dyrlæge er gift med en anden dyrlæge, så den kat har det som i himmeriet når det kommer til at være syg/skadet. det er også meget billigere
Følger: 5 Følgere: 482 Katte: 5 Emner: 5 Svar: 496
at der så indimellem fanges andre dyr,det er vel naturligt nok,jeg kom en dag ud i vores stald,og så at kattene derude havde fanget en fasan,hvor kun ben og fjer var tilbage.
men det er fasaner,som er opdrættet til at jægere skyder dem,så det ene er vel ikke værre end det andet
og vilde kaniner hører ikke hjemme i naturen i Danmark.Det gør tamopdrættede fasaner så heller ikke syntes jeg
maj 2011
Følger: 16 Følgere: 22 Katte: 6 Emner: 17 Svar: 195
Det er selvfølgelig ikke i orden.
Flere og flere får øjnene op for, at kaniner ikke trives med et lille bur, da det er dyr, der ud fra fysiologiske behov SKAL ud at rende for at udvikle sig ordentligt. Og det skal være muligt uden at skal bekymre sig om naboens kattes sult for sjov.
Har du prøvet at lave et Facebook-opslag, hvor du søger kaninejeren? I så fald der er en ejer, skal de naturligvis have erstatning for de tabte kaniner.
jul 2008
for der er INGEN som ejer disse kaniner.
så katten går IKKE ind og stjæler nogens kælekanin
derimod er der nogen som ikke har taget ansvar for deres kanin/kaniner og har sluppet den/dem løs. og desværre bliver det mere og mere almindelig
maj 2011
jul 2008
18. aug
Der er spurgt i nabolaget og der er ikke nogen der savner nogle kaniner. Som sagt er der også vilde kaniner i området.
maj 2011
jul 2015
Hun mener at det sagtens kan være de “vilde” kaniner - dog vil hun have min mor til at kontakte dyreværnet da de ikke hører til i naturen og mest sandsynligt er kaniner som enten er sluppet ud eller er blevet sat ud. De skal indfanges af dyreværnet.
Snakken faldt også på om han havde fået smag for dem. Men dyrlægen sagde det var svært fordi nogle katte bare er mere jagt-fokuserede end andre.
Dog har katten været sammen med kaniner og er blevet jagtet af vores lidt for aggressive hankanin for mange år tilbage. Ellers har han aldrig generet vores og lod dem være i fred da han blev ældre.
Da han æder dem helt ville jeg ikke tro det var “sjov” men han er en ret klog kat og fanger mange ting hos dem. De har en del mosegrise i området også (naboen gør intet ved dem) og for nyligt tog han en ret stor rotte. Jeg ved godt at kaniner er anderledes men i en kats hovede tror jeg ikke der er så stor forskel.
Jeg ved den ene af de “vilde” kaniner er hvid med brun/sort, så det er nok ikke en “rigtig” vild kanin. Desværre er dyredumping ikke længere et sjældent syn
aug 2010
Hvis jeg havde byttedyr - kaniner, marsvin mm. så ville de da heller ikke få lov til at løbe løs i haven uden at det var en kaninløbegård - overdækket.
jul 2012
Følger: 3 Følgere: 26 Katte: 1 Emner: 65 Svar: 1.075
Huskat tager kaninunger