785 visninger
|
Oprettet:
skal jeg købe eller er det dumt? {{forumTopicSubject}}
har lige været ude og se på kat, ved dyrenes værn.
er faldet for den sødeste lille mis, på knapt et halvt år.
men jeg har brug for nogen gode råd?
egentlig har jeg vel bare brug for høre en for og imod liste.
håber i vil komme med en masse gode råd - jeg er lidt solgt, men har lige brug for lidt realitet
nov 2006
Følger: 35 Følgere: 33 Katte: 2 Emner: 15 Svar: 1.411
dec 2004
Følger: 1 Katte: 1 Emner: 5 Svar: 3
sån lidt hvad er ulempen og fordelene ved at have an kat?
sys måske det virker så spontant og har brug for at høre om nogen "voksne" realistiske kommentarer
nov 2006
Følger: 35 Følgere: 33 Katte: 2 Emner: 15 Svar: 1.411
Man skal aldrig anskaffe sig nogen former for dyr,hvis man er i tvivl ;o)
feb 2007
Følger: 20 Følgere: 33 Katte: 3 Emner: 154 Svar: 2.847
Det du skal tænke over er at når man anskaffer sig en kat er det altså for resten af kattens liv, og en kat kan altså godt blive 15 år. Så hvordan forestiller du dig dit eget liv igennem de næste 15 år? Du må tænke på at i alle de år skal katten altså også være med.
Har du råd til det? Der kan altid komme uforudsete dyrlægeregninger, så det er en god idé at have en konto til den slags hændelser.
Desuden skal du tænke på at katten kun kan være alene ca. 24 timer i træk, så du kan ikke bare tage ud og rejse i flere uger med mindre du kender nogen der kan passe den, eller har penge til at den kan komme i dyrepensionat.
Tja.. så kan jeg ikke lige komme i tanke om mere. Håber du træffer et godt valg :o)
MVH Mille.
feb 2006
Følger: 27 Følgere: 25 Emner: 379 Svar: 4.280
og som bente så smult siger er glæden over at ha kat meget større end de få ulemper der er for ulemperne er virkelig små
dec 2006
Følger: 17 Følgere: 17 Emner: 93 Svar: 1.676
dec 2006
Følgere: 102 Katte: 2 Emner: 68 Svar: 9.958
Men jo, i modsætning til *OOO* johnny *OOO* synes jeg faktisk der er mange ulemper ved at have kat, især ved indekatte:
Der skal tømmes grusbakke flere gange dagligt.
Der skal gøres vildt meget rent, hvis man da ikke vil leve med hår overalt i møbler.
Katten kræver opmærksomhed og aktivering.
Der skal slæbes grus hjem i kilo- og atter kilovis.
Katte koster penge i vaccinationer, dyrlægetjek, foder osv, og måske rigtig mange penge, hvis den bliver syg eller kommer til skade.
Ens hjem må indrettes efter kattens behov og sikkerhed. Kradsetræer fylder. Vinduessikringer skal monteres. Vaser med blomster risikerer at vælte. Stearinlys skal være under konstant opsyn. osv. osv.
Man skal være rimelig sikker på, at man bliver ved med at være i en situation (boligforhold, arbejde fx) hvor man kan have kat.
Man kan ikke bare tage på weekend eller ferie uden at have en pålidelig kattepasser (nå ja, ellers er der jo pension)
Det var sådan hvad jeg lige kunne komme på i farten.
Man skal altså virkelig gøre op med sig selv, om man er indstillet på besværet og om man er 100% villig til at ofre tid, penge, og hvad der ellers kan være af omkostninger ved at at have kat. Ikke bare de næste par måneder, men de næste 15 års tid! At have kat påvirker hele ens liv og hverdag på godt og ondt.
Fordelene tja... det er lidt mere difust. For mig er det først og fremmest glæden ved at opleve, at katten(e) trives. Og det er netop det, de ikke gør af sig selv - det kræver noget af katteejere.
Synes for resten, det er fint, at du lufter dine overvejelser her, i stedet for bare at lade hjertet løbe spontant af med dig.
dec 2006
Følgere: 102 Katte: 2 Emner: 68 Svar: 9.958
dec 2004
Følger: 1 Katte: 1 Emner: 5 Svar: 3
i kommer her med rigtige mange gode råd, som jeg havde efterspurgt..
lidt alvors miner er kun godt. tak tinka specielt hehe..
nu må vi se, hjertet sir godt nok århhh...kom med mig hjem og jeg skal gi dig alt den kærlighed du drømmer om.
der er mange aspekter i det.. og dem vil jeg helt sikkert tage med i min beslutning..
skal jeg købe eller er det dumt?