Kælen kat bider ligepluslig - hvorfor? {{forumTopicSubject}}
Hej alle sammen...
Jeg har erhvervet mig en ny kat, som ikk helt er killing, men antagelig 10 - 11 mdr... Mit problem er, lidt specielt, så jeg spørger her, om nogen kender til dette fænomen..??
Hun er helt sikkert plaget, af at blive flyttet, ingen tvivl om det, men hun udviser rigtig god tegn på, at enes med mine 2 katte, jeg havde i forvejen..
Vi fik at vide, at hun var kælen, men godt kunne finde på, at bide.. Og det er så mit problem, men det sker på en meget speciel måde..
Hun kommer op til mig, hver aften børnene er puttet, og hun er så kælen, hun gør tegn til, hvor jeg må kæle hende.. Hun nyder det, og lige pludselig bider hun mig..
Jeg tager min hånd væk, siger NEJ og lader hende være, men hun blir liggende, og vil så kæles igen...
Hvad betyder det..???
Vi ved desværre ikk ret meget, om hende, men hun kom til os, fordi der hvor hun var, havde de en sær hunkat, som ikk ku med hende, og man sagde, hun ikke havde været ude før, men det var vist ikk sandt..
Hun arborterede et kuld killinger 5 dage efter ankomst hertil.. Som man nægter kendskab til...
Selv efter den abort, kom hun op og lå på mit skød, resten af aftenen..
Hun udviser åz tegn på, at have været ude, i mine vinduer..
Men jeg tror man har skilt sig af med hende, fordi hun bider, og man måske ikke har behandlet hende ordentligt, men jeg ved ikke hvad det betyder, for hun bider mig, men går ikke i arrigskab, og så spænder hun højlydt, hele tiden, nærmest som om hun fortæller noget.. Ved ikk om man kan ændre hendes adfærd.. Selv om natten sover hun på mine ben.. Det virker som hun har tillid til mig, og alligevel ikke..
Håber nogen kender til dette problem, og måske kan råde mig lidt..
KnuZz Mette
maj 2007
Følger: 12 Følgere: 11 Katte: 1 Emner: 11 Svar: 120
nov 2006
Følger: 21 Følgere: 19 Katte: 1 Emner: 57 Svar: 260
mar 2007
Følger: 11 Følgere: 13 Katte: 1 Emner: 21 Svar: 102
maj 2007
Følger: 73 Følgere: 74 Katte: 10 Emner: 59 Svar: 5.741
Men nogle katte forbinder alligevel ikke altid hånd-kontakt som noget behageligt - beklageligt nok. De har sandsynligvis tidligere oplevet at blive slået, hevet hårdt i eller noget tilsvarende.
Forestil jer så en vægt. Den ene skål, der står "kælebehov" på, er tom og står øverst. På den anden skål står "angst for hænder", og den er i bund.
Så vil katten gerne kæle, men jo mere man kæler med den, jo mere sænker "kælebehovet" sig, og "angsten" stiger op, og så bider katten.
Prøv at lægge nøje mærke til kattens signaler, mens I kæler med den. I det øjeblik, den begynder at lægge ørerne tilbage, så hold op med det samme og sæt den ned. Hvis I er usikre på, hvornår den har fået nok, så hold op, mens den er glad og tilfreds.
Det var den bedste måde, jeg kunne forklare det på.
Katte, der ligger på lur og springer i benene på en, gør det som regel i mangel af en katte-legekammerat.
jan 2007
Følger: 23 Følgere: 21 Katte: 2 Emner: 187 Svar: 1.885
der er et afsnit her om det http://www.mypetspages.com/petinfo/feline/aggression%20-%20diagnosing%20&%20treating.php
kunne ikke lige finde noget dansk..
mar 2007
Det er ikk sådan, at hun springer efter os, men kommer helt op på mit skød, viser at hun vil kæles på hoved, ryg, men bider alligevel.. Men tror lidt på teorien, med angst, og kælebehov..
Håber hun blir tryg og god en dag..
Hun kan godt hvæse lidt, hvis man lige går der, hvor hun mener, hun bør være..
Hun er lidt arrig til tider..
Imorges lå hun under vores seng, og knurrede.. Måske af os, måske af hende selv..
Kan ikk blive klog på hende..
KnuZz Mette
mar 2007
Er det derfor hun bider, og er i så dårligt humør..
Hun tabte sit kuld killinger sidste søndag, og vil tro de var halvt færdige, men vi ved det ikk med sikkerhed, da hun jo var drægtig, da vi fik hende, og man ikk vil fortælle mig noget som helst..
Håber nogen kan gi nogen mulige svar..
Knuzz igen
okt 2005
Følger: 14 Følgere: 12 Katte: 3 Emner: 63 Svar: 405
Og så vapper hun også ud efter ens ben når man gå fra hende..
Men hun kommer også udefra så ved ikke om det har noget med det at gøre.
maj 2007
"Hun kommer op til mig, hver aften børnene er puttet, og hun er så kælen, hun gør tegn til, hvor jeg må kæle hende.. Hun nyder det, og lige pludselig bider hun mig..
Jeg tager min hånd væk, siger NEJ og lader hende være, men hun blir liggende, og vil så kæles igen... "
Har du lagt mærke til, om hun bider, når du rører hende et bestemt sted? Det _kan_ jo være, hun har ondt dér.
Netdyredoktor skriver:
"Som noget af det første er det vigtigt at få afgjort, om den aggression, ens kat udviser, er resultat af en smertevoldende sygdom, der - f.eks. ved håndtering - udløser smerte og dermed en naturlig afværgereaktion (smerteaggression). Katten kan eksempelvis have ledsmerter, tandpine eller en øm byld ved haleroden, som selvfølgelig skal undersøges og behandles af dyrlægen."
"Hun arborterede et kuld killinger 5 dage efter ankomst hertil..", skriver du også.
Det er ikke sikkert, hun har aborteret alle fostrene, så der KAN evt. være noget i hende endnu, både levende eller dødt. Hold øje med, om hun flyder fra skeden eller drikker påfaldende meget, for hun KAN have underlivsbetændelse.
At hun ligger under sengen og knurrer, kan både skyldes utryghed, men også, at hun har ondt.
Jeg ville få hende undersøgt hos en dyrlige!
Lyder for øvrigt til at være et "kedeligt sted", hun kommer fra
mar 2007
Men hun så i aftes ud til at være på vej i løb igen, så om hun må det er det hun skal, for at se hun kan beholde dem eller ej, ved jeg ikke..
Og vi har åz besluttet, at kan vi ikk få noget godt ud af hende, så kommer hun ikk flere steder hen, da det er vildt synd for dyr, at blive kastet med, især som hun udviser tegn, på ikk at kunne tåle det..
KnuZz Mette
maj 2007
"Hankatten bider f.eks ogå hunen under parring, og jeg gætter lidt at det må være det samme instinkt der går igen når vi kæler.. fordi det bare er så dejligt...og af kærlighed!"
Forkert gættet
Han bider sig fast i nakken på hende for, at hun skal forholde sig roligt. Det er nemlig dette nakketag, en mormis bruger over for sine killinger, når de skal være rolige og ikke bevæge sig x), og det benytter den durkdrevne fyr sig af. Killingerne glemmer det nemlig ikke, selv om de er blevet voksne.
x) Når en hunkat flytter sine killinger, bærer hun dem også i nakken, og det kunne få katastrofale følger, hvis de så sprællede, og hun tabte dem.
maj 2007
Følger: 24 Følgere: 40 Katte: 10 Emner: 141 Svar: 7.121
Bob-Cat vil helst aes af mig, men tolere da også min datter, ved min kæreste går han..
Blackie er vild med min datter, hun må gøre stortset ALT ved ham (Men får ikke lov af mig ;)) før han siger fra, først med poten og hvis hun ikke lige opfanger det, så munden (Dog aldrig hårdt, bare en makering uden huller)
Kæresten må også gerne ae, han bliver oftes træt af det før Blackie
Men mig gider han ikke blive aet af, der skal ikke meget til før halen vifter og han bruger både mund og klør.. Så jeg har lært at når han giver de små signaler (viften irriteret med halen) så lader jeg ham være..
Jeg ved ikke om din kat er lige sådan..
Det KAN også være smerte der gør de reagere anderledes, samt flytning/tilføjelse af familie medlemmer
maj 2007
Følger: 24 Følgere: 40 Katte: 10 Emner: 141 Svar: 7.121
nov 2018
Følger: 3 Følgere: 2 Svar: 2
Kælen kat bider ligepluslig - hvorfor?