{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
27.234 visninger | Oprettet:

Kælen kat bider ligepluslig - hvorfor? {{forumTopicSubject}}

Hej alle sammen...

Jeg har erhvervet mig en ny kat, som ikk helt er killing, men antagelig 10 - 11 mdr... Mit problem er, lidt specielt, så jeg spørger her, om nogen kender til dette fænomen..??

Hun er helt sikkert plaget, af at blive flyttet, ingen tvivl om det, men hun udviser rigtig god tegn på, at enes med mine 2 katte, jeg havde i forvejen..

Vi fik at vide, at hun var kælen, men godt kunne finde på, at bide.. Og det er så mit problem, men det sker på en meget speciel måde..
Hun kommer op til mig, hver aften børnene er puttet, og hun er så kælen, hun gør tegn til, hvor jeg må kæle hende.. Hun nyder det, og lige pludselig bider hun mig..
Jeg tager min hånd væk, siger NEJ og lader hende være, men hun blir liggende, og vil så kæles igen...
Hvad betyder det..???

Vi ved desværre ikk ret meget, om hende, men hun kom til os, fordi der hvor hun var, havde de en sær hunkat, som ikk ku med hende, og man sagde, hun ikke havde været ude før, men det var vist ikk sandt..
Hun arborterede et kuld killinger 5 dage efter ankomst hertil.. Som man nægter kendskab til...
Selv efter den abort, kom hun op og lå på mit skød, resten af aftenen..
Hun udviser åz tegn på, at have været ude, i mine vinduer..

Men jeg tror man har skilt sig af med hende, fordi hun bider, og man måske ikke har behandlet hende ordentligt, men jeg ved ikke hvad det betyder, for hun bider mig, men går ikke i arrigskab, og så spænder hun højlydt, hele tiden, nærmest som om hun fortæller noget.. Ved ikk om man kan ændre hendes adfærd.. Selv om natten sover hun på mine ben.. Det virker som hun har tillid til mig, og alligevel ikke..

Håber nogen kender til dette problem, og måske kan råde mig lidt..

KnuZz Mette

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kælen kat bider ligepluslig - hvorfor?
  • #1   11. jun 2007 Jeg ved ikke om det er det samme men min kat gør det også, men når jeg lægger mærke til det bider han ikke hårdt overhovedet. Han napper. Har prøvet at lade ham gøre det og har forstået at han vil flytte min hånd hen til et andet sted hvor det er dejligere. Han vil kæles endnu mere. Ligesom når man blir kløet på ryggen, vi kan bare sige "lidt højere oppe til venstre". Nogen gange når jeg bare sidder kommer han op i sofaen og tager i min arm/hånd med tænderne med det samme og tager den hen for at sige han vil nusses. Sådan "kom med hånden jeg vil nusses" Han er lige blevet et år og er stadig utrolig legesyg, men tror det stopper når han blir lidt ældre og ikke gider så meget mere. For han kan godt finde på pludselig at løbe op og sætte kløerne i ens lår eller bide, men det er stadig fordi han er legesyg og lige har udset en som bytte. Det kan måske stoppe når de blir mere dovne ved det ikke. Hvis hun lige har aborteret savner de tit killingerne. Har ikke haft en drægtig hunkat før eller killinger men savner hun dem og vil ligesom hvis hun havde dem og du nusser med hånden måske prøve at "flytte" en killing som hvis hun havde en? tage den til sig? ved det ikke.

• #2   11. jun 2007 Det kan måske være at hun er i løbetid, eller bare har nogen homoner i kroppen som hun kun bemærker når du nusser hende, ved ikke helt om det kan være det, men måske??

• #3   11. jun 2007 Det du beskriver, gør mine 2 andre åz, men hende her bider hårdt, lægger ørerne tilbage først, men går ikke.. Det var åz det eneste, der blev pointeret, da vi fik hende... Desværre..

• #4   11. jun 2007 Katte har et behov for kontakt og for at blive kælet med!

Men nogle katte forbinder alligevel ikke altid hånd-kontakt som noget behageligt - beklageligt nok. De har sandsynligvis tidligere oplevet at blive slået, hevet hårdt i eller noget tilsvarende.

Forestil jer så en vægt. Den ene skål, der står "kælebehov" på, er tom og står øverst. På den anden skål står "angst for hænder", og den er i bund.

Så vil katten gerne kæle, men jo mere man kæler med den, jo mere sænker "kælebehovet" sig, og "angsten" stiger op, og så bider katten.

Prøv at lægge nøje mærke til kattens signaler, mens I kæler med den. I det øjeblik, den begynder at lægge ørerne tilbage, så hold op med det samme og sæt den ned. Hvis I er usikre på, hvornår den har fået nok, så hold op, mens den er glad og tilfreds.

Det var den bedste måde, jeg kunne forklare det på.

Katte, der ligger på lur og springer i benene på en, gør det som regel i mangel af en katte-legekammerat.

• #5   11. jun 2007 der er også det der hedder "petting and biting syndrome..

der er et afsnit her om det http://www.mypetspages.com/petinfo/feline/aggression%20-%20diagnosing%20&%20treating.php

kunne ikke lige finde noget dansk..

• #6   11. jun 2007 Mega

Det er ikk sådan, at hun springer efter os, men kommer helt op på mit skød, viser at hun vil kæles på hoved, ryg, men bider alligevel.. Men tror lidt på teorien, med angst, og kælebehov..
    Håber hun blir tryg og god en dag..
    Hun kan godt hvæse lidt, hvis man lige går der, hvor hun mener, hun bør være..
    Hun er lidt arrig til tider..
    Imorges lå hun under vores seng, og knurrede.. Måske af os, måske af hende selv..
    Kan ikk blive klog på hende..

KnuZz Mette

• #7   11. jun 2007 Kan det være hun er på vej i løb igen.. Hun udviser tegn på løb igen, ligger lige i posission som om hun er klar til parring..

Er det derfor hun bider, og er i så dårligt humør..

Hun tabte sit kuld killinger sidste søndag, og vil tro de var halvt færdige, men vi ved det ikk med sikkerhed, da hun jo var drægtig, da vi fik hende, og man ikk vil fortælle mig noget som helst..

Håber nogen kan gi nogen mulige svar..

Knuzz igen

• #8   11. jun 2007 altså oplever det samme med Misse-marie, hun er utrolig kælen og kan slet ikke få nok. men lige pludselig bider hun bare som om at det er lidt for godt...
    Og så vapper hun også ud efter ens ben når man gå fra hende..
    Men hun kommer også udefra så ved ikke om det har noget med det at gøre.

• #9   11. jun 2007 Mette, du skriver i dit første indlæg
    "Hun kommer op til mig, hver aften børnene er puttet, og hun er så kælen, hun gør tegn til, hvor jeg må kæle hende.. Hun nyder det, og lige pludselig bider hun mig..
    Jeg tager min hånd væk, siger NEJ og lader hende være, men hun blir liggende, og vil så kæles igen... "

Har du lagt mærke til, om hun bider, når du rører hende et bestemt sted? Det _kan_ jo være, hun har ondt dér.

Netdyredoktor skriver:
    "Som noget af det første er det vigtigt at få afgjort, om den aggression, ens kat udviser, er resultat af en smertevoldende sygdom, der - f.eks. ved håndtering - udløser smerte og dermed en naturlig afværgereaktion (smerteaggression). Katten kan eksempelvis have ledsmerter, tandpine eller en øm byld ved haleroden, som selvfølgelig skal undersøges og behandles af dyrlægen."

"Hun arborterede et kuld killinger 5 dage efter ankomst hertil..", skriver du også.
    Det er ikke sikkert, hun har aborteret alle fostrene, så der KAN evt. være noget i hende endnu, både levende eller dødt. Hold øje med, om hun flyder fra skeden eller drikker påfaldende meget, for hun KAN have underlivsbetændelse.

At hun ligger under sengen og knurrer, kan både skyldes utryghed, men også, at hun har ondt.

Jeg ville få hende undersøgt hos en dyrlige!

Lyder for øvrigt til at være et "kedeligt sted", hun kommer fra smiley

• #10   11. jun 2007 Det er meget rart med nogen gode synspunkter, og da jeg har 3 katte, hvoraf de 2 gør i mere eller mindre grad, som jeres andres katte, bider lidt, når denyder at blive kælet, så tror jeg lidt på, at mis nye kat, nok ikk er helt rask, og vil finde ud af, hvad der sker med hende....

Men hun så i aftes ud til at være på vej i løb igen, så om hun må det er det hun skal, for at se hun kan beholde dem eller ej, ved jeg ikke..

Og vi har åz besluttet, at kan vi ikk få noget godt ud af hende, så kommer hun ikk flere steder hen, da det er vildt synd for dyr, at blive kastet med, især som hun udviser tegn, på ikk at kunne tåle det..

KnuZz Mette

• #11   11. jun 2007 *Gpnzalez*
    "Hankatten bider f.eks ogå hunen under parring, og jeg gætter lidt at det må være det samme instinkt der går igen når vi kæler.. fordi det bare er så dejligt...og af kærlighed!"

Forkert gættet smiley
    Han bider sig fast i nakken på hende for, at hun skal forholde sig roligt. Det er nemlig dette nakketag, en mormis bruger over for sine killinger, når de skal være rolige og ikke bevæge sig x), og det benytter den durkdrevne fyr sig af. Killingerne glemmer det nemlig ikke, selv om de er blevet voksne.

x) Når en hunkat flytter sine killinger, bærer hun dem også i nakken, og det kunne få katastrofale følger, hvis de så sprællede, og hun tabte dem.

• #13   7. nov 2013 Mine katte er vidt forskellige når det kommer til at blive kælet og hvem der kæler med dem..

Bob-Cat vil helst aes af mig, men tolere da også min datter, ved min kæreste går han..

Blackie er vild med min datter, hun må gøre stortset ALT ved ham (Men får ikke lov af mig ;)) før han siger fra, først med poten og hvis hun ikke lige opfanger det, så munden (Dog aldrig hårdt, bare en makering uden huller)

Kæresten må også gerne ae, han bliver oftes træt af det før Blackie

Men mig gider han ikke blive aet af, der skal ikke meget til før halen vifter og han bruger både mund og klør.. Så jeg har lært at når han giver de små signaler (viften irriteret med halen) så lader jeg ham være..

Jeg ved ikke om din kat er lige sådan..

Det KAN også være smerte der gør de reagere anderledes, samt flytning/tilføjelse af familie medlemmer

• #14   7. nov 2013 Og som supplering til det Mega skrev, er det vigtigt at ligge mærke til hun skrev "Nakken" og ikke "Nakkeskindet" som mange tager fejl af

• Lone B
    Lone B Tilmeldt:
    nov 2018

Følger: 3 Følgere: 2 Svar: 2
    #15   20. nov 2018 Min bider når jeg flytter på tæppe eller andet som hun ligger på eller ved

Kommentér på:
Kælen kat bider ligepluslig - hvorfor?

Annonce