Frustret over kat {{forumTopicSubject}}
Hej, jeg har en kat på ca. 8 måneder, og hun er dejlig. Men jeg har det problem at hun har for meget krudt i røven. Jeg går tur med hende om morgen i 10 minutter og om eftermiddagen og aften i ca. 30 minutter, hver dag. Udover det har jeg en lukket altan, som hun bruger meget tid ude på. Jeg både klikker træner og leger med hende. Hvilket også hjælper da hun ikke bare løber frem og tilbage længere. Men jeg kan ikke få hende til at opgive at ødelægge min seng og sofa (selvom hun har et klatretræ). Jeg har prøvet at smide hende ud på badeværelset i lidt tid, jeg har også prøvet at sætte hende på klatretræet men det hjælper ikke, så det er vildt frusterende, når jeg selv mener at jeg gør rigtigt meget for at hun kan trives i min lejlighed. Så ved ikke hvad skal gøre ved problemet..
nov 2013
Følger: 14 Følgere: 795 Katte: 20 Emner: 113 Svar: 7.255
jan 2014
Følger: 1 Følgere: 21 Katte: 3 Emner: 11 Svar: 167
Vi skal bare tage flasken frem, så stopper katten hvad end den laver af ulykker. Det tager dog tid før den stopper med at prøve.
nov 2013
To er altid bedst.
dec 2004
Følger: 242 Følgere: 200 Katte: 17 Emner: 69 Svar: 3.126
jan 2014
Man beder vel også en hund om at stoppe med at bide i skoene?
nov 2013
Opdragelse: Tag katten væk, sig nej. Tag katten væk, sig nej. Tag katten væk, sig nej. Indtil katten har lært, hvad nej betyder, så kan man nøjes med at sige nej for at stoppe uønsket adfærd. Det virker her. Ingen vand.
Følger: 5 Følgere: 482 Katte: 5 Emner: 5 Svar: 496
En af mine killinger fik jeg igen,da den var 7 mdr gl.
Ejeren havde fået det råd fra bekendte,at hver gang katten gjorde noget den ikke måtte,skulle hun bruge vandsprøjten !
og der havde desværre været mange ting,at killingen ikke måtte
Den dag killingen kom hjem igen,mødte jeg en total forskræmt kat,hvæsende spyttende,og parat til angreb med kløerne ude,en fuldstændigt stresset kat.
så nej,vil absolut ikke anbefale at sprøjte her og der.
faktisk burde man overveje nøje,og sætte sig ind i kattes natur,og behov inden køb.
det er i min optik et must,at katten har mulighed for også at komme op i højden.
og enig med Susanne,er der steder f.eks køkkenbord,som katten ikke må være på,så sig NEJ ,og løft katten ned ,den eneste rigtige måde at gøre det på.
jan 2014
Vi kan jo bare konstatere at vi er uenige og at forskellige tiltag virker forskelligt for os og vores katte. I sidste ende er det os som ejere der kender vores katte bedst og ved om de trives eller ej.
Trods vandsprøjt, så hr jeg tre katte der STORTRIVES og elsker mig alligevel
nov 2013
jan 2014
For mig er det IKKE en straf!
nov 2013
De kan ikke selv vælge.
jan 2014
nov 2013
For mig er der andre og bedre metoder, så hvorfor straffe? Jeg forstår det ikke, og det kommer jeg aldrig til. Min katte har lært to ord. Nej og ned. Og det ved hjælp af gentagelse, gentagelse, gentagelse og gentagelse. Så siger jeg ned, så ved de, at jeg har luret, at de atter engang er på køkkenbordet og hopper ned.
jan 2014
jan 2014
Hvad sker der i naturen når to fremmede katte mødes? De bliver ikke blot mødt med et "nej". Der kommer handlinger på bordet med det samme. Der er konsekvens ved en handling - det ved katten.
nov 2013
At katte bider hinanden er også en slags "straf" for indtrængen på den andens territorium. Og nej, jeg går ikke ind for katteslagsmål, derfor holder jeg mine katte på egen matrikel i henhold til loven om mark- og vejfred.
Kattens værn og min bare.
jan 2014
Jeg stopper den her, for du er så fastlås på din egen mening er den rigtige og uagtet alle argumenter, så lytter du ikke.
God dag!
maj 2012
Følger: 2 Følgere: 61 Katte: 4 Emner: 73 Svar: 9.105
Det er ikke fordi det er smart, at der er tæppe på armlænene og skind på ryglænet, men det beskytter mod en del ridser fra katteklør, og så hjælper det med pleje af læderet.
Der er mange som syntes killinger er nuttede ( og det er de) men man skal vide at killingetiden er kort, og en kat er en kat, og når vi nu vil have dem inde, så bruger de deres naturlige adfærd inden døre, så helt klart en inde kat kræver mere end en udekat, og har man kun en, så er du eneste legekammerat og underholdning, det vil næsten svare til, at en 15 årig kun måtte være hjemme døgnet rundt, og ikke måtte gå på nettet, det ville drive de fleste forældre til vandvid, men her ville vand eller straf også give det modsatte resultat end det ønskede, for så finder de bare på noget andet
nov 2013
Jeg har det svært med, at man anskaffer sig et dyr, men man sætter sig ikke ind i fordele og ulemper ved det dyr inden, og når det så laver uhensigtmæssige ting, så skal den for enhver pris "afrettes" og "tilpasses". Øøøh nej. Dyret er, som dyr nu engang er. Kan man ikke indrette sig efter dyrets forhold, bør man slet ikke have den type dyr men måske noget helt andet.
En indekat har brug for mange steder at hvæsse kløer. Lange flader hvor den kan strække sig helt ud. Det kan også være, at katten foretrækker vandrette flader - gulvtæpper og lignende, så må man tilbyde katten mulighed for dette. Et sted hvor den gerne må.
En enekat, indenfor vil uvilkårligt komme til at kede sig som killing/ungdyr, og derfor anbefaler jeg aldrig kun at have en. To giver mange færre problemer og kræver længe ikke så meget i aktivering, som en kat gør. Katte er ikke som hunde, så de bliver aldrig helt lydige. De kan lære meget ja, men når en kat ikke vil, så vil en kat ikke. Og så kan den finde på at protestere med kløer og bid. Katten er som individ et meget mere selvstændig dyr end hunden. Men der er håb forude, for bliver man stædigt ved med at opdrage, så hænger det ved, når teenageren bliver voksen.
Det kan i enkelte tilfælde afholde en kat fra at kradse uhensigsmæssige steder, hvis man sprayer feliway på de møbler, hvor katten ikke må kradse. Jeg har dog ikke selv erfaring med dette.
Vi har som sagt lært kattene ordet nej. Så kradser de i møbler, får de et nej. Og stopper de ikke omgående, går vi hen og fjerne dem og siger igen nej. Det ved de, så i 90% af tilfældene stopper de af dem selv, når jeg siger noget. Det vigtige er at grundlægge en slags opdragelse fra starten af, også selvom det betyder, at man skal gå hen og fjerne katten 10.000 gange fra samme sted.
jan 2012
Følger: 9 Følgere: 110 Katte: 3 Emner: 132 Svar: 11.512
Du har flere muligheder og du skal nok bruge mere end en af mulighederne og så vil du alligevel ikke afhjælpe problemet helt.
1. Anskaffelse dig en kat mere som selskabet og legekammerat.
2. Anskaf dig noget aktivitets legetøj som katten kan bruge uden ejers deltagelse, det kan også være noget du laver selv, dens en tom toiletrulle hvor du lukker enderne og laver nogle huller i og kommer godbidder i, så der skal arbejdes for at få godbidderne ud.
3. Køb en Bird drillepind, den kan seriøst få pulsen op og få katten til at bruge en masse energi
http://www.zooplus.dk/shop/kat/kattelegetoej/drillepind/med_fjer/182742
4. Jeg har haft stor glæde af at købe en kradsebølge til min kat, det at hun har noget vandret at kradse på har gjort at hun ikke kradser uønskede steder, min havde nemlig også en mani med at kradse i sofaen i lømmelalderen og siden hun fik bølgen har hun aldrig kradset i sofaen efterfølgende.
http://www.zooplus.dk/shop/kat/kradsetrae/kradsebraet_sisal/kradsebraet/472539
5. Spray evt seng og sofa med citron eller en anden citrusduft, katte bryder sig ikke om citrus og kan måske holde hende lidt væk, det skal ikke stikke af citron i hele hytten bare en svag duft af citrus på sengen, om det hjælper lover jeg ikke men det er en mulighed.
6. Evt hæng et løst tæppe ned fra sofa og seng om giver sig når der kradses, katte gider generelt ikke kradse i noget der ikke ligger fast, igen ikke sikkert det virker men et forsøg værd.
Ud over det kan jeg ikke lige nu komme på flere løsninger, det lyder jo til du gør en indsats for at adsprede katten, men igen ungkatte er vildt meget energi som de ikke rigtig ved hvad de skal gøre af.
At lukke katten ud på badeværelset løser intet for dig, måske tværtimod, katten vi se badeværelset som en straf og den vil have endnu mere ubrugt energi når du lukker den ud, så mester al din tålmodighed for det er præcis hvad du har brug for det næste års tid mens katten er i lømmelalderen, tålmodighed tålmodighed og atter tålmodighed, 1000 gange nej og 1000 gange flytte katten og så beløn den ved god opførsel, som du jo også gør via klikkertræningen.
aug 2010
Følger: 50 Følgere: 370 Katte: 4 Emner: 181 Svar: 7.218
Tillykke med din sunde, viljestærke kat, der skal afprøve grænser.
Alle herinde der har haft killinger / ungkatte har været turen igennem
Lysten til at give dem en enkeltbillet til Langtbortistan har altid hærget mig i den periode
Jeg har ikke flere gode råd en dem du allerede har fået - nej, nej, nej, pegefinger måske.. men Freddie er snart 8 år og han er stadig en lømmel
Så du skal holde ud og efter denne lange tråd kan jeg faktisk ikke huske om den er neutraliseret, ellers er det noget du skal få gjort
jul 2015
Følger: 30 Følgere: 310 Katte: 5 Emner: 88 Svar: 995
Når man ser på vandflaske/sprøjt metoden er der 3 grundlæggende ting som sker når du sprøjter din kat med vand:
1. Din kat bliver frustreret og stresset.
2. Din kat mister tilliden til dig og kan blive bange for dig
3. Din kat lærer at gøre denne naturlige adfærd når du ikke er der.
Så her er 3 “skridt” (som ja, jeg har tyvstjålet dem fra andre store hjemmesider om katteadfærd).
1. Forstå/lær hvorfor din kat udøver adfærden og hvilket naturligt formål det opfylder for katten.
2. Giv din kat en passende og ikke-destruktiv måde at imødekomme disse behov på.
3. Brug positive forstærknings- eller passive afskrækkende systemer til at lære din kat at standse den uønskede adfærd. (Ved passive kan det f.eks være at dække sofaen med et tæppe)
(Det sjoveste/finurlige er måske at det også er nævnt på hjemmesiderne at der altid er et medlem på fora som er fortaler for vandsprøjter metoden, og for hvem metoden har virket. Men katte er ufatteligt forskellige og for nogle er det så stressende at blive sprøjtet på i tide og utide(for dem) at de bare udvikler andre adfærdsproblemer pga. stress)
Min anbefaling ville være at få flere horisontale kradseflader og muligvis se på hvor hun vil kradse og så læg et tæppe dér. Og som de andre skriver, tålmodighed De er små børn med krudt i røven, men ikke for evigt :3
Frustret over kat