Stamtavlens betydning. {{forumTopicSubject}}
Hvad betyder en stamtavle?
For mange betyder en stamtavle slet ingen ting og det er jo helt fint, det skal der jo også være plads til.
Langt de fleste katteejere er jo huskatteejere og de har som bekendt ikke stamtavle
Så er der de som mener at en stamtavle er uden betydning og blot er de registrerede opdrætteres snobberi. De mener ofte at en stamtavle netop er det fordyrrende led på katten....hmmmm okay en stamtavle koster i dag 175 kr og ofte koster en kat, som reklameres at være raceren, i nærheden af 3500 kr. En raceren kat koster nogen gange 3500 kr (det kommer an på racen og hvad man får med i prisen) nogen gange 5000 kr. (jeg nævner her priser på kælekatte)
Hvordan kan det regnestykke gå op?
Jeg ville aldrig stole på et menneske der bedyrede, at de killinger der blev solgt var racerene, hvis jeg ikke fik en FiFe-stambog med på killingen. Uanset der så drønede op til flere stambogsførte katte rundt i samme hus. For mig er stamtavlen beviset på kattens racerenhed.
aug 2006
Følger: 16 Følgere: 15 Katte: 3 Emner: 73 Svar: 1.376
aug 2006
Stamtavle? JA, JA og atter JA!
En stamtavle er kattens dåbsattest, og den koster kun 175,- kr.
Tænk lige over, hvorfor vedkommende ikke har stamtavle på racerene katte. Argumenter fra "opdrætteren" kan være:
- der ikke er grund til at lave så fine papirer, for den skal jo ikke bruges til noget. Dette skyldes ofte, at kattene ikke er ægte (for nu at bruge det mest gængse udtryk). Det kan faktisk ikke bevises at den er ægte.
- jeg vil ikke ofrer penge på skidtet, for det er jo kun et stykke papir. Ja da, kun et stykke papir. Bortset fra at det er kattens dokumentationer: navnet på katten, fødselsdagen, mor og far, bedste- og oldeforældre (hvilket vi mennesker ikke har på vores dåbsattest. Hmm måske skal jeg kontakte kirkekontoret en af de nærmeste dage for af få det ændret) Ydermere er der plads til kattens vaccinationer, hvilket heller ikke er på vores dåbsattester. Det er faktisk mere cool at være kat end menneske kan jeg lige se.
- jeg kan sælge dem hurtigere og billigere når de ingen stamtavle har. Fedt nok, og hvor sparer man så også henne? Foderet? Dyrlægen? En kat, der ikke får optimalt foder som killing, kan gå hen og udvikle nyreproblemer (dyrlægeregning til følge), dårlige tænder (dyrlægeregning til følge), skøre knogler (skal jeg gentage?) og dårligt immunforsvar. Er killingen ikke dyrlægechecket mindst en gang inden afrejsen, ville jeg ikke turde tage den hjem.
- jeg sælger uden stamtavle, for jeg gider nemlig ikke være en del af de snobbede udstillere / opdrættere (mere), og hvad skal man i det hele taget med sådan en? Dette kan f.eks. skyldes, at man gentagne gange har fået advarsler fra sin klub om. eks. dårlig kattehold, manglende betaling af kontingent eller ulovlige parringer , og er blevet ekskluderet. Det er også en meget typisk reaktion fra folk, der i bund og grund ikke har forstået, at vi opdrætter med stamtavle for at avle os væk fra sygdomme og defekter.
- jeg gider ikke det bøvl med at avlsgodkende katten. Hallo. En kat skal ikke avlsgodkendes. Den skal kunne fremvise en navlebroksattest (at den er fri for navlebrok) samt en kryptorcid attest (at hankatte har begge sten i pungen). Er katten hvid skal den fremkomme med en høreattest. Alle tests kan laves af en dyrlæge ved 1. vaccination, og koster derfor ikke mange knapper mere end et almindeligt dyrlægebesøg. Og ved i hvor man kan stemple disse ting ? PÅ BAGSIDEN AF STAMTAVLEN :o)
I bund og grund er det nok for nemt at opdrætte katte, og derfor undrer det mig, at så mange fravælger stamtavlen. Tænk hvis man laver den perfekte kat - gode ører der er excellent placeret, kanon øjenfarve, fede kontraster (hvis den er flerfarvet), lækker lækker krop samt det bedste udtryk. Er det så ikke en skam man ikke kan få anerkendelse (eventuelt på en udstilling), da katten ingen dåbsattest har??? Katten kan da godt udstilles som huskat, hvis man har lyst, men man skal så her huske, at katten ikke må ligne nogen race, og derfor vil den typisk ende på sidstepladsen. Nedtur hva'
okt 2005
Følger: 36 Følgere: 34 Katte: 5 Emner: 146 Svar: 3.224
Det mente hun jo der var, men jeg havde glemt at skrive det på min HP ( ja ja jeg er nybegynder )
Hun blev vældig glad, da jeg bekræftede hende i at der var tavle på.
"Det er jeg glad for" sagde hun, "for det er en MCO jeg vil have, min veninde har købt en MCO uden papire, men den opfører sig slet ikke som vi har læst om MCO´ens sjove sære finurligheder, og den var da heller ikke så langpelset."
"Og jeg vil være sikker på at det er en MCO jeg får, så derfor vil jeg kun købe en med stamtavle"
Klog pige, hun havde sat sig ind i MCO og vidste, på grund af veninden var blevet snydt, at skulle hun have hvad hun ønskede, så skulle beviset på at det var en MCO med!
Og det var "bare" en kælekat hun ønskede.........
aug 2006
Ifølge købeloven har køber 2 års garanti, men hvor vil du sikre dig den garanti (i det tilfælde din kat bliver syg af en arvelig sygdom) hvis ikke du kan bevise, hvor katten kommer fra? Det kan du med en tavle.
jul 2006
Følger: 14 Følgere: 12 Katte: 6 Emner: 11 Svar: 1.784
Nu har jeg det (stamtavle) på mine to norske skovkatte og den tredie, som snart kommer hjem får naturligvis også stamtavle. Naturligvis; fordi jeg så ved, at katten er det, som opdrætter siger, den er og fordi jeg kan følge dens linier.
Det undrer mig, at det altid er kattejere, som ikke har brug for et stykke papir, der gang på gang hævder at katten er 100% ren norsk skovkat, maine coon etc.... Med en stamtavle i hånden er dette ikke nødvendigt.
Stamtavlen har således stor betydning for mig og jeg ville aldrig overveje at købe en kat igen, som ikke har stamtavle, det skulle da lige være en smuk huskat, som blev gennemchecket hos dyrlægen, sådan en ønsker jeg mig også....
jul 2006
Følger: 14 Følgere: 12 Katte: 6 Emner: 11 Svar: 1.784
aug 2006
Stamtavlens betydning.