Ny kat, udfordring med mad og vand {{forumTopicSubject}}
Hej.
Jeg har lige modtaget den skønneste lille kat på 10 mdr fra en plejefamilie der ikke har forstand på katte. De sagde ved besøg hun plaskede med vand og kun ville spise menneske mad og jeg tog det ikke så alvorligt.
Nu har jeg haft hende siden igår eftermiddag hvor hun lige var blevet neutraliseret, så hun har ikke spist i over et døgn. Hvad pokker skal jeg gøre, for laver altså ikke sovs og kartofler til hende.
Ud over det er 2/3 af skålen sprøjtet ud i bakken der står under. Skålen er af porcelæn så den er ikke nem at vippe. Hun har eksem på hagen, kan det have noget med det at gøre at hun har de vaner?
Nogen råd til hvad jeg gør for at få hende til at spise og drikke normalt?
Jeg har lige givet hende en smule tun og det slubrer hun i sig, men det er jo ikke sundt at spise Det er jo bare farligt hvis de ikke spiser overhovedet.
Følger: 5 Følgere: 482 Katte: 5 Emner: 5 Svar: 496
at opereres ,og vågne op og flytte hjem.
så egentligt .kan jeg godt forstå hvis hun har mistet noget af sin appetit.
Du må se,om du kan finde noget lækkert vådfoder,som hun godt vil have,det er vigtigt at hun får noget i sig,ellers kan det gå ud over lever og nyre.
med hensyn til eksem på hage, vil jeg foreslå ikke at bruge plastik madskåle,da det nogle gange er årsagen.
håber du får lidt mad i hende
maj 2012
Følger: 2 Følgere: 61 Katte: 4 Emner: 73 Svar: 9.105
Jeg ville også få fat i flere slags vådfoder i en fart, uanset mærke, for hun skal igang med at spise, så selvom jeg ikke går ind for tun i større mængder, så kan det måske hjælpe i en overgang, at blande lidt tun i tørkosten, heller ikke noget som er godt i længden, så hun lære at de tørre stad faktisk er mad.
Lige nu gælder alle kneb, men kun som en overgang til rigtigt kattemad, men uden mad bliver hun hurtigt syg.
Ærgerligt at hun ikke har fået den rigtige omsorg, og du opdager nok hen ad vejen, der er flere ting som ikke er som ved andre katte, for kan de ikke fodre, så er der også andre ting som de nok ikke er OPS på.
Har hun lært at gå på bakke? Har hun været sammen med mor og søskende?
Hvis ikke, hvor gammel var hun, da hun kom væk fra dem?
Har hun haft katte selskab?
Jeg håber det bedste for dig og tøsen
apr 2009
Følger: 3 Følgere: 7 Katte: 3 Emner: 16 Svar: 126
Jeg har prøvet med 3 forskellige vådfoder og 4 forskellige tørfoder og intet vil hun spise. Plejemor har også prøvet at give begge dele uden held.
Hun bliver nok en stor opgave og det er fint, er bare bange for det ender galt når alle siger hun skal spise og hun ikke gør det
Hun går fint på bakken og blev fundet ude som lille og havde en søster der ikke klarede den. De sidste 4-5 mdr har hun boet alene hos plejefamilien
jul 2008
Følger: 57 Følgere: 734 Katte: 12 Emner: 705 Svar: 7.967
til sidst fik jeg hende endelig til at spise kingsmoor killing. I dag spiser hun Rc sterised og exigent. Og så lidt vådfoder.
men den første mdr var et helvede.
Men her i starten så lad være med hæng for meget i hvad det er hun VIL have. Vil hun have kartofler så kog en kartoffel og så bland noget lækkert vådfoder i. Ja det ser ikke indbydende ud.
men kan nemlig ikke forlange at katten fra det ene øjeblik bare SKAL spise noget som den aldrig har prøvet før
da jeg var på kv - det var så før jeg startede - fik de nogle katte ind. de havde været hos en veganer. så de levede af agurker og noget i den stil. Og selvom at det lyder helt hen i vejret, så kunne man ikke bare sætte en skål tørkost ind. Nej man skulle finde en god måde sådan at de ganske langsomt blev vant til at at skulle have kattemad
så lige nu finder du noget som hun umiddelbart godt kan finde ud af at spise, og så blander du det kattemad som du vil foder hende med, i
det skal nok gå. men husk det tager tid. det er et foderskift du skal ud i- Også selvom at hun bør komme på rigtig mad
så er det vigtigere at hun faktisk får noget at spise
så tænk over hvad du kan blande sammen af vores mad og kattemad. noget som lugter af menneskemad men som er sundt nok for katten
jul 2015
Følger: 30 Følgere: 310 Katte: 5 Emner: 88 Svar: 995
jan 2010
Følger: 13 Følgere: 35 Katte: 4 Emner: 27 Svar: 1.081
I forhold til det med mad så kan man købe dåsemad der er beregnet til katte med tun f.eks cosma, det kan også købes på zooplus.
Ellers ville jeg også foreslå at koge kylling, det elsker vores katte, bland eventuelt ris i.
Held og lykke med den søde mis.
apr 2009
apr 2009
jul 2008
hvordan har du fået hende? er hun købt som internatskat eller har du bare overtaget hende?
jeg tænker lidt hvor du skal foreholde dig
apr 2009
De er en gruppe frivillige der hjælper vilde katte der har det hårdt. Hun har så været i pleje indtil jeg fik hende i går. Pengene er betalt til formidleren og ikke plejemoren
jul 2008
men forstår simpelhen ikke at formidlingen ikke har bedre styr på deres plejefamilier. man foder simpelhen ikke på den måde når man vælger at være plejefamilie.
har du prøvet noget fisk til hende?
jan 2012
Følger: 9 Følgere: 110 Katte: 3 Emner: 132 Svar: 11.512
Jeg ville gøre som andre foreslår, lav lidt menneske mad, evt kartoffel hvis hun vil spise det, og så blande dåsemad i det, kræver hun sovs så kom en sjat ved, det handler om at lave en blid overgang, og så komme du mere og mere dåsemad i, når du så har lært hende at spise dåsemad så kan du tage fat på tørkosten, og der kan du så gøre lidt det samme, drysse lidt tørkost oven på vådmaden, først i små mængder så i lidt større mængder, vælg nok en tørkost som har små pellets i starten og som smager rigtig godt, evt killingefoder..
apr 2009
Ville I mene hun stadig er i "livsfare" nu hun har spis lidt eller skal der mere til før hun er safe?
Følger: 5 Følgere: 482 Katte: 5 Emner: 5 Svar: 496
apr 2009
okt 2014
Følger: 5 Følgere: 2 Katte: 1 Emner: 1 Svar: 28
jul 2008
apr 2009
Hun skulle tilbage til inges i dag pga deres dumme fejl med øremider, så var bange for vi skulle starte forfra, men hun spiste da vi kom hjem.
Jeg har nu hentet min gamle kat hjem og det går over AL forventning, ingen knurren eller hvæs.. Bertha er mega interesseret i Jytte, så det har virkelig hjulpet hun har haft nogle dage her alene. Hun er den kærligste lille kat der elsker kys i ansigtet og give retur, hun er så blid, så det bliver så godt nok de kender hinanden lidt bedre
Tak for alle jeres svar
jul 2008
og så rc sterilsed og exigent tørfoder
Og INTET andet . kræsenpind
men man må give sig nogen gange. for de skal jo spise
men det lyder til at du nok skal få det til at fungere. hun skal nok få det god hos dig
apr 2009
Ja, hun får et godt liv her, hun passer lige ind og er lige præcis det jeg ønskede. Men jeg nåede godt nok at blive bekymret, den lille skid
jul 2008
apr 2009
jan 2012
Følger: 9 Følgere: 110 Katte: 3 Emner: 132 Svar: 11.512
Hvor er det også bare dejligt at hører at dine 2 katte har accepteret hinanden og med tiden måske bliver rigtig gode venner.
Skøn succes historie
apr 2009
Det eneste er at Bertha sluger sin tørfoder, hun får kun tygget hver 5 bid så det er endt i opkast et par gange hvor man tydeligt kan se pillerne er hele.. Har prøvet at bløde det op, men så vil hun sgu ikke have det.. Det skal ikke være helt nemt
Jeg har aldrig før hørt om katte der bare accepterede hinanden fra start (hvis man trækker første dag med narkose osv fra)
De har på ingen måde været uvenner, hvæst eller lign. Har jeg bare været heldig, eller sker det ofte at man an være heldige med et godt match? Med min gamle gik der vel en måned før de accepterede hinanden
jul 2008
kida flyttede også bare ind. Og det bedste var at Kalle troede at det var hans barn. han kan nemlig godt være en bølle, så var lidt i tvivl om han ville tage godt imod hende. men han elsker hende bare.
det er altså sjovt for min kida bliver 1 år her i maj. Og det første hun spiste var også kingsmoor. de må være i familie - et eller andet sted
jeg ved god hvor alle kidas søskende er
Ny kat, udfordring med mad og vand