{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.260 visninger | Oprettet:

Løbetid- sterilisation- kastration {{forumTopicSubject}}

Synes bare der har været flere tråde mht ovennævne. Ved godt det er en viden som mange herinde har, men satser nu også på at "fange" dig der ikke har den.... *S*

-Katte går i løbetid når de er ca.6 måneder.
-Hunkatte kommer i løbetid hver 3. uge fra februar til september, hvilket er en meget lang og støjende tid.
-Hankatte løber langt for at finde sig en hun-mis (derfor så mange katte mister livet på vejene)

Hvordan ville du ha det hvis du sku rende rundt og være skruk hver 3. uge fra feb. til sep?, eller være hankat og løbe hjemmefra i flere dage og risikere livet for ja..., (lidt mis) så...
-Måske grunde til at få neutralisation?
Håber nogen har glæde af dette.........*S*

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Løbetid- sterilisation- kastration
  • #1   10. maj 2007 der aflives min. 20.000 søde og rare katte årligt - skal din kat bidrage til den kedelige statistik?

livmoderkræft er der stor risiko for ved fertile hunkatte

hankatten kommer lettere i støre salgsmål, og man sparer hankatten for en masse skrammer og sig selv for en masse dyrlægebesøg ved at lade ham kastrere..

bare lidt flere grunde

• #2   10. maj 2007 Pia Ø- nemlig, jeg vidste heller ikk det med hunkattens løbetid før jeg fik Mollie, det er sk... godt.!!!
    Det er godt nok en masse penge man skal lægge her og nu, men man skåner altså både kat og sig selv for en masse.....*S*

• #3   10. maj 2007 ang dette emne.... min lille mis bliver nu 6 måneder, og har fået af vide at jeg skal vente med at kastrere ham indtil han næsten er kønsmoden, altså lige inden han begynder at strinte, fordi jeg så ville få den største og flotteste kat ud af det... men jeg ville så også gerne gøre det inden han er for stor, men hvornår går grænsen, nogle siger man kan fra han er 11 uger, hvor andre siger 4 måneder, og nogle treide siger 8 måneder.... jeg syns jo så personligt at 11 uger er ALT for lidt...

• #4   10. maj 2007 Katte stopper ikke i deres vækst fordi de bliver neutraliserede.

• #5   10. maj 2007 Hej Liselotte

Du kan sagtens kastrere din hankat nu.
    Det er en gammel skrøne, at katten skal være kønsmoden inden den kastreres.

Væksten sidder ikke i hormonerne, men i hypofysen som sidder i hjernen.

Ved at kastrere ham allerede nu, vil du undgå at han begynder at strine, du vil få en mere rolig og harmonisk hankat ud af det, og han vil ikke stresse over de hunkatte der kommer i løbetid.

Stressede katte kan gå helt fra foderet, så hvis han oplever stress i forbindelse med hunkattes løbetider, vil du også opleve en hankat der i sidste ende bliver mindre end en kat der er kastreret.

Håber det giver lidt mening det jeg skriver ;-)))

• #6   10. maj 2007 jeg syns jo også det lød lidt vildt.... men det var hvad dyrelægen sagde til mig...?

• #7   10. maj 2007 strine = strinte

• #8   10. maj 2007 tak for det... det hjalp... bare mange skræmmende historier der ude som man lige tænker en ekstra gang over....

• #9   10. maj 2007 hehehe... forstod hvad du mente... smiley

• #10   10. maj 2007 Jeg har en dejlig dejlig huskat,som er født her i hjemmet .Min guldklump*S* som ikke skal have killinger overhovedet og skal da slet ikke på p-piller.Beslutningen blev taget meget hurtigt,så hun blev neutralisseret som 7 mdr...og hvor er det dejligt,.at man ikke skal tænke på p-piller og uønskede killinger.Dem er der desværre alt for mange af.

• #11   10. maj 2007 Mine killinger bliver kastreret når de er 11 uger gamle.

Grunden til at jeg har valgt det er, at jeg har set hvor hurtigt en killing kommer sig oven på en kastration.

Mine voksne katte er dvaske i op til flere dage, hvor killingerne springer (bogstaveligt talt) rundt samme aften.
    Det er helt vildt at se den store forskel, så i mine øjne er der ingen tvivl. Killingerne bliver kastreret når de er 11-12 uger gamle..

• #12   10. maj 2007 Hva er forskellen på neutraliserede og sterilisation?

• #13   10. maj 2007 Jeg har bare den erfaring, at Fister (min hankat) forsvandt i halvanden døgn, og jeg havde det af pommeren til. Kørte og gik rundt og ledte efter ham, og frygtede selvfølgelig det værste (skal kastereres på tirsdag). Men det kostede næsten 700 da han så kom hjem igen i dyrlægeregning....
    2 erfaring var, at mollie blev steriliseret for 3 uger siden og det viste sig der var 4 killinger (5 uger henne)

neutralisere din kat, hvis ikk du skal avle, du skåner dig selv og katten for meget... og ja, du har ikk nøde at vente til den er kønsmoden, begynder den først at strinte, så fortsætter det selv efter kasteration...

• #14   10. maj 2007 anglce- Det er det samme. Det er bare en fællesbetegnelse på sterilisering og kasteration....*S*

• #15   10. maj 2007 oki på den måde.. trode der lå mere i "pakken".. men tak for svaret..

• #16   10. maj 2007 velbekomme....*S*

• #17   10. maj 2007 Nej kastration er hvor man fjerner forplantningsorganerne, og sterilisation er når disse "bare" bliver bundet, således katten ikke kan producere killinger mere, men det hele er der stadig.

• #18   10. maj 2007 Ja, men ingen af dem kan derefter lave unger.....*S*

• #19   10. maj 2007 Dorthe: Stor glad tommel-op-smiley fra mig, fordi du har startet denne tråd.
    Og Pia Ø: lige mine ord!

• #20   10. maj 2007 Jamen takker Tinka- Håber bare nogen får glæde af den....*S*

• #21   10. maj 2007 nej de kan ikke lave unger bagefter, emn der er stor forskel på indgrebet ;-)))

Jeg hælder mest til kastration, så er men 100% sikker bagefter. Der KAN jo ske ups'ere ved en sterilisation, så de kan producere killinger alligevel. Det kan ikke ske med en kastration...

Derudover er der jo en risiko for livmoderkræft ved hunkatte, der ikke har fået fjernet deres livmoder;-)) Og testikelkræft ved hankattene der ikke har fået fjernet stenene. + hankatte kan godt finde på at strinte selvom de er steriliseret, hvorimod chancen for at de stopper ved kastration er større ;-))

• #22   10. maj 2007 Angelce: Kan godt forstå du bliver forvirret over begreberne.
    Jeg tror at grunden til at man bruger ordet NEUTRALISATION, er fordi begreberne kastration og sterilisation ofte bliver blandet sammen. Mange kalder det sterilisation, når en en hunkat bliver kastreret. Og kalder kastrationene ved rette navn, når det er en hankat, der bliver kastreret. Men altså: både hankatte og hunkatte bliver kastreret = fjernet kønsdriften.
    Hverken mænd eller kvinder, lader sig vel kastrere frivilligt, men en del vælger at blive steriliseret = Beholde kønsdriften, men "unger" slipper man for. Det samme kan man også gøre ved katte (og andre dyr), men det er der jo ikke så meget ide i.

• #23   10. maj 2007 PS: Øh, hmm. hvis ellers min lange smøre var til at hitte rede i.

• #24   11. maj 2007 Annette - Ja der er stor forskel på indgrebet, ville bare frem til, at de altså ikk ku lave killinger og det positive ved at lade sin kat sterilisere/ kasterere..... *S*
    Formålet er vel, at de blive neutrale??? Kan man sige det....*S*

• #25   11. maj 2007 Dorthe - jeg er bestemt også glad for dit indlæg smiley
    Det er rigtigt godt at få det ud så mange gange som muligt ;-)))

Jeg ville nu også bare forklare at, der er forskel på de to indgreb ;-)))
    det var det eneste smiley

• #26   11. maj 2007 Den med hankatte og størrelse!

fertile hankatte har "hankatte" kinder.. de kommer af hormonet testosteron..
    uanset om katten bliver kastreret som killing eller voksen vil kinderne forsvinde!

altså en killing på 11 uger ved kastration vil ikke få dem.
    på en kat på 1 år ved kastration, vil kinderne langsomt forsvinde.

størrelsen på katten har det ingen indvirken på, kun kinderne, som i sidste ende vil være det samme!
    ikke alle dyrlæger er "up to date" med tidlig neutralisering, og det kan derfor være "nødvendigt" at "presse på" eller vælge en anden dyrlæge..

Kommentér på:
Løbetid- sterilisation- kastration

Annonce