{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.545 visninger | Oprettet:

Er det usundt for dem? {{forumTopicSubject}}

Hej alle sammen! smiley

Jeg har inden for den sidste uges tid bemærket, at kattene pludselig drak mindre fra deres vandskåle end de plejer. Mærkeligt syntes jeg... da de ellers lige har fået adgang til tørfoder igen efter 4 uger udelukkende på vådfoder.

Mysteriet blev opklaret forleden, de drikker som sådan ikke mindre end de plejer... de drikker bare fra min bowle smiley

Jeg har haft lidt problemer med mit store akvarium, da bunden fra en foderdåse med flager og det hele røg ned i akvariet og forurenede vandet. Så jeg mistede desværre nogle af de mere sarte fisk og resten blev sat midlertidigt over i mit 54 liter akvarium og kampfisken fra 54 liter akvariet kom i en bowle med nogle af rejerne.

Det fungerede egentlig fint, men nu har kattene opdaget bowlen og de finder åbenbart vandet i den mere velsmagende smiley måske fordi vandet smager lidt af fisk/rejer? smiley

Fiskene er kommet tilbage i deres respektive akvarier. Der er dog nogle rejer tilbage i bowlen, da jeg ikke har kunnet indfange dem igen.

Jeg tænkte, det måske ikke var helt sundt for dem at drikke det vand? Men det er vi ikke helt enige om, kattene og jeg... jeg har prøvet at sænke vandstanden i bowlen, men de er overraskende gode til at balancere på kanten af bowlen og stikke hovedet meget langt ned for at komme til at drikke smiley så det har vist mere karakter af en aktiverings drikkeskål smiley suk altså...

Nogen, der har et bud på om det er skidt for dem at drikke sådan noget vand? Det har jo sådan mere karakter af “råt” vand ligesom fra søer, vandpytter mv.

Det er for øvrigt en 15-20 liter bowle med et tykt lag sand i bunden, et slot i midten og en anubias, 4 algekugler og noget egeria densa til at rense/ilte vandet.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Er det usundt for dem?
  • #1   19. jan 2018 Jeg tror de synes det smager meget bedre end det hårde grundvand vi ofte har. Man skulle måske tro at kattene selv forurener vandet i bowlen i længden lidt efter lidt ved at drikke der. For du kan jo ikke lige vaske bowlen efter brug . Jeg har ikke forstand på om det er skadeligt eller på hvor meget vandet bliver renset i akvarier. Dine Katte mener nok det er deres private lille sø . Min for afkølet kogt vand og det er tydeligt hun synes mere om det end det fra vandhanen. Vi har så også meget hårdt vand.

• #2   19. jan 2018 Vi har faktisk også temmelig hårdt vand her i området...

Hm nej... bowlen kan jo ikke vaskes ren, den kan dog i selv sig nedbryde en vis mængde bakterier/affaldsstoffer... ved ikke lige hvor meget kattene belaster den nedbrydning ved at drikke fra bowlen...

Her går man og vasker skåle og sætter frisk vand frem 1 gang daglig og så foretrækker de mit akvarievand smiley

Har lige toppet bowlen op, de har ca. drukket 1,5 dl hver per dag den sidste uge. Det er ca. halvdelen af deres daglige væskeforbrug og de drikker da også stadig lidt fra vandskålene.

• #3   19. jan 2018 Jamen hvis de nu tømmer akvariet..............................
    Så er det meget nemmere at få fat i det man virkelig vil have smiley

Mine har drukket mere efter de fik en fontæne og den tår i badeværelset langt fra skålene.

• #4   19. jan 2018 Jeg tror som sådan ikke, at det er skadeligt, med mindre de selv forurener vandet så meget, at det går i forrådnelse. Det er en ny kattesport. smiley

• #5   19. jan 2018 smiley

Jeg har stået med DDOne ved et akvarium, hvor en reje undslap ved et uheld. Han snuste til den og trak sig fra den vridende reje med afsky smiley

Måske er det noget andet med fiskene smiley

• #6   19. jan 2018 Det er en helt særlig katte-behændigheds sport.

DDOne balancerede på kanten med skiftevis 1 eller 2 ben strakt ud i luften for at kunne holde sig svævende over vandet og drikke uden at blive våd smiley

Det er yoga for katte smiley

• #7   19. jan 2018 Hvis fiskene er raske og ikke behandles via vandet, så er det vel ikke værre end, katte som drikker af en sø, og du fylder vel ekstra vand på efterhånden.
    Min datters katte valgte at drikke af en regnvandstønde, selvom de havde vand inde i huset, og som dyrlægen sagde, de har valgt og vænnet sig til det vand, så så længe de ikke blev syge, så skulle de lade kattene selv bestemme, nu var de i en 1000m2 have, men havde de været udekatte, så vidste man jo slet ikke hvad de spiste og drak, når de ikke var hjemme.
    For øvrigt drikker mine helst af fuglebadet hele sommeren smiley

• #8   19. jan 2018 Det hjælper ofte på drikkelysten med flere vandskåle placeret væk fra maden smiley

• #9   19. jan 2018 du må da bare købe en bowle til kattene smiley

og så viiil vi da gerne se billeder smiley især med det du fortæller, så må det da være et syn for guderne smiley

• #10   19. jan 2018 Nu har jeg ellers lige kommet ekstra vand i. Må vente til vandstanden falder igen og se om jeg kan fange ham i det rigtige øjeblik smiley

• #11   19. jan 2018 De har pt. 2 officielle vandskåle og så åbenbart nu også en bowle smiley

• #12   19. jan 2018 de små rovdyr finder på mange mærkelig ting.
    har et par stykker som elsker at drikke af kander. mor bruger en kande når hun skifter vand i skålene på 1 sal. men kattene vil hellere drikke af kanden fremfor at vente til det kommer i skålene.
    da jeg havde fiskebassin udenfor havde jeg også mange katte som brugte det til at drikke af. de tog ikke fiskene men vandet ville de godt have

• #13   19. jan 2018 For tiden ser det sådan her ud... når bowlen er fyldt smiley

profilbillede
  • #14   19. jan 2018 Beklager det er lidt mørkt smiley

Så det skal være midt på dagen, med et bedre kamera og en lav vandstand smiley

• #15   19. jan 2018 taget på fast gerning smiley smiley

• #16   20. jan 2018 Mine katte foretrækker også at drikke af akvarierne hvis de kan komme til. Den lille jeg har på kontoret er de glade for - pt har jeg bare låg på, så de kan ikke komme til. (det er en dennerle nanocube på 30 l)

men ellers, så er det kun tarzan der rent faktisk drikker af deres vandskål - de vil meget hellere drikke af spanden vi har i baggangen der drypper i fra varmvandsbeholderen. Eller fra vandpytter osv udenfor.
    Her Ziggy som også elskede det lille akvarie

profilbillede
  • #17   20. jan 2018 og Felix hygger sig med det store

profilbillede
  • #18   20. jan 2018 Så det er ikke bare mine smiley

Kan godt lide billedet af Ziggy, der balancerer på laptoppen på kanten til tastaturet for at komme til at drikke smiley

Der har Felix det vist lidt nemmere smiley

• #19   20. jan 2018 ja, man skal jo have noget at stå på! hun havde dog lært at kan ikke måtte gå på tastaturet, men det gør hun jo heller ikke smiley
    Felix har dog gjort flere forsøg på om man da ikke kunne stå på vandet samtidig - spoiler - det er ikke lykkes endnu!

• #20   20. jan 2018 smiley gå på vandet smiley

• #21   22. jan 2018 Efter at jeg har skiftet alm. vandskål ud med en fontæne, oplever jeg at Speedy drikker mere vand. Oftes foretrækker katte vand der er bevægelse i, så det kan være det er derfor, de hellere vil drikke af fiskebovlen smiley

• #22   22. jan 2018 har også fontæne og kan også mærke at kattene drikker mere. og især af fontænen

Kommentér på:
Er det usundt for dem?

Annonce