2.488 visninger
|
Oprettet:
beskrivelser af racekatte {{forumTopicSubject}}
jeg har længe gået og drømt om at få en kat, og nu har jeg muligheden for det. jeg har beluttet mig fór at jeg vil ha en med tavle. men nu er mit store problem at finde ud af hvilken?
jeg vil jo meget gerne ha en som kommer til at passe ind i min hverdag, da det jo ikke er en genstand men en ven jeg forhåbentlig skal ha længe
Min bedste vens mor opdrætter abyssiner katte, så jeg har tænkt på at købe en hos hende.. men hvor kan jeg læse om de forskellige racers temp. og så vidre??
på forhånd tak..
Med venlig hilsen
Mieg
dec 2006
Følger: 230 Følgere: 199 Katte: 6 Emner: 227 Svar: 3.947
dec 2006
men håber at du forstår det
dec 2006
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 30 Svar: 87
okt 2006
Følger: 6 Følgere: 4 Katte: 2 Emner: 44 Svar: 298
her er det
okt 2006
Følger: 6 Følgere: 4 Katte: 2 Emner: 44 Svar: 298
jan 2007
Følger: 9 Følgere: 8 Katte: 4 Emner: 33 Svar: 240
hey havde tilfældigt lge det link
dec 2006
hvordan har katte den egentligt med at være alene??
dec 2006
For så havde jeg da gjort det..
man kan også finde link inde på www.darak.dk til de forskellige klubber inde for de racer der er
mar 2006
Følger: 31 Følgere: 29 Katte: 4 Emner: 48 Svar: 311
alene har de det ikke så godt med, da det er sociale dyr som ofte lever i flok- men også det kan du blive klogere på på nette og i bøger
dec 2006
sep 2005
Følger: 42 Følgere: 40 Katte: 3 Emner: 152 Svar: 1.860
Bengalen har en stærk, men blid personlighed.:
meget stærk og selvstændig, blid... vil nærmere soge bestemt personlighed... men på den blide måde... hihi
Siger ikke de store lyde :
dette er så en af de største ting der ikke passer, bengalere er meget verbale især hvis der er noget de er utilfreds med eller hvis der er mad i nærheden. Begge mine kan godt stille sig op og bare mive lige ud i ingen ting...
Er meget social overfor både mennesker og dyr i hjemmet:
Vil sige Bengalerne er mere sociale sammen en med os, det sker at toulouse kommer og putter hos os, men det er da ikke overvældende
Den er legesyg, også som voksen:
Ja det er en sand historie
Den knytter sig i den grad til "sine" mennesker, at den helst følger dem alle steder, i og udenfor boligen:
ja de knytter sig da, men er meget sin egen, det med de følger med alle venge er mere deres nysgerrighed der kommer til udtryk i det, mener jeg.
Den underholder gerne med "du- kaster-jeg-henter-lege":
Har oplevet det få gange.
Den lærer som regel hurtigt at gå i sele og snor:
Ja det er helt sikker, Toulouse har alrig brokket sig, sesse var dog lidt mere betænkelig i starten
De fleste elsker at pjaske i vand: de leger f.eks. med vandstrålerne i brusebadet eller hopper måske op i badekarret, helst når der ikke er så meget vand i det:
denne er hip som hap, mine vil gerne ud og stå på badeværelses gulvet når vi har været i bad.. men tror nu det mere er pga varmen. De kan finde på at fange efter tæer hvis man tager fod bad.
Mange foretrækker friskt vand direkte af vandhanen:
Det er aldrig noget mine pratisere....
Bengalen er en lynende intelligent:
Ja det er de bestemt, men kun når de selv gider....
Hurtig og meget aktiv kat:
Jepper det er nogen gange til at få spat af!!!
Den har en robust psyke og tilpasser sig hurtigt sin familie:
tror det er gensidigt, at tilpasninger skal laves.
Den kan lide, at der sker noget i hjemmet, som den kan tage del i og derfor skal den også helst have selskab af en anden kat eller evt. en hund, som den sagtens kan blive "bedste ven" med:
Vores flok elsker hinanden ingen tvivl om det men hold da op nogle magt kampe de tager ind imellem... men jeg tror ikke de ville eller kunne undvære hinanden..
Børn er absolut ingen hindring, tværtimod, for de er gode til at lege:
Her er det deres nysgerrighed igen... børn er er nok spændene fordi de leger og larmer og taber mad.
Den fylder godt i familien og når den er killing og ung, skal der bruges en hel del energi på leg og opdragelse:
Jeg synes det er meget vigtigt at aktivere en unge så vel som en ældre bengal da de har ernorme mængder af ernergi og hvis du vil lærer din
bengal særlig triks eller ting de ikke må skal det være helt fra killing og på en meget bestemt måde. toulouse forstår rigtig mange ting, ham havde vi fre 16 uger men sesse, tror nu nok hun forstå men vælger bare at blæse på det.
Husk det er bare mine bengalere..
Knus Naja
dec 2004
Følger: 33 Følgere: 30 Katte: 1 Emner: 107 Svar: 1.385
jun 2006
Følger: 18 Følgere: 16 Katte: 4 Emner: 117 Svar: 1.282
dec 2004
Følger: 254 Følgere: 210 Katte: 17 Emner: 69 Svar: 3.135
Ellers er det bedste, du kan gøre, at besøge en udstilling og snakke med opdrættere der - evt aftale hjemmenesøg. Udstillingslisten på www.felisdanica.dk burde være opdateret.
jan 2007
Følger: 6 Følgere: 5 Katte: 6 Emner: 3 Svar: 8
Her kan du læse om den Japanese bobtail
Den letteste afskrevne videnforklaring af kattene fra Japan, angiver at
I hundrede af år blev Bobtail anset for at være af høj værdi og blev bevogtet.
I 1602, besluttede den Japanske myndighed, at kattene skulle sættes fri for at kunne udrydde de skadedyr som truede silkeormens overlevelse.
At købe eller sælge Bobtail blev fra denne tid også forbudt, og kattene blev fremover forvist til at leve ved gårde og på gaderne i byerne. Således blev den Japanske Bobtail en "gadekat".
Den blev først indført til USA, af en embeds mand som havde haft dem som kæledyr i Japan. Her blev opdrættere i USA hurtig interesseret for racen. Især Mrs. Elizabeth Freret som indførte de fire første avlsdyr fra Japan i 1960.
I 1971 blev Bobtail anerkendt som race inden for Amerikansk avls opdræt, og opnået udstillings godkendelse i 1976 af CFA.
Godkendt af FIFE i 1990
Information om racen
Ønsker du en kat som er kærlig, udadgående, snaksomt og enestående. Så er den Japanske Bobtail en kat for lige dig. Den Japanske Bobtail er et naturlige opdræt fra Japan. Hver hale er enestående, og ingen haler er ens. Den Japanske Bobtail fås i forskellige farver og kan fås både som langhåret og som korthåret. Dens øjenfarve er i grøn, gylden, blå og som odd-eye. De er meget intelligente og elsker at bære noget i deres mund, og vil gerne komme retur med legetøjet. De går godt i spænd med børn og andre dyr. Den Japanske Bobtail bliver anset som "held og lykke kat" i Japan.
Den letteste afskrevne videnforklaring af kattene fra Japan, angiver at
I hundrede af år blev Bobtail anset for at være af høj værdi og blev bevogtet.
I 1602, besluttede den Japanske myndighed, at kattene skulle sættes fri for at kunne udrydde de skadedyr som truede silkeormens overlevelse.
At købe eller sælge Bobtail blev fra denne tid også forbudt, og kattene blev fremover forvist til at leve ved gårde og på gaderne i byerne. Således blev den Japanske Bobtail en "gadekat".
Den blev først indført til USA, af en embeds mand som havde haft dem som kæledyr i Japan. Her blev opdrættere i USA hurtig interesseret for racen. Især Mrs. Elizabeth Freret som indførte de fire første avlsdyr fra Japan i 1960.
I 1971 blev Bobtail anerkendt som race inden for Amerikansk avls opdræt, og opnået udstillings godkendelse i 1976 af CFA.
Godkendt af FIFE i 1990
En kat med en ophøjet pote vinker fra en døråbning. Katten er keramisk og et traditionelt Japansk symbol for "held og lykke". De er modeller efter den berømte katterace Japanese Bobtail.
Baggrund:
Fra nogle af de tidligste skriftlige optegnelser ved man med stor sikkerhed, at den første huskat kom til Japan fra Kina eller Korea allerede for mindst 1.000 år siden. Under alle omstændigheder har den Japanese bobtail - race været i Japan i mange århundreder, og den genfindes på mange billeder og malerier.
Den langhårede Japanese bobtail har eksisteret i Orienten i århundreder lige som den korthårede race. Japanese bobtail er en stærk og sund kat. Den får normalt tre eller fire killinger, der er usædvanligt store af nyfødte killinger at være.
Udsende:
Sammenlignet med andre racer bliver Japanese bobtail ikke kun hurtigere aktiv, den begynder også at gå og løbe ind i problemer tidligere.
Killingerne fødes aldrig uden en hale, men heller ikke med en fuld hale. Halen er unik ikke kun for racen, med hvert enkel kat. Det er det samme som vores finger aftryk, ikke to haler er lige ens. Halen skal være krøllet, og består af en eller flere kurver, vinkler (drejninger) eller bugtninger, eller en kombination af en eller flere af disse ting.
Den længste del af halens knogle må ikke være længere end 3-5 cm. Den retning som halen bliver båret i er ikke vigtigt. Men halen skal harmonere med resten af kattens krop. Den genetisk faktor gør at den Japanske Bobtail adskiller sig fuldstændigt fra Max katten, en naturlige haleløs kat. Unik fra Max katten er det vigene arveanlæg og egentlig avl. De to racer er ikke i familie med hinanden. Ikke blot er deres haler forskellige, men deres kroppe er også meget forskellige.
Adfærd:
Japanese bobtail er aktiv, intelligent og snakkesagelig. Desuden har dens bløde stemme flere nuancer – nogle ejere sværger på, at katten "synger".
Den kan være lidt "hundeagtig", da den godt kan lide at bære ting i munden og elsker en hurtig fangeleg. Desuden elsker den at slå kløerne i alt – hvilket er herligt at overvære. Den lader sig ikke let skræmme og kan vænne sig til hunde og andre dyr. Den er især god til børn.
Disse katte elsker at blive båret på skulderen. De er gode rejsekammerater. Som udstillingskatte er de skønne at have med, da de ikke går i panik på udstillingen og opføre sig mærkeligt på hotelværelset.
Vi har fået killinger den 10/2
Hilsen Tina
Timian's Japanese Bobtail
Danmarks eneste opdræt af den skønne Race
www.bobtail.dk
maj 2004
Følger: 19 Følgere: 18 Katte: 1 Emner: 73 Svar: 499
jan 2007
Følger: 4 Følgere: 3 Katte: 2 Svar: 12
der står også lidt om de forskellige racer på denne side:
http://www.killingelisten.dk/
Jeg kan kun anbefale Maine Coon & Norsk skovkat ;0)
apr 2006
Følger: 36 Følgere: 34 Katte: 4 Emner: 157 Svar: 1.226
Her kan du læse om British Shorthair og Burmeseren
beskrivelser af racekatte