Generelt om min Maine Coon {{forumTopicSubject}}
Hej,
Jeg var så heldig, at adoptere en dejlig Maine Coon hankat på 4 år for en uge siden. Vi er stille ved, at vænne os til hinanden.. Jeg har dog lidt spørgsmål til Maine Coon kyndige mennesker ??
1. Han var en tur ved dyrlægen allerede 3 dage efter jeg havde fået ham, han havde øremider. Hun tjekkede ham, vejede ham bl.a. her sagde hun, at han ikke måtte veje over 4 kg!? Han vejer 7,6 kg.. Alle steder jeg læser, står der at en Maine Coon hankat vejer mellem 6 og 9 kg .. Skal jeg have ham ned i vægt?
2. Han skal gerne være både inde og udekat når engang han har vænnet sig til lejligheden. I mellem tiden har vi dog problemer med larm om natten, han er vildt doven og sover dagen væk. Kan ikke vække ham og stimulere ham gennem leg, prøver ellers virkelig jeg kan ikke kalde på ham, hvilket jeg sagtens kan om aftenen. Om aftenen er han helt oppe og køre og natten er lang uden så meget søvn.. Ville have det dårligt med, at lukke døren til soveværelset, da det er der han finder sikkerhed under sengen..
3. Han kommer fra en hjem med andre dyr, bl.a. en anden kat og to hunde. Han gad på ingen måde de andre dyr. Vil jeg på sigt, vi snakker ikke nærmeste fremtid, kunne bringe en anden kat ind i hjemmet? Med større succes end tidligere, hvis jeg benytter mig af tålmodighed i sammenføringen af dem? Erfaringer med Dette?
Det blev et lidt langt indlæg, men håber der er nogle med lidt erfaringer
nov 2013
Følger: 14 Følgere: 795 Katte: 20 Emner: 113 Svar: 7.255
2. Det er en kat. Katte er nataktive.
3. Det skal du ikke regne med, at du kan, hvis han har vist, at han ikke gider andre dyr.
4. Jeg ville ikke lade den leve som fritgående. For det første er en Maine Coon så laid back, at den som regel ikke er bange for noget - heller ikke for biler. For det andet er den et yndet mål for kattetyverier.
sep 2017
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 2 Svar: 8
Fornemmer ikke han er overvægtig..
Den med at katte er nataktive er nu ikke helt sandt, de er skumrings aktive.. De katte jeg har haft har sovet om natten, fordi de var aktive om dagen..
Min dreng er nu lidt en bangebuks og syntes ikke det er fair, hvis nu han er vant til, at komme ud..
nov 2013
Men du må selvfølgelig gøre op med dig selv, om du ønsker ham stjålet eller kørt ned.
sep 2017
Nu er det jo ikke garanteret, at han bliver kørt ned eller stjålet hvis jeg gør ham til udekat igen.. Han har da overlevet snart 5 år som udekat..
nov 2013
maj 2012
Følger: 2 Følgere: 61 Katte: 4 Emner: 73 Svar: 9.105
Jeg personligt vil ikke tage en tidligere udekat til mig, for jeg ville ikke kunne leve med risikoen, men du har vel taget stilling til det område du lever i,,, jeg bor i en lille by med mark og skov omkring, og jeg har set flere mco'er eller blandinger her i området, men det er ikke dem jeg møder 1-2km uden for byen.
jul 2008
Følger: 57 Følgere: 734 Katte: 12 Emner: 705 Svar: 7.967
min gamle dyrlæge sagde altid: KIG på katten INDEN man kigger på vægten
desværre er mange dyrlæger mere obs på vægten fremfor at kigge på katten
så du glemmer bare alt om hvad vedkommende sagde, og så kig på katten.
jeg ville nok ikke vælge at få en kat mere ind til ham. Og slet ikke hvis der går flere år inden. Hvis man skal have noget godt ud af det. så skal de komme mere eller mindre samtidigt, sådan at det er deres hjem fremfor en af dems hjem. Især når han ikke er interessesert i andre
nu har jeg 13 katte, og alle sover om natten. det plejer kun at være den første uges tid eller to at vi må slås med dem. Men ellers plejer vi at lege godt og grundigt med dem den sidste time inden vi går i seng. og så får de godt med vådfoder, sådan at de er godt mætte. og så plejer det altså ikke at være det store problem. det er bare vigtigt at legen foregår om aftenen inden sengetid, og de skal virkelig lege.
sep 2017
Hej Anja, tak for svar til dig også.. Jeg mener slet ikke selv, at han er overvægtig, han er så fin men med meget pels.. Vi har bare burmeser katte hos mine forældre, så det er en helt anden størrelse katte jeg er vant til
Jeg vil ikke gøre det mod ham, at få en kat mere ind, hvis der ender med at gå ud over hans trivsel.. Valgte ham, han valgte ikke mig, så må jeg indordne mig på hans betingelser
Jeg må prøve, at lege med ham selvom han altid kigger dumt på mig når jeg forsøger..
jul 2008
mine er godt nok til Laserpointer
det er dog delte meninger omkring den. jeg bruger den kun en gang imellem.
drillepinde: her er det især dem med fjer som er bedst. Og her skal man huske: fjer=fugl, og fugle flyver
http://www.zooplus.dk/shop/kat/kattelegetoej/drillepind/med_fjer/182742
og så er noget af det bedste:
http://www.jekas.dk/Webshop/Category/16869-1-1042/
andre:
http://www.zooplus.dk/shop/kat/kattelegetoej/aktivitetslegetoej/beskaeftigelseslegetoej/472671
http://www.zooplus.dk/shop/kat/kattelegetoej/aktivitetslegetoej/beskaeftigelseslegetoej/431466
smart sæt med flere forskellige ting
http://www.zooplus.dk/shop/kat/kattelegetoej/aktivitetslegetoej/beskaeftigelseslegetoej/563685
mega sjovt legetøj
http://www.jekas.dk/16825-1/?p=48711/
det skal lige siges at jeg normalt handler hos zooplus.de fremfor den danske. den er nemlig billigere.
jekas har super meget lækkert legetøj. Og flotte ting
apr 2014
Følger: 1 Følgere: 5 Katte: 1 Emner: 17 Svar: 182
sep 2017
Anette, jeg tænker ikke at bolde har det store interesse hos ham her, har en der endda kommer godbidder ud af, han fatter igen interesse og står og glor dumt på mig der begejstret ruller den afsted ??
jul 2008
man ved ikke rigtig om de tror man er helt dumme eller sådan noget.
mine gider overhovedet ikke de der bolde med godbidder. de har nemlig tørkost stående 24/7. så den må jeg godt lege med selv.
mange af mine kan man kun få i omdregninger hvis det er noget "naturligt" - fjer = fugle, eller naturlegetøjet.
jeg har faktisk købt en minkhale og sat den på en af de lange drillepinde. så det er rigtig godt. drillepindes legetøj var gået i stykker.
apr 2014
Følger: 1 Følgere: 5 Katte: 1 Emner: 17 Svar: 182
Min gider heller ikke foderbolde — arbejde for føden aldrig Den gider kun bordtennisbolde og er f.eks. glad for at drøne den ind i væggen ude på badeværelset.
nov 2013
sep 2017
Vi er stadig ved, at lære hinanden at kende, jeg syntes det er så Svært, at han virker glad og kælen den ene dag og så mere reserveret igen den næste.. Men en uge er slet ikke nok tid til, at drage nogle konklusioner.. Tror han bliver den skønneste lille mis med tiden..
jul 2008
han skal jo lige vænne sig til dig. Og så skal leg også nok komme
sep 2017
Nu er der købt legetøj og Baldrian dråber, så håber jeg, at han i det mindste får lidt fornemmelsen af at være hjemme
Generelt om min Maine Coon