Øget søvn {{forumTopicSubject}}
Kære brugere
I er altid så utrolig søde til at hjælpe med alle mine bekymringer, så her kommer endnu een:
Vi er lidt bekymrede for vores hunkat (ukendt alder, måske ca. 4-5 år), som den seneste uge er begyndt at sove meget mere end hun plejer. Hun er ude-/indekat med kattelem, men gå næsten ikke udenfor for tiden, kun en kort tur om formiddagen og så lægger hun lige uden for døren om aftenen og kigger. Ellers er hun frisk, bevæger sig normalt, virker ikke til at have ondt (vi har tjekket grundigt), kan hoppe op på alt og løbe, vil gerne lege (kort), er kælen og socialt og har normalt appetit og toiletbesøg. Men hun sover markant mere end hun plejer, går mindre ud og virker træt. Så vi er lidt bekymrede, men ved ikke rigtig om vi bare er pylrede.
Det hører med til historien, at vi har problemer med en steril hankat, som færdes i vores have og jagter vores kat, så måske er det derfor hun ikke vil ud?
Har I nogle gode erfaringer? Vi har ikke været hos dyrlægen, da alt andet adfærd bortset fra søvn er normalt.
På forhånd tusind tak!
aug 2010
Følger: 50 Følgere: 370 Katte: 4 Emner: 181 Svar: 7.218
jan 2014
Følger: 1 Følgere: 1 Katte: 1 Emner: 6 Svar: 32
Jeg håber og ønsker, at det bare er det, der får sovelysten frem i katten:)
jul 2008
Følger: 57 Følgere: 734 Katte: 12 Emner: 705 Svar: 7.967
nogle af dem kan godt være inde i flere dagene af gangen - uden problemer.
men når det er sagt, så kan det godt hænge samme med en fremmende hankat. det vil stresse mange katte når der er fremmende katte i området.
og så er det bare nemmere at blive hjemme og sove.
og så sover de fleste katte jo 16-18 timer i døgnet
jan 2014
Jeg skal måske nævne, at vi skal flytte indenfor en overskuelig fremtid (3-6 måneder), så derfor har vi valgt ikke at hegne haven ind eller lign. trods den fremmed hankat.
jul 2008
Følger: 57 Følgere: 734 Katte: 12 Emner: 705 Svar: 7.967
så hvis hun ellers spiser normalt og bruge bakken normalt. så skal hun da bare have lov til at hygge sig inde.
og når så vejret er bedre og hankatten er smuttet videre ja så skal det nok komme igen.
jan 2012
Følger: 9 Følgere: 110 Katte: 3 Emner: 132 Svar: 11.512
??? Steril??? Vil det sige den er neutraliseret eller mener du der er fertil = intakt???
Det med hun er inde mere og ellers virker normal ville jeg nok også tilskrive en del vejret og så den hankat der jagter hende, og når en kat er mere i de end den egentligt plejer så sover/ hviler den mere end man ellers lægger mærke til, for når en kat er ude så betyder det jo ikke som mange tror at så er katten aktiv al den tid den er ude, rigtig mange katte har et favorit sted hvor de ligger og hviler ude, så hun behøver faktisk ikke at dovne meget mere end normalt.
Men hvis hun samtidig spiser mindre og begynder at tabe sig så skal du reagere og få en dyrlæge undersøgelse.
jan 2014
God pointe med aktivitet eller mangel på samme udenfor - hun sover faktisk ofte ude i en busk ved siden af terrassen, nu jeg reflekterer over det.
Hun spiser det samme og taber sig (desværre...) ikke, så det er også derfor jeg ikke har været forbi en dyrlæge.
Tak fordi I giver jer tid til at svare.
jan 2012
Følger: 9 Følgere: 110 Katte: 3 Emner: 132 Svar: 11.512
Når der ingen anden ændret adfærd er, så ville jeg se tiden an for som sagt sover hun måske ikke mere end hun plejer, du ser det bare mere nu hvor hun er mere inde, mine sover også mere nu hvor det er øv vejr end hvis vejret er godt,tænker det hænger sammen med at dyrelivet i haven også er mere stille når det er regn og blæsevejr end når solen skinner.
Hun kan også være lidt nedtrykt over at hun bliver jagtet og nærmest forvist fra sin egen have, det kan også give den adfærd, det er jo desværre ikke noget du kan gøre noget ved og så er det jo godt at i flytter inden for kort tid.
Øget søvn