Nyrevenlig kattemad {{forumTopicSubject}}
Ak, min 14årige misser fik konstateret dårlige nyrer for en uge siden.Heldigvis ikke så langt henne endnu. Samt slidgigt.
Den første uge blev tilbragt på nettet i stadig større panik over de mange gode og meget forskellige råd til fodring af en nyresyg kat. Samt de sørgelige fremtidsudsigter.
Så tilsidst, i ren afmagt, måtte jeg tænke efter og finde en strategi der passer lige præcis mig og min højtelskede Cino. Diæten er konfirmeret med dyrlægen
Så hendes kostplan indtil videre hedder: naturligt protein (kød) eller let fordøjeligt protein (dvs senior). Hun får fosforblokker resten af livet. Katte må ikke mangle protein. Dvs kød. I misforstået omsorg har jeg altid givet hende det fineste kød, men det er helt forkert. En mus består af 2/3 kød og 1/3 ben, sener, fedt og brusk. Så jeg skal til slagteren i dag og se om jeg kan få noget slagteaffald. Salt undgår jeg helt hvis jeg kan. Hun får lakseolie pga omega3. Jeg er også opmærksom på væske, så hun får vådfoder to gange om dagen. Væske gennem foder er naturligt for katten. Og hun har 4 vandskåle stående rundt omkring.
Helt konkret:
Tørfoder Royal Canin senior stage 1 samt RC sterilised 7+. For variation.
Vådfoder, gerne med lidt vand eller suppe uden salt, to gange daglig.
Dvs diverse råt kød med sener, brusk, fedt, kyllingesmåben fx hals. Kogt kylling, men IKKE kogte ben. Suppen er god at supplere det andet med. Kogt fisk, hun bryder sig ikke om rå. Dåsemad senior, det er letfordøjeligt protein. Æggehvide hvis hun vil have det. Makrel i tomat af og til, hun elsker sovsen.
Puh, det bliver et langt indlæg, beklager. Min prioritet er at hun spiser og drikker med glæde! Samt tage hensyn til hendes nyrer. Det er uendelig trist at det hun spiser på et tidspunkt vil slå hende ihjel. Men jeg tror at hendes kostplan dels vil være god for hendes livskvalitet, dels være sundere for lige netop hende end en meget stram renal diæt som hun ikke gider spise og som endvidere kan føre til proteinmangel. Katte skal jo have protein, det skadelige er fosfor som man kan give fosforblokker for. Nyrekatte skal spise og drikke, ellers dør de.
På et tidspunkt vil hun blive meget dårlig. Jeg håber det varer længe. Men til den tid må jeg tage den svære beslutning. Hun skal ikke leve sine sidste år med mad hun ikke gider æde, vand i sprøjter under huden osv. Ud over hendes livskvalitet er det hele problematikken med at fodre sin kat med unaturligt foder som giver mangelsygdomme men det skal jeg ikke kommentere. Og undskyld til alle jer hvor det virker.
Jeg vil slutte kort af med slidgigten. Hun er på smertestillende og det skal hun muligvis fortsætte med. Samt Canosan med glukosamin. Lakseolien hjælper også her. Men det helt fantastiske er laserterapi. Hun er vild med det! På bordet hos dyrlægen ligger hun fuldstændigt afslappet og nyder det, det er lige før hun selv rækker poten frem. Ifølge dyrlægen er det som dybdegående massage, og det er jo bare lækkert. Det har hjulpet kolossalt bare på 4 behandlinger. Så hvis jeres kat har ondt så prøv det!
Nu skal jeg nok holde op men jeg håber der er nogen derude der kan bruge mine ideer. Og gode input modtages med glæde.
jul 2017
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 5
aug 2010
Følger: 50 Følgere: 370 Katte: 4 Emner: 181 Svar: 7.218
Han nyder kiropraktikken i fulde drag - ja faktisk faldt han engang i søvn på bordet
Nyrer - ja det er noget l***, men hvis du mener at den diæt passer til din kats specielle behov, tjah så er det jo det du gør.
Jeg var hoppet ombord i nyrediæt.
jul 2017
jul 2017
jul 2017
maj 2012
Følger: 2 Følgere: 61 Katte: 4 Emner: 73 Svar: 9.105
Nyre bøvl er bare ad H til, men du har ret, hun skal spise med glæde og have mad der passer til en kat, men jeg ville nok finde noget andet end makrel i tomat
jul 2008
Følger: 57 Følgere: 734 Katte: 12 Emner: 705 Svar: 7.967
nyrerne:
http://www.zooplus.dk/shop/kat/tilskudsfoder_specialfoder/nyre_urinvejssten
nyrerne kender jeg personligt for meget til. går i dialyse. har også haft en kat med dårlige nyrer. han blev desværre ikke 3 år
jul 2017
jul 2008
Følger: 57 Følgere: 734 Katte: 12 Emner: 705 Svar: 7.967
det som er lidt træls er at jeg har arbejdet på internat i flere år, og vi havde jo tit ældre katte som vi passede. Og det var indimellem at vi hørte at deres nyre ikke havde det for godt. så er blev der anbefalet et foder fra hills. Men jeg kan simpelhen ikke huske hvad det hedder. jeg ved bare at det var til ældre katte og det var godt for deres nyrer. Det virkede nemlig rigtig godt. min internatsleder havde selv brugt det og kender mange som havde fået et godt resultat på det
sep 2011
Følger: 10 Følgere: 18 Katte: 6 Emner: 30 Svar: 1.015
Der er ganske rigtigt ikke så mange af dem. Men tilgengæld er kvaliteten af det der er godt.
Råvarerne i nyrediæter er forarbejdet lidt anderledes end i alm . Mad
sep 2011
Følger: 10 Følgere: 18 Katte: 6 Emner: 30 Svar: 1.015
Nyrevenlig kattemad