{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.368 visninger | Oprettet:

Hvor er respekten henne {{forumTopicSubject}}

Som overskriften siger, så undrer jeg mig meget over respekten for andre mennesker – eller jeg fristes næsten til at sige mangel på samme.

Jeg har ikke været online her i weekenden, og nu læser jeg i et indlæg, at respekten for opdrættere kan ligge på et meget lille sted.
(link fjernet)

Hvad er årsagen til, at det er helt okay at kalde opdrættere snobber?
Hvorfor er det i orden at vi opdrættere, der rent faktisk elsker vores katte utroligt meget, får på puklen, når vi kommer med vores uforbeholdne mening?
Vi må ikke sige ”jeg synes ikke det er en god ide at ………” for så er vi bare ”bange” for at vi får konkurrence, vi er snobber, vi tænker kun på at avle katte og alle mulige andre ubehagelige gloser..

Det gør mig faktisk ret trist til mode at holdningen er sådan, for de fleste gør et meget stort fodarbejde, for at undgå diverse sygdomme, genetiske ubehageligheder, indavl og meget mere. Desuden arbejder vi meget hårdt for, at bevare vores racer så unikke som de nu en gang er.
Når folk så blander lystigt til højre og venstre, og dermed bortkaster det store arbejde vi opdrættere har brugt mange år på at etablere, uden hensyntagen til noget som helst, så bliver jeg faktisk lettere irriteret.

Jeg har ikke noget som helst imod at alle herinde oplever at få killinger, men jeg kan altså ikke forstå hvorfor det skal være på bekostning af opdrætteres hårde arbejde.

Jeg sammenligner opdræt med design. En Louis Vuitton taske er ikke bare en LV taske. Der er lagt timer, tanker, arbejde og måske endda søvnløse nætter til.
Det samme gælder opdræt. Vi arbejder så hårdt på at bevare en race.

Jeg forstår skam udmærket at mange har lyst til at få en semilanghåret kat. De er virkelig flotte. Men jeg har svært ved at forstå, hvorfor man ikke kan respektere det arbejde, der er brugt så mange år at få etableret.
Alle katte er dejlige, huskatte som racekatte.

Set lidt groft på det, ville det smukke semilanghårede katte jo ikke være så nemt tilgængelige, hvis ikke vi opdrættere havde vores passion..

En lidt trist tanke herfra.

Annette

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvor er respekten henne
  • #1   23. jan 2007 Jeg forstod slet ikke den omtalte tråd på negativ vis .
    Der kom en masse gode råd om, hvornår det var lidt forsent at få sin killing parret - og jeg læste det som om, at man tænkte på kattens ve og vel.
    At der så kom nogle lidt uheldige kommetarer også - det skøjter jeg bare hen over.
    Annette... jeg synes at I proff. opdrættere gør et supert arbejde - og får man killinger fra et sted, hvor sjælen og kærlighed er lagt i... så kan man ikke ønske mere - det giver nogle dejlige, flotte og ikke mindst veltilpassede killinger.

• #2   23. jan 2007 Hørt Christina B - Jeg forstå heller ikke hvorfor den debat røg fudstændig af sporet... - For bare fordi ens kat ikke lige har den fineste stamtavle og de fineste aner, kan man sagtens lave et dejligt kuld killinger.... - og der er jo masser afdejlige blandingskatte... som heller ikke er offer for indavl...

• #3   23. jan 2007 Stor tak til dig Annette O, for dine ord.

• #4   23. jan 2007 Hun ønskede svar om hvilken RACE hun skulle blande med hendes kat.
    Det arbejde jeg beskrev i mit første indlæg, bliver fuldstændigt skrinlagt. Hendes kæreste er endda tidl. opdrætter, så han ved jo (eller rettere burde vide) hvilket arbejde der ligge forud et kuld killinger. Derfor kan jeg sagtens følde de der opponerer mod hendes spørgsmål.

Som jeg læser indlægget, er hun faktisk den første til at komme med fordomme og gloser som "I skulle skamme Jer".
    MEN hun er frosset og kan ikke svare for sig, så derfor vil jeg ikke kommentere hendes udtalelser yderligere.

Som jeg også skrev tidligere, har jeg ikke noget som helst imod, at alle prøver at få killinger. Jeg kunne bare godt ønske mig lidt mere omtanke inden.
    Ikke alle gør sig nogle ordentlige overvejelser, inden de lader deres katte få killinger. Dette gælder for huskatte ejere såvel som racekatte ejere.
    Jeg klapper såmænd ikke i mine hænder, hver eneste gang jeg hører om et kuld killinger. Ejheller selvom det er hos en opdrætter. Vi opdrætter burde om nogen, foregå med et godt eksempel, derfor er det så meget vigtigere at vi har vores bevæggrund i orden.
    Når man vælger at vil have killinger på sin kat, bør man i det mindste overveje risikoen for, om man ender med at skulle beholde et helt kuld. Man bør også overveje hvad grunden er, for at lade ens kat få killinger. Især når man på det ene internat efter det andet, kan se alle de uønskede katte.

Jeg spørger hvorfor det der er i orden at skælde ud, når opdrættere kommer med deres erfaring?
    Hvorfor må vi ikke komme med et modspørgsmål som "hvad er årsagen til at du vælger at lade din kat få killinger"?? uden at blive stemplet som snobber og meget mere.
    Måske ligger der noget helt andet end "du må ikke få killinger fordi du ikke er opdrætter". Måske ligger der såmænd kun åbenhjertig "bekymring" (mangel af bedre ord) om personen nu har tænkt videre end blot søde killinger.

Annette

• #5   23. jan 2007 følde = følge

• #6   23. jan 2007 *MajsePigen *

Må jeg spørge hvorfor du skriver:
    For bare fordi ens kat ikke lige har den fineste stamtavle og de fineste aner ..............

Hvorfor er det så forkert at have en dåbsattest på sin kat, uden den skal "stemples" som fin ?

• #7   23. jan 2007 Ann Resen D

Tak for dine ord smiley

Jeg er lidt forvirret, for det indlæg jeg henviser til, omhandler ikke alder på hvornår katten bør parres, men om hvilken race personen skal parre hendes blandingskat med.. smiley

• #8   23. jan 2007 hej..

nu har jeg lige siddet og læst.. næsten det meste far den tråd.

Nu synes jeg det var et fair spørgsmål hun stilte. Men der var ingen der kom med deres mening om hvilken kat hun skulle vælge..
    Men kun deres mening om alt andet.. Stakkels pige tænkte jeg, hun får da høvl. Men ændrede lidt mening undervejs..

Men det gjorde jeg nu om så meget..

Men Det kunne nu lige så godt være norskskovkatte , perserkatte der er efterladt rundt omkring.. det glemmes vidst.

Og min Huskat Tiger skal da også have killinger på et tidspunkt.. hvorfor skulle hun ikke det.

Jeg er opdrætter, men huskatte fås ikke lige med stamtavle som min perser, og det gør mig da ikke til en dårlig opdrætter..

Men rundt omkring sælger opdrætter deres Katte fordi de ikke har plads til dem mere, men alligevel laver de flere killinger?? hmm..

Derfor kan jeg ikke se noget i at huskatte får killinger.

Bare vi alle husker at tænke os om inden vi sætter killinger i verden.. husker at få dem testet for sygdom( både haan og hun katten) og ha i tankerne hvad man gør hvis ikke alle killinger bliver solgt.

mvh sanne

• #9   23. jan 2007 Jeg vil bare tilføje, at jeg har set både persere, siamesere og skovkatte på internaterne, så det er altså ikke kun huskatte og blandinger, der ender på de steder.

Hvis man får et enkelt kuld killinger på sin hus- eller blandingskat, som alle bliver neutraliserede, er der muligvis en enkelt eller et par af dem, der ender på internat eller bliver efterladt.

Hvis en opdrætter i hele sin "karriere" avler 100 killinger (jeg aner jo ikke, hvad der er realistisk her, så bær over med mig ;o)) så ender samme antal med stor sandsynlighed på internat, eller de bliver efterladt.

For mig at se er resultatet det samme; det høje antal af killinger, som opdrætterne fremavler i forhold til et enkelt, neutraliseret kuld hus- eller blandingskatte udligner hinanden.

Bare lidt filosoferen herfra uden at tage hverken den ene eller den andens side; jeg kan se det fra begge synsvinkler :o)

• #11   23. jan 2007 Hey - stop nu lige en gang ikk !

Denne debat handler ikke om hvor mange penge vi tager for vores killinger, eller om hvor vidt huskatte må få killinger eller ej.
    Det skal heller ikke ses som en fortsættelse af den anden tråd.

Hvad er det der gør det i orden, at opdrættere skal skældes ud konstant, når der kommer (rigtig mange endda) gode spørgsmål og råd til det oprindelige spørgsmål...

Mejsepigen - er du sød at svare mig på mit spørgsmål:

Må jeg spørge hvorfor du skriver:
    For bare fordi ens kat ikke lige har den fineste stamtavle og de fineste aner ..............

Hvorfor er det så forkert at have en dåbsattest på sin kat, uden den skal "stemples" som fin ?

• #12   23. jan 2007 Christina
    Jeg tror du misforstår. For det første blev hun spurgt om hvad årsagen var, siden hun ville have killinger på katten. Ikke noget om hun måtte eller ej.
    For det andet opponerede de imod at blande hendes blanding af racer med en raceren kat.

Men det jeg spørger om er helt generelt. Hvorfor skal opdrættere ikke have lov til at spørge? Hvad skyldes det at gloser som (ja nu her) smagsdommere, snobberi og meget mere flyver gennem luften, fordi vi opdrættere forsøger at bevare de racer vi nu en gang brænder for?

Er det snobberi at ville vide noget om genetik og sygdomslære?
    Er det snobberi at sikre sig at ens killinger ikke bliver for indavlede - som huskatte jo i sagens naur meget nemt kunne være.! ? ! ?
    Er det snobberi når vi sidder helt grædefærdige, fordi vi via tests osv. finder ud af at der er arvelige sygdomme i de linier vi arbejder med?
    Er det snobberi at kende kattens dåbsattest?

Hvorfor er det så forkert, at vi vil bevare kattenes unikke forskellighed og ikke ser det sjove/hyggelige i at blande på kryds og tværs?

• #13   23. jan 2007 Annette, det var noget med race... men kom der ikke også råd om alder... eller blander jeg to tråde sammen - pinligt.
    Men ihvertfald mente jeg mine ord om, at proff. opdrættere gør en masse gode ting, og at deres killinger er nogle veltilpassede væsener, når de har fået så megen kærlighed og omtanke med på vejen:-)

• #14   23. jan 2007 Skal indrømme at jeg ikke skrev i netop det emne da jeg ikke syntes at hun skulle lave killinger. Hun spurgte om hvilke race hun skulle blande med og det tager jeg afstand fra, derfor ingen svar her fra og så er den ikke længer.

Ann Resen D jeg tror at du har blandet to tråde sammen, for det har også været noget om alder smiley

Therese du skriver at der også kommer katte fra opdrætter på internater. Jeg vil personlig blive meget meget ...... et eller andet hvis en af vores tidliger killnger kom på et internat da alle er solgt med en kontrakt hvori der står noget om at hvis man ikke kan beholde katten skal vi kontaktes osv. Der udover er alle killinger herfra chipmærket dvs. at man kan finde frem til vores opdræt.
    I vors kontrakt står der også om katten sælges til kæl og at vi forvænter at den vil blive sterilaseret og kasteret (staves) (vi snakker pt. om at få det gjort inden de flytter) men hvor ville jeg dog blive gal hvis der var en som lavede killinger alligevel for så har man brudt en kontrak.

Vil da også lige sige at vi bruger utrolig mange timer på vores opdræt. Vi tager på udstillinger med vores katte, både for at få dem bedømt men så sandelig også for at følge med i hvad sker der inden for vores race og hvad skal vi lægge vægt på, hvem har lige han katten som passer til vores pige så vi får den rigtige standard eller bevare den. Hvad ligger der bag osv. osv.
    Vi deltager i mange forskellige medlemsmøder for at dygtigøre os. Der er mange emner: Herpes, Calici, vaccinationer, genetik, FD love og regler, købeloven, fødsler, skovkattens rødder osv.
    Vi får vores misser passet med diverse vaccinationer og andet. Samtidig får vi den testet for forskellige ting som enten er Racebetonet eller for at beskytte vores misser helbredsmessigt.

Håber ikke jeg har stødt nogle med mit indlæg, da det bestemt ikke var meningen. Det var for at oplyse om forskellige ting vi bl.a. gør overvejer at gøre, det kan være at jeg har glemt noget eller det er blevet lidt rodet men så må i som om i kan finde hoved og hale smiley

• #15   23. jan 2007 Rooolig nu Anette O, lad mig i det mindste være online....
    Ja det må du gerne...
    Jeg synes at den anden tråd henviste til at hvis man ikke havde racekat med stamtavle burde man ikke avle på katten og det er noget fis, for der findes mindst ligeså mange dejlige blandingskatte.
    Som Therese også sagde, findes der ofte racekatte på internater osv. Så det er ikke altid "urene" katte der overlades til skæbnen.
    Det var såmænd alt. Jeg har ikke sagt noget ondt om opdrættere.
    Men det kan da godt være at det er mig der fuldstændig har misforstået den anden tråd...

• #16   23. jan 2007 Og jeg synes tit at opdrættere hvad end det er kat-hund eller heste opdrættere ser ned på dyr som ikke har en stamtavle... det er sq ikke mynded på dig Annette, eller nogen andre herinde for jeg kender jer ikke personlig så det udtaler jeg mig ikke om. Men JO generelt synes jeg at mange opdræt OG IKKE KUN KATTEOPDRÆT er snobberi... Det er så min mening... Og netop derfor var jeg også ligeglad med om mine katte, mine (tidligere) hunde og (tidligere) heste var med stamtavle, for jeg synes ikke det gør dyret mere værd.

• #17   23. jan 2007 Ingen misundelse herfra... Jeg synes bestemt ikke at katte med tavler er mere værd, jo måske pengemæssigt, men derudover kan jeg ikke se forskellen.. En kat har 4 ben, en hale, en snude og siger miav... det behøver man ikke betale 4-5000 for i mine øjne...

• #18   23. jan 2007 Det har jeg da aldrig sagt Lundkvist??
    Jeg siger bare at personligt synes jeg at det er ok at blande racer, det gør ikke katten mindre værd i mine øjne.

Hvad andre mennesker betaler med et smil må de helt om.

• #19   23. jan 2007 Det har jeg jo så også gjort....
    Ved ikke lige hvor du får ideen fra at opdrættere skal avle gratis ifølge mig.....

• #20   23. jan 2007 Forresten vibeke kan se at en af dine misser ligner min Cleo lidt i farven (din Primadonna) tror du det er samme farve?

• #21   23. jan 2007 Hej Vibeke..
    Ja hun er meget lys i bunden.... Så det kan da godt passe... :o)

• #22   23. jan 2007 Grunden til at jeg/vi bl.a. overvejer at få ordnet killingerne er jo at vi ikke er interesserede i at vores avl indår i diverse blandinger eller laver killinger uden stamtavler.

Med fare for at blive frosset ved ikke helt hvornår det indtræder. Så tænkte jeg netop på moren og faderen til din Sæsar om opdrætterne godt ved at katte fra deres opdræt har lavet killinger uden stamtavler?

Det har jo ikke noget med dig at gøre som sådan MajsePigen for du har fået dig en rigtig dejlig kat.

Bare en tanke jeg fik da jeg så et andet indlæg.

• #23   23. jan 2007 Majsepigen
    Jeg beklager hvis du har opfattet mig negativ. Du stod som online i et langt stykke tid, derfor spurgte jeg igen.

Jeg kunne godt tænke mig at høre Jeres mening ang. tigre og løver.
    Hvis disse racer uddøde, fordi folk manipulerede med dem, ville I så sidde og sige "en kat er vel en kat"?
    Personligt ville jeg blive yderst trist til mode, hvis disse pragtfulde dyr uddøde.
    På samme måde har jeg det med de forskellige racer.

Alle racer har hver deres helt unikke særpræg. Nogle er meget aktive, nogle er mindre aktive. Nogle har lang pels, andre kort. Nogle har meget temperament og andre har knap så meget.
    Kort sagt - der findes en kat til hver smag.

Hvis alle disse unikke racer blev et stort sammensurium, fordi nogle mener at det er fjollet, at bibevare disse fantastiske dyr som de er, der er (synes jeg) ganske sørgeligt.

Det har intet med snobberi eller andet at gøre.

Betina forklarer det rigtigt godt, da hun fortæller noget om det arbejde der ligger i, at bevare de forskellige racer som de er.

Alle katte er dejlige på hver deres måde, tro endelig ikke at vi opdrættere mener andet. Desværre ser det bare ud til at de ikke er alligevel.
    F.eks. huskatten. Jeg har set rigtig mange profiler hvor man ikke kender ret meget til kattens baggrund. Alligevel er det en blanding af racer... Hvorfor ikke bare anerkende at det er en huskat?

Noget helt andet er: Hvorfor skal den danske huskat "uddø", fordi det er så sjovt/hyggeligt at blande alt muligt sammen? hvorfor ikke værne om den, lige såvel som vi opdrættere værner om vores racer?

Jeg forstår det ikke...

• #24   23. jan 2007 jeg har ikke andet og sige at jeg har ikke kaldt dem snobber men jeg er dybt skuffet over deres holdning til hvorfor vi andrer får killinger den ene part har ikke mere ret til det end den anden ...

• #25   23. jan 2007 Sabrina
    Hvor står der at vi opdrættere har mere ret til at få killinger fremfor alle mulige andre??
    Det vi opponerer imod er den gang mix racerne imellem (incl. huskatten)
    Ikke om en huskat får killinger...

• #26   23. jan 2007 annette: for at tage et eksempel belinda skrev hvem hun burde parre sin kat med og stortset alle opdrætter svarer at hun ikke burde få killinger men skriver en af vores opdrætter at de snart skal ha parret deres hun kat sætter vi ikke spørgsmål tegn ved det vel...
    det kan altså være en hobby for os såvel som for jer vi har bare valgt og gøre det uden tavler og uden for en klub

• #27   23. jan 2007 Sabrina
    belinda spurgte hvilken race hun skulle parre sin kat med. Der er altså forskel på at spørge hvilken kat og hvilken race..

opdræt er en hobby, det kan vi hurtigt blive enige om. Men formålet og måden hvorpå der bliver opdrættet killinger, er ofte milevidt fra hinanden.
    Opdrættere der er meldt ind i en klub, er underlagt regler der beskytter kattene mod rovdrift.
    man kan så spørge sig selv, hvorfor enkelte vælger ikke at ville opdrætte med tavle (hvis det vel at mærke er racerene katte der er tale om) Tavlen koster ikke en drit i forhold til de andre udgifter der er forbundet med et opdræt..

Jeg sidder ikke og fordømmer dem der trækker et enkelt kuld killinger, men jeg undres over den dobbeltmoral mange besidder.
    Hvor tit ser man ikke sætningen "Jeg vil ikke have en fin tavle på min kat"? Men de vil gerne have en racekat !!

• #28   23. jan 2007 syntes denne tråd ligner den anden tråd til forveksling *SS* og jeg undre mig bare *S*

• #29   23. jan 2007 jamen annette de kan da blive nok så sure over at hun spørger hvad race det skulle være for man må jo ikke parre en kat med tavle hvis den er lukket så det bliver jo ikke nogen af jeres alligevel så forstår altså ikke hvad i bliver så fornærmet over...

og den der siger at de gerne vil ha en race kat men ikke vil ha en stamtavle er nok fordi de ikke sidder med 3500kr hvor der står kat på men det giver dig altså ikke mindre ret til at blive katte ejer og så er det jo fint at man kan få en ægte til 1500kr...

• #30   23. jan 2007 ja ditte du har ret tror os dette er min sidste besked for der har været rigeligt af dem og vi bliver aldrig enige og gider ikke side og være uvenner med folk.

• #31   23. jan 2007 Med fare for at blive vildt upopulær lige nu, så må jeg sige at det er en meget meget dårlig undskyldning.

En racekat med stamtale koster penge JA. Der ligger meget arbejde bag, men du får altså også noget kun mere for pengene.

Den kat du køber for 1500 (ægte uden tavle - ja sikkert !!) skal du ud og vaccinere 2 gange, den skal kastreres med tiden og så bliver den nok også øremærket. Ormekur har den måske fået, men det er ikke sikkdert.
    Tæl lige på fingrene hvor meget det kommer til at koste og sammenlign det så med prisen på en fiks og færdig kat.

Hvis man gerne vil have en racekat, må man jo gøre som vi andre har gjort. Spare op til den.. Længere er den ikke.
    Jeg har det bestemt ikke dårligt over at tage den pris for mine killinger, fordi jeg ved der er kvalitet bag. Ikke kvantitet.

• #32   23. jan 2007 lige et sidste ord sss man får en kat der ligner en racekat tl små penge men uden papire er den ikke ægte ... gør den ikke mindre dejlig af den grund men ingen racekat ssss

• #33   23. jan 2007 Betina M - Både Cæsars far og mor var fra samme opdrætter og der var en grund til de valgte at undlade at få lavet stamtavler til Cæsar og søskende.
    Så vidt jeg forstod var det netop at der var så mange regler og rammer om stamtavle katte, mange af reglerne synes de ikke man kunne bruge til noget. Netop derfor ville de ikke have stamtavle til kuldet... Mener det var noget i den stil.

• #34   23. jan 2007 Sabina nu kan det godt være at jeg spørger dumt men hvis man ikke har råd til at gi de penge for en kat.

Hvad gør man så den dag at den gratis misser kommer til skade eller bliver frygtelig syg?

Ha man så heller ikke penge eller hvad?

• #35   23. jan 2007 Annette O tvivler du på om man kan få en racerenkat uden papirer siden du skriver "Den kat du køber for 1500 (ægte uden tavle - ja sikkert !!)" ??

• #36   23. jan 2007 ja annette jeg har så engang købt en han kat for 3500kr han var vacineret en gang som de fleste til 1500kr os er (mine var) han var ikke øremærket/chippet og han var ikke kastreret og bedts af alt så var det en hun kat jeg fik så kan du gætte hvad min regning var på????

• #37   23. jan 2007 Lundkvist - det er jo ikke spørgsmålet om at folk køber en dårlig kat, bare fordi den ikke har papir på sig....
    Men at man køber et kæledyr som man elsker... Men eftersom du sammenligner huskat vs. racekat med bildele, kan man jo også sige at huskatten er en skoda, racekatten en mercedes, og mercedes er jo en potensforlænger.... Hvis vi skal til at spille i den boldgade....

• #38   23. jan 2007 Pas nu på hvad du beskylder folk for Lundkvist... du kan jo undersøge sagen... Katja H herindefra er ejermanden....

• #39   23. jan 2007 *MajsePigen *
    De eneste regler der gælder ved opdræt er:

Katten må ikke have eller have haft navlebrok.
    Hankatten skal have begge sten nede i pungen.
    Katten må ikke få mere end 3 kuld over 24 mdr. (gælder for hunkatte)

Fra 2007 gælder det at forældrekattene skal være mærket (øremærket eller chipmærket)

En stamtavle koster 275 og et årligt medlemsskab koster 275..

Hvilke af disse regler er ubrugelige?? Jeg synes ikke det er så galt at skulle overholde dette.
    Ved godt det ikke er dig der har lavet dette kuld og det er bestemt ikke nogen hentydning til dig overhovedet, men seriøst så giver jeg ikke at hatfuld for denne såkaldte opdrætter.

• #40   23. jan 2007 MB hvorfor kan en kat uden tavle ikke være rene?? - Hvad når vi har ugens kat herinde?? Så vidt jeg husker var der i søndags afgørelse på Racekat UDEN tavle.....

• #41   23. jan 2007 jo for mig er den skam ganske ægte MB....

• #42   23. jan 2007 nej undskyld - en stamtavle koster 175 kr.

• #43   23. jan 2007 min mellon har ikke tavle men begge hendes forældre har så hvorfor er hun ikke ægte...?

• #44   23. jan 2007 Det jeg mener med Ja sikkert er ganske enkelt.
    Du er ikke sikker på at din kat er raceren derfor min skepsis.
    Selvfølgelig kan du købe en racewannabe til 1500 men du er ikke garanteret ægtheden. Såmænd ikke andet.

• #45   23. jan 2007 Lundkvist - Min kat er norsk skovkat.... end of story.....

• #46   23. jan 2007 annette for mange er den ægthed måske heller ikke så vigtig...

nå men gider ikke diskutere mere

• #47   23. jan 2007 Prøv lige og hør dig selv Annette - RACEWANNABE... Og du sidder og piver over at opdrættere bliver kaldt snobber!?!

• #48   23. jan 2007 Fordi det er noget humbug MB derfor..... - Hvem er i at fotælle folk om deres kat er ren eller ej??
    Det er da det samme som at kalde f.eks Sabrina og jeg for løgnere når vi fortæller hvilken race vores katte er...

• #49   23. jan 2007 Jeg er simpelthen ude af denne dskussion her.... rendt helt af på et sidespor.

Hilsen Maja
    med blandingskatten Cleo og den renracede norske skovkat Cæsar...

• #50   23. jan 2007 Ja fyyyyyha han har ingen tavle.

Undskyld mig, men hvordan er det du snakker?
    Jeg skriver hvilke krav der stilles til et opdræt og du farer i flint på vegne af hende der har opdrættet din kat.

Jeg er da ikke et sekund i tvivl om du elsker din kat, hvorfor skulle jeg betvivle dette?
    Hvis opdrætteren mener det er for mange krav der stilles - ja undskyld mig, men så tænker hun da mere på pengepungen end kattens vel..
    Hvor meget mere koster det, at få dyrlægen til at mærke katten efter ved det årlige sundhedschek? Ikke en rød reje. Stemplet gives også gerne uden beregning.
    3 kuld på 24 mdr. hvis ikke dette vil overholdes er det jo heller ikke for kattens ve og vel - synes jeg ihvertfald ikke...

Sølle 275 om året, hvor man har mulighed for at søge hjælp alle mulige steder og sølle 175 pr. stamtavle..

• #51   23. jan 2007 majsepigen hmmmm syntes du er meget grov i dine udtalelser .... man får ikke mere ret ved at blive grov snare tværtimod ... folk holder op med at lytte og det er vist ikke det du er ude efter *SS*

• #52   23. jan 2007 MB som jeg sagde før så er det her rendt af på et sidespor og du kan prøve herfra og til juleaften og fortælle mig at Cæsar ikk er norsk skovkat.... - Virker ikke... /out..

• #53   23. jan 2007 Annette O jeg snakker lige som dig..... Du kalder katte uden tavle - racewannabe - hvor grimt er det lige? Men nu forlader jeg denne debat inden jeg bliver for grim i munden.... - såen bliver jeg ind imellem.... endnu engang /out...

• #54   23. jan 2007 Jeg havde egentlig bestemt mig at holde mig ude af tråden og gør det også i diskussionen.
    Jeg hopper kun lige ind for at gøre Majsepigen opmærksom på, at med sine udtalelser om, hvorfra hun har sin kat, kan komme til at skade opdrætteren. Det tror jeg ikke du/hun ønsker. Men der sidder altså diverse "lurere" på nettet, der vil bruge sådanne oplysninger på grimmeste vis.
    Det er nemlig sådan, at du som registreret opdrætter ikke må sælge killinger ud, uden registrering af kuldet.

• #55   23. jan 2007 Jeg er ikke af samme opfattelse som du.
    Ja jeg skrev racewannabe og jeg mener det, for hvor er beviset for at din kat vitterligt ER en racekat?

Du kalder den raceren - jeg kalder den racewannabe. Forskellen ligger i ægthedsbeviset ikk?.

Og hvor er det ærgeligt at du ikke kan/vil debattere uden at blive grim i munden (dit eget udsagn).

• #56   23. jan 2007 MajsePigen så først dit indlæg nu.

Cæsars er ikke fra samme opdrætter inde på hans side skriver du jo selv at:

Far: Dk Sollok's Dumbo
    Mor:Floresta Leaos Annastacia

Det kan godt være at de hos samme "opdrætter" nu.

"Opdrætter" valgte at undlade at få lavet stamtavler til Cæsar og hans søskende. Det er der vist svarede på.
    Det kræver tid ja.

Vil dog lige sige at ja jeg har da overvejet at kontakte de pågældende, da jeg selv meget gerne ville kontaktes hvis lignened foregik med katte købt her.

• #57   23. jan 2007 Bor hos samme "opdrætter" ...

• #58   23. jan 2007 da jeg købte race kat var det sådan set for at undgå ind avl og hvad får man så??? en kat hvor en han går igen to gange... i kalder linie parring jeg kalder det indavl.

• #59   23. jan 2007 Hold da op en diskussion..
    Jeg tager hatten af for jer opdrættere, for jeres store arbejde.
    Jeg kunne forestille mig det er en hobby, som tager meget tid.
    Når det så er sagt, så synes jeg det er fint nok, at folk vælger at få et enkelt kuld med en blandingskat, så længe begge katte er testet for det de skal.
    Jeg synes desværre bare at der bliver avlet løs på alt for mange katte i Danmark, der er altid ufattelig mange katte i gul og gratis, dbd osv. Der er alt for mange katte, som mangler et hjem.
    Jeg synes både opdrættere og private skal tænke sig om, inden de bringer flere katte til denne kattefyldte verden. Der er mange dejlige katte på internaterne, som mangler et hjem.
    Jeg har selv en ufattelig dejlig blandingskat, som er mindst ligeså dejlig, som min skovtrold med stamtavle.

• #60   23. jan 2007 Sabrina
    Altså HELT ÆRLIGT - jeg går ud fra at du selv har øjne i hovedet, så du kan chekke op på din kats stamtavle.
    Enhver opdrætter kan for pokker da ikke holdes ansvarlig, for dummefejl du selv begår.

Hvis dit ønske var en kat uden indavl/linieavl, så går man vel ud fra at du for det første åbner munden og fortæller hvad det er du ønsker, og for det andet vælger en kat fra, hvis en hankat går igen to gange på stamtavlen - når du nu så tydeligt IKKE ønsker indavl.

Sorry - men den må du sq selv tage på dig.

• #61   23. jan 2007 sabrina sanchez har kanin unger. .

Og istedet vælger du at lave wannerbee´s hvor du overhovedet ikke ander hvor meget indavl der er.
    Du kender ikke dine avlskattes aner, og kan derfor ikke garderer dig mod indavl overhovedet.
    Det må da kaldes at opdrætte i blinde.

Husk på med bl.a MCO er der en vis "stamfamilie" her fra DK, og derfor vil mange være i familie langt ude, selv om man køber den ene i jylland og den anden på sjælland.

Den største grund til at jeg valgte at opdrætte MED tavler, var at jeg købte en MCO ( Med tavle ) og for sjov satte ham sammen med en helt tilfældig anden opdrætter kat på PAWPEDS ( Der kan man lave fiktive killinger ) Og indavlsprocenten var enorm!
    Se det kunne jeg jo kun se i form af at han havde tavle...
    Havde han ikke haft, og hun ikke havde haft, ja så havde de måske fået killinger.......INDAVL!

• #62   23. jan 2007 anntte inden du begynder og provokerer skal du jo lige huske på at ikke alle har lige så meget for stand på katte som du og det havde jeg ikke dengang og katten fik først stamtavlen en uge efter at jeg havde fået katten så jeg mener det er en opdrætters pligt og skal fortælle mig sådan noget når hun ved jeg ikke har forstand på det har jeg ret eller er jeg forkert på den ?????

• #63   23. jan 2007 netop derfor poly cats kan jeg ligeså godt få killinger uden stamtavle da jeg ingen garanti har for indavl uanset hvad jeg vælger...

men gider ikke diskutere mere slut punktum synes denne tråd blev stoppet i går og nu har den fået lov til at fortsætte alligevel.

• #64   23. jan 2007 MB hvad tænker du på ang salem? hun er en blanding af MCO og NFO begge forældrer er med tavle så tja de kan vel være linieparret såvel som min kære shabe kan være det ;o)

• #65   23. jan 2007 Jooo opdrætteren er forpligtet til at fortælle dig hvad du vil vide.

Jeg går ud fra at du direkte sagde, at du IKKE ville have indavl på din kat !! (Går ikke ud fra at din modstand omkring indavl er ny, sådan som jeg læser det du har skrevet.) I modsat fald kan hun jo ikke tænke sig til det. Du kan ikke forvente at alle har samme tanker og normer som du har.

Det er lidt på samme vilkår, som hvis du køber bil. Du kan ikke bare gå hen til sælgeren og sige "jeg vil gerne købe en bil" uden han får andre specifikationer vel ..

• #66   23. jan 2007 sabrine hmmm se du har den garanti hvis du køber en med tavle kan du i det mindste se om der er indavl det har du ikke chance for med en uden *S*
    min første MCO var absolut ikke det smarteste valg stamtavle mæssigt hmmm men jeg kunne vælge og give alle opdrættere skylden eller jeg kunne lære af mine fejl hmmm

• #67   23. jan 2007 annette nu skrev jeg jo os at jeg troede at tavlen var en garanti mod indavl jeg sidder altså ikke og bebrejder nogen for det vel ?? jeg blev bare klogere på det område...

nej jeg vil ikke ha en huskat men det er så fordi jeg mest er til langhåret katte ;o)

• #68   23. jan 2007 Ditte nej det har du fuldstændig ret i men jeg er kommet frem til at uanset hvad jeg vælger så er chancen der jo...

• #69   23. jan 2007 hmmm tjaa men med tavle er risikoen ikke stor hvis du forstår at vælge *SS*

• #70   23. jan 2007 nej men jeg vil ikke opdrætte med tavle på slut prut basta hehe... jeg går ikke ud og køber mig et par katte med tavle for at bedre kunne retfærdigører hvorfor jeg får killinger... jeg vil jo bare ha et kuld på hver eller måske kun på salem det må tiden vise men jeg er ikke opdrætter jeg vil bare ha et kuld misser... slut punktum :o)

desuden fatter jeg ikke hvorfor vi er kommet her til for jeg er jo bedøvende ligeglad med om katten har tavle eller ej begge ting er jo godt for sig...

ja det vil nok ligefrem undrer nogen at jeg opdrætter hamster MED stamtavle hehe ja nu tager i jer til hovederne hehe...

• #71   23. jan 2007 Nej men jeg tænker lidt på, da du så den samme kat stå to gange på stamtavlen, reagerede du da ikke på det?
    Du må jo have sagt et eller andet til opdrætteren efterfølgende, når din avertion mod indavl er så stor..
    Selvom man ikke kender til det med stamtavler, er det jo ikke en forbrydelse at spørge opdrætter til råds..

I øvrigt så er indavl ikke så skadeligt som mange tror. Indavl fastholder mere det look og generne end ved udparring. Så længe man opdrætter med omtanke, så er der altså ingen problemer med det.
    Alle racekatte har en eller anden form for indavl i sig. Nogle er bare tættere end andre.

• #72   23. jan 2007 annette jeg ringede os og spurgte om det ikke var en fejl og derigennem fortalte hun mig så at det var tilladt og først troede jeg ikke på det så jeg ringede til deres klub men den var altså godnok... ja det var så samme kat som os skulle ha været en meget fin avls han men som jo så var en pige... det hele endte med at den kat som jeg ellers elskede meget højt mente at hun var mor til min nyfødte datter så hun angreb mig og min kæreste når den lille græd så opdrætter købte katten tilbage for 1500kr og jeg sad og følte mig godt dum over alt det hele men alt i alt lærte jeg og kigge mig godt for.

• #73   23. jan 2007 nå nu vil jeg altså i seng godnat og sov godt alle sammen :::

• #74   23. jan 2007 jeg vil lige sige, at det bestemt ikke er fordi den samme kat står i stamtavlen to gange, at din kat angreb dig og din kæreste.
    Der spiller langt flere faktorer ind.

Det kan skyldes faderens temperament eller en brist i hovedet. Men du kan ikke sige at, fordi den samme kat står to gange på en stamtavle, så er den syg..

• #75   23. jan 2007 og annette husk lige at jeg ikke ér en der kaldte jer snobber og at jeg aldrig har sagt at i ikke gjorde et godt stykke arbejde ;o)

• #76   23. jan 2007 hmm hvornår har jeg nævnt at katten blev syg???? nææh nej det har jeg skam aldrig sagt tvært imod havde hun bare et stort hjerte og ville beskytte det hun troede var hendes baby... katten havde absolut det bedste hjerte man kan ønske sig og opdrætter købe hende tilbage og vi blev enige om at hun da skulle ha sig et kuld og hun er nu mor til to kuld og jeg har førstekøbsret på hende når hun skal pensioneres så i hovedet nej bestemt ikke...

• #77   23. jan 2007 hehe MB jeg vil tage det med i mine drømme...

puha jeg staver ikke godt er alt for træt gab Zzzzz

• #78   24. jan 2007 hmm denne slags snoppediskutioner er grund til at jeg ikke færdes så meget her på KG - da je oprettede mig her inde troede jeg siden var en hyggekrog for katteelskere men synes efterhånden den kun er en side for pral og bedømmelser af racekatte

• #79   24. jan 2007 snoppe: snobbe

Kommentér på:
Hvor er respekten henne

Annonce