{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.119 visninger | Oprettet:

Neutralisering af killinger {{forumTopicSubject}}

Jeg har hørt en del meninger, om at lade vær, eller der ikke sker noget ved det.
Jeg står jo og skal have killinger til sommer, og jeg vil helst neutralisere dem der sælges til kæl, for der ikkke skal forkomme BYB'er. Min dyrlæge neutraliserer killinger, men fik at vide fra en opdrætter at hendes 2 dyrlæger fra råder det. Hvad er jeres mening, syn, erfaringer? Er lidt på herrens mark lige nu..

- Kristina smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Neutralisering af killinger
  • #1   21. jan 2007 Hej Kristina

Jeg får altid mine killinger neutraliseret inden de flytter hjemmefra og har kun oplevet at det er gået godt..

Fik lige to fixet sidste uge og sammen aften springer de rundt og leger;)

Så jeg vil klart anbefale at gøre det.

Knus Judy

• #2   21. jan 2007 Der er noget med at vækstpladerne vokser langsommere sammen når katten neutraliseres ung.
    Derfor vokser den længere - bliver større.

• #3   21. jan 2007 Kan kun sige det samme som de fleste andre, at det ikke skader at killingerne bliver neutraliserede tværdig mod.

Der er ikke noget bevis for det de to dyrlæger har sagt, kun et bevist for at de ikke har fuldt med i udvirkligen ;0)

• #4   21. jan 2007 Misha du rammer lige plet. smiley
    Det ER nemlig fordi dyrlægerne (nogle af dem) ikke følger med i nyere forskning.

Til Kristina.
    Bare hold dig til, hvad din egen dyrlæge siger.
    Du har nemlig ret i, at ved tidlig neutralisering, undgår du at kattene ender hos en ByB .
    Men også Tina har ret i at killinger kommer hurtigere over både indgreb og narkose.
    Poly-cats har også ret smiley
    Som du ser, så er der overvægt af ja-sigere smiley

• #5   21. jan 2007 Tak for jeres svar. Jeg er sikker på at jeg forholder mig til at de bliver neutraliseret inden de kommer herfra. smiley Erfarene opdrætter ved hvad de taler om. smiley

• #6   21. jan 2007 Nu blir jeg nysgerrig.
    Hvor mange af jer erfarne opdrættere, som neutral. tidligt, har lavet en opfølgende stat.stik over hvor mange af disse katte som får problemer med deres urinveje senere i livet????????

• #7   21. jan 2007 Har kun lige en kommentar smiley Det eneste man skal være opmærksom på, er om killingerne er "store" nok.. Det nytter ikke noget at sætte en killing på operationsbordet, som er så lille, så den næsten ikke kan bedøves fordi den vil dø af mængden af bedøvelse.. Derfor, "jo før jo bedre" ikke helt.. Men om de er 12 uger eller 12 måneder, det har vist ikke den store betydning.. Så længe de har en god størrelse og vægt.. Det er kun et spørgsmål om holdningen hos den der skal gøre det smiley

• #8   21. jan 2007 Min kat kom allerede i løbetid da den var 4 mdr, og det var ikke til at holde ud! Den miavede løs, og den anden kat kunne ikke lade være med at genere hende. Så vi spurgte vores dyrlæge om den kunne neutraliseres selv om den kun var 4 - 5 mdr, og det kunne den godt.
    Så nu er begge mine katte neutraliserede, og de har det rigtig godt, og vi slipper for at høre på hankatte-kalden hver 2. uge

• #9   21. jan 2007 Sorry Camilla, du tager fejl.
    Dyrlægen i allefald min, kan som Britta siger, neutralisere smådyr og hun har faktisk neutraliseret en bette fis af mine der kun vejede ca 800 gram, tror det var mindre, fordi den alligevel skulle i narkose.
    Det er klart at narkosen er nemmere at regne ud, når killingen vejer 1 kilo, men da min dyrlæge intuberer og lægger katten på gas, så har hun ingen problemer.

Til Kirch L.
    Jeg har inge statestik lavet, som sådan, men jeg har da viden om mine katte/killingers vej gennem livet. Jeg hører ikke noget hver uge, men ca. 1-2 gange om året, får jeg en hilsen, med billeder og fortællinger osv.
    Jeg har opdrættet siden 2001, har haft 15 kuld killinger, i alt 42 killinger (SBI får ikke store kuld) hvoraf kun 7 er kommet ud i avl, resten er blevet tidligt neutraliseret.
    INGEN af dem har udviklet problemer med urinvejene, så det passer meget godt med den artikel BriganTina har sat ind. smiley

• #10   21. jan 2007 Hej MB.
    Tak for dit rigtig gode indlæg ang. tidlig neutraliserer, må jeg være så fræk at kopier det?

• #11   21. jan 2007 Tusind tak for oplysningerne. Jeg spurgte fordi jeg oplevede sidste år en dyrlæge som havde killinger hun selv havde opdrættet til salg. Og sprurgte hende om hun ikke mod merpris ville kastr. dem for mig inden jeg fik dem hjem.
    Det ville hun ikke sagde hun fordi hun havde erfaring for at der så senere kom problemer med deres urinveje.
    Det skal for god ordens skyld tilføjes, at handelen gik i vasken af andre årsager.
    Mine killinger blev kastr. men havde det dårligt bagefter gr. for meget narkose.
    Andre killinger anden dyrlæge.

• #12   21. jan 2007 Ok smiley Så tager jeg det da i mig igen.. smiley

• #13   21. jan 2007 Camilla smiley

Kommentér på:
Neutralisering af killinger

Annonce