1.119 visninger
|
Oprettet:
Neutralisering af killinger {{forumTopicSubject}}
Jeg har hørt en del meninger, om at lade vær, eller der ikke sker noget ved det.
Jeg står jo og skal have killinger til sommer, og jeg vil helst neutralisere dem der sælges til kæl, for der ikkke skal forkomme BYB'er. Min dyrlæge neutraliserer killinger, men fik at vide fra en opdrætter at hendes 2 dyrlæger fra råder det. Hvad er jeres mening, syn, erfaringer? Er lidt på herrens mark lige nu..
- Kristina
nov 2005
Følger: 50 Følgere: 49 Katte: 5 Emner: 9 Svar: 143
Jeg får altid mine killinger neutraliseret inden de flytter hjemmefra og har kun oplevet at det er gået godt..
Fik lige to fixet sidste uge og sammen aften springer de rundt og leger;)
Så jeg vil klart anbefale at gøre det.
Knus Judy
okt 2005
Følger: 36 Følgere: 34 Katte: 5 Emner: 146 Svar: 3.224
Derfor vokser den længere - bliver større.
nov 2006
Følger: 28 Følgere: 27 Katte: 12 Emner: 8 Svar: 313
Der er ikke noget bevis for det de to dyrlæger har sagt, kun et bevist for at de ikke har fuldt med i udvirkligen ;0)
dec 2004
Følger: 33 Følgere: 30 Katte: 1 Emner: 107 Svar: 1.385
Det ER nemlig fordi dyrlægerne (nogle af dem) ikke følger med i nyere forskning.
Til Kristina.
Bare hold dig til, hvad din egen dyrlæge siger.
Du har nemlig ret i, at ved tidlig neutralisering, undgår du at kattene ender hos en ByB .
Men også Tina har ret i at killinger kommer hurtigere over både indgreb og narkose.
Poly-cats har også ret
Som du ser, så er der overvægt af ja-sigere
jul 2005
Følger: 36 Følgere: 35 Katte: 4 Emner: 157 Svar: 765
sep 2006
Følger: 4 Følgere: 4 Katte: 4 Emner: 84 Svar: 584
Hvor mange af jer erfarne opdrættere, som neutral. tidligt, har lavet en opfølgende stat.stik over hvor mange af disse katte som får problemer med deres urinveje senere i livet????????
maj 2005
Følger: 83 Følgere: 80 Katte: 4 Emner: 162 Svar: 1.568
jan 2007
Følger: 6 Følgere: 5 Katte: 3 Emner: 4 Svar: 26
Så nu er begge mine katte neutraliserede, og de har det rigtig godt, og vi slipper for at høre på hankatte-kalden hver 2. uge
dec 2004
Dyrlægen i allefald min, kan som Britta siger, neutralisere smådyr og hun har faktisk neutraliseret en bette fis af mine der kun vejede ca 800 gram, tror det var mindre, fordi den alligevel skulle i narkose.
Det er klart at narkosen er nemmere at regne ud, når killingen vejer 1 kilo, men da min dyrlæge intuberer og lægger katten på gas, så har hun ingen problemer.
Til Kirch L.
Jeg har inge statestik lavet, som sådan, men jeg har da viden om mine katte/killingers vej gennem livet. Jeg hører ikke noget hver uge, men ca. 1-2 gange om året, får jeg en hilsen, med billeder og fortællinger osv.
Jeg har opdrættet siden 2001, har haft 15 kuld killinger, i alt 42 killinger (SBI får ikke store kuld) hvoraf kun 7 er kommet ud i avl, resten er blevet tidligt neutraliseret.
INGEN af dem har udviklet problemer med urinvejene, så det passer meget godt med den artikel BriganTina har sat ind.
nov 2006
Følger: 28 Følgere: 27 Katte: 12 Emner: 8 Svar: 313
Tak for dit rigtig gode indlæg ang. tidlig neutraliserer, må jeg være så fræk at kopier det?
sep 2006
Følger: 4 Følgere: 4 Katte: 4 Emner: 84 Svar: 584
Det ville hun ikke sagde hun fordi hun havde erfaring for at der så senere kom problemer med deres urinveje.
Det skal for god ordens skyld tilføjes, at handelen gik i vasken af andre årsager.
Mine killinger blev kastr. men havde det dårligt bagefter gr. for meget narkose.
Andre killinger anden dyrlæge.
maj 2005
Følger: 83 Følgere: 80 Katte: 4 Emner: 162 Svar: 1.568
dec 2004
Neutralisering af killinger