1.734 visninger
|
Oprettet:
Hjælp min kat løber måske væk {{forumTopicSubject}}
Hej. Jeg har 3 katte, der hjemme. En kat på næsten 1 år (hun). Hendes mor på 3 år. Og så har jeg en gammel hankat. Jeg er ikke hel sikker på hvor gammel han er. Min veninde skal sælge sin søde lille han kat på {$}. Jeg har sagt ja til at købe ham, men er støt på et problem. Min ældre hankat kommer nemlig tit op og slås med andre hankatte. Og jeg er bange for at han vil løbe væk hvis jeg tager den anden med hjem. Så jeg kunne godt bruge lidt hjælp. Er der nogen der har et forslag til hvad jeg skal gøre, eller skal jeg bare sige nej til min venindes kat og se ham ryge på et dyreinternat.
aug 2010
Følger: 50 Følgere: 377 Katte: 4 Emner: 183 Svar: 7.514
nov 2013
Følger: 14 Følgere: 802 Katte: 20 Emner: 113 Svar: 7.275
aug 2010
mar 2017
Følger: 13 Emner: 1 Svar: 6
aug 2010
Hvorfor skal den yngste have et kuld? Så får du jo mere end én ekstra?
mar 2017
mar 2017
aug 2010
En kat må vist ikke være særlig gammel inden 1. kuld, men det har en opdrætter mere forstand på.
Men inden katten parres, så sørg for at de begge er vaccinerede og testet for FIV og FeLV og vær bevidst om, at I måske får 5 katte mere som måske ikke kan videreformidles - altså skal I beholde dem selv
nov 2013
Du er godt klar over, at en ny kat skal holdes inde de første uger, inden den kan lukkes ud? Og en kat får først sin stedsans, når den er 6-8 måneder?
De andre ville også skulle holdes inde den første tid, for at de kan lære den nye at kende. Har du mulighed for det?
aug 2010
"En kat på næsten 1 år (hun). "
nov 2013
Jamen en hunkat bør være minimum 1 år og ikke gerne meget mere end 2 år ved første kuld. Så det er jo ude i nær fremtid så. I har måske planer om at få den ældste aflivet?
Følger: 5 Følgere: 487 Katte: 5 Emner: 5 Svar: 498
og så syntes jeg ikke,at hverken du,eller din veninde skal påtænke at få killinger,for slet ikke altid man kan finde hjem til dem
jan 2012
Følger: 9 Følgere: 110 Katte: 3 Emner: 132 Svar: 11.512
Sacha.
Jeg syntes ikke det er en god ide at tage en kat mere ind. Årsag din gamle hankat er territorial og han vil sikkert jage den nye kat væk og måske selv gå ergo kan du risikere at miste 2 katte på samme tid og det er det vel ikke være. At din veninde de truer med at give katten til et internat er ikke dit ansvar, det er hendes, og hun har jo muligheden for selv at finde et andet hjem hvis hun ikke evner selv at have katten.
At du ønsker (eller dine forældre ønsker) at lave killinger på den yngste kat taler ikke ligefrem for at anskaffe flere katte i risikere jo pludseligt at have rigtig mange katte. Du skriver godt nok at det først skulle være når i ikke længere har de 2 ældste, men en hunkat skal gerne være mellem 1-2 år når hun får sit første kuld bliver hun over 2 år så kan der meget nemt opstå komplikationer ved fødslen som kan have en dødelig udgang for både mormis og killinger, sagen er nemlig den at efter de 2 år begynder kattens bækken at blive mindre smidigt og derfor kan en killing sætte sig fast i fødegangen og dø hvis man ikke når at lave et kejsersnit i tide. Og da din anden hunkat kun er 3 år så burde hun jo leve mange år endnu så den yngste hunkat kan jo nemt nå at blive over 2 år inden de ældste er væk med mindre der er andre planer for de katte.
En anden ting du og dine forældre måske skal være opmærksomme på er at p-piller ikke beskytter katten mod graviditet men kun forhindrer? løbetid, hvis en hankat påtvinger sig parring med din hunkat (altså voldtager hende) så vil hun kunne blive gravid, da en kat først får ægløsning i parringsøjeblikket, hvilket p-piller ikke forhindrer, ergo kan hun blive gravid uden at i opdager det og dermed fortsætter at give p-piller, hvilket kan give deforme killinger, dødfødte killinger m.m. som igen kan besværliggøre en fødsel for katten og som kan ende i kejsersnit eller død. Yderligere så er p-piller i længere tid en dårlig ide da de kan være årsag til kræft, cyster og livmoderbetændelse.
mar 2017
Grunden til at den yngste kat ikke er blevet fikseret er at jeg ønsker at hun skal videreføre den katte familie vi har der hjemme. Jeg har nemlig altid haft den her katte familie der hjemme. Jeg fik de første katte før jeg blev født. Der efter har de formeret sig. Og alle kattene er født hjemme hos mig. På nær fædrene, som vi ikke altid ved hvem er .Så derfor ønsker jeg at hun skal have killinger.
nov 2013
Eller vil du risikere, at missemor jager dine andre katte på porten? En sur missemor er ikke at spøge med. Jeg ved godt, hvordan de kan være.
jan 2012
Det lyder ikke rigtigt gennemtænkt, der kommer jo nok også mere end en killing, hvis hun får 6 killinger hvad så er i så parate til at beholde alle killingerne?? Der er jo ingen garanti for at i kan få afsat dem alle..
mar 2017
nov 2013
jan 2012
Men afgørende er det nok at den dag hun får killinger og op til 3-4 uger efter der har mormis et sted/ rum hvor hun kan have sine killinger uden at blive forstyrret af de andre katte, så er risikoen for kampe mindre hvis hun ikke skal gå og være bange for at nogen kommer for tæt på killingerne.
Det er meget svært at forudse hvilken kattemor hun vil blive, nogle tager det meget afslappet og er tillidsfulde over for andre mennesker og dyr, andre er meget overesbjergenserne. Det handler også meget om hvilket forhold de andre dyr i husstanden har med hinanden, er de meget sammen og rigtig gode venner så er chancen for ro større end hvis der er lidt stridigheder.
Men afgørende er det at hvis du vil have killinger så skal det være inden hun fylder 2 år.
mar 2017
jul 2012
Følger: 3 Følgere: 26 Katte: 1 Emner: 65 Svar: 1.075
Hjælp min kat løber måske væk