Opdragelse af katte Opdragelse af katte
hej. min kæreste og jeg er flyttet i hus efter 11 års forhold og vi har hele tiden brændende ønsket os, at få fire katte samt en schæfer og en bichon frise. Vi har hele tiden tænk os, at vi skulle have alle seks dyr på samme tid så de kan vende sig til hinanden fra at de var killinger og hvalpe (vi har før hørt om, at nogle af vores venner har fået en killing efter at deres første kat var blevet voksen hvor de blev nødt til at skille sig af med den ældste kat fordi den jagtede killingen). Vi sidder og overvejer om vi skulle starte med at få to katte og de to hunde og så nogle år efter, adoptere to killinger fra dyrenes beskyttelse men vi er bange for, at de ældste dyr vil være efter dem - men vi kunne også godt forestille os, at de ældste dyr tog en 'moderrolle' overfor killingerne. Hvad tænker i? Har i nogen erfaring med dette emne?
maj 2012
Følger: 2 Følgere: 64 Katte: 4 Emner: 74 Svar: 9.135
Men 2 killinger ad gangen er en god ide, hundene ville jeg få den store først, og få den givet en ordentlig opdragelse, så undgår i at en stor kluntet hvalp i leg skader eller skræmmer den lille hund eller kattene, og i får set hvor meget i orker, måske viser det sig, at i stopper før hele drømmen bliver en realitet, men at i får et liv og en flok som passer til jeres liv.
Hvis i får alle på en gang kan det blive et kaos som ødelægger jeres drøm, så hellere opbygge den lidt ad gangen, og mærke hvordan det går.
Dyr er jo et ansvar som både kræver tid og penge, men selvom man har tid og penge nok, er det ikke sikkert at 6 dyr er lykken, og måske er de, fordi i har taget jer tid.
Katte kræver ikke den store opdragelse, bare man ved hvad man går ind til, og gør alt for at opfylder deres behov, og har besluttet om de skal være inde, eller ude/inde.
Hunde er dejlige, men kræver en del, og kun en velopdragen hund er en perfekt hund, der er alt for mange som ikke tager den del seriøst nok, det håber jeg i har tænkt jer
jan 2012
Følger: 9 Følgere: 109 Katte: 3 Emner: 132 Svar: 11.508
Jeg er ret enig med Jette, 4 killinger og 2 hvalpe på en gang er en meget stor mundfuldsom måske hurtigt giver jer grå hår og fortrydelse af at have fået 6 dyr på en gang.
Pyhhh jeg tør slet ikke tænke på hvordan det ville være at bo sammen med 4 katte i lømmelalderen og måske 2 hvalpe der også er i den alder, jeg tror jeg var gået hjemmefra med alt håret revet ud af hovedbunden
En hvalp og killinger samtidig er ikke altid lykken for hunde og katte taler ikke helt samme sprog så det kræver en del af husstanden, det kan nemt tage modet fra enhver
2 killinger af gangen lyder som en god ide og der er masser af tilfælde hvor sammenføringen går rigtig godt, det kræver blot man gør sig benarbejde og finder killinger der passer til ens voksne kat/katte, når man skal sammenføjes killinger så skal man finde katte der passer til dem man har hvad angår sind, temperament og aktivitetsniveau, det nytter ikke noget man har en doven kat som helst vil ligge og slappe af det meste af dagen og så anskaffer sig den mest aktive killing man kan finde, som løber på væggene og slet ikke et til at styre, for de 2 katte vil aldrig rigtigt blive bedste venner, man vil få en sur gammel kat og en killing g der syntes det er enormt sjovt at drille, så en masse hvæse og knurren
maj 2007
Følger: 14 Følgere: 119 Katte: 32 Emner: 58 Svar: 969
Det lyder så nemt på papiret at få dyr, men de har jo deres egen personlighed, den ene hvalp kan være nem at gøre renlig, men den gnaver måske i alt eller omvendt.
apr 2014
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 36
Som andre skriver, start i det små. Hvorfor skaffe en stor forvirret flok. Til hvis glæde er det?
aug 2012
Følger: 32 Følgere: 37 Katte: 6 Emner: 13 Svar: 360
jul 2015
Følger: 30 Følgere: 310 Katte: 5 Emner: 88 Svar: 995
Desværre kan man aldrig vide om de går sammen, selv to katte der er vokset op sammen kan senere i deres liv ende up som "fjender". Men når nu det er jeres drøm så ville jeg ikke bekymre mig om "what-if's".
Følger: 5 Følgere: 492 Katte: 5 Emner: 5 Svar: 499
ikke engang 2 hvalpe på en gang ville jeg anbefale.En hund skal gøres renlig,men også opdrages og læres forskelligt,og det gør man bedst med en af gangen.
Hvad angår killinger,kan hundehvalpe være meget voldsomme,og stopper ikke selvom killingen piber,ikke af ondskab,men fordi de er børn,og ved ikke bedre.
jeg ville sige,at jeg ville vente med hvalp 2,til den første hund er 1 år,og fået grund skolingen,ikke før.
2 killinger,kan man godt få samtidigt,men først når hund,ikke mere er hvalp.
jeg forstår ,må jeg sige slet ikke jeres ønske om at få alle dyr på en gang,det vil være noget roderi,og synd for både hunde og katte..
Opdragelse af katte