1.407 visninger
|
Oprettet:
Min ældste er begyndt at jagte min yngste... hvad gør jeg? {{forumTopicSubject}}
Hej med-kattevenner
Felix (min ældste) er de sidste 2mdr ca, begyndt at jagte Pjok rundt og slå løs på hende, hun gør ingenting, mange gang ligger hun endda i et andet rum og sover.
Han følger hende rundt, knurrer og slår hende så hun nu gemmer sig under skabe, sofa & seng, med ham meget målrettet efter.
Nu er hun self. blevet bange, både for ham, og os.
Jeg er efter ham hver gang jeg ser det, men det hjælper ikke, og hver gang han ser at jeg holder øje med ham går han væk, så han ved han ikke må.
Hvis det betyder noget, Felix er ca 4 år, Pjok er omkring 1½
Nogen gode forslag??
jan 2012
Følger: 9 Følgere: 110 Katte: 3 Emner: 132 Svar: 11.512
Jeg formoder de har gået sammen i lidt over et år, altså antaget at du har fået dem som killinger, så det tidligere har været font mellem dem, så det er et problem der er jo meget i denfor de sidste par måneder.
Ofte når man oplever sådan en ændring mellem 2 katte der ellers har haft det fint sammen, så kan det skyldes sygdom/smerter hos den ene part, ofte hos den der angriber, angreb er jo det bedste forsvar.
jun 2015
Følger: 1 Følgere: 2 Katte: 2 Emner: 3 Svar: 31
Men under antagelse af at det ka være sygdom/smerter... hvorfor så Pjok, bare fordi hun er den eneste der ikke slår igen ?
jan 2012
jun 2015
maj 2012
Følger: 2 Følgere: 64 Katte: 4 Emner: 74 Svar: 9.112
Jeg har selv prøvet turen, og begge katte var flere gange til dyrlæge, og årstjek, uden at grunden blev fundet, så opdagede jeg, at min store dreng ikke kunne tage et spring han plejede at tage, og det viste sig han havde mega dårlige hofter, HD, og han kunne ikke gøres smertefri, selv om han fik mere end normal dags dosis, derfor måtte jeg aflive ham
jan 2012
Så er mit råd at du får begge katte undersøgt ved dyrlægen, for så tænker jeg at smerter eller ungdom kan være årsagen det er det mest oplagte hvis ingen andre ændringer er sket i husstanden inden for de sidste par måneder så det handler om stress.
Det kan måske være en ide i en periode at enten sætte en feliway op eller give calm foder / zylkene så der kommer ro på gemytterne og din hunkat igen kan føle sig tryg.
Men du er nød til at gøre noget nu, for ellers går det meget lang tid før hun genvinder tilliden.
jun 2015
Pjok blev kort forinden behandlet for hudinfektion, ekstremt loppe angreb, og muligt øremider... hun fik derfor halsbånd på.
Vi legede også med tanken om at Felix var misundelig på halsbåndet, og han fik også et, det hjalp ikke.
Men begge løber, klatrer og hopper som de plejer, og mere end de burde.
Feliway ? er det noget der virker?
jan 2012
Men nu skriver du jo at hun er blevet behandlet for en hudinfektion, samt lopper ( tænker at de 2 ting hænger sammen så hun nok har loppeallergi) altså har hun jo været syg og ved dyrlægen, så hun er jo kommer hjem og lugtet anderledes, altså har hankatten ikke kunne genkende hende, og derfor forsøgt at kage hende væk, hun har derimod vidst at hun ikke kunne klare ham og flygtet, nu lugter hun godt nok som hun skal men hun har udvist tegn på frygt og svaghed så nu vil han bare kue hende.
Jeg forstår ikke helt Halsbåndet, for hvis i har valgt at give loppehalsbånd på i stedet for noget at det langt mere effektive loppemiddel der findes på markedet såsom capstarpillen og advantage så forstår jeg ikke jeres dyrlæge. Og en kat bliver ikke misundelig på et halsbånd, den reagere på den fremmede lugt som den anden kat nu får pga et loppehalsbånd som lugter afskyeligt.
Du skriver muligt øremider??? En dyrlæge er slet ikke i tvivl om det er øremider eller ej så har hun øremider eller ej??
jun 2015
halsbåndet var så for at hun ikke fik lopper igen, hvis hun rent faktisk reagere voldsomt på lopper.
Men det at halsbåndet lugter, burde det ikke udligne at han selv fik et på, og lugter ligesådan ?
Hvis det er pga. hun viste svaghed, hvordan får vi så den lavet om, når hun ikke slår igen?
Hun kan godt kæmpe, hun jorde både sin søster, og sin mor, men vil ikke tæve ham.
maj 2012
Min datter har brugt dem i 2 omgange, da hun ikke kunne/ville sprøjte i hjemmet med en baby som var over alt.
Så i 2 omgange har det redet min datter ved en flytning hvor hun er flyttet i bolig hvor der var masser af lopper.
jan 2012
Problemet i lugten ligger i at han allerede da hun kom retur fra dyrlægen ikke genkendte hende pga lugten, og loppehalsbånd forst?Flere så den fremmede lugt, at han selv fik et på ændrede ikke ved noget for allerede der havde hun udvist svaghedstegn ved at flygte fra ham, så han havde overtaget.
Hun slår ikke igen fordi han er øverst i hierarkiet og dermed lederen, hun er sikkert nu kommet nederst i hvertfald i hans optik.
Hvordan i får det vendt, ja det er det helt store tusindekroners spørgsmål, fordi måske lykkedes det aldrig, det handler om at hun får sin slevtillid tilbage, måske det kan lykkedes med en feliway i stikkontakten men som jeg forstår så kommer kattene ud, så effekten er måske ikke den bedste i det tilfælde men det er jo et forsøg værd.
Så er der muligheden at forsøge at fodre alle med Royal canin Calm i en periode, det indeholder er stressende sættene stof som hedder zylkene, det er et naturprodukt udvundet af modermælk, det er ikke sløvende en beroligende på nerver og stress, man kan også give zylkene, tænker blot det er enklere med det som foder.
Men ellers kontakt Michelle Garnier hun er adfærds terapeut, du kan også vende problemet med din dyrlæge, begge kan måske give nogle andre muligheder for at genvinde dynamikken i jeres flok.
jan 2012
jun 2015
Og Felix er ikke øverst, i bedste fald er han nr 2.. Kia er øverst, men hun jagter ik Pjok, tvært imod, når Pjok nærmer sig "da hun altid har set op til Kia) knurrer Kia af hende og går sin vej, eller lægger sig og venter på at Pjok går.
Felix er ganske vist ældst og størst, men han er og bli'r en killing..
Alle de andre kan tæve Felix, men gør det kun i leg.
Kunne da godt være men sku prøve Calm foder et på mdr. og se om det hjælper.
For de SKAL alle være her.
jan 2012
jun 2015
Jeg henter sæk Calm i morgen... og prøver...
Notere også lige Michelle's navn til evt senere brug...
Mange Tak for hjælpen
Altid rart med en støttegruppe.. Fruen siger jo bare jeg er tosset... måske, men ikke særlig konstruktivt.
jan 2012
Jeg håber at calm kan hjælpe, jeg ved mange har haft god glæde af det, du skal forvente en 14 dages tid før du kan se en ændring hvis det hjælper. Jeg vil anbefale dig blot at blande det i det foder de får nu så du ikke nødvendigvis digvis giver det rent.
Forresten er jeg ikke sikker på at du kan købe det i en normal dyrehandel, jeg tror det vist kun er dyrlæger der forhandler det, og så kan det måske købes på zooplus, jeg er ikke sikker men mener det er sådan desværre.
jun 2015
Jeg giver dem bare Calm i 2 af deres skåle, så har de stadig 2 med alm. mad
så kan de vælge, de plejer at elske når de får nyt mad... forståeligt nok, vi andre gider jo heller ik æde det samme 365 dage om året.
jan 2012
jul 2012
Følger: 2 Følgere: 8 Svar: 326
Indtil videre kan Du selv træne med kattene én ad gangen og med godbidder som belønning (overdriv IKKE)
For at have noget Du kan "betale med" går jeg IKKE ind for permanent fyldte katte-madskåle - der skal serveres nok til at kattene bliver mætte, men ikke mere, end der kan spises op ca. 1-3 timer før næste fodring. - Det giver også kattene noget at være sammen om, når de sammen er interesserede i den nye servering
Allerhelst, skal Du træne alle kattene én ad gangen og med én kat som publikum.
Du kan vælge dyre intelligensspil til katte, men Du kan også improvisere og forsøge med en hjemmelavet agilitybane med
urtepotter (med eller uden planter) stillet så katten kan zik-zakke fremad mellem dem i jagten på en "drillepind" eller en godbid,
lave små spring-forhindringer med et kosteskaft og støvsugerslangen fantasifuldt anbragt,
gemme godbidder underligere steder, hvor katten skal bruge sin intelligens og råstyrke for at få fat i lækkerbidskenerne -
find selv på mere
I starten må Du kun træne lette øvelser og højst 5 minutter for hver kat ad gangen - ellers bliver de trætte af det og u-samarbejdsvillige
Senere vil kattene måske slet ikke have, at I stopper legen, men dét skal altid gøres, mens legen er GOD!
De allerbedste hilsener
jul 2012
Følger: 3 Følgere: 26 Katte: 1 Emner: 65 Svar: 1.075
jun 2015
jun 2015
Jeg prøvede at gi dem alle Calm i 5-7 uger.. bortset fra at de åd meget mere end de plejer, det smagte åbenbart bedre, havde det ingen effekt. Det går stadig skidt imellem de 2 og Felix får en tænkepause i en andet rum af og til.
Et hvert godt forslag vil være velkommen til hvordan jeg får ham vendt af med at være så ondskabsfuld..
maj 2012
Jeg har kun en gang oplevet virkelige kampe mellem 2 af mine katte, og det viste sig, at den ene havde stærke smerter.
jun 2015
maj 2012
Særligt når det kun går ud over en kat, men ellers vil jeg sige, at selvom du ælter og røre over alt, så kan de fleste katte dække over smerter.
maj 2012
Min ældste er begyndt at jagte min yngste... hvad gør jeg?