Flytning af kat . {{forumTopicSubject}}
Jeg er flyttet med min steriliserede hun kat her for 14 dage siden for at komme tættere på min datter som er ramt hårdt af infantil autisme og andre handicap. Efter flere år lykkedes det at få en bolig i samme område som hende, hvor man må have kat og hvor der er lidt have. Min kat Silla har været ude/inde kat i 2 år med fri adgang gennem kattelem. Bortset fra de første 3 måneder, hvor hun var i katte gård. Jeg tog chancen nu selv om det var med tvivl og trist at udsætte hende for flytning og stress. Så skulle det dog være nu inden hun blev ældre med en flytning. Hun er vant til at gå meget ude lige fra hun kunne sammen med sin mor og søskende. Hun trives derfor ikke godt som inde kat. Hun går dog aldrig ret langt væk og kommer ind hver dag og sover. Hun har aldrig strejfet, aldrig været væk en eneste dag. Hun er begyndt at gå små ture uden snor på. Dog kun på rolige tidspunkter og følger der mig rundt i området. Jeg går med hende på alle ture. Det er dog tydeligt at se hun er forvirret og at alt er nyt. Vi går mange små ture dag og nat, hvor jeg kan se hun er afhængig af at jeg er med. Hun er glad når vi går ud, når vi kommer hjem slapper hun af indenfor bagefter. Hun spiser, bruger sin bakke. Ligger meget i vinduet og kigger ud. Jeg kan sagtens åbne vinduet når jeg er hjemme for hun går ikke ud uden jeg er med. Mit spørgsmål er hvis nogen altså ved noget om det, hvor længe hun vil være om at falde til. Hun bruger stadigvæk sin bakke dog noget mindre nu. Her er mange fritgående katte men de fleste er meget fredsommelige ud fra de møder vi har haft. Mit eget gæt er at hun mindst skal bruge en måned eller to. Jeg har prøvet at søge på nettet og kan se nogle bare lukker katten ud efter en uge mens andre siger mindst 12 dage for en ude kat. Men jeg kan jo se hvor nyt alt er og at hun ikke er faldet til og ofte sætter sig og drejer hovedet som om hun tænker hvor pokker er jeg henne og hvad vej går jeg nu. Så jeg tænker det er alt for lidt tid. Jeg tør ikke slippe hende før hun viser sig meget mere sikker. Er der overhovedet nogen viden om hvor længe det tager for en kat efter flytning. Vil det være realistisk at regne med en måned eller to
dec 2004
Følger: 242 Følgere: 200 Katte: 17 Emner: 69 Svar: 3.125
jul 2012
Følger: 3 Følgere: 26 Katte: 1 Emner: 65 Svar: 1.075
dec 2006
Følgere: 102 Katte: 2 Emner: 68 Svar: 9.958
Jeg har aldrig selv flyttet udekatte, så har desværre ingen erfaring. Mon ikke det vigtigste er, at der er en kattelem eller åbent vindue, når hun begynder at komme ud uden følgeskab af dig....
Håber din kat snart falder til i de nye omgivelser!
jul 2012
dec 2006
Jeg hÅÅÅÅber snart at kunne flytte, men indimellem bliver jeg da lidt bekymret for, om mine efterhånden gamle katte kan finde ud af at finde sig til rette i ny bolig
Hvordan reagerede din kat de første dage efter I var flyttet ind?
jul 2012
dec 2006
Uha, 3 nætter under sengen det ville jeg godt nok blive ked af, selv om jeg godt ved, det kan vare meget længere, når man flytter kat.
Da dejligdrengene flyttede ind her, tilbragte de de første par dage bag reol og under sofa - normal adfærd for flyttede katte, men jeg var alligevel bekymret - og det var tidligere ejer også.
"Men når dine er indekatte vil jeg tro det er mindre traumatisk".
Ja, det tænker jeg nemlig også, men de ER jo et par overbeskyttede curlingkatte :-S som måske vil tage på vej over nyt.
Med udekat ville jeg være bange for, om den ville komme til at forvilde sig for langt væk i det nye område men nogle uger inde + evt. ture ude i snor, skulle jo være nok.
Eftersom du selv mener at kunne se, at din kat er afhængig af dig på turene i området, så tror jeg det er fornuftigt nok at blive ved med at gå med hende ud et godt stykke tid endnu. Hun lyder også til selv at være fornuftig ved blive tæt ved huset.
Og måske når du selv føler dig hjemme, at det smitter af på hende efterhånden...
jul 2008
Følger: 57 Følgere: 734 Katte: 12 Emner: 705 Svar: 7.965
den skal virkelig vant til at bo i hjemmet inden man lukker den ud.
nogle katte er hurtige og skal bare bruge 2 uger andre 2 mdr. det kommer an på katten og dens evne til at falde til.
det med at man ikke kan sætte udekatte i indlukning/løbegård, passer ikke
har 14 som har løbegård. har 5 som er indleveret på internat som tilløbere og har været voksne da de flyttede ind hos mig. har selv flere gange haft voksne tilløbere hankatte som bare er flyttet ind. ingen af de dem jeg har nu, eller dem som jeg har haft, har haft problemer med at være i løbegården
men man skal lade være med at sætte en udekat ind i lejlighed uden nogen mulighed for at få lidt luft under poterne. her er løbegården løsningen
apr 2014
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 36
Min kat blev holdt inde i 14 dage. Åbnede så et vindue og gik ud og kaldte på ham. Jeg startede med at gå lidt med ham i haven og efter nogle aftener, lod jeg ham være alene ude. Kaldte så på ham efter ca. 10 min. han "svarede" og derved havde jeg en fornemmelse af hvor han var.
Derved fik han lov til selv, at udforske området samtidig med jeg havde styr på, hvor han var. Selvfølgelig skal du ikke bruge denne model, hvis du oplever din kat som meget nervøs. Det ville være synd for hende.
At sætte tid på projektet er nok meget individuelt, tænker jeg. Med min kat gik der små 14 dage, så havde han luret hvor man kunne gå og hvor der var "farligt"
jul 2012
apr 2014
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 36
dec 2006
Lad være med at generalisere. Det gælder jo ikke for ALLE udekatte (eller alle katte i det hele taget) at de kan trives med at nøjes med løbegård.
Nogle kan, andre kan ikke!
jul 2012
Følger: 17 Følgere: 152 Katte: 6 Emner: 164 Svar: 3.366
Pøj pøj med det, for det er nu det bedste man kan gøre for sin/sine katte synes jeg, at beskytte dem for alle de farer der er ude i den "farlige" verden
Flytning af kat .