1.007 visninger
|
Oprettet:
Hjælp ønskes ang. farvebedømmelse {{forumTopicSubject}}
Min maine coon Aja er ifølge stamtavlen blå blotched tabby. Vil i ikke prøve at se på hendes billeder. Hendes underpels er meget lys og kraven, under maven og undersiden af halen er også hvid. Er hun så ikke blå sølv blotched tabby? Ja, jeg er ny og uerfaren, men vil jo gerne lære....
Jeg vil nemlig have lavet hendes farve i stamtavlen om hvis den ikke er rigtig.
jun 2006
Følger: 26 Følgere: 24 Katte: 6 Emner: 46 Svar: 486
jun 2006
jun 2006
apr 2006
Følger: 13 Følgere: 12 Katte: 1 Emner: 96 Svar: 1.053
Selv kan jeg kun sige hun er rød ...
jun 2006
apr 2006
Følger: 13 Følgere: 12 Katte: 1 Emner: 96 Svar: 1.053
okt 2006
Følger: 47 Følgere: 43 Katte: 5 Emner: 268 Svar: 5.593
Det kan godt være lidt svært at bedømme de blå katte nogle gange;-)) Især hvis der er tale om sølv..
Jeg kan godt blive lidt i tvivl, men den bedste måde du kan se om hun er med sølv, er at puste hende i nakken/oven på hovedet. Hvis hun er helt lys(hvid) i bunden er hun sikkert med sølv.
Jeg går ud fra at den ene af hendes forældre er med sølv.
Hvis begge hendes forældre er blotched tabby kan hun kun være blotched. Genetisk set kat to blotchedtabby katte ikke lave andet, da de har dobbelt tb.. Lang forklaring som jeg ikke vil begive mig ind i lige nu.
Den bedste måde du kan få farvebedømt din kat, er at komme på en udstilling og få dommerne til det. Det er også den eneste mulighed du har for at ændre kattens farve på stamtavlen;-))
Du kan altid deltage udenfor bedømmelse og så blot bede om en farvebedømmelse.
Håber det hjalp en lille smule.
Annette
jun 2006
Det sted hun er mindst lys, er faktisk oven i hovedet, alle andre steder er hun helt lys.
jun 2006
okt 2006
Jo sølv er dominant over ikke sølv, men det er ikke en farve som sådan. Det er et gen der påvirker hårets pigmentering, således at farven bliver lys/hvid i bunden.
Sølvgenet "virker" sådan at det ikke kan springe imellem generationer. Enten er katten med sølv eller også er den uden. Katte kan ikke bære sølv (uden selv at være det) og give det videre til dens afkom.
Hvis man parrer to sølvkatte med hinanden, vil resultatet ikke altid give sølvkillinger, da begge forældre kan bære genet uden sølv (i)
Alle katte har en genkode som består af bogstaver. Den kan se sådan ud: (tænkt eksempel)
aaddiisswwoo
Det ene a har den fået af sin far og det andet af sin mor og såfremdeles. (a betyder om den er agouti (stribet) eller ej)
Sølvgenet er bogstavet i, og hvis dine katte er med sølv, vil mindst det ene i være stort - altså I - og derved være dominant. (store bogstaver dominerer over små)
Hvis begge dine katte bærer genkoden sådan her: Ii vil de statistisk set lave 1 killing der er sølv og kun kan lave sølv (II) 2 killinger der er sølv men bærer af ikke sølv (Ii) og 1 killing der ikke er sølv (ii) (hvis de vel at mærke følger statistikken og kun får 4 killinger;-))))
Derfor kan din kat sagtens være uden sølv, selvom begge forældre er sølv.
Håber du kunne forstå lidt af det, ellers må du lige spørge igen.
Annette
jun 2006
Kan man "udregne" sin kats genetiske kode bare udfra stamtavlen? Man skal vel kave killinger på den med flere forskellige hankatte for at se hun er dominant eller ikke for fx. sølv, tabby osv.
okt 2006
Tak for rosen ,-))))))
Annette
Hjælp ønskes ang. farvebedømmelse