Katte ude om natten ?? {{forumTopicSubject}}
Jeg har to store killinger på 10 måneder. De er fritgående og hidtil har jeg hentet dem ind inden mørket falder på, hvilket i øjeblikket er ved 20 tiden. Nogle gange lægger de sig bare til at sove, men andre gange ræser de rundt, hænger i alting og vil bare ud igen. Og så starter de igen før fanden får sko på, for at komme ud. Jeg er lidt i syv sind, for jeg kan godt se, at dagene bliver kortere, så problemet højst sandsynligt vil blive større. Min frygt er, at de vil gå alt for langt væk, når kvarteret ligger stille hen, hvor de om dagen holder sig rimelig tæt på matriklen, fordi de ikke kan lide, når det larmer i de forskellige haver, eller at de vil blive kørt ned, når der er stille på vejen. Den ene af dem, Charlie, er i forvejen ikke vild med at sove inde, hvor den anden, Oliver, trods alt kommer ind og sover middagslur en gang i mellem. Så vil han overhovedet komme hjem, hvis han først får lov til at være ude hele tiden ?? Jeg vil nok heller ikke få lukket et øje, hvis de ikke er kommet hjem, inden jeg nødt til at gå i seng, så hvad hulen gør man ?? Er det bare mig, som er for pivset ?? Hvad gør I andre som har fritgående katte ??
jul 2013
Følger: 4 Følgere: 32 Katte: 6 Emner: 36 Svar: 406
dec 2009
Følger: 5 Følgere: 29 Katte: 5 Emner: 118 Svar: 843
Lige nu er det sommer og vejret er skønt, så ser jeg heller ikke alverden til mine katte, da de helst vil være ude. Vores yngste Tarzan er egentlig en del hjemme, hvorimod Felix elsker udelivet og hvis det er godt vejr, ser vi ham kun hjemme 2 gange. Vi ved så hvor han går hen(over i en skov) så hvis vi savner ham, går vi derover og kalder på ham og størstedelen af tiden så svarer han og kommer.
når det begynder at blive træls vejr igen med faldende temperature og regn, så kommer han ind og sover igen.
De går ude hele døgnet.
Mit bud vil være at de stadig vil komme hjem og få mad, men de vil nok være en del ude, hvis de også får natadgang.
Jeg tror ikke de går meget længere væk af den grund, men noget af krudtet vil blive brændt af udenfor i stedet for inde. Det er så bare et spørgsmål om hvad du foretrækker.
jan 2012
Følger: 9 Følgere: 110 Katte: 3 Emner: 132 Svar: 11.512
Det bliver ikke nødvendigvis værre som dagene bliver kortere, for i takt med dagene bliver kortere så bliver det også ko!deres og en del katte bliver mere inaktive om vinteren og hø!der sig mere inde, men ingen garanti for katte er forskellige
Der er jo i øvrigt heller ingen der siger at fordi det bliver tidligere mørkt at du så skal kalde dem ind så snart mørket falder på, du kan jo vælge et fast tidspunkt at kalde dem ind på og hø!de det tidspunkt året rundt, feks klokken 20 eller hvad der passer dig.
Nu har jeg ikke selv udekatte mere, men da jeg havde var det fast at de blev kaldt ind omkring klokken 22 inden jeg gik i seng, og fordi det var samme tidspunkt så var kattene altid i nærheden og kom ind ret hurtigt, selvfølgelig om sommeren kunne det godt tage lidt længere tid at få dem ind, men aldrig om vinteren da var de lige i nærheden, og hvis vi var på besøg og kom senere hjem så lå de ude i vores skur og ventede på os. Det handler lidt om at gøre tingene til en vane for katte er vane dyr, men det tager jo lidt tid at få en vane ind under huden samtidig med at du skal arbejde med 2 katte i lømmelalderen med en masse energi.
Personligt ville jeg ikke sove roligt hvis min kat ikke var i de om natten, men omvendt hvis de er ved at splitte huset ad for at komme ud så ville jeg heller ikke få meget søvn
maj 2016
Følger: 26 Følgere: 41 Katte: 4 Emner: 3 Svar: 58
maj 2012
Følger: 2 Følgere: 61 Katte: 4 Emner: 73 Svar: 9.105
Her tager de også mest bytte.
Så det skulle være bedst, at have dem inde om natten, det er noget over 50% at smitterisikoen falder.
Men selvom mine kun kommer i haven, kan jeg altså ikke få dem ind så tideligt ?? Og ja de venter på, at jeg står op om morgenen, så de kan komme ud igen, og de er over lømmelalderen.
Kan du ikke give dem en vane med, at de får lægger vådkost hver aften før du går i seng? Så kunne du måske komme ind der?
Jeg kan ikke se mine i mørket, og de mener kun de skal komme når jeg kan se dem, så jeg må bruge lygte, og så snart jeg har set dem, så kommer de ind når jeg kalder ??
maj 2016
nov 2013
Følger: 14 Følgere: 795 Katte: 20 Emner: 113 Svar: 7.255
Ganske få gange kom de ikke. Men det var sjældent.
Jeg er bare glad for, at mine katte nu er indekatte. Det giver sådan en dejlig ro i sjælen.
maj 2016
jul 2014
Følger: 1 Katte: 3 Emner: 3 Svar: 21
jan 2005
Følger: 8 Følgere: 9 Katte: 5 Emner: 20 Svar: 65
mar 2008
Følger: 3 Følgere: 6 Katte: 4 Emner: 3 Svar: 17
maj 2016
Katte ude om natten ??