{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
9.743 visninger | Oprettet:

Julie L
Julie L
Tilmeldt:
10. sep 2016
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 5

Lukke killinger ud {{forumTopicSubject}}

Hej med jer.

Mig og min kæreste har to killinger, den ene på 16 uger, den anden på 12, ham fik vi i går.

Vi har haft hende på 16 uger ude hver dag i snor siden vi fik hende. Min plan er at gøre det samme med ham på 12.

Det er meningen de akal være staldkatte, lige nu har de adgang til vores kontor og baggang. Mit spørgsmål lyder på, hvonår kan jeg lukke dem ud alene, uden at være bange for at de render væk?
De bliver neutraliseret og øremærket omkring oktober. Vaccinationerne kommer også på plads inden.

Jeg har bare hørt at man ikke skal lukke dem ud før de er 6 måneder, da deres stedsans ikke er udviklet før det, men synes det er længe at holde dem inde.

Jeg er IKKE interesseret i at høre at det er synd at vi holder dem inde i 2 rum. Jeg er udmærket klar over at de skal have adgang til mere plads, også derfor jeg vil give dem det så hurtigt som muligt! smiley

Tak for svar.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Lukke killinger ud
  • #1   10. sep 2016 Når de er 8 måneder.

  • #2   10. sep 2016 Går de sammen? Fertile.... Ved godt de er unge, men ville ikke turde :-\
    Ved ikke noget om hvornår de udvikler stedsans, har kun læst 6-8 mdr herinde


  • #4   10. sep 2016 Er enig I de 8 måneder smiley

  • #5   10. sep 2016 nu har der eksisteret staldkatte i mange år, hvor kattene bestemt ikke er holdt inde til de er 6-8 mdr uden at de er blevet væk af den grund.

    jeg ville nok vente til de var 18-20 uger med at lade dem gå selv, men med langsom indtroduktion og under opsyn, så burde de snart kunne komme ud og kigge sig omkring.

    Jeg har aldrig hørt fra nogen af de steder jeg kender med staldkatte og killinger at deres killinger er blevet væk, selvom de har boet frit helt fra starten.
    (jo, éen gang, men det var missemor der selv bestemte sig for at dumpe killingerne 5 km væk(de blev fundet igen))


  • #6   10. sep 2016 8 måneder er Stedsansen fuldt udviklet. Hvad du gør med pladsen til dem ind til da lader jeg være op til dig

  • #7   10. sep 2016 Betina der er den forskel, at disse to skal ud uden deres mor, for er de født på gården, er mor der normalt til at holde styr på dem, og lære dem lidt om hvordan tingene fungere, og hvor de holder til, og hvad man skal holde sig fra.
    Når de 2 små skal ud, bliver det på egen hånd, og de 8 mdr er der hvor de har styr på stedsansen, og det er forår igen, så de ikke bliver væk i kulde og blæst, så det ville jeg personligt holde mig til.


  • #8   10. sep 2016 Ps. 8 mdr gammel er de heller ikke så lette at fordrive for en omstrejfende kat!

  • Julie L
    Julie L Tilmeldt:
    sep 2016

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 5
    #9   10. sep 2016 Jeg læser jeres kommentarer smiley jeg introducerer dem til hele gården via gåturer i snor 1-2 gange om dagen

  • #10   10. sep 2016 Jette - jeg er enig i at det er nemmere for killinger hvis de har deres mor til at vise dem området - det overtager vi som mennesker når vi tager dem ud i snor eller følger med dem rundt i starten.
    Men stadigvæk har jeg aldrig oplevet at killinger blev væk, selv efter de som 12 ugers er sat direkte ud i stalden på en ny gård.
    Jeg er bestemt tilhænger af at man langsomt vænner kattene til området, men jeg mener at det er unødvendigt at vente helt til 8 mdr, specielt når det er staldkatte, så mener jeg at det er bedre at de kommer ud og lære området og evt andre katte at kende mens de stadig er unge nok til at evt fertile katte ikke betragter dem som direkte konkurrenter.

    hvor kommer egentlig det fakta fra, om at kattes stedsans først er fuldt udviklet som 8 mdr? Unge katte har da klaret sig alle dage efter de er vokset fra mors beskyttelse. alle katte kan jo blive væk hvis de kommer et nyt sted hen hvor de ikke har duftspor eller andre kendte ting at finde vej på.


  • #12   10. sep 2016 Hmmmm gad vide hvorfor der så konstant lægges billeder op af killinger, der efterlyses, fordi de er blevet væk? Killinger der er langt under 8 måneder?

    Men det er jo lettere at fornægte fakta end selv at opsøge den.


  • Julie L
    Julie L Tilmeldt:
    sep 2016

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 5
    #13   10. sep 2016 Jeg vil altså lige slutte mig til koret, jeg kender en masse killinger der bliver lukket ud i et nyt hjem næsten fra starten af, hvor intet er sket. Men det er jo ofte mere held end forstand smiley

  • #14   10. sep 2016 "Det er meningen de akal være staldkatte, lige nu har de adgang til vores kontor og baggang. "

    Vil de altid blive ved med at have adgang til baggangen?

    Og med 'staldkatte', mener du så fritløbere, der har adgang til ly og læ i stalden?


  • Julie L
    Julie L Tilmeldt:
    sep 2016

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 5
    #15   10. sep 2016 De vil blive ved med at kunne komme indenfor i kontoret og gangen smiley

  • #17   11. sep 2016 # 15 Aha, det lyder jo fint smiley Så kan du vel bruge den "normale procedure" - altså når de er neutraliserede og øremærkede - OG registreringen i katteregister er gennemført (det kan tage uger) - så lade døren til baggangen stå åben, og gå med dem lidt ud de første gange.
    Lad endelig døren stå åben, så de selv hurtigt kan løbe ind, hvis de bliver forskrækkede over et eller andet.
    Jeg ville vælge en dag med god vejrudsigt, for så skal man da ikke gå og få dårlige nerver over, om de skulle være omkommet i frost og storm, hvis de bliver længere ude end man lige havde forestillet sig.

    Er det hestestald eller?... ikke at det har betydning, jeg er bare sådan almindelig interesseret smiley .
    Kattene skal nok selv finde nogle fede steder i stalden efterhånden som de bliver kendt med Store Verden og går på opdagelse i de spændende omgivelser. Heldige katte smiley


  • #18   11. sep 2016 Jeg ville vente med at lukke dem ud til de er helt oven på igen efter neutralisering. Og i starten ville jeg blot gå ud sammen med dem en times tid om dagen og så tage dem med ind igen.
    Hvis du venter med at fodre dem til de har været ude. Plejer de at være nemme at få med ind.
    Selvfølgelig skal der spærres af så de ikke kan rende ud på vejen.


  • #19   11. sep 2016 Bettina

    Killinger følger deres mors duftspor, som hun afsætter i de samme ruter dag ud og dag ind.. Hendes duft kender de og gør de kan finde rundt på gården.
    Når killinger så skal til at finde deres egen vej et fremmed sted, går det ofte galt.. deres GPS er nemlig deres eget duftspor og det kan de ikke afsætte og følge før de bliver omkring 8 mdr.
    Man lære ikke killinger at afsætte duftspor med en sele på.. det er svært at gnide sig op ad ting, med hovede, krop og poter.. den præsise samme rute skal ejer følge flere gange om dagen over nogle mdr. med killingen i snor og det er de færreste der gør/kan.
    Små killinger der bliver lukket ud bliver meget hurtige skræmte, går i panik og pisker afsted og så kan de simpelthen ikke finde tilbage. Killinger kan også blive helt opslugte af at fange en sommerfugl, at de simpelthen glemmer hvilken vej deres hjem er.
    Deres duftspor forsvinder også hver gang der regner og de skal starte forfra..
    Der er mange fare for små killinger, især biler og andre katte.. ræve og rovfugle tager også en del killinger.
    Ja der findes mange killinger på landet og ved gårde.. men landmanden der får 20-30 killinger om året.. ligger sjældent mærke til der "forsvinder" eller dør en 10-20 killinger af sig selv..


  • #20   11. sep 2016 Altså nu taler i om duftspor, og de ER vigtige, de afsættes jo også for, at sige "her boer vi"
    Men katte har faktisk en anden GPS, og den tager tid at udvikle.
    Den gør, at katte som er kørt væk fra hjemmet, ca 3 km, som regel kan finde hjem.
    Der er lavet forsøg, hvor katte fik gps på, og de blev sat ud ca 3 km fra hjemmet, hovedparten fandt hjem efter nogle dage, nogle brugte omkring en uge, nogen fandt nyt hjem, og nogle blev ved, at gå rundt i det område de blev udsat i.
    Man ved ikke hvordan kattene finder hjem igen, de er ikke afhængig af stjernerne, måske har de en magnetisk nord indbygget? Men duft og kendte områder gør at de finder hurtigere hjem.

    Da jeg gik med Manne, oplevede jeg at han pludseligt ville på tværs af der vi ellers gik, og havde ikke været der før, og han førte os lige til vores dør, han skulle noget så meget på bakken smiley og det gør man ikke ude, når man er vandt til, at gøre det hjemme smiley
    Den der særlige GPS er en som reder katte som er kommet for langt væk, eller får en kat til at krydse Århus 2 gange, for at komme hjem til sit gamle hjem, trods det at alle råd var fulgt, ville den ikke acceptere et nyt hjem, men blev udekat hos den gamle nabo, hvor den fik kattelem til en udestue, fordi den ikke kunne gå sammen med deres indekatte.
    Det er godt at høre, at du tager dig god tid til, at få de nye katte på plads, og at de vil have faste varme rum til de kolde og våde dage.


  • #21   11. sep 2016 Susanne - "langt nemmere at fornægte end at opsøge!??? - jamen jeg har søgt og har ikke fundet nogen reelle informationer om hvor det fakta at katte først udvikler deres retningssans ved 8 mdr.
    Det tætteste jeg kommer på noget er fra en norsk professor der har lavet en undersøgelse der viser at hankatte over 1½ år har nemmere ved at finde hjem. det drejede sig om en undersøgelse lavet i 50érne hvor katte blev sat af langt hjemmefra ude i en skov - 4 katte kom hjem ud af 15.

    Jeg har aldrig sagt at man bare kan losse killinger ud og så kan de finde hjem igen - det er en langsom tilvænning. der er sikkert mange af de unge katte der er blevet væk, bare har fået en kattelem eller sat uden for døren, og så må de klare sig selv - det er ikke det jeg forslår!
    HVis man skal holde fast i den tankegang, så burde ingen katte over 8 mdr blive væk, men det gør de jo også!?
    Det er jo almindeligt kendt at indekatte der slipper ud ved uheld, ikke kan finde hjem selv igen.
    Så fra mit synspunkt handler det om at lære katten området langtsomt og sikkert - de har også visuelle orientering og de lærer også de dufte omkring sig efterhånden som de bliver ældre.

    G.H
    De steder jeg kender og referere til er bestemt ikke steder hvor der spyttes 20-30 katte ud om året og hvor de ikke vil opdage hvis der mangler nogen. Ja de steder findes, men det er ikke dem jeg snakker om.
    De steder jeg har haft min gang, der har folk udemærket styr på hvilke katte de har og hvilke killinger der er - og de vil opdage hvis der mangler én.
    Der er steder der har taget i mod andre killinger som ikke er vokset op på stedet, men som stadig ikke er forsvundet af den grund.

    men endelig, lad os kaste mudder på dem som har en anden holdning og efterlyser fakta.
    Skal vi bruge samme skyts som andre i tråden - hvad har ejer af indekatte så overhovedet at byde ind med? de har jo ikke udekatte - så selvfølgelig er de imod et frit katteliv.


  • #22   11. sep 2016 Betina

    Jeg havde en kat som var fritløber og kendte området. Men jeg har ikke set den siden 2013.

    Der er masser af efterlysninger på katte


  • #23   11. sep 2016 Apropos mudderkastning

    Så er den lige over .


  • #24   11. sep 2016 jeg har jo aldrig sagt at katte ikke kan blive væk, det kan de blive uanset alder - hvor læser du det henne?

    ja, jeg kastede mudder retur - det har du ret i. Men jeg ville heller ikke bare overse at jeg skulle nedgøres for at have en anden holdning og udfordre et udsagn der er sagt mange gange, men uden at have set nogen baggrund for det.


  • #25   11. sep 2016 Så nu kommer jeg nok i modvind, men det må jeg så bare gøre.
    For det første så er der aldrig en garanti for at dine katte ikke løber væk, for det kan alle katte uanset alder gøre, enten fordi de finder et bedre madsted, de bliver jagtet væk af en anden kat eller de af en eller anden årsag ikke kan finde hjem selv.

    Men nu har jeg selv haft udekatte i mange år og min familie og kring mig har også haft udekatte, størstedelen af de katte har fået lov til at komme ud på egen hånd efter at have været?ret i deres nye hjem i 2-4 uger, ingen og jeg mener ingen af disse katte er blevet væk inden for det første år, om det blot er en tilfældighed det kan jeg ikke sige.
    Jeg er enig i at katte først har fuldt ud udviklet deres stedsans når de er 6-8 måneder, men jeg tror så desuden at det er derfor langt de fleste katte bliver tæt på deres hjem det første år, selvfølgelig kan der ske uheld hvor de forvilder sig for langt væk fra hjemmet men så er man ofte så heldig at når man gå ud og kalder på dem så genkender de ens stemme og så finder de på den måde hjem igen. Jeg har som sagt selv haft katte som levede det frie udeliv, den sidste udekat jeg havde ham fik jeg hjem som 12 uger, ham kom ud i snor det første stykke tid så han lærte alt at kende og lærte o rådets andre katte at kende på en tryg og ordentlig måde hvor vi kunne gribe ind hvis det var nødvendigt, når jeg har haft katte ud i snor har jeg altid ladet dem bestemme hvor vi skulle hen, kun hvis de ville under/ igennem ting hvor jeg ikke kunne følge med eller hvis de har ville bevæge sig ud i farlige situationer ( så som trafik) har jeg grebet ind og vejledt katten en anden gang, som regel blot ved at stramme linen så katten ikke kunne fortsætte, så vælger katten som regel at skifte retning selv.

    Mit råd vil være at du venter med at lukke dem ud på egen hånd til efter de er neutraliserede og kommet sig efter indgrebet, men fortsætter med at tage dem ud i snor så de lærer dufte og o omgivelser at kende. Den første tid kan du jo lade dem kun komme på kørte overvågede ophold udenfor hvor du evt opholder dig ude sammen med dem og regelmæssigt kalder dem til dig (dette kræver jo så at du har lært dem at reagere på dit kald) og nu går vi vinteren i møde så jeg vil nok anbefale dig så længe de er små at du kalder dem ind for natten, og måske også når i ikke er hjemme, så har du bedre overblik over at der ikke går for længe mellem at de vender hjem, og så er faste guf (dåsemad) tider en god ide, for hvis der er noget rigtig lækkert i vente så vender katte som regel gerne hjem. Jeg har altid haft faste dåsemad støder til alle mine katte, og lur mig om ikke de kan klokkenfor de kommer altid på dette tidspunkt og er klar til mad.

    Sidst må jeg indskyde at jeg har 2 indekatte nu, og ikke har planer om nogensinde at få udekatte igen, men det er et personligt valg jeg har taget, og boede jeg langt ude på landet med langt til meget trafik kunne jeg godt risikere at ændre mening, for jeg elsker at møde den frie kat på min vej og måske få lov til at hilse kort på den. smiley

    Held og lykke med misserne. smiley


  • #26   11. sep 2016 Bettina

    Jeg har ikke indekatte (jow alle mine hittekillinger og dumpede hunkatte)
    Men alle mine 8 voksne katte er ude og fritløbende her på landet..
    Så mit skriv har intet med min personlige holdning at gøre , bare lige for at få den på plads.


  • #27   11. sep 2016 http://www.dyrefondet.dk/nyheder/vis.htm?nid=162

    Interessant video og en meget interessant norsk herres forskning
    https://www.youtube.com/watch?v=B8lmLf1vjs8

    Ellers kan man jo også vælge at være nysgerrig og opsøge informationerne selv.

    Nåh det har du jo gjort.... oooog synes ikke marterialet er godt nok hvis jeg har forstået det rigtigt.


  • #28   11. sep 2016 jamen hvis katte over 8 måneder bliver væk, så må man jo vælge at holde dem inde


  • #29   11. sep 2016 eller hegne haven ind, eller altanen smiley

  • #30   11. sep 2016 Lena - nu har jeg set videoen før, men har du?
    Det jeg efterlyste var dokumentation på den magiske 8 mdr regel som flere bruger og i den sammenhæng er han ikke interessant - Han nævner intet om hvornår katte udvikler stedsans. kun at ældre hankatte var mere tilbøjelig til at gå hjem over lange afstande.
    Men ellers, så er han spændende og lærerig nok. Men han vedrører ikke noget omkring at kattene skulle have mere stedsans ved 8 mdr end ved 6 mdr.


  • #31   11. sep 2016 Du sorterer i de infos du får på en måde der gør det til tidsspilde at sende mere af det

  • #32   11. sep 2016 fordi jeg forlanger fakta og ikke meninger?
    det hedder kildekritik.
    jeg bliver kritiseret for min mening, men der er ingen beviser for at den skulle være forkert eller at andres skulle være mere korrekt.
    At man har en holdning er helt fint, men den skal ikke forklædes som fakta hvis det reelt ikke er det.


  • #33   11. sep 2016 Min personlige holdning er at katte slet ikke skal ud til fritløb. Den er så baseret på adskillige fakta



  • #34   11. sep 2016 Det er ret spændende, jeg har for nyligt hørt at man er ved at undersøge om katte har "Magnetoreception" altså hvor de bruger hordens elektromagnetiske felt til orientering og navigation. Man mener det er derfor de altid ved hvad vej de skal vende når de falder.
    Samme funktion gør at fugle kan flyve uden at miste sansen for hvad der er op og ned. Især er det jo spændende fordi det er det man udnytter med brevduer.
    Der er jo altid en risiko med udekatte, at de ost strejfer hvis de er fertile eller på anden vis bortkommer.
    Ja, bare se hende med en skøn bengal som bor langt fra befærdede veje - hendes blev kørt over af en pakke fragtmand. Eller vores som her den anden dag måtte på dyrehospitalet fordi han har været oppe og slås - og han er altså en stor voksen kat, så tænk bare hvad sådan en lille killing ville kunne få af skader.


  • Julie L
    Julie L Tilmeldt:
    sep 2016

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 5
    #35   11. sep 2016 Vil gerne frabede kommentarer om at I ikke mener de slet ikke skal ud. De skal ud, spørgsmålet er bare om hvornår smiley

  • Julie L
    Julie L Tilmeldt:
    sep 2016

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 5
    #36   11. sep 2016 Jeg har den holdning, at et liv som indekat ikke er noget jeg vil byde min kat.
    Ja, en udekat lever livet farligere, men også bedre, det vil jeg gerne give mine dyr.


  • #37   11. sep 2016 Ved 8 måneders alderen Julie.

    Som alt andet på katten udvikler hjernen sig også gradvist


  • #38   11. sep 2016 Jeg har selv haft fritløbende katte. Det har jeg ikke længere og det går fint "kun" med adgang til haven. Så de er ikke "INDE. indekatte"

  • #39   11. sep 2016 Imponerende at man ud fra videoen i # 27 kan konkludere, at killinger skal være 8 mdr. inden de lukkes ud. :-S

  • #41   12. sep 2016 Derfor skal katte ikke ud.

    profilbillede
  • #42   12. sep 2016 Jøsses en gang mudderkast! I er voksne mennesker, så opfør jer da som nogen. Der er ingen der for noget ud af at være grove i munden, det får ikke TS til at lytte til jer, tværtimod. Kom dog med noget dokumenteret bevismateriale og så kan vi snakke om tingene. Tomme påstande er ikke brugbare.

    TS - jeg synes det er SÅ dejligt, at du vælger at give dine katte et ude liv og med mulighed for læ i noget af huset. Og dejligt at du tager dine foranstaltninger mht. neutralisering og meget andet. Jeg synes det er super fint, at du har dem med lidt ude om dagen. Min erfaring er, at så længe du giver dem mulighed for at lære jeres bo at kende, viser dem hvor der er mad og læ og tryghed, så skal de nok blive. Der er rigtig mange gode råd mht. at holde dem hjemme, fx at smide noget af deres afføring og urin rundt på grunden, så de kan dufte deres egne duftspor. Nogle sørger også for, at første gang de er ude på egen hånd, så er de ude på halvtom mave, så de kommer hjem for at få mad og du måske kan kalde dem til dig på den måde. Hvornår du skal gøre det, synes jeg er meget individuelt. Tag dem med ud og hyg med dem, og når du føler de virker klar og bekendte med området, så prøv at hav dem løs, men opsyn nogle uger. Og så ud på helt egen hånd til sidst. Sådan har jeg alle dage gjort det. Og nej, alle mine har ikke været over 6-8 måneder og INGEN er smuttet.

    Held og lykke med opgaven! Sender de bedste tanker herfra og rigtig god dag til dig smiley


  • #43   12. sep 2016 Jeg satte et billigt 1 meter højt trådhegn op omkring haven, som er stor med masse krat og træer. Der kom de ud fra de var 12 uger. Det var rart, at der var hegn i mellem, når nabolagets katte kom forbi, for de var ikke alle sammen lige rare. Da killingerne var omkring 5-6 måneder begyndte de at hoppe over hegnet og udforske området omkring, og det har været min oplevelse, at det har været en god og gradvis måde, hvor de også har undgået konflikter med voksne katte, før de var store nok til at kunne forsvare sig selv.

  • #45   12. sep 2016 Jonna

    Dette er en killing på 4 uger, der kravler over et hegn/kravlegård på 1,20 m.


    profilbillede
  • #46   12. sep 2016 Mit hegn er ikke stift, så når de forsøger at kravle, så bukker det, så de skvatter ned. Jeg har et nyt hold killinger, som er 4 måneder nu, og det fungerer stadig perfekt. Der er også meget at tage sig til i haven, så de føler nok heller ikke det store behov for at bryde ud.

  • #47   15. sep 2016 De killinger jeg har haft har været omkring 20 uger når de fik lov at komme ud i haven. Jeg har i perioden op til langsomt flyttet kattebakken tættere på døren de skulle ud af.(mine katte har normalt ikke kattebakke) Samtidig har de lært lyden godbidsdåsen at kende. Både lyden af låget der bliver taget af og den raslende lyd når dåsen blev rystet. De første 14 dage de får lov at komme ud, er jeg med så jeg kan holde øje med dem. Der bliver givet rigeligt med godbidder og hver godbid bliver givet mens deres navn bliver sagt. Dette har resulteret i at jeg kan kalde mine katte hjem, enten ved at kalde deres navn, ryste godbidsdåsen eller en kombi af begge. Så med tid tålmodighed og lidt træning mener jeg godt killinger kan komme ud før de er 8 mrd. smiley

  • #48   15. sep 2016 Altså.....

    Otto og Pedro var fritløbere indtil 2014. Pedro blev væk i en alder af 3 år. Og kom aldrig tilbage. Otto blev væk i en alder af 2 år og dukkede op igen efter en måned.

    Begge blev lukket ud i det fri i en alder af 4-6 måneder. Jeg er helt med Heidi N her. Skulle de 8 måneder stå til troende, så var både Otto og Pedro forsvundet vips væk inden det første år var gået. rent statistisk ihvertfald den ene - og det var jo ikke tilfældet, vel?

    Mit eneste råd til TS: Får den neutraliserede, så strejfer de heller ikke så langt og du hjælper til at holde bestanden nede - den er unødigt stor.

    Udover det, held og lykke smiley smiley


  • #49   16. sep 2016 Der er godt nok ikke meget inkognito over dig Jesper.

    Dejligt du er her igen


  • #51   26. sep 2016 Jeg er et tudse gammelt katte menneske. Jeg ville aldrig have kat hvis de ikke kunne komme og gå som de ville. Det er så mange år siden jeg har haft killinger, men fremgangsmåde for mig hvad enten det har været killinger eller voksne omplaceringskatte har været: Inde de første ca 3-4 uger. Så ud på tur sammen med mig rundt omkring hvor vi nu bor ....Ikke for langt væk ganske kort til start. Inden har jeg lært dem at komme på kald. Så når de skal ud for første gang på egne poter, har de ikke fået foder inden, og så kald give en smule foder frit løb og kald igen...Det har virket hver eneste gang, og jeg er så gammel så killinger blev givet væk helt lovligt fra de var bitte små.

Kommentér på:
Lukke killinger ud

Annonce