19. jan 2014 Følger: 16 Følgere: 427 Katte: 3 Emner: 105 Svar: 1.457
Foderbræt - Spiser mindre? {{forumTopicSubject}}
Hej KG
Efter at Milo har fået dette foderbræt:
http://www.zooplus.dk/shop/kat/kattelegetoej/intelligenslegetoej/431557
Er det som om at han spiser mindre af hans tørkost, og lige nu sidder min kæreste og jeg og tænker om den måske er for svær for ham? Hvilket jeg jo ikke helt vil mene da han før har haft et foderbræt med sådanne pigge på, dog lidt tynder pigge, men stadig.
Vi sidder også og overvejer om han mon rent faktisk opdager han måske er mæt? Efter som han bruger noget mere tid per styk han fikser op, end han før har skulle bruge på hans mad. Så tro måske han opdager han er mæt, da tørkost jo udvider sig når det kommer ned i maven til væske der er der nede.
Men er blevet lidt bekymrede for om han mon får det han skal, for ved han kan få stykkerne op, så regner da med at hvis han er sulten så fisker han dem op. Han er dog blevet bedre til at spise hans vådmad nu, hvilket jo er godt når han jo skal tabe sig. Af vådmad får han Topic(LUX), ind imellem cosma og Smilla som ekstra godt vådmad. Og er begyndt at give ham lidt mere vådmad da jeg synes det er synd hvis det nye foderbræt måske er for svær for ham så han tænker at selvom han er sulten er han ikke sulten nok til besværet med at fiske dem op.
Hans tørkost, består af en blanding mellem Kingsmoor til store racer, og HILLs Metabolic(som vi er ved at skifte væk fra).
Håber i forstår mit indlæg, tro det blev lidt rodet måske Men hvad tænker i omkring at han er begyndt at spise mindre?
dec 2012
Følger: 21 Følgere: 229 Katte: 2 Emner: 77 Svar: 2.873
jan 2014
Følger: 16 Følgere: 427 Katte: 3 Emner: 105 Svar: 1.457
Så meget mere vådkost synes jeg heller ikke jeg giver ham, men han får faktisk spist op i forhold til hvad han nogen gange gør nu her, forhen kunne jeg godt smide en hel til en halv potion ud til næste gang jeg skulle give ham vådkost
Men jo det er godt han spiser mere vådkost jo
jul 2015
Følger: 30 Følgere: 310 Katte: 5 Emner: 88 Svar: 995
jan 2014
Nu her, er det som om det er over halvdelen der ligger tilbage i hans foderbræt og det er det der bekymrer mig lidt Men jo det kan godt ske den her er den tang svære for ham og han faktisk mærker mætheden før han har spist det hele
maj 2012
Følger: 2 Følgere: 12 Svar: 177
Ved siden af foderdimsen, har jeg så også doseret hende op i vådfoder, som hun også spiser med glæde.
Med hende, er jeg ret sikker på, at det simpelthen er fordi, hun spiser sig mæt i vådt, og spiser kun det nødvendige i tør, nu hvor hun ikke bare kan æde og æde af det.. : P
maj 2012
Følger: 2 Følgere: 61 Katte: 4 Emner: 73 Svar: 9.105
Røde har tabt 200g her i sommer, det er nok fordi han får minder tørt, mere vådt og så er han jo i haven hele tiden, og nu er forhaven også hegnet ind.
Røde må godt tabe sig lidt mere, men Mitti må ikke tabe sig.
Jeg ved de får nok, for er det noget af det de ikke er så glade for, så holder de sig fra det, feks vildt, okse og kanin gider de ikke uanset hvilket mærke, og er det fisk elle kylling/fjerkræ så æder de hurtigt og meget.
Det er vigtigt, at være sikker på, at katten er rask når de skal slankes, for du midstet jo en indikator på om de trives, nemlig at de holder vægten, og vægttab kan jo ske på grund af sygdom.
Da min datter fik ros, af dyrlægen, for at hendes kat endelig tabte sig, gik der ikke en månede før han blev aflivet med totalt ødelagte nyer det havde hverken hun eller vi set komme.
jan 2014
Men som sagt så giver jeg ham lidt mere Vådmad men ikke så meget som jeg tænker burde mætte ham så meget at han efterlader 50% af hans tørkost.
Men jeg tænker jo at er han sulten nok så spiser han jo nok af hans bræt for han kan jo godt få det op det kan jeg jo se
jan 2012
Følger: 9 Følgere: 110 Katte: 3 Emner: 132 Svar: 11.512
Der kan være flere elementer i hvorfor han levner mere end før, det ene kan meget vel være som du selv er inde på at han er længere tid om at spise maden og derfor føler sig hurtigere mæt, men der er også det at katte ofte spiser mindre om sommeren end om vinteren.
Det er jo positivt at han spiser mere vådmad, særligt når det er varmt så han får en masse væske det er jo vigtigt.
Min Tøsen får også al sin mad i forskellige foder dimser, jeg har 4 forskellige, den sidste jeg købte var faktisk primært til Smilla for at aktivere hende lidt, hun har det med nogle gange at kede sig, men nu har Tøsen erobret den, det tog hende lidt tid at finde ud af den, men har hun fundet Fidusen og der er ikke meget udfordring for hende mere, men det positive er at fordi det tager tid at fiske maden op så stopper hun når hun er mæt og så vender hun tilbage senere nå hun igen føler for noget at spise.
jan 2014
Men altid noget du ikke mener vi bør bekymere os det letter i hvertfald lidt
jan 2012
Så konklusion hvis han var mere sulten så spiste han mere, han vil aldrig sulte sig selv,det ligger ikke til katten, det var noget andet hvis han slet intet tørfoder spiste, men det gør han jo.
Faktisk vil jeg lige nævne at Tøsen faktisk kun får 40 gram tørkost og 80-100 gram vådmad om dagen, og hun vejer jo altså 10 kg men hun sulter ikke og hun tigger ikke mere mad.
jan 2014
jan 2012
Tøsen trænger jo til at tabe sig så derfor er hun sat så langt ned som muligt, men der kan også være dage hun får mere, plus hun spiser jo også noget af den mad som er i aktivitetskalender som egentligt var til Smilla, så nogle dage får hun mere, men det er kun fordi det er der hun er ikke rigtig sulten for så ville hun bede om mere mad.
jan 2014
maj 2012
Følger: 2 Følgere: 61 Katte: 4 Emner: 73 Svar: 9.105
Hvis de bare hugger en masse i sig på en gang, så mærker de først mætheden længe efter, og de kan vænne sig til at spise for meget.
Vådmad giver den fylde den har fra start, og de mærker når de er mætte.
Jeg så en udsendelse med en udsultet hund, som så pludseligt fik adgang til en masse tørfoder ( ejeren gav den det, da de vidste at de fik problemer med myndighederne) og hunden havde næsten ædt sig ihjel, de måtte operere tørkost ud af maven, fordi maven ville sprænge, hvis det fik lov til at udvide sig.
Så der er ikke noget, at sige til, at vores katte kan komme til, at spise lidt for meget, hver gang de spiser, men de fleste katte lære jo hvordan det virker, når bare det står fremme, og forhindringerne hjælper jo
Jeg har ikke kunnet få mine op i vådkost tidligere, jeg har så gar forsøgt mig med kun vådt 5-6 gange i løbet af dagen, men denne metode virker, og jeg kan også tage hjemme fra, uden at vådkosten er et problem, og hvem kan jeg lige få til at komme 5-6 gange om dagen for, at fodre?
jan 2014
jan 2012
Du kan jo evt vælge at dele hans mad op mellem 2 forskellige foderdimser, så kan du jo se om det er fordi han lige skal lære Fidusen med den nye foderdims.
Tøsen har været noget tid om at finde Fidusen til den nyeste jeg har fået, tror det gik over en måned før hun fandt den interessant.
jan 2014
jan 2012
jan 2014
jan 2012
Ja prøv at dele det op og se hvad der sker
jan 2014
dec 2012