{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Erfaring hankatte / killing?
  • #1   30. jul 2016 man neutraliserer sin hankat inden han begynder at strinte... Så er risikoen meget meget lille for at han nogensinde begynder at strinte.

  • #2   30. jul 2016 kastrere ham smiley det er ret indivuduelt om en han strinter eller ej. Jeg var heldig min dreng strintede når vi gik tur.

    Hvornår de er kønsmodne og kan parre er også ret individuelt har hørt alt fra 6 måneder til 2 år alt efter race og linier.


  • #3   30. jul 2016 Ved han skal kasterers uanset hvad, men hvor tideligt begynder de og strinte? Og er det hvis de er sammen med flere eller hvordan og hvorledes? smiley men hva så hvis man skulle bruge den til avl?

  • #4   30. jul 2016 man sørger for at få ham neu så hurtig som muligt - flere der gør det ved 12 uger - nogle lidt yngere
    min dyrlæge foretrækker at katten vejer 2 kg

    MEN når det er sagt så er der INGEN garanti for at han ikke strinter. har haft en hankat som gjorde det altid selvom at han var neu i en tidlig alder. ifølge dyrlægen så var han ekstrem dominernde.
    har også fået neu lidt ældre hankatte som overhovedet ikke har strintet efter de var turen igennem.

    han vil være kønsmoden omkring 1 års alderen +/-
    lige som hunkatten så er årstiden en afgørende del af hvornår de bliver kønsmoden

    hilsen fra en med "kun" 3 hunkatte ud af 14


  • #5   30. jul 2016 Anja, så hvis man fx køber en hankat så kan du aldrig være sikker på at undgå at de kan begynde og strinte??

    Er det kun de smukke drenge der markere sig? smiley


  • #6   30. jul 2016 hvis han alligevel skal neutraliseres ville jeg bare neutralisere inde 6 måneder - de heler hurtigt og plejer at tage det rigtigt fint som unge. Men ja risikoen for at han begynder at strinte er større hvis han er sammen med andre katte - især fertile hanner og hunner. Men selv om han ikke er er det ikke noget garanti...

  • #7   30. jul 2016 Så uanset hvad, så KAN det være muligt at han begynder at strinte smiley

  • #8   30. jul 2016 Ej hvem tør så have hankatte og hunkatte sammen smiley risikoen er der jo så for at han begynder at strinte uanset hvad man gør

  • #9   30. jul 2016 der er en lille risiko men den er meget lille når han er blevet neutraliseret tidligt og så stinker de heller ikke sådan. Så får du ham neutraliseret tidligt så skulle du være ret sikker på han ikke starter

  • #10   30. jul 2016 Haha tak Camilla det er dog ikke til
    Mig men min veninde og jeg ved intet om hankatte's adfærd smiley
    Men nu ved jeg da også lidt hvis jeg ville ha en dreng en dag ...

    Hvor tideligt begynder de evt på det.. De fleste vil jo først kasterer når de vejer 2 kg og der er killingen jo hjemme før


  • #11   30. jul 2016 Hvornår er pigerne kønsmodne og "dufter" af det smiley

  • #12   30. jul 2016 det er meget forskelligt - alt fra 6 måneder til 12 måneder sådan ca. De lugter ikke på samme måde som hannerne men de larmer og kan blive ret frustrerende under løbetiderne som desværre kan ligge ret tæt. Så ja neutralisering der også ville bestemt ikke være dumt

  • #13   30. jul 2016 Så både hunner og hanner er først kønsmoden og paringsklar når de er tideligt 6 mdr? Så man kan fx godt ha en dreng og en pige sammen hvor ingen er neutraliseret ved fx 16 ugers alderen smiley fx sammensætning inden de er blevet neutraliseret

  • #14   30. jul 2016 16 uger burde være ok... men der er katte der kan være tidligt ude med kønsmodningen. Men jo jeg vil mene 16 uger burde være ok

  • #15   30. jul 2016 jeg havde en hunkilling der startede løbetid som 5 mdr gammel og 6,5 mdr gammel begyndte min fertile hankat og strinte. Hunkatten blev skilt fra hankatten og sat på p-piller til hun var gammel nok til parring og hankatten fjernet


  • #16   30. jul 2016 Har en hankat på 7,5 år (stadig fertil) og han har ALDRIG strintet og så har jeg flere der startede grisseriet allerede som 6 mdr gamle


  • #17   30. jul 2016 Tak Christa smiley tjek pb - tror vi kender hinanden

  • #20   30. jul 2016 Altså - de katte vi nåede at have, var alle neutraliserede hankatte. De blev neutraliseret inden de 12 uger og vi havde aldrig problemer med strinten.

    Hvis du vælger at neutralisere i en fremskreden alder hvor han er begyndt at strinte, er der en rets tor risiko for at hans strinten fortsætter.... nærmest som en force of habit.

    Men der er selvfølgelig undtagelser og katte der reagerer helt anderledes, som det også fremgår af eksemplerne på tråden smiley


  • #21   31. jul 2016 jeg har flere som jeg har købt som voksne via internat. her er de først blevet neu da de er kommet ind. har 4 drenge - 1 var vel ca1 år da han blev ordnet, i dag ingen problemer, 2 drenge som har været ca 6-8 mdr da de ordet (de havde dog siddet i et stykke tid på internattet pga deres temperman, så de blev først ordnet da jeg købte dem) og så har vi den sidste Micky, er kommet ind som ca 12 uger ordnet kort efter, men han kan godt finde på det. han er dog holdt op med det her det sidste års tid.

    har da også haft et par (har kun speedy tilbage) som blev ordnet på samme tid. har oftes valgt at ordne killinger i januar/febura mdr året efter de er født. dette par der ingen problemer med. de blev ikke kønsmoden før. hun gik ikke i løb.

    Krumme kom til os som ca 8 mdr, og blev neu kort efter. Ingen problemer

    har haft en stor tilløber Rødmis. han kom som stor velvoksen hankat med store kæber og det hele - intet af det forsvandt, men han har aldrig strintet.

    nu har jeg Kalle. han har dog det problem at den ene sten ikke er faldet ned. fik den anden sten fjernet for over 4 mdr siden, og skal da også afsted igen. men han virker overhovedet ikke som en fetil hankat, selvom at han lugter som en. han bliver 1 år i næste uge. og han strinter ikkke

    så har vi så problembarnet Mio, min siam. fik ham som 8 mdr, fetil. han blev ordnet 2-3 uger efter at han kom hjem. Og han strinter så det vil noget. men siamesere bliver meget hurtige kønsmoden i forhold til andre.

    men men hunkatte kan altså også strinte. kender flere som har en kat med den fornøjelse. Ingen af mine har dog gjort det. min naboes kat gør det. og hun står ligesom hankattene, men hun er dog en dame


  • #22   31. jul 2016 Der er stor forskel på, om hankatte strinter eller ej. Jeg har så ladet mig fortælle, at mange Perser ikke strinter. Heller ikke selvom de er fertile. Det ligger lidt til linier. Og især mine NFO hankatte har været storstrintere.

    Jeg har heldigvis til gode at opleve en strintende neutraliseret hankat. Så det sker vist ikke ret ofte. smiley

    Opdrættere har et rengøringsvenligt sted til hankattene. smiley

    Her går de i deres eget rum med løbegård til.


  • #23   31. jul 2016 Jeg har 7 neutraliseret hankatte og en neutraliseret hunkat.

    En af mine hankatte kan godt finde på at strinte, når han bliver stresset og presset udefra af fertile hankatte.. det lugter heldigvis ikke så slemt som hos en fertil hankat, så det er nemmer at fjerne.

    Jeg har en del hunkatte i pleje med deres killinger.. og jeg kan love dig for at de kan overstrinte det hele når de går i løb og ja det stinker også.

    Opdrættere har deres hankatte i et hankattehus, væk fra huset og andre katte. Eller i et rum med fliser på væggene smiley


  • #24   31. jul 2016 Hankatte kan parre sig allerede fra de er 5-6 mdr. og man skal lige huske at der kan være krudt i kanonen, længe efter de er neutraliseret.. nogle siger helt op til 3 mdr efter.
    Hunkatte kan parres allerede fra samme alder.. og vi får utrolig mange unge hunkatte ind, der allerede har født killinger trods de kun er 7-8 mdr.
    Og nej de er sjældent gode mødre.

    Planlægger du at have en fertil hankat, skal han holdes adskilt fra fertile hunkattene.
    Ellers skal han neutraliseres inden han bliver 16 uger.


  • #25   31. jul 2016 Tak for alle de rigtig fine og uddybende svar smiley
    Det er dog ikke mig der skal ha en dreng, men så har jeg da lært lidt hvis jeg en dag sku ønske mig en.

    Synes det virker lidt omstændig hvis man "bare" skal ha en han killing hjem til et sted med hun killing smiley som hygge kat.. Han skal jo faktisk fikses inden


  • #27   31. jul 2016 #25

    Det er da ikke spor omstændigt. Kattene - altså også hunnen skal jo neutraliseres alligevel.




  • #28   31. jul 2016 Ja men de fleste vil jo først sterilisere når de vejer 2 kg.. Så der går lidt fra killingen kommer hjem til de kan komme afsted smiley

  • #29   31. jul 2016 Jeg kender en hel del dyræger, der neutraliserer fra 1 kg.

  • #30   31. jul 2016 jeg har haft 5 drenge og en pige, og har ikke oplevet strint hos mig.
    DJ var 8 måneder og havde små rosiner da han kom, og vi havde forventet, at jeg havde en månede at løbe på, før han blev fikset.
    På14 dage gik de fra at være rosiner til store hasselnødder ?? Og han kom med kort varsel til dyrlæge og blev kastreret, og som hun sagde, det var i sidste øjeblik.
    Hos opdrætteren var han holdt nede af flokken, og så trådte han ind af min dør og var pludseligt konge i huset, og det virker altså på hormonerne.
    Han er den eneste jeg har haft som ikke var tidligt neutraliseret, men han skulle have været hankat, hos opdrætteren, men blev så valgt fra, at jeg fik ham hjem ukastereret var heller ikke normen, men vi havde samme dyrlæge, og jeg havde tid til at få det gjort smiley


  • #31   31. jul 2016 Hvor Susanne? For dem i Kbh jeg har snakket med vil ikke før.

  • Catstuff
    Catstuff Tilmeldt:
    aug 2007

    Følgere: 18 Emner: 23 Svar: 282
    #32   31. jul 2016 Altså mine hankillinger var 12 uger og vejede ca. 1200 gr, da de blev neutraliseret.
    Hunnerne 16 uger og 1600 gr.
    Så det med de 2 kg er vist individuelt fra dyrlæge til dyrlæge. smiley
    Hvad angår strinten, så er der jo altid en risiko for at hannerne gør dette, det er jo en del af deres adfærd for at markere territorie.
    Jeg synes da det er fint nok at vente med at få en killing til den er 16 uger, så er den også fuldt vaccineret, udover neutraliseret smiley


  • #33   31. jul 2016 Nu bor jeg ikke på Sjælland, og mig og geografi. Men jeg kender en del opdrættere, der bruger blandt andet Skovlunde til tidlig neutralisation.

  • #34   31. jul 2016 Men jeg har ikke fundet en i nærheden af os i Kbh der vil før de vejer ca de 2 kg.. Så hvis i kan anvise til nogen, så kom gerne med dem smiley

  • #36   3. aug 2016 og fertile hunner - nærmest større svin end hanneren

    Mange ,både killinger og voksne hanner, solgt herfra som kastrater - ikke en har strintet i deres nye hjem


  • #37   7. aug 2016 Husum dyreklinik de neutraliserer mine som 10-12 uger gamle

Kommentér på:
Erfaring hankatte / killing?

Annonce