Tisser i seng {{forumTopicSubject}}
Hej kære kattegalleri
Jeg håber VIRELIG i kan hjælpe eller har nogle forslag og idéer!
Sagen er den, at min kat Lucifer (2 år, kastrat) tisser i vores seng.
Han har haft problemer med urinvejskrystaller siden han var lille, og vi var længe om at få bugt med det, men det er lykkedes for 1/2-1år siden.
Men han tisser stadig i sengen on/off.
Jeg har haft tjekket hans urin igen, og alt ser fint ud.
Han får specialfoder og Kalm hver dag, da det evt kunne være noget stress. Men det hjælper bare ikke.
Ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre mere
feb 2012
Følger: 15 Følgere: 17 Katte: 2 Emner: 55 Svar: 2.031
Har du husket at vaske sit sengetøj rigtigt?
Og dermed mener jeg, vaske ALT, også dyner, topmadras ect. med R-10 eller urin-off (kan købes i matas eller hos dyrehandleren)
Prøv måske at vaske det i noget nyt vaskemiddel, så det kommer til at lugte anderledes, så KAN det være, at han ikke længere forbinder sengen med "kattebakke"
Og efter dette er gjort, vil jeg i en lang periode dække sengen til med plastik hver morgen og stille en kattebakke i soveværelset.
Det er et helved, men det virkede for mig, da min kat begyndte at bruge sengen som kattebakke. Plastikken gør, at sengen ikke er rar at bruge som kattebakke, og så står den rigtige kattebakke der som alternativ
sep 2014
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 28
Kattebakke står lige udenfor soveværelset.
Når vi ikke er hjemme, så er hundene i soveværelset med lukket dør, men hvis vi så glemmer at lukke døren, når vi tager dem ned, så går det ind i mellem galt.
Jeg må på jagt efter en voksdug
Også er det altid (udover 1-2 gange) i min mands side af sengen eller på hans dyne
jan 2012
Følger: 9 Følgere: 110 Katte: 3 Emner: 132 Svar: 11.512
Det eneste du kan gøre når nu alt andet er udelukket er at få brudt den dårlige vane, det gør du præcist sådan som Heidi J beskriver, Læg enten en voksdug eller afdækningsplastic over hele sengen når i ikke ligger i den, plastic er ikke rart for katten at tisse i, og skulle han alligevel finde på det, så skal du ikke ud og vaske alt sengetøj m.m. før i kan gå i seng. Forhåbentligt kan det bryde vanen, men husk nu at der så ikke lige snavsetøj på gulvet eller lignende i stedet for for så risikere du blot at flytte problemet.
Vanen stammer fra da det gjorde ondt at tisse, du kan evt forsøge at skifte grus, sådan så gruset har en ny følelse og ikke minder om smerte, hvis du kun har en katte bakke så få en mere som er anderledes end den du har, igen for at fjerne minderne om smerten ved at tisse, katte er nemlig sådan indrettet at de ikke forbinder smerte med noget inde i dem selv men med omgivelserne, så når det har gjort ondt at tisse så tror katten at det er kattebakken der har påført den smerten, så det er med at fjerne Focus og bryde rutinen.
sep 2014
Må lægge plast over sengen, når vi er hjemme og døren er åben
jul 2008
Følger: 57 Følgere: 734 Katte: 12 Emner: 705 Svar: 7.967
det eneste som har hjulpet hos mig er rodalon. jeg smider puder/dyne i vaskemaskinen og så bruger jeg rodalon i stedet for vaskepulver.
sep 2014
jan 2012
Et rigtig godt middel er R10 som kan købes i Matas den fjerner både lugt og bakterier, og endnu en fordel er at den ikke er giftig for kattene som rodalon er.
Men jeg tror stadig det primært er en dårlig vane som skal brydes.
Hvordan har du i øvrigt rengjort sengen/madrassen??
sep 2014
jan 2012
Hmmm du må prøve dig lidt frem med det du har nu og se hvad der sker..
sep 2014
jan 2012
Tisser i seng