Problem med Hankat! {{forumTopicSubject}}
Jeg står i den situation at jeg har en Hankat på ca 2 år.
Han er Kastreret og var da jeg fik Så godt som renlig. Der var nogle uheld engang imellem men det var til at leve med.
Jeg havde ham så med i en flytning sammen med en veninde der havde 2 katte..Hun tog en lidt anderledes tilgang til det at ha katte og var ret ligeglad med hvordan kassen så ud.
ikke ret lang tid efter flyttede jeg så Hjem igen imens jeg spare op til en ny lejlighed da jeg opsage min på det tidspunkt.
Nu er min Hankat så begyndt at Urinere på gulvet. Godt nok Kun på badeværelset. Men det er træls alligevel. yderligere så sætter han sig på Kanten af Kassen og balancere med Bagenden vendene den forkerte vej så han ender med at lave nr 2 på gulvet lige ved siden af kassen.
høre jeg på forhånd at han lister derud og kigger på ham så går han flot op i kassen og gør det som han nu skal.. Så han ved udemærket godt hvad der er rigtigt og forkert..
Nu er spørgsmålet så.. For det giver Mange problemer for mig at skulle forsvare hans svineri overfor andre i lejligheden
.. Hvad stiller jeg op.. har prøvet lidt af hvert-
Håber der sidder en der ved lige hvad der skal til af øvelser eller ændringer. spørg endelig ind hvis der er en detalje der kunne ha relevans
maj 2012
Følger: 2 Følgere: 61 Katte: 4 Emner: 73 Svar: 9.105
Jeg ville starte ved dyrlægen, få ham tjekket, der kan være urinvejslidelser eller andet som genere ham.
Samtidig kan du skaffe en kasse eller 2 mere, og hvis du har skiftet grus fornyeligt så køb det gamle igen.
Istedet for kattebakker kan du finde nogle store baljer/kasser hvor han ikke kan side på kanten ( det at side på kanten kan også skyldes hård mave, eller andet i den stil)
Jeg ville også få gjort grundigt rent, der hvor det sker, ikke med klorin, rodalon eller Noget med salmiak i, for det kan gøre det helt tosset.
Og jeg ville også sprøjte med R10 fra Matas det tager en hver lugt af urin.
Men start ved dyrlægen
dec 2006
Følgere: 102 Katte: 2 Emner: 68 Svar: 9.958
Jeg tror at en ekstra (og stor nok) bakke kunne hjælpe på det problem - evt en lukket bakke, hvor du piller lågen af.
Men som Jette siger, må du for en sikkerheds skyld få undersøgt kattens urin. Hvis det er en urinvejslidelse, så nytter alle mulige andre tiltag ikke.
Søg i øvrigt på 'urenlig' 'tisser' 'urenlighed' i forum, der er MANGE tråde om emnet.
jan 2016
Følger: 9 Katte: 1 Emner: 1 Svar: 7
Han virker til at stor trives. Han æder som han altid har gjort og putter og leger som altid. han har bestemt ikke synligt hård mave eller noget så skal det på en eller anden måde være noget man ikke kan se.
Jeg har pt 2 kattebakker..hvoraf den ene har ekstremt tynde sider/kanter og alligevel sidder han som en eller anden Polsk klovn og ligner en der er fuld i forsøget på at balancere på kanten (han går dog pænt op i kassen når jeg bevæger mig rundt) ligeledes stikker han af hvis han høre jeg rejser mig som respons på han kradset på gulvet (Det gør han Altid når han har lavet ulykker)
så han ved det jo godt det bette fjols:P Yderligere så køre jeg samme grus som jeg altid har gjort.. det er sådan nogle "syntetiske" hvide/gennemsigtige krystaller der suger ekstremt meget og fjerner lugt.. og han får nyt af det Meget meget ofte. og der bliver fjernet efterladenskaber dagligt.
yderligere så bliver der vasket gulv når han laver det nummer og vi har forsøgt os med alverdens ting og sager.. men jeg tror han er rimelig ligeglad.. det mere vanen der gør det
dec 2006
Du må endelig ikke skælde ham ud (det ved jeg jo så heller ikke, om du gør) for det gør ham bare nervøs omkring bakkebesøg.
Hvis ændring af bakkeforhold ikke har effekt, så læg nogle aviser under/omkring bakken, så pøller er nemme at fjerne.
jan 2016
apr 2014
Følger: 2 Følgere: 19 Katte: 1 Emner: 52 Svar: 947
Jeg har prøvet forskelligt grus og er nu endt ud med dette, som jeg er meget tilfreds med.
http://www.zooplus.dk/shop/kat/kattegrus/tigerino/313697?rrec=true
Fordi din kat har oplevet at bakkerne ikke blev gjort rene tit nok, som han plejede, så kan det være at han opfatter krystal gruset som dårlig, så måske du skulle skifte til klumpende grus, du kan jo prøve i den ene bakke
jul 2008
Følger: 57 Følgere: 734 Katte: 12 Emner: 705 Svar: 7.967
jan 2016
jul 2008
Følger: 57 Følgere: 734 Katte: 12 Emner: 705 Svar: 7.967
det kan være at han kan grave i det.
vil dog lige sige at der findes super godt grus, som klumper
bruger selv golden grey (køber det hos zooplus pga prisen - og så har jeg har 14 katte) eller superklump kattegrus (fra bla petworld)
jan 2016
dec 2006
jan 2016
ikke fordi det andet jeg brugte var gratis. gav alligevel 80 kr hver gang jeg skiftede kassen . hvilket ofte er ugentligt. eller oftere.. Men renlighed kan ikke gøres op i penge.. så det mærke holder jeg mig nu til
maj 2012
Selv når jeg rengøre min bakke, så gemmer jeg gruset ( med mindre det lugter) og jeg hælder det tilbage efter rengøring af bakken, jeg har dybt grus, 7-8-10 cm, ikke lavere, for så kommer der ikke noget ned i bunden af tis og lort, og så skal den ikke rengøres særligt tit, men jeg rengøre tit kanterne, der bruger jeg oftest en baby vådserviet, de er gode til at tage skidtet med, og tager også lugten og du køber selvfølgelig de svanemærkede, både for miljøet og kattens skyld.
Det bliver meget lettere at holde bakken på den måde, og nogen katte bryder sig slet ikke om når det hele bliver skiftet på en gang, for så forsvinder et hvert spor af at det er deres bakke.
jan 2016
maj 2012
Træ grus har jeg også prøvet, kattene vil bruge det, men hellere alm grus, og det tager tid at skifte over, men det dufter godt, tager duften godt, er godt til miljøet, men der var træ smykker over alt
Men godt din kat vil bruge det nye, så skal det nok gå.
dec 2006
jan 2016
Problem med Hankat!