{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.119 visninger | Oprettet:

Problem med Hankat! {{forumTopicSubject}}

Jeg står i den situation at jeg har en Hankat på ca 2 år.
Han er Kastreret og var da jeg fik Så godt som renlig. Der var nogle uheld engang imellem men det var til at leve med.
Jeg havde ham så med i en flytning sammen med en veninde der havde 2 katte..Hun tog en lidt anderledes tilgang til det at ha katte og var ret ligeglad med hvordan kassen så ud.
ikke ret lang tid efter flyttede jeg så Hjem igen imens jeg spare op til en ny lejlighed da jeg opsage min på det tidspunkt.
Nu er min Hankat så begyndt at Urinere på gulvet. Godt nok Kun på badeværelset. Men det er træls alligevel. yderligere så sætter han sig på Kanten af Kassen og balancere med Bagenden vendene den forkerte vej så han ender med at lave nr 2 på gulvet lige ved siden af kassen.
høre jeg på forhånd at han lister derud og kigger på ham så går han flot op i kassen og gør det som han nu skal.. Så han ved udemærket godt hvad der er rigtigt og forkert..

Nu er spørgsmålet så.. For det giver Mange problemer for mig at skulle forsvare hans svineri overfor andre i lejligheden
.. Hvad stiller jeg op.. har prøvet lidt af hvert-

Håber der sidder en der ved lige hvad der skal til af øvelser eller ændringer. spørg endelig ind hvis der er en detalje der kunne ha relevans

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Problem med Hankat!
  • #1   28. jan 2016 Han kan både være syg eller lide af stres, han har jo flyttet et par gange, og det stresser, og det at bakkerne ikke var rene og han skulle dele med andre, kan hive dårlige vaner.
    Jeg ville starte ved dyrlægen, få ham tjekket, der kan være urinvejslidelser eller andet som genere ham.
    Samtidig kan du skaffe en kasse eller 2 mere, og hvis du har skiftet grus fornyeligt så køb det gamle igen.
    Istedet for kattebakker kan du finde nogle store baljer/kasser hvor han ikke kan side på kanten ( det at side på kanten kan også skyldes hård mave, eller andet i den stil)
    Jeg ville også få gjort grundigt rent, der hvor det sker, ikke med klorin, rodalon eller Noget med salmiak i, for det kan gøre det helt tosset.
    Og jeg ville også sprøjte med R10 fra Matas det tager en hver lugt af urin.
    Men start ved dyrlægen smiley

• #3   28. jan 2016 " yderligere så sætter han sig på Kanten af Kassen og balancere med Bagenden vendene den forkerte vej så han ender med at lave nr 2 på gulvet lige ved siden af kassen. "

Jeg tror at en ekstra (og stor nok) bakke kunne hjælpe på det problem - evt en lukket bakke, hvor du piller lågen af.
    Men som Jette siger, må du for en sikkerheds skyld få undersøgt kattens urin. Hvis det er en urinvejslidelse, så nytter alle mulige andre tiltag ikke.

Søg i øvrigt på 'urenlig' 'tisser' 'urenlighed' i forum, der er MANGE tråde om emnet.

• #4   28. jan 2016 tak for dit svar..
    Han virker til at stor trives. Han æder som han altid har gjort og putter og leger som altid. han har bestemt ikke synligt hård mave eller noget så skal det på en eller anden måde være noget man ikke kan se.
    Jeg har pt 2 kattebakker..hvoraf den ene har ekstremt tynde sider/kanter og alligevel sidder han som en eller anden Polsk klovn og ligner en der er fuld i forsøget på at balancere på kanten smiley (han går dog pænt op i kassen når jeg bevæger mig rundt) ligeledes stikker han af hvis han høre jeg rejser mig som respons på han kradset på gulvet (Det gør han Altid når han har lavet ulykker)
    så han ved det jo godt det bette fjols:P Yderligere så køre jeg samme grus som jeg altid har gjort.. det er sådan nogle "syntetiske" hvide/gennemsigtige krystaller der suger ekstremt meget og fjerner lugt.. og han får nyt af det Meget meget ofte. og der bliver fjernet efterladenskaber dagligt.
    yderligere så bliver der vasket gulv når han laver det nummer og vi har forsøgt os med alverdens ting og sager.. men jeg tror han er rimelig ligeglad.. det mere vanen der gør det

• #5   28. jan 2016 Jeg ville nok prøve med en anden grustype i den ene bakke. De der krystaller oplever nogle katte som ubehagelige for poterne.
    Du må endelig ikke skælde ham ud (det ved jeg jo så heller ikke, om du gør) for det gør ham bare nervøs omkring bakkebesøg.

Hvis ændring af bakkeforhold ikke har effekt, så læg nogle aviser under/omkring bakken, så pøller er nemme at fjerne.

• #6   28. jan 2016 Går bestemt ikke ind for at man skælder dyr ud hvis det gør noget forkert. Det langt mere konstruktivt at prøve at guide dem til en rigtig adfærd. Syntes bare det underligt at han sagtens kunne finde ud af det sit første år i den type grus. og han også sagtens kan finde vejen op i kassen som han skal hvis man er "for tæt" på badeværelset til at han kan slippe afsted med at gøre det forkert hvis man kan sige det sådan

• #8   28. jan 2016 Jeg har for nylig prøvet noget krystal grus i det ene bakke og det var da noget underligt noget, det faldt i hvert fald ikke i god jord herhjemme, så skyndte mig at få puttet det sædvanlige grus i igen. Jeg synes det er langt lettere at holde bakkerne rene med klumpende grus.

Jeg har prøvet forskelligt grus og er nu endt ud med dette, som jeg er meget tilfreds med.

http://www.zooplus.dk/shop/kat/kattegrus/tigerino/313697?rrec=true

Fordi din kat har oplevet at bakkerne ikke blev gjort rene tit nok, som han plejede, så kan det være at han opfatter krystal gruset som dårlig, så måske du skulle skifte til klumpende grus, du kan jo prøve i den ene bakke smiley

• #10   28. jan 2016 er der låg på bakkerne?

• #11   28. jan 2016 der er ingen låg i bakkerne.. den ene er en almindelig stor firkantet bakke med en kant på en 10-15 cm .. den anden er en kasse med låg der er taget af. de er begge Ret store. Min kat har altid brugt de krystaller der uden problemer.. det er først efter han har været en tur oppe i den lejlighed hvor min veninde brugte almindeligt billigt klumpende grus at han har fået den uvane med at vælge andre steder end kassen.

• #12   28. jan 2016 prøv at købe noget klumpende grus til den ene bakke.
    det kan være at han kan grave i det.

vil dog lige sige at der findes super godt grus, som klumper
    bruger selv golden grey (køber det hos zooplus pga prisen - og så har jeg har 14 katte) eller superklump kattegrus (fra bla petworld)

• #13   31. jan 2016 jeg vil prøve at opspore noget Almindeligt grus i en god kvalitet.. for det mange mennesker køber i fakta til 5 kr posen det vil jeg hverken eje eller ha. og så må vi se om han blot er blevet for fin til det "grus"/perler han har været van til. og så tænker jeg at han skal til dyrlægen Just in case.

• #14   1. feb 2016 Opdater gerne, når der er nyt smiley

• #15   25. feb 2016 Update. har nu forsøgt mig med det samme grus mere eller mindre .. bare en udgave fra en anden producent der koster lidt mere.. (grønne krystaller) istedet for de blå. der skulle være en mild duft af aloe vera og siden det kom i kassen har der 7-9-13 ikke været et eneste uheld mere.. han vender sig den rigtige vej nu! så det er jeg satme glad for. så gir jeg gerne den 20'er ekstra for per pose.
    ikke fordi det andet jeg brugte var gratis. gav alligevel 80 kr hver gang jeg skiftede kassen . hvilket ofte er ugentligt. eller oftere.. Men renlighed kan ikke gøres op i penge.. så det mærke holder jeg mig nu til smiley

• #16   25. feb 2016 Når du køber et godt grus, skal du sjældent skifte det hele, du holder det godt rent for klumper, også de små, kan du få øje på dem så skal de væk smiley så kan en dyr pose holde meget længere end en billigere.
    Selv når jeg rengøre min bakke, så gemmer jeg gruset ( med mindre det lugter) og jeg hælder det tilbage efter rengøring af bakken, jeg har dybt grus, 7-8-10 cm, ikke lavere, for så kommer der ikke noget ned i bunden af tis og lort, og så skal den ikke rengøres særligt tit, men jeg rengøre tit kanterne, der bruger jeg oftest en baby vådserviet, de er gode til at tage skidtet med, og tager også lugten smiley og du køber selvfølgelig de svanemærkede, både for miljøet og kattens skyld.
    Det bliver meget lettere at holde bakken på den måde, og nogen katte bryder sig slet ikke om når det hele bliver skiftet på en gang, for så forsvinder et hvert spor af at det er deres bakke.

• #17   25. feb 2016 Problemet er at de her Syntetiske krystaller ikke klumper sammen. De virker lidt ligsom de kugler der er i en Ble. de absorbere alt væske og bliver gule. de neutralisere også lugten af urin så vidt muligt. de er SUPER effektive. så når de bliver for gult at se på så skifter jeg det som regel bare helt ud. det sker ca inden for en uges tid. det skifter lidt. så renser jeg så ud dagligt af det andet

• #18   25. feb 2016 Utroligt du kan få din kat til at bruge det smiley ja det er noget helt andet, jeg har prøvet det en gang for mange pr siden, jeg kan ikke lide det, og min astma kunne ikke lide det, og det kunne mine katte heller ikke smiley så det blev en pose og aldrig mere smiley
    Træ grus har jeg også prøvet, kattene vil bruge det, men hellere alm grus, og det tager tid at skifte over, men det dufter godt, tager duften godt, er godt til miljøet, men der var træ smykker over alt smiley
    Men godt din kat vil bruge det nye, så skal det nok gå.

• #19   25. feb 2016 Dejligt at det virker smiley det nye må vel være mindre skarpt i strukturen end det gamle.... eller måske noget med lugten...

• #20   25. feb 2016 det er også de 2 ting jeg mistænker. han må have forbundet det andet med noget han ikke gad mere.. jeg er også super glad for at det gik så hurtigt med at finde en løsning.. Jeg var blevet ved om jeg så skulle lede hele kongeriget igennem efter den grus han ville Benytte.. han skal blive gammel og grå med mig koste hvad det vil smiley

Kommentér på:
Problem med Hankat!

Annonce