{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.795 visninger | Oprettet:

Dyrlæge besøg {{forumTopicSubject}}

Jeg skal til dyrlæge med min kat Silke i dag kl. 15. Hun har kastet rigtig meget op den sidste tid. Forleden dag var det 4 gange på en dag og det er stort set hver dag nu. Hun var behandling med Metacam og det fik så skylden for disse opkastninger . Jeg stoppede så med metacam for at se om opkasningerne holdt op . Det gjorde de ikke. Nu siger dyrlægen det er på grund af at hun slikker sig for meget. Hvilket hun altid lidt har gjort uden de kan finde årsag. Han forslag var så at give hende krave på. Jeg må indrømme at jeg synes det vil være at mishandle hende. Hun er en skrøbelig kat fra internat . Hun får alt det han foreslog imod at pelsen skulle sætte sig fast i tarmsystemet antihair ball , malt. Masser af væske.
Jeg er lidt i tvivl om de har ret eller om der kan være andre årsager. Så hvis nogen har et godt råd så modtages det gerne.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Dyrlæge besøg
  • #1   2. nov 2015 Har du prøvet noget andet foder? Hvad fodrer du med? RC?

• #2   2. nov 2015 Jeg fodrer nu med Mobiliti og + 12 et drys af det der anti hair ball samt Bosita som vådmad. Så det er RC. Vi har været igennem en del foder . Dog uden at skifte konstant. Hun har også været på kornfrit men der gik pelsen så fuldstændig i kludder og jeg skiftede tilbage . Måske handler det slet om foder men er noget allergi. Hun blev pludselig fuld af skæl og fik underlig fedtet underuld som jeg måtte rede af hende. Det har der så ikke været i år. I perioder begynder hun pludselig at flå totter ud. Jeg kan jo se de ligger i hendes kurv. Det er ikke sådan at der er bare pletter på hende nogen steder men noget er der galt. Jeg forstår bare ikke hvorfor det kommer og går.

• #4   2. nov 2015 Hun fik en god portion vand for lidt tidsiden og 15 min efter kastede hun op og nu kaster hun op igen. Nu er hun dårlig og er gået i sin transportkasse som hun var glad for at få ind. Så jeg er glad for vi skal til dyrlægen i dag. Men meget ked af at jeg troede på dem med hensyn til det metacam. Hun har ind imellem dog sjældent fået 5 dreamies i forbindelse med at vi trænede med at blive redt men jeg er meget tilbageholdende med dem, Så det er få stykker hun har fået. Måske er det nok hvis det er allergi. Nu må jeg se hvad dyrlægen siger.

• #6   2. nov 2015 Hun kommer ikke til at gå med krave . Jeg ikke så meget som overvejer det. Det skal hun ikke igennem. Så siger jeg hellere slut og erkender vi ikke kan få styr på de problemer der er så hun ikke skal mere igennem.

• #7   2. nov 2015 Lotte S. Jeg er meget glad for du skriver din mening om det med kraven. Jeg synes selv det ville være mishandling at give hende krave på.

• #8   2. nov 2015 Prøv at skifte langt væk fra RC. Hos mine gav det opkast, tynd mave, tør og kedelig pels. Jeg har også set flere katte få skæl af RC. Det er i hvert fald værd at prøve.

Som skrøbelig kat vil jeg gerne anbefale 1/4 tsk Colostrum over hendes foder dagligt. Det har mange gode egenskaber, og er især godt for katte, der har et skrøbeligt sind. Jeg bruger det selv til mine.

• #9   2. nov 2015 stress ....

Colostrums beroligende effekt og andre gode ting:

Har rigtig god erfaring med at Colostrum har en beroligende effekt. Colostrum er råmælk fra ko - taget indenfor 24 timer efter koen har kælvet og frysetørret - det er pulver. Jo kortere tid efter kælving jo bedre kvalitet. Det er rigt på antistoffer (booster immunforsvar) og det indeholder stoffet L-Tryptophan, en aminosyre, som er det, der har den beroligende effekt. L-Tryptophan øger serotoninhormon niveauet i hjernen. Det forbedrer humør, nedsætter angst, giver bedre søvn og dæmper depression. Samme indholdsstof i Royal Canin Veterinary Diet Feline Calm tørfoder og i kapslerne med Zylkene eller AnxiCalm tabletterne - ikke bedre virkning, men meget, meget dyrere.

Det var et tilfælde jeg opdagede det. Skulle have en hankat til Japan - meget strenge regler for indførsel så han skulle være over et år før han kunne komme af sted. Jeg var ikke tilfreds med hans tandkød, selvom det var i tandskiftsfasen, heller ikke hans psyke, han var for nem at skræmme. Begge dele meddelte jeg køber - men hun ville have ham. Ok, det tandkød, hvad gør jeg, ved at medicinering er lidt som at tisse i bukserne, og dyrlægen er forsigtig med hvad der udskrives antibiotika til ..... Jeg ledte og fandt at en pasta af Colostrum (pulver rørt ud til pasta med lidt vand, svært da det svømmer ovenpå) kunne have en gavnlig effekt smurt på tandkødsranden da det virker antiinflamatorisk og er yderlige gavnligt på immunforsvaret. Tandkødet blev bedre (selv dyrlægen kunne se det) - ikke perfekt - men han blev ud af det blå en modig og hengiven kat - hvad skete der lige her? Så gik jeg i gang med at undersøge Colostrum og påvirkning af kattens psyke - eneste nye der var sket - og bingo .... Det gik hurtigt med at se effekten, indenfor en uge ....

I øvrigt en god ide, er der en kat der menes at have behov, at give det til hele flokken. Det kan være svært at se hvem der egentlig er "problemet". Det er et rent naturprodukt - så det er ikke farligt - heller ikke ved langtidsbehandling. Har aldrig hørt den lave dose har givet problemer med lactoseintollererans - faktisk har det hjulpet en del til bedre konsistens på afføringen

Det fortalte jeg naturligvis vidt og bredt om - mange er vendt tilbage med hvor fantastisk det virker. Enkelte katte har ikke påvist nogen effekt. Sådanne katte bør man få undersøgt hos dyrlægen -. der kan være sygdom til årsag.

Brug det en uges tid før der gøres ting du ved katten påvirkes af: udstillinger, planlagt dyrlægebesøg, flytte i nyt hjem eller ny kat ind - igen anbefaler jeg at give det til alle der deler/skal dele tilværelse

Jeg køber det her - opbevarer den åbnede pose på køl - giver ca 1/4 tsk daglig pr. kat. Over vådmad eller rørt ud med vand

http://www.myprotein.dk/sports-nutrition/ultra-colostrum-30-igg/10530738.html

• #10   2. nov 2015 hvordan er det gået?

• #12   2. nov 2015 bivirkninger ved metacam

Hos hunde og katte er de bivirkninger, der undertiden ses med Metacam, dem, der normalt ses med
    NSAID'er, såsom nedsat appetit, opkastning, diarré, blod i afføringen og apati (mangel på vitalitet)
    samt nyresvigt. Der er i meget sjældne tilfælde blevet indberettet anafylaktiske reaktioner og forhøjet
    antal leverenzymer. Disse bivirkninger forsvinder ved behandlingens ophør. I meget sjældne tilfælde
    kan de være alvorlige eller dødelige.

fundet på
    http://www.ema.europa.eu/docs/da_DK/document_library/EPAR_-_Summary_for_the_public/veterinary/000033/WC500065823.pdf

• #13   2. nov 2015 Det gik ikke godt. smiley Hendes nyre og levertal var forhøjet. Og så mente de hun skulle igennem en større tarmoperation for at finde årsagen til hendes opkastninger og en længere medicinsk behandling . Hun fik taget blodprøve og røngten og det gik helt galt. Hun bed dyrlægen så hun fik et dybt bid sår og flere store flænger. Jeg tror aldrig dyrlægen havde set sådan en gal kat. Det var slemt. Hun blev så bedøvet. Jeg havde sagt hun skulle bedøve hende og at hun ville angribe dem. Jeg måtte selv have hansker på da hun skulle i kassen. I dagligdagen var Silke en rigtig en sød kat men når det kom til medicin og dyrlæge så var det en helt anden sag. Så vi besluttede i samråd med dyrlægen at det var bedst at slutte nu og at hun fik fred. Det var ikke noget jeg havde ønsket eller forestillet mig da vi gik hjemmefra. Silke havde fået Colostum i næsten to år. Hun bed og rev fra jeg fik hende fra Inges Kattehjem selv om det blev meget bedre så hun var nok skadet i et omfang der som dyrlægen udtrykte det gjorde hende potentiel farlig i visse situationer. Men det var nu ikke derfor hun fik fred men mere for at skåne hende selv for mere stress og angst. Jeg savner hende meget . Hun fyldte meget.

• #14   2. nov 2015 Det gør mig ondt. smiley

• #15   2. nov 2015 det er jeg godt nok ked af at hører
    stort trøstekram herfra

det er aldrig sjovt når det ender med den beslutning.
    havde selv en som også kastede op. vi troede at det var en mave-tarm infektion. havde nemlig en som havde det. Men han blev rigtig dårlig, og vi måtte afsted til dyrlægen. her fik han taget blodprøve, og det viste sig at hele hans system var ved at lukke ned.
    har mistet 6 katte indenfor de sidste to år. og det er lige hårdt hver gang. den sidste endte også med at bide dyrlægen - til trods for at jeg havde advaret ham, og at katten havde fået en hjerneblødning/blodprop i hjernen.
    hader det virkeligt

• #16   3. nov 2015 Puha, sikke en omgang smiley jeg føler med dig og er meget ked af at høre hvordan det er gået.

• #18   3. nov 2015 Tak for jeres beskeder, hjælp og trøst. Det har været frygteligt at miste hende. I det daglige når alt gik efter hendes præmisser var hun jo så sød og jeg var utrolig glad for hende. Og alt det med at rive og bide kunne hun jo ikke gøre for. Jeg kender jo ikke hendes første 4 år så jeg ved ikke hvorfor hun var sådan. Men hun var noget utilregnelig. Dyrlægen havde selv haft en kat der havde lidt af opkastninger , hvor de ikke kunne finde årsagen og som var blevet åbnet. Dyrlægen mente Silke ville blive alt for svær at håndtere i det forløb. Og sagde flere gange at hun havde afsluttet det og det var det rigtige at gøre efter hendes mening. Hun prøvede at trøste mig ved at sige at en kat som Silke slet ikke burde være blevet solgt for det var i virkeligheden synd for både kat og ejer når katten ikke kunne håndteres uden at den gik totalt i panik og man blev flået og bidt men det er jo en ringe trøst når man har haft 6 år sammen med hende. Sådan var hun jo.
    De blodprøver hun fik taget inden hun fik det med ryggen og fik metacam var fine og der var bare en tand der bare skulle renses lidt selv om de skød hende til at være omkring 12 år. Jeg ved ikke om det var det metacam for det virkede ikke som om hun ikke kunne tåle det . Jeg kunne ikke lide at give hende det til sidst. Jeg var nede flere gange og klage over at jeg synes hun blev rigtig dårlig af det og bare lå stille og apatisk hen. Og hun fik det sammen med mad og kun en gang om dagen. De sagde bare at en kat kunne få det i årevis og der var ikke andre muligheder. Jeg var endda nede og spørge om de ikke kunne operere hende for det med ryggen når det var sådan med det metacam men da var hun for gammel.
    Jeg håber virkelig at jeg gjorde det rigtige.

• #19   3. nov 2015 man kan ikke gøre andet end det ens dyrlæge anbefaler.
    men jeg kender godt tanken. for hvad nu hvis...

men det med metacamen forstår jeg så ikke lige at din dyrlæge siger sådan. for det er almindelig kendt at man ikke bør give det i længere tid.
    bruger selv højby dyreklinik i odense - mest fordi jeg har været på kv i mange år, og det var dme som vi brugte.

• #20   3. nov 2015 Øv for en opdatering smiley Det er jeg ked af at høre.

Men jeg tror, du gjorde det rigtige. Hvis hun skulle til at igennem alt muligt, ville det ikke have været nemt for hverken dig eller hende. Når hun nu reagerede som hun gjorde. Så beslutningen var i mine øjne helt rigtig.

• #21   3. nov 2015 Jeg kender godt nogle af dyrlægerne fra Højby. Der har Silke også været mange gange. Og jeg kom der også med Smilla som jeg havde før Silke.
    Silke var ved dem i Årslev i går. De har også sagt metacam havde bivirkninger som kvalme og opkastninger. Jeg læste så selv indlægs sedlen meget grundigt. Der stod også tydeligt at hun ikke måtte få det mere end end måned og hun havde derefter også en meget lang pause . Så det var tilbage til tiden, da hun startede på kuren. Derefter fik hun kun meget sjældent en meget lille dosis for smerter. Det var den første tid da hun fik det dagligt jeg var dernede flere gange og spørge efter alternativer. Hvor de bare sagde at der ikke var andre alternativer.

• #22   4. nov 2015 Sådan er der med medicin - nogen har bivirkninger - andre ingen ....

Og indlægssedler - de er nærmest til at dø af .....

Kommentér på:
Dyrlæge besøg

Annonce