Dyrlæge besøg {{forumTopicSubject}}
Jeg skal til dyrlæge med min kat Silke i dag kl. 15. Hun har kastet rigtig meget op den sidste tid. Forleden dag var det 4 gange på en dag og det er stort set hver dag nu. Hun var behandling med Metacam og det fik så skylden for disse opkastninger . Jeg stoppede så med metacam for at se om opkasningerne holdt op . Det gjorde de ikke. Nu siger dyrlægen det er på grund af at hun slikker sig for meget. Hvilket hun altid lidt har gjort uden de kan finde årsag. Han forslag var så at give hende krave på. Jeg må indrømme at jeg synes det vil være at mishandle hende. Hun er en skrøbelig kat fra internat . Hun får alt det han foreslog imod at pelsen skulle sætte sig fast i tarmsystemet antihair ball , malt. Masser af væske.
Jeg er lidt i tvivl om de har ret eller om der kan være andre årsager. Så hvis nogen har et godt råd så modtages det gerne.
nov 2013
Følger: 14 Følgere: 795 Katte: 20 Emner: 113 Svar: 7.252
jul 2012
Følger: 3 Følgere: 26 Katte: 1 Emner: 65 Svar: 1.075
jul 2012
jul 2012
jul 2012
nov 2013
Som skrøbelig kat vil jeg gerne anbefale 1/4 tsk Colostrum over hendes foder dagligt. Det har mange gode egenskaber, og er især godt for katte, der har et skrøbeligt sind. Jeg bruger det selv til mine.
nov 2008
Følger: 53 Følgere: 67 Katte: 2 Emner: 180 Svar: 8.020
Colostrums beroligende effekt og andre gode ting:
Har rigtig god erfaring med at Colostrum har en beroligende effekt. Colostrum er råmælk fra ko - taget indenfor 24 timer efter koen har kælvet og frysetørret - det er pulver. Jo kortere tid efter kælving jo bedre kvalitet. Det er rigt på antistoffer (booster immunforsvar) og det indeholder stoffet L-Tryptophan, en aminosyre, som er det, der har den beroligende effekt. L-Tryptophan øger serotoninhormon niveauet i hjernen. Det forbedrer humør, nedsætter angst, giver bedre søvn og dæmper depression. Samme indholdsstof i Royal Canin Veterinary Diet Feline Calm tørfoder og i kapslerne med Zylkene eller AnxiCalm tabletterne - ikke bedre virkning, men meget, meget dyrere.
Det var et tilfælde jeg opdagede det. Skulle have en hankat til Japan - meget strenge regler for indførsel så han skulle være over et år før han kunne komme af sted. Jeg var ikke tilfreds med hans tandkød, selvom det var i tandskiftsfasen, heller ikke hans psyke, han var for nem at skræmme. Begge dele meddelte jeg køber - men hun ville have ham. Ok, det tandkød, hvad gør jeg, ved at medicinering er lidt som at tisse i bukserne, og dyrlægen er forsigtig med hvad der udskrives antibiotika til ..... Jeg ledte og fandt at en pasta af Colostrum (pulver rørt ud til pasta med lidt vand, svært da det svømmer ovenpå) kunne have en gavnlig effekt smurt på tandkødsranden da det virker antiinflamatorisk og er yderlige gavnligt på immunforsvaret. Tandkødet blev bedre (selv dyrlægen kunne se det) - ikke perfekt - men han blev ud af det blå en modig og hengiven kat - hvad skete der lige her? Så gik jeg i gang med at undersøge Colostrum og påvirkning af kattens psyke - eneste nye der var sket - og bingo .... Det gik hurtigt med at se effekten, indenfor en uge ....
I øvrigt en god ide, er der en kat der menes at have behov, at give det til hele flokken. Det kan være svært at se hvem der egentlig er "problemet". Det er et rent naturprodukt - så det er ikke farligt - heller ikke ved langtidsbehandling. Har aldrig hørt den lave dose har givet problemer med lactoseintollererans - faktisk har det hjulpet en del til bedre konsistens på afføringen
Det fortalte jeg naturligvis vidt og bredt om - mange er vendt tilbage med hvor fantastisk det virker. Enkelte katte har ikke påvist nogen effekt. Sådanne katte bør man få undersøgt hos dyrlægen -. der kan være sygdom til årsag.
Brug det en uges tid før der gøres ting du ved katten påvirkes af: udstillinger, planlagt dyrlægebesøg, flytte i nyt hjem eller ny kat ind - igen anbefaler jeg at give det til alle der deler/skal dele tilværelse
Jeg køber det her - opbevarer den åbnede pose på køl - giver ca 1/4 tsk daglig pr. kat. Over vådmad eller rørt ud med vand
http://www.myprotein.dk/sports-nutrition/ultra-colostrum-30-igg/10530738.html
jul 2008
Følger: 57 Følgere: 734 Katte: 12 Emner: 705 Svar: 7.965
jul 2008
Hos hunde og katte er de bivirkninger, der undertiden ses med Metacam, dem, der normalt ses med
NSAID'er, såsom nedsat appetit, opkastning, diarré, blod i afføringen og apati (mangel på vitalitet)
samt nyresvigt. Der er i meget sjældne tilfælde blevet indberettet anafylaktiske reaktioner og forhøjet
antal leverenzymer. Disse bivirkninger forsvinder ved behandlingens ophør. I meget sjældne tilfælde
kan de være alvorlige eller dødelige.
fundet på
http://www.ema.europa.eu/docs/da_DK/document_library/EPAR_-_Summary_for_the_public/veterinary/000033/WC500065823.pdf
jul 2012
nov 2013
jul 2008
stort trøstekram herfra
det er aldrig sjovt når det ender med den beslutning.
havde selv en som også kastede op. vi troede at det var en mave-tarm infektion. havde nemlig en som havde det. Men han blev rigtig dårlig, og vi måtte afsted til dyrlægen. her fik han taget blodprøve, og det viste sig at hele hans system var ved at lukke ned.
har mistet 6 katte indenfor de sidste to år. og det er lige hårdt hver gang. den sidste endte også med at bide dyrlægen - til trods for at jeg havde advaret ham, og at katten havde fået en hjerneblødning/blodprop i hjernen.
hader det virkeligt
jul 2015
Følger: 30 Følgere: 310 Katte: 5 Emner: 88 Svar: 995
jul 2012
De blodprøver hun fik taget inden hun fik det med ryggen og fik metacam var fine og der var bare en tand der bare skulle renses lidt selv om de skød hende til at være omkring 12 år. Jeg ved ikke om det var det metacam for det virkede ikke som om hun ikke kunne tåle det . Jeg kunne ikke lide at give hende det til sidst. Jeg var nede flere gange og klage over at jeg synes hun blev rigtig dårlig af det og bare lå stille og apatisk hen. Og hun fik det sammen med mad og kun en gang om dagen. De sagde bare at en kat kunne få det i årevis og der var ikke andre muligheder. Jeg var endda nede og spørge om de ikke kunne operere hende for det med ryggen når det var sådan med det metacam men da var hun for gammel.
Jeg håber virkelig at jeg gjorde det rigtige.
jul 2008
men jeg kender godt tanken. for hvad nu hvis...
men det med metacamen forstår jeg så ikke lige at din dyrlæge siger sådan. for det er almindelig kendt at man ikke bør give det i længere tid.
bruger selv højby dyreklinik i odense - mest fordi jeg har været på kv i mange år, og det var dme som vi brugte.
feb 2011
Følger: 3 Følgere: 6 Katte: 1 Emner: 33 Svar: 580
Men jeg tror, du gjorde det rigtige. Hvis hun skulle til at igennem alt muligt, ville det ikke have været nemt for hverken dig eller hende. Når hun nu reagerede som hun gjorde. Så beslutningen var i mine øjne helt rigtig.
jul 2012
Silke var ved dem i Årslev i går. De har også sagt metacam havde bivirkninger som kvalme og opkastninger. Jeg læste så selv indlægs sedlen meget grundigt. Der stod også tydeligt at hun ikke måtte få det mere end end måned og hun havde derefter også en meget lang pause . Så det var tilbage til tiden, da hun startede på kuren. Derefter fik hun kun meget sjældent en meget lille dosis for smerter. Det var den første tid da hun fik det dagligt jeg var dernede flere gange og spørge efter alternativer. Hvor de bare sagde at der ikke var andre alternativer.
nov 2008
Følger: 53 Følgere: 67 Katte: 2 Emner: 180 Svar: 8.020
Og indlægssedler - de er nærmest til at dø af .....
Dyrlæge besøg