HJÆÆÆÆLP - Angst kat {{forumTopicSubject}}
Hej allesammen..
Jeg har et kæmpe problem som efterhånden går mig rigtig meget på.
Min kat har hele sit liv været angst overfor gæster i hjemmet. Dog ikke mere end at hun har hvæst lidt af folk og derefter gemt sig.
Jeg havde en weekend besøg af 2 venner og min kæreste. Min kat, Trunte opførerede sig simpelthen så mærkeligt og var ekstremt angst! Mere end normalt.. Det endte med at jeg gav hende en beroligende pille og lagde hende op i klædeskabet hvor hun godt kan lide at være, og dér var der ro.
Nu til det aktuelle problem.
Trunte forbinder nu min kæreste med den her weekend/episode som har gjort hende bange. Hun vil slet ikke have ham i nærheden, og er bange for at bevæge sig rundt i lejligheden. Hun finder ro ude i mit køkken eller på badeværelset, men bliver der så også hele tiden!
Hvis min kæreste kommer ud i køkkenet og på en eller anden måde får forskrækket hende, så er det nu sket 3 gange at hun har lagt lort og tisset på mit køkkenbord og gulv. Hvis hun er løbet imens hun er blevet forskrækket, så ligger det selvfølgelig spredt.. Det er ekstremt ulækkert, og normalt gør hun ALDRIG sådan noget. Hun går altid på bakken.
Det er som om at det sker når hun bliver ekstra bange eller bliver forskrækket.. På et tidspunkt fik hun også kort tid næseblod.. Jeg synes det er enormt synd for hende, men samtidig er det også belastende for mig og min kæreste. Han har aldrig gjort hende noget, og vil hende virkelig gerne. Mine tanker har endda også gået på at bare give hende fred og sove ind.. Jeg tænker bare at der må være noget jeg kan gøre inden sådan en beslutning!!!
Lidt praktisk info: Min lejlighed er en 2-værelses på 50 kvm.. Der er badeværelse, gang, køkken, soveværelse og stue for sig.. Hun er normalt udenfor når jeg åbner døren og lukker hende ud, men i går fik jeg kattelem og hun kan nu gå ud 24/7.. Hun er 4 år, og er som sagt en angst kat i det hele taget, men aldrig i så slem grad som det er nu..
Jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skal stille op.. Er der nogle gode råd, eller nogen som har oplevet lignende?
okt 2015
Følger: 1 Følgere: 3 Katte: 1 Emner: 3 Svar: 15
Held og lykke i hvert fald.
nov 2013
Følger: 14 Følgere: 802 Katte: 20 Emner: 113 Svar: 7.275
maj 2012
Følger: 2 Følgere: 64 Katte: 4 Emner: 74 Svar: 9.118
Har din kat mange steder hvor den kan være i højden? Ellers vil det være godt til de fleste nervøse katte.
jul 2008
Følger: 63 Følgere: 740 Katte: 13 Emner: 709 Svar: 7.986
der er delte meninger om det, men har selv brugt det til min Pyrus - han er fundet på motorvejen, og han har haft det svært med uro.
og så bør du lade din kærste foder hende eller forkæle hende med noget ekstra som det kun er ham som giver hende.
næste gang at du har gæster, så lader du hende værre hvor hun har lyst til at være. uden at give hende noget. lige nu forbinder hun piller og gæster. og ingen af delene er sjove.
nov 2011
Følger: 2 Følgere: 1 Katte: 2 Emner: 5 Svar: 29
Tak for de gode råd.. Vil læse og prøve de forskellige råd..
Mht. næsebloden synes jeg ikke det er nødvendigt.. Det var meget lidt, og det har ikke været der siden
nov 2011
nov 2013
nov 2011
Hvor kan jeg købe colostrum?
nov 2013
Det er godt for katten på mange måder. Det skal opbevares i køleskabet, og det kan også fryses ned for længere holdbarhed.
nov 2011
jul 2012
Følger: 3 Følgere: 26 Katte: 1 Emner: 65 Svar: 1.075
nov 2013
nov 2008
Følger: 53 Følgere: 67 Katte: 2 Emner: 180 Svar: 8.021
Colostrums beroligende effekt og andre gode ting:
Har rigtig god erfaring med at Colostrum har en beroligende effekt. Colostrum er råmælk fra ko - taget indenfor 24 timer efter koen har kælvet og frysetørret - det er pulver. Jo kortere tid efter kælving jo bedre kvalitet. Det er rigt på antistoffer (booster immunforsvar) og det indeholder stoffet L-Tryptophan, en aminosyre, som er det, der har den beroligende effekt. L-Tryptophan øger serotoninhormon niveauet i hjernen. Det forbedrer humør, nedsætter angst, giver bedre søvn og dæmper depression. Samme indholdsstof i Royal Canin Veterinary Diet Feline Calm tørfoder og i kapslerne med Zylkene eller AnxiCalm tabletterne - ikke bedre virkning, men meget, meget dyrere.
Det var et tilfælde jeg opdagede det. Skulle have en hankat til Japan - meget strenge regler for indførsel så han skulle være over et år før han kunne komme af sted. Jeg var ikke tilfreds med hans tandkød, selvom det var i tandskiftsfasen, heller ikke hans psyke, han var for nem at skræmme. Begge dele meddelte jeg køber - men hun ville have ham. Ok, det tandkød, hvad gør jeg, ved at medicinering er lidt som at tisse i bukserne, og dyrlægen er forsigtig med hvad der udskrives antibiotika til ..... Jeg ledte og fandt at en pasta af Colostrum (pulver rørt ud til pasta med lidt vand, svært da det svømmer ovenpå) kunne have en gavnlig effekt smurt på tandkødsranden da det virker antiinflamatorisk og er yderlige gavnligt på immunforsvaret. Tandkødet blev bedre (selv dyrlægen kunne se det) - ikke perfekt - men han blev ud af det blå en modig og hengiven kat - hvad skete der lige her? Så gik jeg i gang med at undersøge Colostrum og påvirkning af kattens psyke - eneste nye der var sket - og bingo .... Det gik hurtigt med at se effekten, indenfor en uge ....
I øvrigt en god ide, er der en kat der menes at have behov, at give det til hele flokken. Det kan være svært at se hvem der egentlig er "problemet". Det er et rent naturprodukt - så det er ikke farligt - heller ikke ved langtidsbehandling. Har aldrig hørt den lave dose har givet problemer med lactoseintollererans - faktisk har det hjulpet en del til bedre konsistens på afføringen
Det fortalte jeg naturligvis vidt og bredt om - mange er vendt tilbage med hvor fantastisk det virker. Enkelte katte har ikke påvist nogen effekt. Sådanne katte bør man få undersøgt hos dyrlægen -. der kan være sygdom til årsag.
Brug det en uges tid før der gøres ting du ved katten påvirkes af: udstillinger, planlagt dyrlægebesøg, flytte i nyt hjem eller ny kat ind - igen anbefaler jeg at give det til alle der deler/skal dele tilværelse
Jeg køber det her - opbevarer den åbnede pose på køl - giver ca 1/4 tsk daglig pr. kat. Over vådmad eller rørt ud med lidt vand. De kan godt lide det.
http://www.myprotein.dk/sports-nutrition/ultra-colostrum-30-igg/10530738.html
HJÆÆÆÆLP - Angst kat