Avl på strukturelle mutationer som f.eks. fold-genet {{forumTopicSubject}}
Der er tilsyneladende en udbredt opfattelse hos i hvert fald et par brugere herinde at det er fuldstændigt problemfrit at avle på visse racer, hvor det der er racens kendetegn og årsagen til at racen eksistere er en strukturel mutation.
Jeg vil derfor nu linke til en række videnskabelige artikler om racen Scottish Fold. Det er en race, som kendetegnes ved foldede ører. Disse foldede ører opstår groft sagt fordi brusken er blød. Men det er altså brusken i hele kattens skelet der er for blød! Det betyder at ALLE scottish folds er i meget stor risiko for at udvikle slidgigt i en tidlig alder og vil udvikle slidgigt. Det betyder altså at man avler på en race som kendetegnes ved at have slidgigt - og altså have ondt!
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1751-0813.1999.tb11672.x/abstract;jsessionid=6B722B7B190BE6002165F1EA98182892.f02t02?deniedAccessCustomisedMessage&userIsAuthenticated=false
Konklusionen på denne artikel er: Clinical and radiological findings were ascribed to defective maturation and function of cartilage, particularly in the distal limbs, ears and tail. As all Scottish Fold cats suffered from osteochondrodysplasia of some degree, the best solution would be to avoid using fold-eared cats for breeding and instead use Scottish shorthairs.
(Oversat til folk, der ikke er så stærke i engelsk, så betyder det at kliniske undersøgelser samt røntgen viser en mangelfuld funktion og udvikling af brusken i skelettet, især ved lemmerne, ørerne og halen. Eftersom alle scottish fold katte led af slidgigt i en eller andet grad så tilrådes det ikke at avle på katte med foldede ører.)
http://www.vin.com/apputil/content/defaultadv1.aspx?meta=Generic&pId=8768&id=3850218
Et uddrag herfra: Recent work conducted in Australia has confirmed earlier work that the cartilage defect that causes the ears of these cats to Fold is transmitted as an autosomal dominant trait, but established for the first time that heterozygous Scottish Fold cats invariably become afflicted by a progressive arthritis that varies in severity from Fold to Fold. Thus cats homozygous for the Fold gene develop crippling arthritis, at an early age, whereas heterozygous Folds develop arthritis but more slowly. The cartilage in these cat's ear in insufficiently resilient maintain the normal shape of the pinna, so it is hardly surprising that articular cartilage cannot cope with the wear and tear of a typical cat's agile and athletic lifestyle.
Thus, the problem with Scottish Fold cats is akin to that which affects many dog breeds which are genetic mutants. In other words, it is impossible to have a cat with Folded ears that has sound joints. The only answer to this problem would be to abandon the breeding of Folded eared cats. Breeders and owners who enjoy the particular personality of these cats could preserve them by having a Scottish Shorthair--a cat with the same body shape and personality, but without the defective gene that causes the cartilage problem. Whether breeders will accept this sensible solution is unknown.
(Dvs. på dansk: Selvom scottish fold er parret til katte uden foldede øre, så vil den brusk-fejl, der forårsager de foldede øre, altid give kattene en progressiv slidgigt. Eftersom brusken i øret ikke engang er stærk nok til at holde øret oppe er det derfor ikke underligt at kattens øvrige brusk ikke kan holde til et normalt katteliv.
Det betyder altså, at den eneste løsning på dette problem er, at stoppe med at avle på scottish fold - ønsker man at bevare racens temperament og øvrige type bør man avl på en "scottish shorthair", der er uden dette uvirksomme gen, der forårsager slidgigt. Om opdrætter af scottish fold vil accepere denne fornuftige løsning er endnu uvist)
Ønsker man at læse mere, så sig til, og jeg skal gerne finde flere videnskabelige studier frem, men vil slutte af med at linke til University of California's genetik laboratorie, hvor de kort skriver om genet også
https://www.vgl.ucdavis.edu/services/ScottishFold.php
Så hver gang I falder i svime over billeder af bedårende sottish folds - så husk at alle disse katte vil få slidgigt.
Jeg har valgt at oprette denne tråd, da jeg synes det er trist at folk får så fejlagtigt et billede af en katterace og har derfor nu besluttet at lægge nogle beviser på bordet.
jan 2012
Følger: 9 Følgere: 109 Katte: 3 Emner: 132 Svar: 11.510
For ja katten ser nuttet ud, men det er jo desværre på bekostning af kattens helbred
maj 2012
Følger: 2 Følgere: 64 Katte: 4 Emner: 74 Svar: 9.124
Jeg ville aldrig vælge en kat som er dømt til lidelse.
jul 2008
Følger: 63 Følgere: 743 Katte: 13 Emner: 711 Svar: 7.995
tænk bare på perseren. kender flere som er endt med en perser som ikke har kunne trække vejret normalt.
personligt er jeg nok af den holdning at jeg fortrækker huskatte. Men det er nu mere fordi de mere har brug for et hjem end at man skal støtte en avler økonomisk.
kan dog ikke lide at man avler på noget som endelig ikke er godt. Man skal tænke på at det er dyr man har med at gøre. Ikke udstillingsdukker.
men nu har jeg så også hørt mere end rigeligt til hvad jeg endelig havde lyst til - en negavtiv side af at være på internat. For rigtig meget dårligt avl ender de steder. Så det er nok også med til at jeg ikke vil købe racekatte.
okt 2014
Følger: 6 Følgere: 5 Katte: 6 Emner: 1 Svar: 85
aug 2012
Følger: 15 Følgere: 30 Katte: 2 Emner: 127 Svar: 1.750
maj 2007
Følger: 14 Følgere: 119 Katte: 32 Emner: 58 Svar: 969
Vi har jo selv en der er speciel og kors hvor er der mange der spørger til at købe dem fertile, så de kan avle,
maj 2012
Jeg har haft 2 forskellige typer Bimse ( der er noget perser i) og den ene havde meget næse/ box og de andre er meget mere flade i ansigterne, og må efter min mening ikke blive fladere ??
feb 2009
Følger: 9 Følgere: 8 Emner: 18 Svar: 1.347
Og mange perser har ikke vejrtrækningsproblemer eller løbeøjne nu mere
aug 2012
Følger: 15 Følgere: 30 Katte: 2 Emner: 127 Svar: 1.750
feb 2009
Opdrætter har et ansvar hvad de opdræt og hvad de udstiller.
Hvis opdrætter og udstillet ønsket at se f.eks flere perser med længere næser på udstillinger og at de skal klare sig godt.
Ja så er folk nød til, at tage sådan perser med på udstillingen og blive ved med at fremvise dem, så man bliver vant til se dem og de bedre kan klare sig i konkurrencen mod perser med en kort snude.
Hvis man vil har ændret noget så er man selv nød til at gøre noget og ikke bare skubbe sorteper videre
maj 2012
Noget tilsvarende kunne dommere gøre i katte verdenen, så der bliver holdt igen på den slags, hvis opdrætterens ikke selv gør.
Jeg ved da at de fleste vil gøre det bedste fir netop deres rase ??
jul 2008
Følger: 63 Følgere: 743 Katte: 13 Emner: 711 Svar: 7.995
til alt held var min veninde fornuftig, og sendte katten retur. for hun havde virkelig givet mange penge for ham.
nu har hun så ikke længere persere netop fordi der er for mange fejl på dem.
et forkert gen behøver ikke at være et dårligt. Men jeg bryder mig ikke om menneskeskabte racer, fordi man vælger at avle på noget som ikke ville overleve i naturen.
jun 2006
Følger: 71 Følgere: 71 Katte: 10 Emner: 147 Svar: 6.307
tænk bare på perseren. kender flere som er endt med en perser som ikke har kunne trække vejret normalt."
Nej, det er to meget forskellige ting du skriver om der.
Scottish fold er karakteriseret at et enkelt gen der ikke virker som det skal, og som har nogle rigtig triste følger, fordi genet giver blød brusk = slidgigt.
Perseren er ikke karakteriseret af et enkelt gen, men derimod selektion frem til en bestemt type. Den type af udseende kan så i nogle tilfælde give nogle trælse følger, som det dog er muligt at avle sig væk fra, eller mod en mindre ekstrem type, der ikke har disse følger. Det er det ikke med fold-genet.
Mht "defekte" gener, så er der forskel på om et mutationen er skadelig (sygdomsfremkaldende) eller bare adskiller sig fra vildtypen (som er en gråstribet huskatte lignende kat). Det røde gen er f.eks. et defekt gen, som ikke giver sygdom, men som ville nedsætte overlevelseschancerne i naturen, da det ikke giver samme grad af kamuflage, men som altså sagtens fungerer for vores huskatte
Jeg mener at det vigtigste ansvar ligger hos opdrætterne - de kan vælge at undlade at komme med det en dommer ønsker, men i stedet vise dem hvordan det ellers kan være. Men der er ingen tvivl om at dommere påvirker en race, ved at lade en bestemt type vinde - men så må opdrætterne jo vægte andet end at vinde højere
jun 2006
Anja "Men jeg bryder mig ikke om menneskeskabte racer, fordi man vælger at avle på noget som ikke ville overleve i naturen."
Det synes jeg så tilgengæld er noget af en generalisering om rigtig mange racer og opdrættere
maj 2012
jun 2006
maj 2012
Og jeg må sige siamesere i dag ligner ikke den tybe jeg kender fra min ungdom, Birk min bimse lignede min søsters siamesere når han var våd, så der sker altså en eller anden udvælgelse ud fra udseenede, måske ikke altid skadeligt, men ihvertfald så man kan se det ikke er naturens udvælgelse, for der er det kun den med størst overlevelses muligheder som klare sig, og en af grundene til, at uanset hvor mange rasekatte som er rodet ind i huskatten, bliver den ved med, at ligne en huskat, og hvis vi ikke blander os vil alt det som ikke dur forsvinde, over tid.
Jeg er stor tilhænger af mine rasekatte og har valgt dem, fordi de passer til det liv jeg kan tilbyde dem, og kan se en stor forskel på, at have en skøn bimse, og en lige så skøn kuril, men skulle jeg flytte hen hvor de ikke havde udeadgang, ville jeg sagtens tage bimsen med, men min Kuril ville absolut ikke trives, han svare jo til kurillernes huskat, som lever noget i retningen af hvad vores huskatte gjorde da jeg var barn, uden for og klare sig selv, kun med et lille tilskud af godt fra køkkenet.
Nå ups, det blev vist lidt andet end kun mutationer ??
aug 2010
Følger: 50 Følgere: 381 Katte: 4 Emner: 187 Svar: 7.250
Tænk dog frem i stedet for.
Enhver kan da regne ud, at sammenfoldede ører, fladtrykt snude eller lave ben giver problemer senere i livet.
Men nu er man jo også godt i gang i DK - men det kan jo være at der er penge i det
maj 2012
Min MCO opdrætter gik på udstilling nu og da, for som hun sagde, hun ville sikre sig, at hun fik rasetypiske katte, selvom hun havde foundation linier i avl sammen med de gamle schow linier.
Men jeg har været glad for de opdrættere jeg har handlet med, for de har alle vægtet helbredet meget, og givet mig nogle skønne katte
feb 2009
Og hvis jeg stadig væk opdrættede, ville jeg stadigvæk slæbe den type med som JEG kan lide,
Sidste gang min mor havde et afkom med fra mit opdræt blev jeg pave stolt da han udbrød at han var glad for se en mco som han husket dem før i tiden da mco havde deres velmagtsdage på udstillinger .Og kender nu mange danske mco opdrætter der har det på samme måde
feb 2009
Tja tandkød problemer ses nu i alle racer. Men mco opdrætter er obs på det.
Men det er nu kedeligt at det altid er mco der bliver hævet frem i rampelyset når der tales om tankød og mundhule problemer.
Avl på strukturelle mutationer som f.eks. fold-genet