Nogle gode råd til min miavende hankat? {{forumTopicSubject}}
Hej alle
Jeg har for snart et lille år siden anskaffet mig en legekammerat til min nu 6 årige kat. Ham jeg har fået, fra en anden familie, er på samme alder som ham og de kommer rigtig godt ud af det med hinanden. Mit problem er:
Den nye kat Manny som er kommet til, han miaver rigtig meget. I starten tænkte jeg at det var fordi han var blevet flyttet og skulle vænne sig til det nye, men det er ikke stoppet. Derudover så når han får et nej, hvis han gør noget han ikke må, eller han keder sig så "straffer" han kradsetræet i frustration tror jeg. Normalt bruger de vel kun træet for deres klørs skyld, og ikke i frustration?
Manny har været vant til at få meget mad, og var derfor enormt fed da han kom her. Han har været på slankekur og har tabt sig en del. Dog hver gang man går ud i køkkenet følger han med og sidder og miaver når man er derude, er der noget man kan gøre ved det? For går ud fra det er mad han miaver efter.
Når min lejer som bor i lejligheden går om morgenen og jeg er hjemme, kan der gå flere timer før han stopper med at miave, når man lukker en dør ind til et værelse, så går han straks hen til døren for at åbne den, og ikke før den er åben kan han foretage sig noget andet. Han kradser også rigtig ofte ved hoveddøren, selvom han aldrig har været ude på den anden side. Kun ved dyrlæge besøg.
Jeg har prøvet med alverdens legetøj for at aktivere ham, og han gider ikke rigtig lege...
Vi har adgang til altan, og der kommer han ofte ud, (når det ikke er for koldt) fordi jeg tænker det måske kan aktivere ham, og han kan bruge noget af sin energi på at se på fugle.
Alt det her, har jo en årsag, jeg ved ikke om det er fordi han er stresset eller hvad der sker, så håbede på der var nogen derude der havde nogle gode råd til hvad jeg kunne gøre anderledes?
For han er nogle gange ret irriterende og så bliver man sur på ham og skælder ham ud, selvom han jo gør det af en årsag, så hvis man kunne hjælpe ham i stedet for at blive sur på ham ville det jo være en fordel
jul 2014
Følger: 3 Følgere: 1 Svar: 35
Men er selvfølgelig ikke sikker
sep 2012
Følger: 1 Katte: 2 Emner: 5 Svar: 111
Det med at han kradser på døren, lyder som om han gerne vil ud, har han været ude der hvor han kommer fra ?.
Nogle latter miaver (taler ) meget når der er noget de vil gøre opmærksom på, har selv en hankat som miaver når han er sulten, legesyg, skal i bakken eller vil ud.
For mig lyder det som om han keder sig og gerne vil ud i det fri, måske du skulle prøve at give ham mulighed for at komme ud og mærke naturen.
feb 2012
Følger: 15 Følgere: 17 Katte: 2 Emner: 55 Svar: 2.031
apr 2011
Følger: 1 Katte: 2 Emner: 7 Svar: 25
-Det er ikke en mulighed for ham at komme ud, for han vil ikke kunne komme ind igen
-Han fik mindre mad da han ankom, for at slanke ham, men nu får de regelmæssig mad, og der bliver sørget for at de får lige meget og ikke spiser af hinandens.
Han er ikke på slank mere, men får jo selvfølgelig ikke ligeså meget mad som han har gjort fra den daværende familie
Problemet er jeg ikke ved hvad han skulle gøre opmærksom på. Han går bare rundt i lejligheden og miaver
feb 2012
apr 2011
Derudover får de tun og dåsemad som supply til deres tørfoder.
Så jeg tænker altså ikke maden er det største problem... Og hvis han skal have mere mad, er jeg ude i han tager på igen og bliver fed, og det så jeg helst ikke skete...
maj 2007
Følger: 24 Følgere: 40 Katte: 10 Emner: 141 Svar: 7.121
apr 2011
jan 2014
Følger: 16 Følgere: 427 Katte: 3 Emner: 105 Svar: 1.457
Du kan jo anskaffe dig aktiverings legetøj hvor begge katte skal arbejde for maden, også kun fodre derind. Ved det er der en del her inde med lidt for tykke katte der nyder godt af.
http://www.zooplus.dk/shop/kat/kattelegetoej/aktivitetslegetoej/intelligenslegetoej/231595
Mange er vilde med denne, og de siger den hjælper så deres lidt for tykke katte ikke bliver tykkere. Så kan du jo til at start hælde det i de plejer at få også måske lige så stille give mere og mere så de på et tidspunkt ikke får spist op men bliver mætte. Og Vådkost er meget sundere for katten og mætter mere så hvis du giver dem begge en god potion af det morgen og aften sammen med aktiveringslegetøjet til deres tørkost så kan det måske løse det.
Men om ikke andet så kan det være du står med en af de katte der bare snakker meget. Her hjemme snakker Milo meget nogen gange, vi svare bare igen med samme lyd som ham det finder vi hyggeligt
apr 2011
jan 2012
Følger: 9 Følgere: 110 Katte: 3 Emner: 132 Svar: 11.512
Så det ville være en god ide hvis du i stedet for kun at give tørmad 2 gange dagligt prøvede at give oftere og mindre måltider, det har jeg selv gjort i mange år, da min den store ikke kan finde ud af ikke at spise al sin mad på en gang, og så får hun al sin mad i forskellige aktiveringsdimser, bla den eidi J linker til, den er jeg selv meget glad for, men jeg har også en foderbold som er rigtig god, noget lign denne: http://www.zooplus.dk/shop/kat/kattelegetoej/aktivitetslegetoej/intelligenslegetoej/244634
Og jeg har også netop fået denne, som også er ok: http://www.zooplus.dk/shop/kat/kattelegetoej/aktivitetslegetoej/intelligenslegetoej/291431
Det handler om at katten skal arbejde for føden og dermed kun gider så længe den er sulten og så er det sådan at med tørkost så vare det lidt længere før katten mærker mæthedsfornemmelsen, så jo langsommere den kommer til at spise des mere vil den mærke mætheden og forhåbentligt dermed stoppe..
Og så gå over og giv vådmad/ dåsemad 2 gange om dagen og gerne en god stor portion der mætter, for det fylder mere i maven og mætter dermed hurtigere og længere, sørg for at finde et mærke uden korn og sukker, så feder det heller ikke særligt..
jan 2012
Følger: 9 Følgere: 110 Katte: 3 Emner: 132 Svar: 11.512
jun 2012
Følger: 25 Følgere: 74 Svar: 262
http://www.zooplus.de/shop/katzen/katzenspielzeug/katzenspielzeug_intelligenz
Og katte som keder sig kan hurtig bare gå og kalde på mad fordi de ikke aner hvad de skal give sig til - har du kradsetræer inden for ? Og hvor tit leger du med dem ? Evt. med en drillepind ? Det kan lige så vel handle om at de ej heller bliver stimuleret og ikke kun i form af når de skal spise men bare generelt.
apr 2011
SÅ
Nu har jeg lavet et forsøg på at stille mad frem hele tiden, hvilket har resulteret i mindre miaven, men hver han han ikke kan finde ro, så spiser han, hver gang den anden spiser spiser han også, hver gang jeg kommer hjem skal han spise. Han spiser næsten ved enhver lejlighed, og det var ikke det der var meningen. Kan det være han spiser i frustration? Jeg kan ikke rigtig se hvilke flere muligheder jeg har, så er ved at være lidt desperat.
feb 2012
Nogle gode råd til min miavende hankat?