{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.398 visninger | Oprettet:

sterilisering - er der nødvendigt? {{forumTopicSubject}}

Jeg har ingen erfaringer inden for katte men nu er tiden til, at jeg skal anskaffe mig en killing.

Jeg gerne have en hun killing som kommer til at være indegående i en stor lejlighed. Hun vil ikke skulle bruges til avl eller lign.

Vil det så være nødvendigt at skulle sterilisere killingen?
Vil hun killingen lugte mere eller mindre?
Ser i løbetiden hos hun katte som et irriterende problem?

Jeg syntes at det er mange penge for en sterilisering. Hvis det er nødvendigt er der self ingen undtagelse, men hvis man lige så godt kan undlade vil jeg gøre det.

Hvad er jeres erfaringer?
Jeg vil nemlig helst undgå en kat der lugter og sviner for meget (ligesom hankatte strinter hvis de ikke er steriliseret)

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  sterilisering - er der nødvendigt?
  • #2   15. okt 2014 Jeg anbefaler du gør det, af flere grunde. Hunkatte kan også godt gå hen og strinte hvis de ikke bliver steriliseret. De kan ende med at få problemer med livmoderen(der skal nok komme nogen der fortæller hvilke sygdomme for kan ikke huske dem). Du får en meget mere afbalanceret kat der vil være mere kælen. Samt du slipper for hendes jamrede når hun vil have en hankat, plus det stresser hunkatten hvis hun ikke får sin lyst stillet.

Så afsted til dyrlægen med den når du får den og få det gjort smiley

• #3   15. okt 2014 Mew var i hvert fald en pain in the Ass når hun var i løbetid plus hun var begyndt at strinte og hun var ENORMT stresset.

Bedste penge jeg nogensinde har brugt

• #4   15. okt 2014 Jeg ville uden tvivl sterilisere.
    Hvis der aldrig skal være killinger så er der ingen grund til at lade være.

Selvom hun er indekat kunne der måske ske et uheld så hun slap ud (det er før sket at en indekat er sluppet ud).

Derudover er der noget med at når de er små heler de hurtigere/bedre efter steriliseringen end en voksen kat.

Så jeg ville få det klaret med det samme - og så ville jeg få mærket og registreret katten ved samme lejlighed, så hvis hun skulle slippe ud, og nogen fandt hende, ville de kunne finde frem til dig.

Nu kan jeg ikke se hvor i landet du er, men har for nylig set et opslag på Facebook fra Silkeborg Dyrehospital, der annoncerer med at de tager 1000,- for sterilisering inkl øretatovering.
    Dertil kommer 125 til registrering i register samt smertebehandling og evt krave. Nu kender jeg ikke Silkeborg Dyrehospital selv, men jeg synes det er en god pris smiley

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=809087279142603&substory_index=0&id=146311132086891

• #5   15. okt 2014 For din og for kattens skyld, får den steriliseret så snart det er muligt, det får du en meget mere harmonisk kat ud af smiley
    Jo tidligere du gør det (nogle dyrlæger siger 12 uger eller 2 kg) jo bedre for katten den der hurtigere kommer over indgrebet, når den er ung.
    Du kan også vælge at få en færdig ordnet fra Kattens værn eller et internat, der koster de fixede katte omkring 1100-1400 kr.

• #6   15. okt 2014 Penge - ja det koster - men er væsentlig billigere at kastrere en hankilling - så køb du sådan en og så ham kastreret og øremærket

Og så er hanner lalleglade hele livet smiley

• #8   15. okt 2014 Ja du bør som du kan høre neutralisere så hurtigt som muligt, og helst før den er 5 mdr, så undgår du alle køns relaterede problemer ved begge køn.

Drenge er billigst, at få fikset, og nogen mener også de er mere kælne, jeg har så kun haft en pige og 5 drenge, ikke på en gang smiley

Men når du nu vil have indekat vil jeg foreslå dig, hvis du har økonomi til det, at få 2 på en gang, de vil få så meget glæde af hinanden, og de vil ikke glemme, at kæle med dig smiley men bruge hinanden til underholdning også når du ikke er hjemme.

Køb/find dine killinger et sted hvor de har haft det godt, og du kan mærke de har været meget i hænder, og skal det ikke være en rasekat ( de sælges tit med alt ordnet) så tag på internatet, de har masser af katte og killinger som behøver et nyt hjem, og du får dem i færdig pakke, altså vaccineret og neutraliseret til omkring en tusse, husk de skal have været inde hele livet for, at blive gode indekatte.

• #10   15. okt 2014 Ja
    når man er katteejer forpligter man sig til at egen kat ikke bidrager med overflødige killinger . smiley

Har lige læst at diverse organisationer der har med katte at gøre håber på et tilskud fra det offentlige ( vores skattepenge, og jeg betaler gerne ) pga alt alt for mange katte, der går for lud og koldt vand.

• #11   15. okt 2014 Mange har allerede skrevet ja..

Og det vil jeg så også gøre, ja alle katte hun eller han bør altid neutraliseres hvis de ikke skal bruges i avl.. Hvorfor??

Jo ser du, nu er det en hunkat du spørger på så her er hvorfor du bør sterilisere hunkatten:
    1. En hunkat er forfærdelig at leve sammen med når hun er i løbetid, både for dig og katten men da i hvert fald også for dine naboer, hun skriger på alle tider af døgnet, hun bliver sandsynligvis også urenlig under løbetid da hun vil markere sig, hun taber sig fordi hun er stresset og det eneste hun har i hovedet er hankatte, jeg havde en hunkat engang som lød som et barn der græder under løbetiden hun skreg så højt at hun kunne høres inde i huset trods lukkede døre og vinduer og hun var ude midt i haven smiley
    Og løbetid foregår ca hver 20. dag og har en varighed af 5-10 dage..

2. Hvis du er rigtig uheldig så får hun cyster på æggestokkene og de forstyrre hendes hormonbalance og kan være grund til at en hunkat går i konstant løbetid fordi hun ikke bliver parret..

3. Hvis du er rigtig uheldig så får hun livmoderbetændelse, hvilket er rigtig smertefuldt for hunkatten og også livstruende, det kan blive en meget dyr fornøjelse, for er du rigtig uheldig så sker det en lørdag aften, så er det operation til dyr takst, for det er ikke noget der kan vente for så dør katten smiley

4. Og du skriver du syntes det er en dyr udgift, ja ingen har vel lovet dig at det er billigt at anskaffe sig et dyr smiley hvis du havde skrevet hvor du bor så ville det være nemmere at anbefale dig nogle steder hvor der var bedre priser.
    Jeg ved Inges Kattehjem i Glostrup i øjeblikket har tilbud på sterilisering og øremærkning i en pakke til 995 kr.

Men ellers har du jo muligheden for at købe en fuldt fixet killing på et af landets mange internater, der koster en killing med hele pakken mellem 900 og 1200 kr afhængigt af internat og landsdel, og så skal du ikke tænke på nogen dyrlægeregninger før katten skal revaccineres eller bliver syg..

• #12   15. okt 2014 Ja, klart hun skal neutraliseres smiley
    Og så vil jeg altså også foreslå dig at få to killinger på samme tid, i stedet for en. De får så stor glæde af hinanden og du vil ikke have dårlig samvittighed når du er væk hjemmefra. Det kan langt bedre betale sig med to katte, og der er ikke mere arbejde i at have to! smiley

• #13   15. okt 2014 Klart en god ide. (: Min den ene begyndte at strinte og kom i løbetid hele tiden, hun var et helvede. Og hunkatte kan også strinte, det er ikke kun hankatte.

• #14   15. okt 2014 Jeg ville gøre det.. Da jeg flyttede hjemmefra havde jeg en hunkat og hun blev ikke steriliseret og nøøøj hun var i konstant løbetid, det var ulideligt.. Det stoppede da hun blev steriliseret

• #15   15. okt 2014 Helt klart vil jeg også sige ja. Vi har haft en fertil indekat og det er simpelthen forfærdelig at høre på, og det ender med at hun kommer nærmest konstant i løbetid. Vores havde også tendens til urenlighed når hun var i løb. Nu har vi en på 4 år som er steriliseret, og udover at hun ikke kan få killinger, så er jeg rigtig glad for at jeg ikke skal bekymre mig om cyster og livmoderbetændelse. Hun fik fjernet det hele. Nu har vi en killing på knap 5 måneder, som også skal steriliseres

• #16   15. okt 2014 jeg havde en ældre hunkat som i mange år havde fået p-piller - ikke af os, vi overtog hende i et køb af et hus. hun endte med at få livmoderbetændelse. Pris ca 5000 kr
    og så fik hun senere en knude i en mælkekirtel: pris 3000 kr

for de penge kunne vi havde fået hende ordnet mange gange - vi fik hende dog først da hun var 8 år

og tror mig. du vil ikke bo sammen med en hunkat i løb ret mange gange. og desuden er det også hammer synd for katten når du har valgt en indekat

Men noget helt andet. Køb katten på et internat - et ordenligt - for så er katten ordnet, eller bliver det gratis - jeg ved at kv har et sådan system. så giver man 1000 kr for en kat, og så er den testet, vac, øremærket, neu, loppe/ormekur mm

det koster altså penge at have en kat - en tøjkat er dog billigere. ja det kan godt være at man får en gratis killing, men den kommer til at koste mange penge efterhånden.

• #17   16. okt 2014 Fornemmer du er nevøs for lugt. "Kastrat-tis" lugter ikke, hvis man har en god bakkehygiejne.
    Men hvis lugt anses for at være en stor gene, så skal du være forberedt på at kattelort lugter (der er stor forskel fra kat til kat). Men enhver kat kan få dårlig mave, og så stinker det altså.

Lidt resultater fra google om neutralisering:

http://www.inges-kattehjem.dk/neutralisering

(link fjernet)

(link fjernet)

http://vestjyske-dyrlaeger.dk/smadyrsklinik/neutralisation-af-kat/

(link fjernet)

http://www.randersdyrehospital.dk/undersoegelse-og-behandling/neutralisering.html

Kommentér på:
sterilisering - er der nødvendigt?

Annonce