{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.827 visninger | Oprettet:

Amanda B
Amanda B
Katte: 1 Emner: 2 Svar: 9

Hjælp? ..urenlighed, varme ører og bleg næse? {{forumTopicSubject}}

Hej alle smiley
Jeg ved ikke om jeg er lidt "hønemor" men jeg er ved at være lidt bekymret for min elskede kat.
Han er ca. 3 år og kastreret, og opfører sig normalt.

Men i løbet af de sidste par måneder har jeg lagt mærke til hans næse nogle gange bliver meget bleg (den er normalt meget pink), og nogle gange er hans ører varme..
Han er også begyndt at afføre forskellige steder (for tiden går det mest udover min dyne eller bløde plaider jeg har liggene) smiley
bleg næse sker ikke så ofte mere, men urenlighed og varme øre sker dagligt.

Da hans adfærd ikke har ændret sig (han sover, leger, spiser og drikker som han plejer) ved jeg ikke om jeg skal tage ham til dyrelægen og få ham tjekket?
Det kan ikke være lopper eller orm da han får loppe/ormekur som han skal + han er indekat.

Jeg har ingen indkomst pt. (jeg har skæv ryg så kan ikke arbejde, så ligger nu og snakker med kommunen om de kan hjælpe med kontanthjælp, det tager jo sin tid..) så derfor ville jeg høre om i mener det er værd at låne penge til at få ham tjekket selvom han virker til at have det godt?
Eller sidder der måske en derude der har en ide om hvad det kan være?

Det skal også lige siges jeg har læst op omkring urenlighed hos katte og er igang med at forsøge at "potte træne" ham igen og han får også snart en ekstra bakke med noget andet grus.
Jeg har også læst om det kan være stress hvilket jeg ikke synes det lyder som.

På forhånd tak for hjælp og svar
-Amanda og Charlie smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hjælp? ..urenlighed, varme ører og bleg næse?
  • #1   7. okt 2014 Det kan være tegn på en urinvejs infektion, jeg vil anbefale dig en tur til dyrlægen med ham smiley

• #2   7. okt 2014 Hmm den er lidt svær, for varme øre er jo ikke unormalt, det har mine også fra tid til anden, katten sveder jo også på den måde, bleg næse er som regel når katten sover eller er i ro, så bliver den pink når den er aktiv igen sådan sveder katten..

Til at starte med så ville jeg nok hvis jeg var dig tage kattens temperatur, den bør ligge mellem 37,5 og 38,5 hvis den er højere end det så skal du søge dyrlæge..

Det med urenligheden kan jo være et væld af ting, forstår jeg ret i at det kun er afføring der sker andre steder end i kattebakken og han stadig kun tisser i kattebakken???

Jeg tænker lidt at han måske ikke vil skide i samme bakke som han tisser, hvis alt andet ellers er normalt så ville jeg starte med en ekstra bakke, og så sørge for at der ikke ligger dyner og tæpper som han kan besørge i (altså fjerne tæpper og lukke døren til soveværelset når du ikke der derinde)..
    Er der et mønster i når han er urenlig, har det noget med din sindsstemning at gøre?? Har der været meget uro i hjemmet når han gør det - utryghed?? Er kattebakken fyldt/ brugt når han gør det?? Ja det gælder lidt om at finde et mønster eller en mulig årsag, jeg tænker ikke umiddelbart urinvejssygdom hvis ikke han også tisser forskellige steder..

Men stadig har han feber så skal han tjekkes af en dyrlæge..

• Amanda B
    Amanda B Tilmeldt:
    okt 2014

#3   7. okt 2014 Han tisser som han plejer på bakken, jeg har haft ham siden han blev født og der har aldrig været problemer med det.
    Det begyndte først da han så boede med min mor i ca. 1-2 år (jeg boede der også men var altid på mit værelse så det kan også have været separations angst tænker jeg)
    Der var en kort periode hvor de alle havde lidt dårlig mave og var stressede, og hun havde tendens til at blive lidt sur når de sked på gulvet, selvom jeg sagde at de så ville forbinde vreden med kattebakken tror jeg ikke hun stoppede (jeg var der som sagt ikke så meget), jeg tænker det måske er det der har startet det så det simpelthen er blevet en dårlig vane for ham nu?

Han får en ekstra bakke i dag med noget andet grus hvis det også kan være det han er utilfreds med.
    Tæpper fjerner jeg når jeg ikke kan holde øje med dem, der er ingen dør til soveværelset så der kan ikke lukkes af smiley
    Der er intet mønster i det synes jeg, andet end indtil videre har det været to gange på et tæppe i min sofa, og resten af gangene på min dyne i sengen smiley
    Det kan ikke være uro, da jeg selv er en meget rolig person og han er her alene med mig (min mor kommer engang imellem op og snakker lidt det er det)
    Jeg er også meget hjemme pga. jeg jo har skæv ryg så befinder mig meget liggende eller siddene hjemme, så tror heller ikke det kan være separations angst mere.
    Jeg sørger altid for hans kattebakke er pæn og ren, jeg bruger pt. krystal grus men han tisser jo kun så der er ikke meget vedligeholdelse der, udoer den bliver skiftet når jeg kan se den trænger.

Det kan godt være jeg lyder dum men hvordan kan det være urinvejssygdom når han tisser dagligt på bakken uden problemer? smiley

• #4   7. okt 2014 Det kan det nu nemt være, det hænger lidt sammen, jeg har en kat der som 3 årig fik krystaller i urinen og hun var på intet tidspunkt urenlig, hun tissede i kattebakken og sked også i den, men uden at jeg lagde særligt mærke til det (så det først bagefter) så begyndte hun at holde på sin afføring en ekstra dag, så i en lille uge sked hun kun hver anden dag, så til sidst så blev hun så dårlig at hun ikke tissede heller og lå sløv hen fordi hun havde det skidt, først der opdagede jeg hun var syg og behøvede dyrlæge, jeg har aldrig før i mit liv haft en kat der havde en urinvejssygdom og da hun ikke blev urenlig så tænkte jeg ikke at det kunne være derfor, men det var det og nu er jeg super opmærksom på hende, fordi hun ikke udviser de klassiske tegn på sygdom, det er små ændringer hun laver, sådan reagere katte forskelligt..

Men tag nu temperaturen på katten for den vil fortælle dig en hel del..

• Amanda B
    Amanda B Tilmeldt:
    okt 2014

#5   7. okt 2014 Jeg har ingen måde at kunne tage temperaturen på ham smiley
    Men tager ham til dyrlæge så snart pengene er til det, for en sikkerheds skyld smiley
    Regner med jeg låner nogle penge af min mor til det, ellers har jeg nogle penge sat til siden til møbler, Charlie > møbler

Det har jo som sagt stået på længe og er slet ikke blevet værre synes jeg

• Amanda B
    Amanda B Tilmeldt:
    okt 2014

#6   7. okt 2014 Jeg har lige googlet lidt mere og tror altså virkelig ikke det kan være urinvejssygdom da symptomerne er:
    har små, hyppige vandladninger eller forsøg herpå ("urenlig"), hvor det normalt ikke sker.
    ligner én, der har forstoppelse, dvs. med krummet ryg, for- og bagben mere lodrette, hovedet nedad, skriger eventuelt og/eller har meget spændte muskler.
    soignerer sig meget hyppigt, især omkring urinrørsåbningen.
    er rastløs og gemmer sig måske.
    bliver meget depressiv, mister appetitten, kaster op og virker meget mat og sløv.
    har blod i urinen. Dette forekommer dog ikke altid.

Han tisser 1-2 gange om dagen og ser helt normal ud når han gør det og der foregår altid på bakken, kan slet ikke se nogen sammenhæng med noget af det og charlie, men jo jeg får ham selvfølgelig undersøgt alligevel for en sikkerheds skyld smiley

• #7   7. okt 2014 Der er heller ikke nogen der siger det er urinvejene, men blot at det er en mulighed, sådan som du beskriver tror jeg heller ikke på urinvejene, men der kan være mange andre grunde, derfor en god ide at få taget temperaturen..

Og det er altså ikke så svært igen, gør det når katten ligger og slapper af alligevel, og sørg for at du har fat i katten så den ikke kan gå væk, nej det er ikke rart for katten, men det gør nu heller ikke ondt på den..

Men måske er det blot en ekstra kattebakke der gør forskellen, prøv det først, du behøver sådan set ikke nødvendigvis at købe en kattebakke, jeg selv har blot købt en vaskebalje altså sådan en stor en til vasketøj til 40 kr i Lidl mener jeg det var, andre bruger en bedroller og tager hjulene af, de fås også til billige penge i Jysk, så det behøver ikke koste en herregår, katten er ligeglad smiley

Og så vil jeg lige nævne at der en del katte der ikke bryder sig om at grave i de der krystaller og derfor ikke vil pølle i dem, måske det kan være årsagen og så er det jo som du nævner en god ide også at prøve med noget andet grus smiley

• Janne.*
    Janne.* Hjælpe-administrator

Følger: 17 Følgere: 152 Katte: 6 Emner: 164 Svar: 3.369
    #8   7. okt 2014 Søde Heidi...Kattens temperatur ligger mellem 38-39 hehe Lige for at få det på plads. smiley smiley

• Amanda B
    Amanda B Tilmeldt:
    okt 2014

#9   7. okt 2014 Det jeg mente med jeg ikke har mulighed for det er jeg simpelthen ikke har et termometer haha..

Jeg har nogle ekstra kattebakker liggende i garagen (min mor har været avler) så det bliver ikke noget problem smiley

Det er bare underligt hvis det skulle være pga. gruset da han har haft krystal grus hele hans liv haha, men det er et forsøg værd smiley

• #10   7. okt 2014 Sorry Janne der huskede jeg forkert, godt der er nogen der kan sætte mig på plads smiley :P smiley :P

Tak for rettelsen Janne smiley :D smiley

• #11   7. okt 2014 Amanda du drømmer ikke om hvilke særheder katte kan få des ældre de bliver, min Tøsen har i en alder af 7 år fået den ide at hun ikke vil dele kattebakke med andre, hun vil have sin egen kattebakke og den skal stå for sig selv, det har aldrig før været et problem for dem at dele, men inden for det sidste lille års tid så har hun fået den ide smiley

Jeg kan jo heller ikke sige om det er krystallerne, men tænker blot at det er et forsøg, du kan jo evt fylde den nye kattebakke op med krystaller i halvdelen og noget andet grus i den anden halvdel, og så se hvilken ende han vil bruge, så kan du jo se om det er gruset/ krystallerne der er problemet eller det er noget helt andet..

Din situation er jo lidt en gætte konkurrence fordi katten blot har fået den ide at besørge andre steder end han bør, så man må jo bruge udelukkelses metoden smiley

• #12   7. okt 2014 Hvis du ikke kan lukke din dør til din seng, så læg et voksdug over sengen, det kan hindre at han besørger der smiley

• Amanda B
    Amanda B Tilmeldt:
    okt 2014

#13   7. okt 2014 Super god ide med den voksdug der! Må jeg få købt smiley

• #14   7. okt 2014 jeg ville prøve en feliway, for tit er det noget som for katten er eller har været stressende som gør at de bruge gulvet fremfor bakken

men prøv i første omgang en ekstra bakke

• Janne.*
    Janne.* Hjælpe-administrator

Følger: 17 Følgere: 152 Katte: 6 Emner: 164 Svar: 3.369
    #15   7. okt 2014 Kunne da ikke drømme om at sætte dig på plads Heidi smiley smiley

Nææ Det var fordi jeg ville have flere "svar" på min tæller, nogen siger jo det vil tage mig10 år før jeg når op på de 10.000, med den sneglefart... Jeg skal komme efter dem smiley smiley smiley

• #16   7. okt 2014 smiley :D smiley :D smiley :D Janne smiley :D smiley Ja jeg kan godt se så har du jo travlt smiley :D smiley

Dejligt med et godt grin på sådan en kedelig tirsdag smiley smiley

• Amanda B
    Amanda B Tilmeldt:
    okt 2014

#17   7. okt 2014 Ja jeg har også overvejet feliway smiley Eller noget mad fra royal canin der hedder calm

• Amanda B
    Amanda B Tilmeldt:
    okt 2014

#18   7. okt 2014 Så er der blevet skidt på min seng imens jeg var nedenunder og lave mad /:
    Selvom han har fået en ekstra bakke med noget nyt grus..
    Iiih det er en hjernevrider

• #19   7. okt 2014 smiley Man må godt tænke møg kat i sådan et tilfælde smiley :D smiley

Ja så er det jo et spørgsmål hvorfor, om det nu er blevet en dårlig vane eller det handler om dominans, eller hvad pokker der er grunden.. smiley

• Amanda B
    Amanda B Tilmeldt:
    okt 2014

#20   7. okt 2014 Ja!
    Det kan være det er en blanding af det hele.. smiley

Kommentér på:
Hjælp? ..urenlighed, varme ører og bleg næse?

Annonce