HJÆLP! Gravid kattemis {{forumTopicSubject}}
Hej katteelskere
Jeg er ny her, og har et par spørgsmål om andres erfaringer med gravide katte! Håber der er nogle som kan hjælpe!!
Jeg står i den situation at jeg er 99,9% sikker på at jeg har en gravid kat (Frida), hun skal til tjek hos dyrlægen i dag, men har alligevel et par spørgsmål..
Vi har en anden hun kat, som er et år yngre (Mischa), og de er meget efter hinanden nu her efter Frida er blevet gravid. Er dette normalt, tænker at den lille kat kan 'lugte' at Frida er gravid?
Når nu de små missere kommer til verden vil vi selfølgelig gøre alt for at Frida er tryg og er alene med hendes killinger, men Mischa skal jo også se killingerne på et tidspunkt, hvordan reagerer andre katte i hjemmet på at der er kommet killinger som ikke er deres egne? Vil hun frastøde dem/frida inkl.? eller hvad er sandsynligheden for at hun vil lege med dem, og trives selvom der er kommet et kuld killinger?
Ved godt at mine spørgsmål er lidt rodede at læse, men håber i forstår hvad jeg mener, og kan svare mig!
TAK!
Mvh Julie
aug 2014
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 20
jan 2012
Følger: 9 Følgere: 110 Katte: 3 Emner: 132 Svar: 11.512
Mit råd ville være at du fik begge hunkatte steriliseret for at genopbygge harmonien i husstanden..
Mht hvordan Frida og Mischa vil være overfor hinanden og killingerne når de kommer, kan være lidt svært at vide, men et er sikkert at Frida vil være en sur mokke overfor Mischa i hvert fald indtil killingerne er 6-8 uger, så vil hun måske slappe lidt af, hvordan Mischa vil reagere er svært at forudsige, måske vil hun syntes de er super farlige, måske vil hun syntes de er interessante på afstand, måske vil hun syntes de er sjove og lege, men det tvivler jeg lidt på..
jan 2012
aug 2014
Hvis vi tager den beslutning om at få killingerne, hvor lang tid skal der gå før Mischa kan møde dem? er det bare naturens gang eller skal vi holde døren lukket?
aug 2014
aug 2014
okt 2007
Følger: 7 Følgere: 60 Katte: 1 Emner: 144 Svar: 4.146
Følger: 17 Følgere: 152 Katte: 6 Emner: 164 Svar: 3.366
Missemor får først moderfølelsen NÅR hun har født og ikke imens de er i maven.
aug 2014
Men jeg forstår ikke hvorfor alle er så huk på at hun skal have dem fjernet? Er ret nysgerrig vil ikke skabe sure miner eller noget, blot høre hvad i har at sige.
okt 2007
Det er fordi der sidder over en halv million hjemløse katte og killinger og kukkelurer ude på landets mange internatet, fordi folk enten ikke har kunnet komme af med dem, eller folk har opgivet dem og dumpet dem et tilfældigt sted (hvor de heldigvis er blevet fundet)... Og derfor har mange den holdning (jeg selv inklusive) at det er lidt egoistisk (ikke tag det personligt) at sætte flere killinger i verden, når så mange allerede mangler et nyt hjem..
aug 2014
aug 2014
aug 2014
jan 2012
Der er så mange killinger til salg nu, og det er nærmest umuligt at få dem afsat, og hvor har jeg hørt den der mage gange med at der er familie og venner der gerne vil have en, og når så dagen kommer hvor killingerne skal flytte, så er venner og familie slet ikke interesserede mere, så er der det ene og det andet der kommer i vejen og undskyldningerne er mange, så står du der med 3-8 killinger og dine 2 voksne, har du økonomi og ikke mindst plads til 10 katte???
Hvis dine venner og familie gerne vil have kat, så har min søster 6 smukke killinger klar til at flytte hjemmefra nu, ingen har henvendt sig på hendes dejlinger, og de har været til salg siden de var 6 uger, om hun får afsat dem ved ingen, men så må hun (har hun selv besluttet) bekoste de omkring 4000 kr det vil koste at få neutraliseret hele bundet..
jul 2014
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 22 Svar: 100
Kan han se hvor langt katten er i graviditeten
aug 2014
jul 2014
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 22 Svar: 100
Bliver katten scannet ? Og ved man på forhånd hvor mange killinger den skal have ?
Jeg ville finde en anden dyrlæge, som godt vil fjerne killingerne og steriliseret hende.
Inges kattehjem fjernede fosterne frra mine 2 katte,som var lige op over de skulle føde, som jeg skrev om og de ved jo hvad de har med at gøre og at det er det bedste og det ikke skader hverken missemor eller fosterne.
Bare et godt råd, jeg turde bare ikke tage sådan en chancen.
aug 2014
Hun skal selfølgelig lige komme sig efter fødslen før at hun skal steriliseres, hvis det ender med det.
okt 2013
Følger: 3 Følgere: 5 Katte: 1 Emner: 18 Svar: 195
Jeg synes det er et godt indlæg, med gode spørgsmål - som jeg desværre ikke har noget bud på.
Jeg er heller ikke helt afklaret med om jeg synes alm abort er en løsning ( når katten vel at mærke ikke er to uger fra fødslen) eller om jeg også er tilhænger af muligheden for at få kattemor steriliseret og i samme omgang få fjernet killingerne der derefter aflives.
Men.. Jeg ved det er en stor mundfuld med et kuld killinger. Og det kan blive udfordrende med den anden kat og hendes reaktion.
Og uden at kende dig, din familie eller venner - og uden at du på nogen måde må føle at jeg tror jeg kender jer - så kan jeg ikke lade være med at tænke, at hvis din familie og venner nu virkeligt gerne ville have en kat(tekilling), så havde de vel forlængst hentet en af de mange der sidder på internat. Så en ting er hvad der bliver sagt i samtalerne før katten er bekræftet gravid, noget andet er om de rent faktisk også henter en killing hos dig, installerer kradse-klatre miljø, kattebakke, tager stilling til fodring, får neutraliseret katten og har tænkt over om deres skal være inde eller ude-indekat og hvad der skal ske med den når de skal på sommerferie næste år og hvad hvis den bliver syg etc.
Grunden til jeg nævner det er, at jeg havde en veninde engang der havde en kat. Og det smuttede med deres brug af p-piller til katten. Og venner (ikke mig selv og min familie for vi havde katte i forvejen) og familie og det hele sagde at de da gerne ville have en killing.
8 killinger blev det til og hvis min veninde og hendes familie troede de havde noget at se til i de første 12 uger så troede de om da de fandt ud af at alle faktisk havde ombestemt sig i løbet af de tolv uger killingerne havde levet. De så jo hvad det krævede og ingen af dem ville rent faktisk have en kat (hvis det var tilfældet havde de vel allerede kat). Og så stod familien der med alle deres killinger og det blev faktisk en halvdyr omgang da 8 killinger + mormis skulle neutraliseres, for at undgå yderligere.
Så ja.. Jeg siger vel bare at ideen om en killing nok godt kan være lokkende end selve realiteten
Bare hav det med i baghovedet
Og så god fornøjelse og pøj pøj med familieforøgelsen
aug 2014
aug 2014
maj 2007
Følger: 24 Følgere: 40 Katte: 10 Emner: 141 Svar: 7.121
Jo støre de bliver, jo større arbejde giver det, og når de er omkring de 12 uger er man nærmest glad for at skulle af med dem *g*
De kan glemme at skulle på bakken, fordi de lejer, hvilket vil sige tis osv over det hele
Mad over det meste af "foderpladsen"
Ødelagt legetøj (og jo de ødelægger ting, de har sylespidse "mælketænder"
Ødelagt tøj, ting (de er ret ligeglad med om du er glad for det eller ej ;)), gardiner og møbler og måske også gulv.
Du skal finde hjem til alle killingerne, også hvis det er et stort kuld.
Du kæmper mod en masse andre der har fået "ups" killinger plus internaterne er fyldt op, så du kan ikke regne med at de kan have dem.
Selv hvis du giver dem væk gratis kan det tage tid at finde købere.
Foder og grus skal der bruges mere af, og ens ting skal måske erstattes.
Du skal måske også bruge penge til dyrlæge, til ormekur, evt. loppekur, måske vaccine, (eller hvis du vil hele pakken så også neutralisering og/eller øremærke og/eller chip)
Det nemmeste og billigste er helt klart at få mormis neutraliseret nu, og lad dyrelægen tage sig af de ufødte fostre
jun 2010
Følger: 2 Følgere: 1 Katte: 2 Emner: 6 Svar: 229
maj 2007
Følger: 24 Følgere: 40 Katte: 10 Emner: 141 Svar: 7.121
Hvis jeg selv stod i situationen ville jeg neutralisere.. Jeg har kun taget fødte killinger ind.
dec 2012
Følger: 1 Svar: 19
Jeg så lige dit indlæg og har lige siddet og kigget alle svarene. Jeg synes helt afgjort, at du selv skal tage beslutningerne, men jeg har haft kat i mange år og har også haft killinger, som er født af mine egne katte, så jeg vil bare gerne give dig et par råd med på vejen ud fra egne erfaringer.
Du kan godt vælge at få steriliseret begge katte nu, og dermed at få fjernet fostrene. Men min dyrlæge tilråder heller ikke at få fjernet fostre 14 dage før en fødsel, og personligt ville jeg heller ikke gøre det. Til gengæld ville jeg overveje meget nøje, hvor mange killinger jeg i givet fald selv ville kunne beholde, når hun har født, f.eks én eller to, og så få de øvrige aflivet lige med det samme. Du kan lige så godt se i øjnene, at bare efter en uge, så knytter du dig til de små væsener, og endnu værre, der er ingen andre mennesker, som er gode nok til dine killinger. Missemor har det fint med én eller to killinger, og det er slet ikke så slemt at have killinger, som at have hundehvalpe. Missemødre er sindsygt dygtige til selv at passe dem, og de kan faktisk gå på en kattebakke næsten før de overhovedet kan kravle op over kanten til den, for det lærer missemor dem. Så en meget fladbakket tissekasse fra de er ca. 4 uger gamle (hæng mig ikke lige op på det, jeg kan ikke huske alderen så nøje, for det er snart længe siden).
Og ja, der er mange andre katte, der også trænger til et hjem, men ville du hente én af dem, hvis din kat ikke skulle have killinger?
Så jeg synes du skal overveje, om du kan beholde nogen selv, og hvis ja, hvor mange. Resten aflives. Hvis nej, enten abort, eller alle aflives.
En hunkat kan sagtens steriliseres meget kort tid efter fødslen, og du skal være opmærksom på at hun kan komme i løbetid igen allerede 14 dage efter en fødsel. Så hvis du gerne vil vente lidt, så skal hun i hvert fald have p-piller indtil hun skal steriliseres.
Mht at de to hunkatte, du har nu, ikke rigtigt kan enes, kan hænge sammen med, at hende, der skal føde, markerer territorie for at sikre at hun har kontrol over tingene, når hun føder, så hendes killinger er i sikkerhed. Man kan ikke vide, hvad der sker, men det kan også sagtens udvikle sig til at hun i sidste ende lader den anden kat være barnepige for sine killinger. Men i starten vil hun nok hvæse ad hende for at holde hende væk fra sine killinger.
Og jeg tænker at katte sagtens kan have det på lidt den samme måde som mennesker, at de ikke får det ret godt med en sen abort, hvilket de jo desværre ikke er i stand til at fortælle os, men det er kun min egen fornemmelse og mit indtryk af hvorfor dyrlægen heller ikke tilråder en sen abort.
Men du skal ikke nødvendigvis bekymre dig så meget om dine to hunkattes indbyrdes forhold, for det vil temmelig sikkert falde fint i hak igen, hvis de før har haft et godt forhold.
Det vigtige er at du gør dig helt klart, hvad du vil med killingerne, og hvor mange du evt. selv kan klare. For det er svært at komme af med dem. Så råd nummer ét er at du straks efter fødslen får aflivet dem du ikke selv ville kunne beholde - såfremt du vælger at lade hende føde.
Håber du kan bruge noget af det.
Mange venlige hilsner
Jutta
dec 2008
Følger: 2 Katte: 1 Svar: 4
Jeg har læst dit spørgsmål og ca. haldelen af de svar du har fået.
Dét med at du skal slynge de nyfødte killinger, lyder så drabelig. Hvis en killing har besvær med at trække vejret, så læg den i din håndflade med ryggen nedad og hovedet bagover bøjet. Læg den anden hånd over killingen som en dyne og hold hovedet på plads med to dækkende fingre. Dernæst kan du "slynge" killingen ved at bevæge armene i en lige vinkel op og ned. Ikke for kraftig, for ellers begynder den at bløde ud af næse og mund. To - tre bevægelser er gerne nok, så slim i luftvejene kan løsne og blive slynget ud. Event. gentag hvis nødvendigt.
Der ud over synes jeg det sidste indlæg var rigtig godt til dig fra 'Jutta'. Følg det, så går du ikke helt forkert af situationen.
Jeg har selv et lille úheld liggende med min huskat. Valgte at hun fik lov til at beholde to, så de to killinger kan have glæde af hinanden. De er så dejlige nu, og ja, man bliver rigtig glad for sådan nogle små kræ. For øvrigt kan de allerede gå i tissebakken fra 4 ugers alderen - også i en bakke med høj kant, som moderkatten bruger.
Held og lykke med din kommende fødsel.
aug 2012
Følger: 1 Katte: 2 Emner: 53 Svar: 629
aug 2014
okt 2013
Dejligt at alt faktisk har ordnet sig selv for jer, uden i behøvede træffe en beslutning. Især når det så passer så perfekt med den ene killing!
Hav en skøn dag - og tak for update!
aug 2014
dec 2012
Følger: 1 Svar: 19
aug 2014
jan 2012
Der er jo slet ikke arbejde i det,
Nej det tror da fan... killingen er født i fredags, men vent du bare til den bliver ældre, nu er du jo godt nok så heldig at hun kun har fået en, så du slipper for det hårde arbejde med at holde øje med 5 killinger, og alle dine ting der kan gå i stykker eller skade en lille killing samtidig :D :D :D
Men ud over det så tror jeg set i at hun allerede er nedkommet nu var det bedste valg at lade hende få killingen, og nu er du jo også heldig at der kun var en, så du ikke skal ud og finde 5 nye hjem eller lign..
Tillykke med den lille nye mis, og så håber jeg at kattene vil komme overens igen, men sørg nu for at alle 3 katte bliver neutraliserede når killingen er gammel nok (det er killingen når den er 12 uger eller vejer ca 2 kg) de 2 voksne er jo klar lige så snart killingen kan klare sig selv, altså spise selv, sådan omkring når den er 6-8 uger er det forsvarligt at lade mismor sterilisere, men jeg ville nok vælge at få dem alle ordnet samtidig, og så blot give de 2 voksne hunkatte p-piller indtil da, så du ikke risikere flere killinger, for mismor kan gå i løb igen allerede efter 3-4 uger efter fødsel..
jan 2012
Sååå skønt, men man når også et punkt hvor man ønsker dem hen hvor pebret gror, lige indtil de sætter sig på numsen og kigger bedende på en med hovedet på skrå, så er alt glemt :D :D
Hvem kan feks stå for dette blik???
aug 2014
jan 2012
Du må da sætte et billede op af den nye pelstot
aug 2014
aug 2014
jan 2012
Ved du om det er en dreng eller pige, eller ikke endnu??
aug 2014
okt 2007
Du må lægge et numse billede op, så kan det være vi kan hjælpe
Læg lillefisen på maven og løft op i halen og tag billedet, fra den vinkel er det nemmest at se
maj 2014
Følger: 1 Katte: 1 Emner: 4 Svar: 36
okt 2013
aug 2014
aug 2012
Følger: 15 Følgere: 30 Katte: 2 Emner: 127 Svar: 1.750
HJÆLP! Gravid kattemis