Kat passes ude eller hjemme {{forumTopicSubject}}
Det er første gang jeg har kat, så spørger jer erfarne katteejere herinde til råds.
Vores kat er knap et år gammel og indekat. Hun har før været alene hjemme fra fredag til søndag, hvor der er nogen der er kommet dagligt og været sammen med hende. Hun er en social kat, men har dog ikke hængt over dem der har været her når hun har været alene hjemme, hun hilser og går så, men er glad når vi kommer hjem. Nu skal vi skal på ferie i 13 dage og er i tvivl om hvilken pasningsmåde der er bedst for vores kat.
1) Hun bliver passet hjemme hos en ven hvor hun har sine ting med sig.
2) Hun bliver hjemme i sine vante omgivelser og der kommer en og ser til hende dagligt.
Har hidtil ment at hun skulle passes ude, da jeg synes det var for mange timer hun skulle være alene i for mange dage, men er blevet i tvivl i forhold til hvordan hun ville have det med at flytte miljø for en relativ kort periode, og bange for om hun bliver permanent skør af det, men hun kan vel også blive skør af at være alene så mange timer i 14 dage??Hvad mener I er det bedste scenarie?
okt 2007
Følger: 7 Følgere: 60 Katte: 1 Emner: 144 Svar: 4.146
Katte er vanedyr med meget stort V, så at blive flyttet til nyt sted for at flytte tilbage igen 2 uger senere vil nok være for meget...
Selvfølgelig opstår der nogle gange situationer hvor det kan blive nødvendigt, men så længe det er muligt vil jeg anbefale pasning i hjemmet
maj 2012
Følger: 2 Følgere: 61 Katte: 4 Emner: 73 Svar: 9.105
Men meget kommer an på kattens temperament og hvem som kan passe i eget hjem og hvem som vil tage til din bolig dagligt i 13 dage.
Du skal være tryk så du kan have en god ferie
jan 2012
Følger: 9 Følgere: 110 Katte: 3 Emner: 132 Svar: 11.512
Tænker lidt om ikke det var muligt at din ven flyttede ind i din lejlighed mens du er på ferie, det ville jeg nok mene var bedste senarie..
Men ellers kan jeg både være enig med Lotte og Jette :D :D
Hvis du får en til at komme 1-2 gange om dagen og kigge til katten og lege med den i en times tid eller sådan så er det fint og katten kan nemt klare sig, omvendt, så hvis vennen ikke selv har dyr så ser jeg egentligt ikke et ophold hos denne som meget anderledes end i en pension, men jeg vil mene at det skal være en person som katten kender og er tryg ved..
Jeg kan som sådan ikke se hverken denne ene eller den anden som forkert, så det handler nok nærmere om hvilken du føler dig mest tryg ved, katten skal nok falde til med begge senarier tror jeg..
Men kun såfremt at vennen ikke selv har dyr..
jul 2008
Følger: 57 Følgere: 734 Katte: 12 Emner: 705 Svar: 7.967
ja det er fint hvis man kan få sin kat passet hjemme. her er den tryg og har det som den plejer - bare man husker at katten ikke bør kunne komme ud. vi har hørt flere som fik den oplevelse at deres kat var rendt hjemmefra fordi man valgte at få den passet hjemme og den så samtidigt fik lov til at rende ude og inde.
ja nogle katte kan finde ud af det. Men er det værd at miste sin kat, bare for at finde ud af om ens kat er den slags som bare er ligeglad, eller den slags som vil forsøge at finde sin ejer
jeg ville ikke være tryg ved at folk kun kom 1 eller 2 gange om dagen for at tjekke op på katten. Tænk på hvor hurtigt der kan ske noget. den kan blive syg eller komme til skade. der kan falde noget ned og gå i stykker.
nej så hellere vælge at katten kommer et sted hen hvor man har den under opsyn noget mere af tiden
maj 2007
Følger: 24 Følgere: 40 Katte: 10 Emner: 141 Svar: 7.121
En flytning er stressende
jan 2010
Følger: 13 Følgere: 35 Katte: 4 Emner: 27 Svar: 1.081
aug 2014
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 4
jul 2008
aug 2014
jan 2014
Følger: 1 Følgere: 4 Katte: 2 Emner: 11 Svar: 96
aug 2014
okt 2007
Med mindre det er blevet lavet om siden, billederne her er fra 2009, da jeg var i praktik på en hunde- og kattepension, der sad op imod 3 katte i sådan et bur...
Ikke om jeg ville byde mine egne katte det!
maj 2012
Jeg ville nu tage mod din vens tilbud
dec 2006
Følgere: 102 Katte: 2 Emner: 68 Svar: 9.958
Hvis katten i forvejen kan vænnes til at være på besøg hos din ven (også sammen med dig), OG den ven er yderst påpasselig med døre og vinduer, så kan det måske være en god løsning, når det nu er så lang tid.
Jeg ville bare ikke selv turde lade mine katte blive passet væk hjemmefra, fordi min værste skræk er at kattene ved et uheld skulle løbe væk et fremmed sted
Synes egentlig, at hvis man ikke har en kattesitter, der mere eller mindre kan flytte ind og bo hos katten, at så er alt over en uges ferie for længe. Men det er en anden snak.
# 15) Ja desværre har du ret. Lotte. Er bange for at det er sådan mange steder (hvem fanden der så holder gang i de gesjæfter )
Jeg kunne se på et foto, at den pension, hvor to hunde for nylig døde af formodet iltmangel også har den type små etage-bure til katte
okt 2007
maj 2012
jan 2014
Følger: 1 Følgere: 4 Katte: 2 Emner: 11 Svar: 96
jul 2008
jeg har selv arbejdet for kv i odense, og vi havde et super godt pensionat - i dag hedder det så bare Min ven katten.
her har alle kattene store bure, fra gulv til loft , og de måler vel 1,5x3 meter
men jeg har da hørt mange skrækhistorier. derfor er det vigtigst at besøge dem
her er lidt billeder fra odense
http://minvenkatten.dk/odense/pension.asp
jan 2010
Følger: 13 Følgere: 35 Katte: 4 Emner: 27 Svar: 1.081
aug 2014
jul 2008
hos min ven katten, er der sat plader imellem hver vol. simpelhen for at kattene ikke skal stresse. Mange især indekatte har jo aldrig mødt en anden kat.
også i forhold til sygdomme er det ikke særlig smart. idet de har fysisk kontakt med net imellem
dec 2006
Følgere: 102 Katte: 2 Emner: 68 Svar: 9.958
Det ville slet ikke gå an at sætte mine to katte sammen i sådan et bur, for Bjarne ville garanteret tænde af over kattene på den anden side - og det ville gå ud over Bruno.
okt 2007
Men synet af fremmede katte på den anden side af tråden, ville få mine til at springe i et gruppeslagsmål... Det ved jeg 100%..
Kat passes ude eller hjemme