{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.096 visninger | Oprettet:

Pernille L
Pernille L
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 19

Vask af Britte der HADER vand! {{forumTopicSubject}}

Hej katteelskende folk
Mine svigerforældre har en dejlig british shorthair, som trænger til noget pleje. Hans ellers lækre blå pels er begyndt at få et brunligt skær og er blevet lidt fedtet. Han trænger virkelig til et bad. Problemet er bar at han HADER vand! De forsøgte at give ham et bad for et par år siden, men han gik i panik og var ikke til at have med at gøre. Er der nogle rare mennesker, der kan give god råd til hvordan jeg skal gribe kattevasken an? Vil gerne give ham den bedst mulige oplevelse (hvis det overhovedet er muligt). Eller er der eventuelt nogle der kender et hunde/kattesalon, hvor de også tilbyder vask af kat? Håber I kan hjælpe, så Magnus kan få sin flotte blå pels sund og velplejet igen.
Mvh. Pernille

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Vask af Britte der HADER vand!
  • #1   8. jul 2014 Jeg plejer bare stille og roligt at vaske mine katte. Og selvom de ikke lige elsker det, så er der ingen panik hos deltagerne. smiley

Alternativt til vand er der jo tørshampoo.

• #2   8. jul 2014 Jeg tænker lidt at for det første så burde det slet ikke være nødvendigt at vaske en kat, for den burde jo selv klare sin pelspleje..

Så hvorfor er det mon at katten har fået så dårlig pels?? Ofte når katte får dårlig pels er det tegn på sygdom eller dårligt foder, så får katten kvalitets foder og er den sundhedstjekket??

Mht vask, så er der heller ikke nogle af mine der er vilde med det, men de få gange det har været nødvendigt, der har jeg blot vasket dem og taget de rifter og den fornærmelse det har kostet smiley katten skal nok blive god igen, og at gøre et bad til en positiv oplevelse for en kat der absolut ikke kan lide vand, tror jeg er en umulighed smiley

• Pernille L
    Pernille L Tilmeldt:
    jul 2014

#3   8. jul 2014 Jeg har efter lang tids kamp fået mine svigerforældre til at skifte til kvalitetsfoder, så det burde også hjælpe. Han er sundhedstjekket og fejler intet andet end overvægt. Han kan ikke vaske sig selv bag i, men ellers klarer han det fint selv. Jeg går ud fra nyt bedre foder samt lakseolie hjælper på lægere sigt, men jeg tror, jeg kaster mig ud i at give ham et stille og roligt bad, og håber jeg kan få lov at bruge shampoo. Så kan vi starte på en frisk! smiley Tak for de hurtige svar. Det sætter jeg virkelig pris på!

• #4   8. jul 2014 Husk at du ikke må bruge shampoo med parfume, det skal enten være særlig shampoo til dyr eller babyshampoo uden parfume.

Giver dine svigerforældre ham dåsemad??? Dåsemad hjælper ofte en del på overvægt da det mætter hurtigere og i længere tid, samtidig så har væsken i maden en god effekt på dårlig pels..
    Det er i øvrigt en god ide hvis katten vil have det at komme ekstra vand ved dåsemaden, så er man sikker på katten får den væske den har behov for..

• Pernille L
    Pernille L Tilmeldt:
    jul 2014

#7   8. jul 2014 Ja jeg har en shampoo beregnet til katte. Han trænger virkelig meget til et bad, men det kunne godt være, at vi skulle prøve at snakke med Ann-Dorrit, for jeg er lige præcis bekymret for at han får en traumatisk oplevelse. Han får dåsemad ved siden af tørkosten, og vi er også begyndt at give ham lakseolie i håb om hans pels bliver lidt mere sund at se på. Det skal lige siges at han har haft et loppeproblem, og jeg ved ikke om det også kan være grunden til mat og misfarvet pels?

• #9   8. jul 2014 Ryger dine svigerforældre meget? (tænkte om det var nikotin i hans pels, for synes da det lyder voldsomt at han er så snavset og fedtet)

• Pernille L
    Pernille L Tilmeldt:
    jul 2014

#10   9. jul 2014 De har forsøgt at skifte foder, og han får nu Royal Canin som tørkost (derudover vådkost), men det har ikke gjort nogen forskel for pelsen endnu. Jeg tvivler på det skyldes årstiden, da farven er kommet over længere tid og desuden plejer de blå britter ikke at have så stort farveskift når årstiden skifter (ihvertfald ikke mig bekendt). Det skal lige siges at den brunligt skær heller ikke er så jævnt men nærmere pletvis fx er poter, hage, hals og bagenden noget mere brunlige end resten af kroppen (som dog heller ikke er den flotte dybe blå mere). Min svigermor ryger, men kun udendørs, så det kan ikke være grunden. Vi undrer os også over hvad det skyldes, men da han ikke umiddelbart fejler noget og vi har prøvet foderskift tænkte vi at han nok bare er møgbeskidt. Hans pels er jo tyk og tæt, så den er svær for ham at holde den ordentlig ren (hans overvægt hjælper jo desværre ikke på det problem). Vi er ret meget i tvivl om vi skal give ham det bad, da vi ikke ønsker at lave "overgreb" på katten, men simpelthen synes det er synd for ham med den pels. Lidt af er dilemma.

• Janne.*
    Janne.* Hjælpe-administrator

Følger: 17 Følgere: 152 Katte: 6 Emner: 164 Svar: 3.366
    #13   9. jul 2014 Min personlige mening er at jeg ikke synes i skal vaske katten, det er der ingen grund til, hvis den ikke har rulle sig i noget møj. Det vil være ret synd for missen, da den fedtede pels og farveskift ikke kommer af den er beskidt, men fordi den
    1 - er overvægtig..
    2 - og det foder den får /har fået.

Katten skal på slankekur, da I ellers ikke vil få dens pels rigtig pæn igen, tykke katte har somregel en grim pels der fedter og skæller og så er det rigtigt synd for katten den ikke kan gøre sig ren forneden og giv den noget tørfoder som ikke er ret meget fedt i af god kvalitet og så helst mere vådfoder end tørfoder hver dag.
    Så vil I efter 2-3 md se en stor forskel både med pelsen og kattens vægtab. Pøj pøj med smuksakken smiley

Ps. lakseolie feder meget, så det ville jeg ikke tilfører. Prøv det andet først til katten har tabt sig lidt og så se hvordan det går. smiley

• Dixie
    Dixie Tilmeldt:
    jun 2014

Følger: 1 Emner: 1 Svar: 103
    #14   9. jul 2014 Det er ikke særlig tit det er nødvendig at vaske mine to.

Men når det en ekstrem sjælden gang er nødvendig, placere jeg dem i hjørnet af brusekabinen, med ansigtet ind i hjørnet. Jeg behøver ikke at holde dem hårdt i nakkeskindet. Derefter hælder jeg lunken vand over dem med et littermål, masere sæbe ind i deres pels, og skyller efter. Jeg får aldrig skrammer af det, selvom dyrene brokker sig over den våde behandling, som de i øvrigt hader.

• Dixie
    Dixie Tilmeldt:
    jun 2014

#16   9. jul 2014 Jeg gætter også på at jeg er heldig men mine katte, for de er godtnok tålmodige med mig, det kan jeg jo se når de endelig skal i bad!

Men jeg kan rendse øre og klippe klør til den store guldmedalje, og det klarer de som en mis. Selv det at gå i seletøj, og blive tørret når de har været ude i regnvejr, eller dyrlægebesøg - går fantastisk let. smiley

• Pernille L
    Pernille L Tilmeldt:
    jul 2014

#17   9. jul 2014 Tusind tak for alle svarene. Jeg tror vi venter med badet og så giver vi foder og hans nye kam en chance, og krydser fingrer for at det virker. Tak for hjælpen til jer alle sammen, jeg sætter pris på den smiley

• Pernille L
    Pernille L Tilmeldt:
    jul 2014

#18   9. jul 2014 Forresten Lea: Med hensyn til aldersmæssigt farveskift, hvornår begyndte din at udvikle den rustrøde farve? smiley

• #19   10. jul 2014 Hvis der virkelig er snavs i pelsen, så måske en hårdtopvredet vaskeklud kunne være til nytte som supplement til frisering ...

I en periode kunne I også forsøge at supplere det almindelige RC med noget Hair&Skin-foder.
    (og evt. lidt dampet laksefilet - det indeholder sunde fedtsyrer, der er godt for det hele - også hud og pels)

• Pernille L
    Pernille L Tilmeldt:
    jul 2014

#22   10. jul 2014 Han er cirka syv år gammel og den ændrede farve er kommet sniffende inden for det sidste halve år. Vi har prøvet med en klud, og selv om den bliver møgbeskidt, ændrer den ikke på "misfarvningerne". Måske er det bare pga alder at selve misfarvningerne er kommet. God ide med damper laks som supplement smiley

• #23   10. jul 2014 Aha, så det er ikke bare misfarvning, men udefrakommende snavs, eftersom kluden bliver møgbeskidt.
    Går han ude et sted hvor han kan tænkes at få det snavs i pelsen?

• Pernille L
    Pernille L Tilmeldt:
    jul 2014

#24   10. jul 2014 Nej han går faktisk kun i haven, når han er ude, og der er umiddelbart ikke noget der kan svine på den måde. Så det burde kunne komme af med en våd klud og tålmodighed eller hvad? smiley

• Janne.*
    Janne.* Hjælpe-administrator

Følger: 17 Følgere: 152 Katte: 6 Emner: 164 Svar: 3.366
    #25   10. jul 2014 De fleste katte ruller sig jo i alt der lugter godt, det er både i sand og jord, så alle ude/inde katte er vel altid lidt beskidt her og der. smiley

• #26   10. jul 2014 Synes det er lidt mærkeligt at han bliver SÅ møget til. Men ok, hvis pelsen er fedtet og dårlig så hænger hvad som helst nok ved....

(Min Bruno er kommet ind med grønne kinder et par gange, så jeg skal vist til at have vasket alger af havelågen smiley ).

• #27   10. jul 2014 Jeg ville heller ikke begynde at vaske sådan en kat. det brunlige skær kan skyldes solen eller foderet, og det vil et bad ikke ændre på.

At han holder sin pels dårligt og ikke kan vaske bagdelen tyder for mig som om at han har problemer med skelettet! Det var præcis samme symptomer med fedtet og træls pels på bagpartiet som fik mig til at tage min 9 årige huskat med til dyrlæge for nogle måneder siden. Hun havde ganske rigtig problemer - både hofteledsdysplasi og slidgigt fik hun konstateret.

Alternativt kan det også være fordi han er så overvægtig at han ikke kan nå?

• Pernille L
    Pernille L Tilmeldt:
    jul 2014

#28   10. jul 2014 Ja altså han har jo svært ved at nå hele kroppen pga sin overvægt, så derfor tænker jeg det er ekstra vigtigt mine svigerforældre reder ham regelmæssigt. Det kunne da godt være vi skulle tage ham til dyrlægen og hører hvad han siger. Bare for en sikkerhedsskyld. Men umiddelbart fejler han ikke andet end overvægten.

• #29   10. jul 2014 Ok, hvad gør I for at han skal tabe sig? Vådfoder plejer at være rigtig godt for dem i sådan en situation, da det mætter mere og længere tid end tørkost smiley Har han været ved en god smådyrsdyrlæge for nylig der har mærket ham igennem med bentøjet, så kan det sagtens "bare" være hans overvægt smiley

Men ja, at de reder ham regelmæssigt med en god kam/karte/børste tror jeg også er vigtigt smiley

• Pernille L
    Pernille L Tilmeldt:
    jul 2014

#31   10. jul 2014 Ja han får vådkost, og han var faktisk til sundhedstjek i vinters, men måske er det meget godt at få tilset ham igen. Med hensyn til at tabe sig, går det langsomt. Bør han kun få vådkost hvis han skal tabe sig. Lige nu får han nemlig også tørkost. Har bare hørt at de har bedst af tørkost. Hvad er jeres erfaringer med det? Måske burde han have et decideret slankefoder (ved jeg man kan få i tørkost i hvert fald, sikkert også i vådkost) smiley

• #32   10. jul 2014 De har bestemt ikke bedst af tørkost. Det er fyldt med kulhydrat og indeholder kun 1/10 af den vædske kattens naturlige diæt gør smiley
    Så jeg ville give ham overvejende vådkost - så længe de fodrer med mærker der er fuldfoder i vådkost smiley

Tørkost der er slankende - tjaeh, i den slags tørkost erstatter de fedtet med kulhydrat. Det får typisk bare katten til at få skæl og træls pels og være mere sulten. Der er dog oftest lidt færre kalorier i, men en bedre løsning er som regel bare at give katten kun lidt eller ingen tørkost, og så masser af vådkost - så føler katten sig ikke så sulten undervejs.
    De kan stadig godt give ham tørkost, men jeg vil foreslå at de lader ham arbejde for det. Giv det i en bold, et aktivtetsbræt eller lign. smiley
    F.eks. sådan et her
    http://www.zooplus.dk/shop/kat/kattelegetoej/aktivitetslegetoej/intelligenslegetoej/182713

Det forhindrer min ældre hunkat i at overspise smiley
    Vådkost kan også gives med lidt ekstra vand på i øvrigt smiley

• Pernille L
    Pernille L Tilmeldt:
    jul 2014

#33   10. jul 2014 Jeg prøver lige at undersøge hvad for noget vådkost de giver ham, og så hiver jeg dem med ned og finder det rigtige. God ide med noget aktivitetshalløj under spisning , så gider han nok ikke spise helt lige så meget. Så må jeg lige få dem til at fjerne de to andre kattes mad, når de alligevel ikke spiser. Så kam i hvertfald ikke få og smugspise af deres smiley

• Dixie
    Dixie Tilmeldt:
    jun 2014

#34   16. jul 2014 Eva K, din sidste bemærkning er ret god, det der med at lade katten arbejde for maden, gør også at dyret rører sig mere, og bruger flere kalorier.

Man kan også have faste fodringstidspunkter, så dyret ikke har fri adgang til mad hele døgnet.

Kommentér på:
Vask af Britte der HADER vand!

Annonce