{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
6.511 visninger | Oprettet:

Kat kan ikke tømme analkirtler selv :S ??? HJÆÆÆLP! {{forumTopicSubject}}

Jeg har været til dr. dyr med katten da han til tider lugter forfærdeligt fra numsen. Har oplevet at han når man kløer ham omkring halen eller kommer til at nusse ham for tæt på numsepartiet så kan der komme noget gult grumset væske ud.

Jeg har snakket med dyrlægen om det og han siger at hans analkirtler ikke er betændte.. men af en eller anden grund kan det være han har svært ved at kontrollere dem.

Han har ikke tynd/tyk mave og alligevel sker det nu og da.

Har overvejet at få fjernet hans analkirtler, men det er et stort indgreb på min misser. Tænkte at man kunne tømme dem selv? Lære det hos dr. dyr måske?

Han virker ikke generet af det, ud over at han lige vasker numsen når det er kommet ud.

Hvad vil i sige at jeg bør gøre? Fjernelse koster 5000+ kr.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kat kan ikke tømme analkirtler selv :S ??? HJÆÆÆLP!
  • #1   10. jun 2014 Så ville jeg hellere tage ham til dr dyr indimellem for at få dem tømt. Ville ikke gøre et sådant stort indgreb uden at det absolut nødvendigt, og vil ikke stå og fedte med det selv. Det plejer at koste et sted mellem 150 og 200.

• #3   10. jun 2014 Er hans afføring blødt i konsistensen? I så fald kan det være grunden til at analkirtlerne stopper til.
    Og så kan du prøve at drysse lidt psylliumskaller i vådfoderet, og blande noget hårbollekontrol-foder i hans vanlige tørfoder. Fiberindholdet vil gøre afføringen mere fast, og så er der chance for at analkirtlerne kan tømmes på naturlig vis.

• #5   12. jun 2014 Ja han er neutraliseret smiley

Hans afføring er ikke tynd, men til tider lidt blød, lidt som en klump nougat.

Han er svær at fodre med noget "specielt" som skulle gøre den hårdere :S Han er dybt kræsen og vil kun have sin tørfoder, som i øvrigt er Hils slankefoder smiley
    http://www.dyrenesbutik.dk/kattefoder/slankefoder-kat/hills-metabolic-feline-4-kg

ud over det får han nu og da en halv vådfoder fra fakta, da han nægter at spise NOGET som helst andet vådfoder.

Men i anbefaler at få ham "klemt" hos dyrlægen nu og da?

• #6   12. jun 2014 Faktavådfoder er ligeså godt som alt muligt andet til at blande psylliumskaller i. smiley
    Bare en knivspids til en start, og øg efterhånden mængden til .... tja måske en kvart teskefuld. Og giv ham det hver dag!

Prøv også alligevel gradvist at blande hårbollekontrolfoder i det sædvanlige Hills. (Kan jo da være han ikke gider sortere alle hårbollekontrollerne fra ;-))

Klemt hos dyrlægen? - jeg aner ikke om det er nødvendigt, men operation ville IKKE komme på tale her, når problemet ikke er værre end det, du beskriver. (Det undrer mig at dyrlægen overhovedet har nævnt det som en mulighed).

Som nævnt synes jeg, du skulle prøve at få nogle fibre i ham, og se om ikke det kan hjælpe.

• #7   12. jun 2014 hvor køber man disse?

• #8   12. jun 2014 Jeg ville vælge at få dem tømt engang imellem..

Hvis det er en mulighed evt. lære at gøre det selv (Jeg har ingen anelse om hvordan en tømning foregår)

• #10   12. jun 2014 de er ikke betændte.. han har bare ikke helt styr på hvornår det der stas skal komme id af numsen. og der stinker som bare fanden smiley

• #11   12. jun 2014 de er ikke betændte.. han har bare ikke helt styr på hvornår det der stas skal komme id af numsen. og der stinker som bare fanden smiley noget må jeg gøre...

• #12   12. jun 2014 # 7) Jeg køber Urtekrams psylliumskaller i Kvickly. Ellers kan man købe HUSK (= psylliumskaller) på apotek eller i Matas.

• #13   13. jun 2014 må katte få dem? :S

• #14   13. jun 2014 Ja, de må. Min Bjarne har gennem de seneste par år fået et drys blandet i sin vådmad hver eneste morgen.
    Jeg startede på det, fordi hans afføring ofte var rigelig blødt i konsistensen smiley . Nu laver han mest flotte præmiepøller smiley .
    Det kan selvfølgelig også være Canikur, som han har fået i perioder hvor han har haft tyndskid, der har bragt maven i balance, men jeg tør slet ikke holde op med at give ham psylliumskaller, da jeg har en fornemmelse af, at det er det, der hjælper.
    Har også hørt om andre katte der har fået mere fast afføring af det.

Hvis din kat skulle få tyndskid, så kan jeg forresten godt anbefale Canikur - synes det virker bedre end zoolac.

• #15   13. jun 2014 Jeg kan forresten se, at Royal Canin Hairball-foder indeholder psylliumskaller. (men det er billigere at købe psylliumskaller, og selv blande det i vådfoder smiley )

• #16   16. jun 2014 hvor meget et et drys?

• #17   17. jun 2014 Bare en knivspids til en start, og øg efterhånden mængden til .... tja måske en kvart teskefuld. Og giv ham det hver dag!

Opdater gerne hvis du bemærker en effekt. smiley

• #18   18. jun 2014 Æv for den lede... katten lagde sig i midten mellem kæresten og jeg i sengen. Så kom der anal væske ud da jeg kløede ham lidt voldsomt på maven smiley pyha hele dynen lugtede!! Købet de der skaller i morgen smiley !! Dr. Dyr vil have 359 kr. For at tømme an anal kirtlerne .. sikke en pris....

• #19   18. jun 2014 Kan man drysse dem på tørfoder?

• #20   18. jun 2014 Det lyder som en dyr dyrlæge... Prøv at kigge rundt hos nogle forskellige. Mener min gamle dyrlæge tog 180...

Du kan jo prøve at drysse det på hans tørfoder, og se hvis de ryger ned, ellers må du improvisere. smiley

• #21   18. jun 2014 Katten tømmer jo åbenbart selv analkirtlerne, så tvivler da på det vil hjælpe at dyrlægen også tømmer dem. Måske katten har "hyperaktive" analkirtler (hvad man så gør ved det smiley ). Eller også får han ikke tømt dem ved afføring, hvilket er at håbe, for så er der da håb om at fibre kan hjælpe på det.

Muligt man kan drysse psylliumskaller på tørfoder, men jeg har en ide om, at det er vigtigt at give væske sammen med dem. Bare én teskefuld rørt op i et glas vand bliver til en tyk masse, så vil være bange for at det kan give forstoppelse hvis det gives uden væske.

Èn gang har jeg oplevet en kat tømme analkirtler, og det var også på dynen. Det er ca. 25 år siden, og jeg kan stadig huske det. Føj, at så lidt kan stinke så meget smiley

• #22   18. jun 2014 jeg var ved at kaste op smiley det var lige ved mavehøjde... fy for den lede

Kommentér på:
Kat kan ikke tømme analkirtler selv :S ??? HJÆÆÆLP!

Annonce