15. feb 2012 Følger: 15 Følgere: 17 Katte: 2 Emner: 55 Svar: 2.031
Gizmo, race og appetit {{forumTopicSubject}}
Det her handler ikke om, at jeg har et behov for at kunne kalde Gizmo for en bestemt race.
Det handler i større grad om, at jeg ønsker at kunne fodre efter hendes behov, for hold nu kæft.. den tøs er ALTID sulten!
De får vådfoder to gange dagligt (2x50 gr.), Gizmo plejer at spise det, Mew levner, hun spiser rigtig meget tørfoder i løbet af en dag. Jeg fodre dem i tørt, med en blanding af 2 slags kornfrit og 2 slags royal canin (som bruges til pelsen). De har adgang til tørfoder hele døgnet.
Jeg skal snart til at købe foder igen, men føler ikke at der er et problem med tørkosten (ud over at jeg ikke skal bruge to slags royal canin, det er en længere historie, hvorfor jeg gør det).
Min plan er at købe en pose sanabelle no grain, applaws og royal canin hair & skin.
De burde være dækket ind.
Hvorfor er hun så hele tiden så skide sulten? Hun er bestemt ikke overvægtig (ved ikke præcis hvad hun vejer, men kan mærke på hende hun ikke er overvægtig).
Hun miawer hver gang jeg står i køkkenet og står henne ved madskålene.. og når hun ser, der ikke kommet noget nyt, spiser hun lidt tørfoder og går igen.
Jeg overvejer om, hun kan have en racetype i sig, der kræver meget mad. For er også bare bange for at give los, hvis det egentlig ikke er fordi hun har behov for det.
Hun er en kat der kan spise meget, det er jeg ikke i tvivl om (En nat fik hun hapset nogle daggamle kyllinger, der lå til optøning. Hun åbnede posen og spise 4 kyllinger).
Så har overvejet om jeg skal give den en skalle for at få gættet hvad racetype hun kan være, så jeg kan tilpasse maden efter det.
Hvad tænker i? Er det foderet den er galt med eller kan det være den race? eller er hun bare en hyggespiser?
Jeg gættede mig først til der var noget perser i hende, grundet den lange pels, men så vidt jeg ved, er perseren meget inaktiv og har ikke stor appetit.
Nu tænker jeg der kunne være noget sibirsk kat i hende.
Jeg har udelukket maine coon, grunden hendes lille krop og har udelukket NFO, da gizmo har vanvittigt store poter og ikke særlig spidst hoved.
Har brug for lidt eksperthjælp her
feb 2012
Følger: 15 Følgere: 17 Katte: 2 Emner: 55 Svar: 2.031
feb 2012
nov 2013
Følger: 14 Følgere: 795 Katte: 20 Emner: 113 Svar: 7.255
feb 2012
nov 2013
feb 2012
Det var faktisk også billederne af duchess, der fik de tanker i mit hoved, at hun kunne have sibirisk i sig. Og efter at have læst en masse om racen, tror jeg mere og mere på det.
Med de store poter, med tufser mellem poterne, det brede ansigt og den virkelig vilde tykke pels
feb 2012
Tja... har aldrig været så glad for det foder til steriliserede katte. Ser ikke rigtig nogen egenskab i foderet, ud over at holde steriliserede katte nede i vægt (som ikke er et problem her ).
feb 2012
Ved heller ikke om hun som sådan SKAL tage på eller må tage på, men det bekymre mig lidt at hun kan spise så meget uden at blive større.
Og så er spørgsmålet om hun kræver meget mad eller der er noget fysisk galt med hende (glemte i mit startoplæg at sige, at jeg tvivler på hun har orm, eftersom hun ikke har været ude i 1,5 år og var om en dyrlæge, inden jeg fik hende igennem interntatet)
feb 2012
Sidst jeg vejede hende, vejede hun 4,4 eller noget i den dur. Tænker hun ligger mellem det er 5 kilo.
Men hun vejer ikke mere end mew (og mew vejer lidt over 5 kilo)
feb 2012
okt 2011
Følger: 11 Følgere: 10 Katte: 6 Emner: 32 Svar: 869
feb 2012
Men det skulle virkelig overraske mig, at hun har orm, for kan slet ikke se, hvor det skulle komme fra.. og især når mew intet har.
og kan heller ikke se noget i deres afføring
okt 2011
Tarzan er udekat, og jeg kan godt se, når han har orm, han får ofte spoleorm eller bændelorm, da han spiser mange mus
feb 2012
okt 2011
Men en gang virkede han lidt tyndere end ham plejede, og æd som besat, uden at tage på. Der havde jeg en pille liggende fra sidst, som jeg gav ham, og efter han fik den, tog han på igen Ved godt jeg måske får nogle baller for, at have givet uden der var konstateret orm.
Nu her har han så spoleorm, og i starten virkede han også tyndere bagpå, som sidst, og dagen efter var der en orm Men dyrlægen ville nok bedre kunne svare, det ville jo være godt, hvis hun blev tjekket for orm eller fik taget blodprøve.
nov 2013
feb 2012
Men anyway, hendes hovedform er alt andet end nfo
feb 2012
Er godt klar over, hvad sterilisered foder indeholder men det giver ingen mening, når det reklameres anderledes.
Grunden til at orm ikke giver nogen mening er, at jeg kender ikke andre der har dyr, ud over en veninde, der også har indekat. Og denne veninde omgås heller ikke med andre der har dyr, samt at den her kat heller ikke har orm (jeg passede den for et måned siden og der var intet at se i afføringen).
Sandsynligheden for at vinden skulle blæse en smittekilde til orm op på mig, for at den hænger fast, jeg kommer hjem og gizmo lige præcis slikker det op... jeg finder det ikke sandsynligt.
desuden virker hun ikke ramt af noget, der minder om orm, hun har ingen symptomer på det, ud over en glubsk appetit
feb 2012
Hun får kun 50 gr. for det er sjældent de spiser op (De småspiser begge enormt meget) og så snart det har ligget i skålen i bare en times tid, så rører de det ikke, men tigger efter nyt.
Tror heller ikke hun synes vådfoder er så super spændende, for er det kyllinger hun får, ved jeg ikke om hun har en stopklods
jun 2006
Følger: 71 Følgere: 71 Katte: 10 Emner: 147 Svar: 6.311
http://www.dyrlaege.dk/leksikon/41-leksikon/119-forhojet-stofskifte-hos-kat-hyperthyreoidisme-
http://www.orionvet.dk/files/animalhealth/Materiale/Hyperthyroidisme_hos_kat.pdf
jul 2008
Følger: 57 Følgere: 734 Katte: 12 Emner: 705 Svar: 7.967
rc har jo også en sterilised appetite controle.
nu er der flere grunde til at bruge sterilised. Mine får det fordi det er det de trives bedst på, og så har jeg en hankat som har haft en del problemer med blærebetændelse, og steriliseden er den eneste som kan holde det væk.
feb 2012
Det kan også være hun bare er glad for at hyggespise og håber på der falder noget lækkert af. Kender ikke hendes fortid, så det kan være hun tidligere har været vant til at der faldt ting ned fra køkkenbordet
feb 2012
Burde vådt/råt ikke mætte MERE end tørkost? altså de spiser mindre vådt/rådt og får samme næringsindhold.
tja, kan være hun bare spiser meget.
jun 2006
feb 2012
eva, kommer jeg vand på, gider de ikke spise det.
jun 2006
Selvom mit indlæg sjovt nok mangler lige nu? Det burde være nr 28? Kan I andre heller ikke se det? Men kan jo da se det har været der, når nu Heidi har svaret på det?
feb 2012
Gizmo, race og appetit