Fortrydelsesret v køb af killing {{forumTopicSubject}}
Jeg er i den situation at jeg har fulgt en killing fra den blev født og den er nu 2 mdr gammel og fik at vide af opdrætter at den ville komme til at se ud som sin mor hvilket er det look jeg går efter, det har så bare vidst sig ikke at være helt rigtigt.. Killingen som er sød og det hele har bare en stor brun plet på næsen som jeg ikke rigtig kan overse.. Kan jeg på trods af at jeg stort set har betale for killingen godt fortryde mit køb og få mine penge tilbage eller er det bare ærgerligt for mig at den ikke lige udviklede sig som opdrætter sagde?!
Jeg ved godt at det er overfladisk og at jeg sikkert vil elske katten alligevel, men nu var jeg blevet lovet en ting og har sat næsen op efter det..
nov 2013
Følger: 14 Følgere: 795 Katte: 20 Emner: 113 Svar: 7.255
Har du betalt depositum eller reservationsgebyr, og har du skrevet under på en kontrakt?
jan 2012
Følger: 9 Følgere: 110 Katte: 3 Emner: 132 Svar: 11.512
Ved at nogle ikke tilbagebetaler reservationsgebyr, men resten burde du kunne få tilbage, afhængigt af hvad kontrakten siger..
maj 2010
Følger: 5 Følgere: 5 Katte: 3 Emner: 68 Svar: 402
Ved ikke helt hvordan jeg løser det her, opdrætter har udelukkende været venlig i mod mig og bryder mig ikke særlig meget om denne situation
nov 2013
maj 2010
maj 2010
maj 2010
jan 2012
Hvad er aftalen med opdrætter??
maj 2010
maj 2010
jan 2012
Men det er min antagelse..
maj 2010
Dyre lærepenge kan man jo altid få.. Men mange tak for alt din tid
maj 2010
Mor
jan 2012
Og så kan det jo nok diskuteres om der er en fejl/ mangel ved killingen, det er jo hvis vi skal gå rettens vej påstand mod påstand at killingen skulle ligne sin mor på en prik..
Opdrætter kan til enhver tid sige at hun lovede dig samme farver som mor katten, men ikke samme aftegninger..
Og spørger du mig så må kattens sind være mere vigtig end kattens udseende, men det er jo individuelt hvad man ser på..
maj 2010
nov 2013
Regn ikke med noget. Et civilt søgsmål over grænsen er stort set håbløst.
Held og lykke.
jan 2012
Men til fremtidig info så er det meget normalt at aftegninger ændre sig i løbet af opvæksten, de kan ændre sig helt frem til katten er 1 år (hvis ikke længere).
Hvis du klokker ind på min profil og ser billeder af mine 2 katte så vil du pådage små ændringer i deres aftegninger, feks da Tøsen var lille killing da havde hun en delvist sort næse, nu som voksen er den helt lyserød det begyndte at ændre sig da hun var omkring 12 uger og frem til hun er omkring et år.
Smilla havde svage striber i sin pels da jeg fandt hende ca 4 mdr. gammel nu hvor hun er over et år er der ingen striber at se..
Så aftegninger ændre sig, intet er sikkert på en killing ud over racen og kønnet på den
nov 2013
Katten viste sig at være en hunkat. Den var fyldt med lopper, giardia og havde betændelse i hoften. Det blev mig nogle meget meget dyre lærepenge.
jul 2008
Følger: 57 Følgere: 734 Katte: 12 Emner: 705 Svar: 7.967
Helt ærligt - en brun plet?
jeg kunne forstå det hvis det var at den var syg eller slet ikke var egnet til det du skal bruge den til.
Men fordi den har en brun plet og dens mor ikke har det ?
jeg kender en del som går på udstilling og avler, og de bruger mange penge på den rette kat, men her spiller afstamning og udseende mere end lige om farven lige lander det rigtige sted.
Du ved godt at det er et levende dyr ?
beklager mit sure opstod, men det er altså for langt ude. Du kan jo bare sige nej tak og så har du spildt en masse penge. Man kan jo ikke købe et kopi af en kat, jo hvis man har rigtig mange penge. Så skulle du jo købe den kat du vil have, nemlig morkatten.
jan 2011
Følger: 10 Følgere: 9 Katte: 7 Emner: 17 Svar: 415
Man kan have en ide om hvordan en killings udvikling vil blive men intet er sikkert,
Mht til farve så kommer det an på racen hvornår den er færdig udviklet og evt. Hvornår den er synlig.
Ved birma feks. Er nogle farver længere om at vise sig end andre.
Jeg personligt ville ikke love noget sådan som opdrætter har, jeg synes opdrætter skulle lade killinge køberen vide at intet er sikkert og ønsker man at afvente killingers udvikling kan man enten betale reservation gebyr som ikke tilbage betalte ved fortrydelse eller at killinge køber har is i maven og håber killingen ikke bliver afsat til anden side.
Personligt har jeg indtil videre besluttet at jeg ikke vil tage noget depositum eller reservations gebyr for mine killinger, da jeg ikke ønsker at nogen bliver presset til at købe en killing som de egentlig havde fortrudt købet af.
Så hellere finde et hjem der ønsker min killing.
Jeg tror så jeg ville sætte en deadline til hvornår køber skulle træffe en beslutning så jeg ikke holder en killing i 12-16 uger og så springer køber fra pga. en plet eller andet udviklings mæssigt.
Jeg ville nok prøve at kontakte opdrætter og sige at du have en drøm om hvordan killingen skulle se ud og nu hvor killingen har fået denne brune plet opfylder den ikke dine ønsker, du er rigtig ked af det og håber at i kan finde ud af nogen med at få refunderet dine penge. Eller måske aftale med opdrætter at du vil afvente næste gang hunkatten skal have killinger og se om der er en killing der der opfylder dine ønsker.
sep 2011
Følger: 26 Følgere: 27 Katte: 5 Emner: 13 Svar: 612
Men opdrætter har formodelig styr på at killingen er samme farvebetegnelse som sin mor? Hvis du VED killingen ikke er hvad du efterspurgte, så gå da i dialog med opdrætter.
Har du "bare" fortrudt jeres aftale, så vil jeg mene at du moralsk set er forpligtet til at lade opdrætter beholde depositum.
Når det så er sagt, så er det også ENORMT vovet at købe en killing decideret til show, når den er 2 uger gammel.... Du har ingen ide om hvad du får hjem 10 uger efter, og det ved opdrætter jo heller ikke. Man kan ikke spå om aftegn. Opdrætter har formegentlig ment killingen har samme FARVE som sin mor, ikke at det bliver en mini-klon, for det kan man jo ikke vide
aug 2013
Følger: 1 Svar: 50
maj 2010
Og rigtig øv historie omkring Tyskland..
sep 2006
Følger: 74 Følgere: 118 Katte: 17 Emner: 59 Svar: 1.066
jan 2012
Er det en Maine Coon Robin?? Og i hvilke farver??
Fortrydelsesret v køb af killing