{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.056 visninger | Oprettet:

Er min mis deprimeret? {{forumTopicSubject}}

Hej alle misse-mødre smiley

Jeg har vært aktiv herinde før, i forbindelse med, at min 8-årige Smilla fik foderallergi. Efter 6 måneders kamp, har hun vundet over allergien og det betød et besøg hos en ny Doktor Dyr til tandtjek, som var blevet udskudt pga. allergien. Smilla fik trukket 3 kindtænder ud pga. karius. Planen var 14 dages smertestillende (flydende) gennem munden, men vi måtte tage det fra hende efter 3 dage, da hun intet spiste og vi derfor troede, det gav hende kvalme.

I onsdags var vi hos dyrlægen igen, for at få tjekket op på hendes mund, som så rigtig fin ud. Dog kunne dyrlægen ikke give et svar på, hvorfor Smilla spiser MINIMALT. Hun går LANGT udenom sin tørkost og i går var rekord da hun havde spist ca. 15 (normalt får hun to halvstore kopper hver dag). Hun drikker, tisser og laver rimelig små pøller i kattebakken. Vi kan få yoghurt naturel, honningmelon og agurk i hende (i små mængder). Grundet foderallergi kan vi ikke friste med lækkert fisk/kylling smiley Og hun har tabt sig 1 kilo.

Dyrlægen sagde vi skulle give hende 14 dage. Vi tror personligt herhjemme, at hun er deprimeret over manglende tænder smiley Hun spinder som normalt, er en hyggetrold, og ser ikke ud til at have ondt hverken i munden eller andet.

Hvad stiller man op med en evt. deprimeret kat? Er det maks kærlighed og afslapning samt rolige omgivelser?

Ligenu ligger hun udstrakt på min ene arm, og er derfor hverken øm eller asocial.

Knus Smillas missemor

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Er min mis deprimeret?
  • #2   1. mar 2014 Puha den overskrift kan godt miiiiiisforståes hehe.

• #3   1. mar 2014 CHAOS tak for et godt grin smiley
    Har du prøvet at give hende vådfoder ?

• #4   1. mar 2014 smiley :D smiley ***CHAOS***

Ja som de andre vil jeg nok anbefale dig at forsøge at give vådfoder, for selv om du ikke mener hun har smerter, så kan der jo godt være lidt ømhed når hun spiser..

• #5   1. mar 2014 CHAOS
    He
    Mine tanker er så rene at jeg aldrig vil tænke en sådan fy tanke smiley smiley smiley

• Janne.*
    Janne.* Hjælpe-administrator

Følger: 17 Følgere: 152 Katte: 6 Emner: 164 Svar: 3.366
    #6   1. mar 2014 Da mine 3 katte fik mange af deres tænder ud, hos specialtandkliniken Jens Ruhnau, han sagde de skulle have vådfoder i en uge og derefter spiste de også rigtig fint deres tørfoder. 1 af katten fik alle tænderne ud pånær hjørne tænderne, der blev selvfølgelig syet i munden, En kats gummer bliver jo hårde og derfor kan de sagtens knase tørfoderet, selv de store stykker RC til MCO, det gør et par af kattene..

Så jeg kan ikke forstå hun skal have flydene vådfoder, så jeg synes da helt bestemt at du skal give Smilla alt det vådfoder som hun vil have. smiley

• Janne.*

#7   1. mar 2014 Tine Hmm ja godt du selv kan sige det haha smiley

Jeg faldt heller ikke over den lille fy tankeoverskrift... Men ja CHAOS : Fyyyy smiley smiley

• #8   1. mar 2014 Ja fyyy mig smiley
    Kunne altså ikke lade vær smiley

• #9   1. mar 2014 smiley smiley smiley

• #10   1. mar 2014 Emma L **Dog kunne dyrlægen ikke give et svar på, hvorfor Smilla spiser MINIMALT. Hun går LANGT udenom sin tørkost og i går var rekord da hun havde spist ca. 15 (normalt får hun to halvstore kopper hver dag). Hun drikker, tisser og laver rimelig små pøller i kattebakken. Vi kan få yoghurt naturel, honningmelon og agurk i hende (i små mængder). Grundet foderallergi kan vi ikke friste med lækkert fisk/kylling Og hun har tabt sig 1 kilo.**

For mig lyder det ikke så mærkeligt, at hun går uden om tørfoder efter tandudtræk - enten gør det stadig ondt at tygge det, eller også kan hun huske, at det har gjort ondt og undgår det fortsat af den grund.
    Hun må da straks have noget vådfoder uden fisk og kylling!

• #11   1. mar 2014 Hvis den er på allergikost, så fås Hills Z/D i vådkost og da det er lidt tykt i konsistensen, så ville jeg hælde vand over smiley

• #12   2. mar 2014 vådfoder eller fintskåret barf, som hun nu kan klare med de tænder hun har.

• #13   2. mar 2014 Smilla hader vådkost og nægtede også at spise tørkoster, da den var opblødt i vand. Det virker til at være duften den ikke kan klare smiley
    Og nu er det altså over 14 dage siden tænderne blev trukket ud. Så den burde ikke være super øm mere? smiley

• #14   2. mar 2014 Den lange kamp med allergien, blev den vundet med store doser Depo-Medrol? Altså så meget så hun har taget på, ¨fået måneansigt eller andet?
    Og i så fald, er hun trappet ud, eller hvor længe siden er det at hun har fået sidste injektion?

• #15   2. mar 2014 Ja, Smilla har dagligt fået medrol under allergiforløbet. Vi har ikke lagt mærke til om hun tog på, da hun også før allergien havde et kilo for meget på sig. Men helt klart gjorde medrol hende konstant sulten og måske også derfor vi synes vi nærmest ser en ulsultet "anorektisk" kat, for hun vejer det, hun skal veje nu. Men risikerer jo at tabe sig, hvis ikke hun snart viser mere interesse for maden. I morgen kører vi ud og henter vådfoder til hende. Hvordan kan vi gøre det interessant for hende? Skal det evt varmes lidt?

Hun stoppede på medrol for ca en måned siden. 14 dage efter blev tænderne trukket ud.

• #16   2. mar 2014 Så er det næppe pga. Medrol.
    Ja, man kan godt lune vådkost i mikroen, så det er lunt. Så dufter det bedre (i kattens næse) og er mere appetitlig.

Men hvis katten har overspist i perioden på Medrol, ja så skal I jo tænke på hvordan hun så ud før Medrol smiley

• #17   2. mar 2014 Åh ja, men der var hun også lidt halvbuttet.

Smilla har kun spist 4 stk tørkost i dag smiley Og det var kun fordi jeg gav hende dem med hånden. Hun står længe og kigger på sin mad ude i køkkenet og "opgiver" så på forhånd. Jeg kører ud og køber hendes allergimad i vådfoder i morgen, selvom jeg er 100% sikker på, at hun ikke vil røre det. Vi har i dag fået lidt agurk og yoghurt i hende.

Til gengæld har hun i dag været fint på kattebakken. Det lettede i mit lille missehjerte. Hun kan vel ikke være så syg/sulten/udmagret hvis hun formår at aflevere en nogenlunde fin pølle? smiley

• Janne.*

#18   2. mar 2014 Jeg har en kat med lever problemer og nogle gange vil hun heller ikke spise, men når jeg lægger ca 20 tørfoder på en klæde og blander det med trixie katzen-malz med fingerne, så spiser hun det. Det kan jeg gøre 2-3 gange i træk så hun bliver mæt og derefter så vil hun gerne spise både våd og tørfoder resten af dagen, det er ligesom om at hun skal i gang, Men prøv med trixie katzen-malz det er de fleste katte vilde med, måske det ville hjælpe. smiley

Det han købes her 3 stk for 60 kr

http://www.zooplus.de/shop/katzen/katzensnacks/pasten_cremes/maltpaste/1452

• #19   2. mar 2014 Jeg ville gerne prøve alverdens ting med hende, men staklen har jo foderallergi, så det er rimelig nervepirrende at skulle friste med noget nyt smiley

• #20   2. mar 2014 Men er der nogen der ved om det fungerer sådan, at hun bliver "normalt sulten" når hun har fået nok indenbors? Hvis nu hun glædeligt spiser meget vådfoder i morgen, bliver hun så regelmæssigt sulten igen? For forstå mig ret, hun virker ikke sulten så det er ikke fordi vi sulter hende smiley Hun virker bare helt ligeglad med maden

• Janne.*

#21   2. mar 2014 Tror ikke kattemalten vil forværer allergien, hvis det feks er kylling hun ikke kan tåle, Min må også kun få foder beregnet til lever problemer, men kattemalten må hun godt få, smiley Plus kattemalten øger appetitten.Min kat er nogle gange også ligeglad med maden, men det her hjælper hende til at spise selv

• #22   2. mar 2014 Jeg har gode erfaringer med nogle skud af det her: http://www.petworld.dk/product/kosttilskud-3.2.2.1/reconvalescent-.aspx#top

Min hunkat havde svært ved at spise nok efter killingerne kom til og der hjalp det enormt meget. Det var som om at der gik et lys op for hende et par timer efter hun havde fået noget og så kunne hun nærmest spise alt.
    Ved dog ikke hvad der er i, så ved ikke om en allergikat må få det.

• #23   2. mar 2014 Tak for rådene, Janne og Maja M smiley Jeg vil helt klart overveje det, hvis hun ikke snart får guffet noget mere i sig. Hun fælder også bare ENORMT, men det må være fordi hun ikke får så meget.

Ellers virker hun frisk. Obs på lyde, nysgerrige efter åbne skabe/låger, leger med snørrebånd og er interesseret i vores indkøbsposer når vi kommer hjem. Helt normal Smilla-adfærd..

• Janne.*

#24   2. mar 2014 Nu når din kat ikke spiser så meget, er det vigtigt at de får Taurin og vitaminer nok som de skal, du kunne måske prøve at købe dette, der er kun gær, vitaminer og taurin i smiley Jeg prøvede at finde noget uden kylling mm i Tror den er god uden problemer for allergien

http://www.zooplus.dk/shop/kat/kattesnacks/gimpet/gryn/182536

• #25   2. mar 2014 Du kan også prøve med noget zoolac, det skulle øge appetitten hos katten, det fik jeg anbefalet af dyrlægen da Tøsen på et tidspunkt havde en irritation i slimhinden/ maven og havde lidt madlede sammen med kattemalt, det hjalp på hende, hun fik appetitten igen..

• #26   2. mar 2014 Hej Heidi. Vi har faktisk Zoolac på lager herhjemme, da hun i sommers havde tynd mavse efter at have spist noget mærkeligt i mine bedsteforældres have. Virker det virkelig også på appetitten? Vi gav hende det for tynd mave jo, så kan vi risikere hun får hård mave af det, når hun nu ikke har tynd mave? smiley
    Og der er ikke kød/fisk/kylling i, vel?

• #27   2. mar 2014 Nix hun får ikke hård mave af det, det har jeg ikke oplevet i hvert fald, jeg giver det gerne til Tøsen når hun har lidt problemer med hårboller og får lidt kvalme-agtigt, og det hjælper det sætter gang i fordøjelsen og øger appetitten siger dyrlægen..

Om der er kød/fisk/kylling i ved jeg ikke, det må stå på hvis der er, men tror det ikke for de kalder det en bakterielpasta..

• #28   2. mar 2014 Tak for svaret!

Herhjemme er kun i dag blevet "tvangsfodret" på en kærlig måde med blødgjort tørkost. Hun lignede en der var ved at kaste op, men holdte det i sig. Hun har glædeligt slikket en god portion yoghurt og en god del smattet honningmelon. Skal jeg være bekymret for hendes indre organer? Jeg er så bange for noget er ødelagt inde i hende allerede smiley

I morgen køber jeg som sagt hendes allergikost i vådfoder og ellers må vi prøve Zoolac.

• #29   2. mar 2014 Nej jeg tror ikke du skal være bekymret for hendes organer så længe du får noget hende og der samtidig også kommer noget ud, for det betyder jo at der er gange i systemet, at det så er yoghurt og melon det må jo være det det er, men du skal nok når du er hos dyrlægen lige forhøre dig med noget vitamintilskud og taurin tilskud, for det er jo ret vigtigt at hun får det, og det får hun jo ikke gennem melon og yoghurt..

Få en god snak med dyrlægen hvordan du bedst griber det an..

• #30   2. mar 2014 Min hankat mistede fuldstændig appetitten efter en operation. Han virkede lidt trist i starten, var dog interesseret i mad og lign. Men ville intet have. Jeg tog kontakt til en adfærds terapeut som også har bachs natur medicin at gøre. Og fik efter en snak en flaske specielt blandede dråber.
    Det virkede super godt. Og efter få dage spiste han selv igen, og er nu igen helt som han var før. Her er et link til hendes side.
    http://michellegarnier.dk/bachs-blomster-terapi/

• #31   3. mar 2014 Lige en tanke... kan hun måske have fået en skade i halsen pga. intuberingsrør?

• #32   3. mar 2014 Hun ligger gerne helt strakt med halsen og vil gerne nusses under halsen også.. smiley
    Puha, her til morgen virker hun SÅ trist smiley

• #33   3. mar 2014 Jeg ville altså lige snakke med en dyrlæge om dette, katten skal jo begynde at spise..

• #34   3. mar 2014 Hej Marianne. Jeg har skam været i kontakt med dyrlægen, og Smilla var der også sidste onsdag for tjek smiley Og min dyrlæge sagde vi skulle give det 14 dage fra i onsdags.

Har i dag været ude og købe vådkost til hende. En dåse med det, der svarer til hendes allergikost i tørfoder og en dåse med allergivådfoder fra Hills med hjort, som hun gerne skulle kunne tåle (da hun aldrig har fået hjort før). Hun spiste lidt, men hendes mavesæk skal nok lige vænne sig til ordentlig missemad igen.

Hun har i dag også været på bakken og det så fint, men småt, ud.

Rent nærringsmæssigt, hvad svarer vådfoder i "mængden" så til, i forhold til tørkost? Hvor meget er normalt for en kat at spise af det, hvis nu det fremover kun er det hun vil have.

• #35   3. mar 2014 Det burde gerne stå på pakken du har købt, men mener at man siger at en voksen kat hvis den skal leve af rent vådfoder skal have ca 400 gram fuldfoder om dagen..

• #36   3. mar 2014 En lille opdatering herfra: Smilla har spist ca en kvart dåse med vådfoder smiley Dog KUN når jeg mader hende med hænderne/fingrene. Hun er i forvejen en doven skiderik, men det er altid godt at der er kommet lidt rigtig missemad i hende smiley

• #37   3. mar 2014 Det lyder godt at der er noget hun vil spise smiley

• #38   3. mar 2014 Kender jeg hende ret er det kun i en kort periode at noget nyt er spændende. Men jeg håber hun kan få gang i hele systemet. Sig mig, hvornår bliver sådanne katte der har sultestrejket lidt, for alvor sultne igen? smiley

• Janne.*

#39   3. mar 2014 Hvis en kat ikke spise normalt, så kan den have madlede / kvalme og det må der være en grund til, det kan være mange ting, nyrerne, leveren mm. Så jeg ville lige tage en snak med dyrlægen og hvis den dyrlæge ikke forstå problemet, så ville jeg prøve en anden dyrlæge, for noget er der galt, da det ikke er normalt katte i mange dage ikke vil spise. Pøj pøj med din dejlige kat, håber dyrlægen finder grunden til det. smiley

""Sig mig, hvornår bliver sådanne katte der har sultestrejket lidt, for alvor sultne igen""

Det kommer ikke, det bliver det samme, man bliver nød til at finde ud af grunden, desværre. smiley

• #40   3. mar 2014 Men det er jo fordi den er påvirket af, at den har fået trukket tænder ud. Den er jo ikke syg inden i kroppen smiley

• Janne.*

#41   3. mar 2014 Emma...Nu har det stået på i over 14 dage at hun ikke rigtig har lyst til noget mad og det er altså ikke normalt, Jeg har selv 3 katte der har fået tænderne ud som jeg skrev tidligere i tråden og de spiste vådfoder lystig i den uge de kun måtte få vådfoder og derefter spiste de også deres tørfoderet. Plus måtte Tulle igen til dyrtandlægen og få resten af hendes tænder ud.. Når en kat ikke rigtig har spist noget i så lang tid, kan det gå ud over organerne. smiley

Jeg har erfaring med at katte med dårlig nyrer og lever ikke har lyst til at spise som de burde, det blev mindre og mindre med tiden. Men jeg synes du skulle bede dyrlægen om at tage en blodprøve for at se om det er et af organerne der er problemet. Hun er jo lidt oppe i alderen din dejlige misser smiley

• #42   3. mar 2014 Jeg tror du har misforstået mig. Smilla spiser, men bare ikke sit tørfoder. Jeg har lige fået mere vådfoder i hende, og hun spiser jo også gerne andre flydende ting, såsom yoghurt og melon smiley Hun har bestemt ikke sultet i 14 dage.

• #43   3. mar 2014 Angående mængden... hvilket vådfoder taler vi om? Hills Z/D er så kompakt, så der vil jeg sige, at ½ dåse + tørkost er normalt.

• #44   3. mar 2014 Men hvorfor giver du hende melon? Det er jo ikke en kanin - selvom hun måske selv tror det smiley

• Janne.*

#45   3. mar 2014 yoghurt og melon kan hun ikke leve på, hun får hverken vitaminer mm.eller den meget meget vigtige taurin som katte ikke kan leve uden, Flydene kost siger jo noget om at der er noget galt og at du skal fodre hende med fingerne før hun overhoved vil spise lidt er heller ikke normalt, det kan jeg også få mine 2 katte til, den ene havde nyrer problemer og den anden har problemer med leveren,
    Det er ikke optimal for en kat at den kun ville spise hvis man fodre den med fingerne, så er der noget galt, Der er så mange vigtig ting i kattemad som er livsvigtig de får.

• #46   3. mar 2014 Marianne, hun er helt vild med melon, haha smiley Så det har altid været god lokkemad. Det er Hills vådkost jeg har fået i hende i dag, ca en kvart dåse smiley Måske er det mig der er pylret, for selvfølgelig bliver hun ikke sulten når jeg fodrer hende hver time smiley Er bare så bekymret for hende.. Men jeg hører jer, og tager kontakt til dyrlægen hvis det ikke går bedre med hende efter lidt vådfoder de næste par dage. Kan jo være hun bliver kvikkere af at indtage ordentlig kattemad.

Tak for alle jeres gode råd, hjælp og vink. En lille hilsen fra en Smilla, der spinder højlydt over jeres søde kommentarer på computeren:

profilbillede
Kommentér på:
Er min mis deprimeret?

Annonce